Væranekdoter

Startet av Amatør1, august 15, 2011, 20:37:36 PM

« forrige - neste »

ebye

Sitat fra: seoto på februar 02, 2012, 08:52:57 AM
Nettavisen kan fortelle at 43 mennesker har omkommet av kulda i Ukraina.

Aftenposten følger opp kuldebølgen i dag, 3. februar 2012

http://www.climometrics.org/12apkuld.pdf

Undertittel: Ekstrem vinter;)  Blir mellomrommet borte, da nærmer vi oss klima kanskje?

Ingressen omtaler "Kong vinter", lyder kjent, slik det var i gamle dager, før IPCC.  ;D

Hvis kulda holder seg, brrrr!, blir vel disse anekdotene klimaomtaler, så da må vi vel over på en annen tråd?  8)

seoto

Har folk allerede glemt kulda de to foregående vintrene?

Des. 2009:
Sibir gjør Europa til fryseboks

Nov. 2010:
Nå blir det skikkelig kaldt

Skulle ønske disse sibirske høytrykkene hadde holdt seg nordpå! Men er det ikke slik det alltid har vært? Enten får vi nydelig - og kaldt - vintervær, eller så står lavtrykkene fra Atlanterhavet i kø. Det er vel egentlig ikke så ofte vi opplever en drømmevinter, i hvert fall ikke lenge om gangen.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

Vær og vær, fru klimablom... i dag snublet jeg over disse tingene på Internett:

nrk kjørte en klimadebatt forleden mellom næringsliv og miljøbevegelse (vel altså, som vanlig... noen av dem).

SitatTusenvis av industriarbeidsplasser er det siste året lagt ned i Norge. Vi har invitert klimatopper og næringstopper til Herøya i Porsgrunn for å diskutere om det går an å redde både norsk industri og klimaet.

Har ikke fått sett på den, gidder ikke akkurat nå, får se... men i innledningen på nrk-sidene står det at

SitatTemperaturen på kloden bare øker og øker, og tusenvis av norske industriarbeidsplasser forsvinner hvert år. Denne våren skal regjeringa prøve å komme til enighet om hvordan man skal kutte norske Co2-utslipp.

Sitatet inneholder en link til en nyhet om industriarbeidsplassene, men ingen link som kan underbygge sitatet:

SitatTemperaturen på kloden bare øker og øker

Det er i grunnen merkelig, og låter mest som en slags besvergelse. Den enkleste forklaringen er vel at nrk støtter seg på Hansens reviderte klimahistorie - får vi tro.

Helt uavhengig av dette kom jeg over en artikkel som handlet om de siste kalde vintrene i Andes-fjellene, som har vært en prøvelse både for mennesker og dyr.

SitatIn 2008 and 2009, frigid temperatures descended on Peru in March and April, almost three months before the start of the Southern Hemisphere winter. The unseasonable cold not only killed livestock but contributed to the deaths of almost 250 children across the country, according to news reports at the time.

The winter of 2010 proved even worse. After temperatures plunged to 46-year lows, the government declared a state of emergency in 16 of the county's 24 regions. In some areas, temperatures reached 24 degrees Celsius below zero, or 13 degrees below zero Fahrenheit. More than 400 people died, most of them children.

Det handler om fattige mennesker og tøffe livsvilkår. Jeg får prøve så godt jeg kan å ikke "bruke" disse menneskene i en akademisk argumentasjon om global oppvarming, men hvordan du nå enn snur på det så betyr sterk kulde død og lidelse - og særlig for de fattigste.

Men så var det disse forklaringene, da. Enkelte er ganske enkelt ærlige:

SitatGustavo Cajusol works on climate change adaptation for GIZ, the German aid agency, in the northern province of Piura. He said frosts were more common there as well.

"I can't understand it," he said. "The climate is changing."

Men så kommer jo denne lokal-globale oppvarmingskulden, da:

SitatClimate change can alter atmospheric conditions in complex ways, said Mathias Vuille, a climate scientist at the State University of New York, Albany, who has specialized in the Andes. In some cases, he said, it can lead to greater extremes of both hot and cold.

SitatJose Marengo, a climate scientist with the Brazilian space agency, INPE, who has also studied the Andes extensively, said global warming could make cold waves less frequent but more severe.

Så hva trenger folk som lider nød i kulda? Pålitelig energi, bedre hus og fjøs, bedre helsetjenester? Altså i grunnen mye av det samme som andre fattige i verden?

Helt ærlig, jeg tviler særdeles sterkt på at mer klimaforskning har noe særlig å tilby disse menneskene.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Vet du hva, Bebben, jeg tror ikke klimaforskningen har hatt en eneste viktig ting å tilby folk de siste 20 årene. Hvis klimaet hadde forblitt en sær liten sidegren på forskningskartet, og de hadde fått presse og bevilgninger der etter, kan jeg ikke se at verden hadde tapt noe som helst på det. Heller tvert i mot.

Tror du verden tar gjenger igjen noen gang?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Weather warning for central, southern Greece

Sitatekathimerini.com , Sunday March 11, 2012 (21:55)   

The National Meteorological Service (EMY) issued a weather alert for central and southern Greece on Sunday, warning of heavy rain and strong winds in some parts.

The bad weather, including snow in mountainous areas, is expected to spread to the rest of the country on Monday.

On Sunday, the passengers of a tourist coach and seven cars were rescued after becoming trapped in the snow in the Peloponnese.


It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Uff. Det er visst ikke bare økonomien som skal være kronglete der nede. Kanskje de bør satse på skiturisme?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Sitat fra: Jostemikk på februar 13, 2012, 23:28:55 PM
Vet du hva, Bebben, jeg tror ikke klimaforskningen har hatt en eneste viktig ting å tilby folk de siste 20 årene. Hvis klimaet hadde forblitt en sær liten sidegren på forskningskartet, og de hadde fått presse og bevilgninger der etter, kan jeg ikke se at verden hadde tapt noe som helst på det. Heller tvert i mot.

Tror du verden tar gjenger igjen noen gang?

Dette har du selvfølgelig helt rett i, Jostemikk.

Hva slags nyttig nytt skulle det være? Noe nytt om ingen ting?

Jeg ender der jeg og. Det kan jo ikke presenteres ny forskning om et tema som er et ikke-tema?  8)

Amatør1

Fikk lyst til å vise temperaturgrafen fra egen værstasjon for "siste 30 døgn", siden meteorologene streiker  8)

Stedet er "et sted på østlandet", ikke så veldig langt fra Oslo  :-X

[attachimg=1 width=800]

Leg merke til at døgnmiddelet har ligget pal på 10 grader så langt i Juni, etter en meget kort sommer som varte en ukes tid etter ~20. mai  ;D
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1


Sommerværet er fortsatt kaldt

Drøm videre: Sommervarmen lar vente på seg
** Uvanlig kald juni ** Ustabilt vær så langt meteorologene kan se

"Ustabilt vær Så langt meteorologene kan se"? Det er vel sånn omtrent 100 år fram i tid det  :P

SitatStarten på juni har vært uvanlig kald i Sør-Norge.

- Temperaturen hittil i juni ligger nærmere tre grader under normalen, sier Storm-meteorolog Roar Inge Hansen.

Heller ikke når vi nærmer oss midten av måneden, er det ekte sommervarme i sikte.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Sitat fra: Amatør1 på juni 09, 2012, 12:43:58 PM

Sommerværet er fortsatt kaldt

Drøm videre: Sommervarmen lar vente på seg
** Uvanlig kald juni ** Ustabilt vær så langt meteorologene kan se

"Ustabilt vær Så langt meteorologene kan se"? Det er vel sånn omtrent 100 år fram i tid det  :P

De ha nok "Klimakikkerten", rekkevidde 100 år. Bra optikk sa'n.   8)

Ewer Gladblakk.

#55
Med denslags oppløsning i fjærnopptikken til det meteorologisk innsimitetiske insititutterske, så er det kansje ikke rart at det også blir en del feil i de mer nære spådommene også? :D
(Sikter vel mest til relegion...)

Skjøl har jeg ett enkelt termometer ute, og ett inne....det siste bruker jeg daglig, bare for å finne litt nærmere ut om hvorfor jeg fryser litt inne i stua mi, eller er litt varm, og om det er noen umiddelbar god grunn til å kle litt av eller på, sånn for trivselens skyld....krysssjekker dog ofte med termometeret ute, bare for å værefisere dataene.

Dum som ett brød, ja....men å våge å spå spesielt langt inn i framtida til denna kulefanger-planeten, og oss som bor her nå, samt alle de som kommer etter...?...tja, da bare håper jeg at det er adskillig flere år igjen, før alt går nord og ned slik noen så iherdig spår...?
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

ebye

#56
I dag (28. juni) er det Dagbladet som prøver å se sommerværet:

Derfor kan du ikke regne med knallsommer

med underteksten:

Hold deg fast. Nå blir det skiftende og ustabilt vær

http://www.climometrics.org/12dbvaer.jpg

Her drodles det rundt været.

Vær(e)(t) eller ikke vær(e)(t)?

Fritt oversatt fra: To be or not to be?

Det som er litt interessant er bruken av termen "klimaendringer". Dette er ikke første gang Hans O. Hygen, Met. inst., putter det inn i værbetraktninger. Og han gir fortsettelsen selv, så her er det ingen tvil: "klimaendringene gjør at det blir varmere".

Og som bevis, bruker et såkalt varmt år - 2011. Hvis en tenker seg at temepraturen flater ut i 2000, vil vi få et undelig stort antall vameste år i tiden fremover. Dette har han hørt om, men tvangsglemmer!

En ørliten detalj her er at de sluttet å snakke om global oppvarming og gikk over til klimaendringer

http://www.climometrics.org/tu0410.doc

Mye slalomkjøring, flytting av porter, og skifte av ordbøker. Slå dem!   8)

ConTrari


Amatør1

yr.no forteller meg at gjennomsnittstemperaturen for Juni 2012 på mitt hjemsted var 12.7°C mens normalen samme sted er 14.6°C. Riktignok har ikke met noen målestasjoner her, men....

Min egen målestasjon viser at snittet var 13.3°C (gjennomsnitt av samtlige målinger med 10 min mellomrom). Jeg har også andre dager og verdier enn yr for kaldeste og varmeste.

Med andre ord kan vi si at Juni var 1.3 til 1.9 grader kaldere enn normalt her.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

Alaska og Canada sliter med "brutale" isforhold:

SitatBrutal sea ice conditions that northwest Alaska battled all winter haven't receded in parts of northern Canada. Two resupply ships are stuck waiting at the mouth of Frobisher Bay in Iqaluit because of tough ice conditions. Frobisher Bay is an inlet of the Labrador Sea.

In June, winds and currents pushed heavy ice in to the area, CBC News reported on Wednesday.

Now, two Canadian Coast Guard icebreakers are trying to punch a path through for the resupply vessels. However, the ice is so thick that it's closing in around the icebreakers before the other ships can follow.

Artikkelen er en smule forvirrende dog - det er et kontinent mellom Labradorhavet, Frobisher Bay og Beringsjøen... går ut fra at de mener det er mye is langs hele nordkysten og helt til Beringsjøen.

Poenget er nok at ismengden og fordelingen av den har vel så mye med vind- og strømforhold å gjøre som med temperatur.

En viss Winther bør nok starte padleturen sin til Nordpolen et annet sted. :) 

h/t eureferendum.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!