Væranekdoter

Startet av Amatør1, august 15, 2011, 20:37:36 PM

« forrige - neste »

ebye

Her er en liten kjølig perle som ikke ble videre kommentert

http://ipad.dagbladet.no/2012/07/14/nyheter/ver_and_sommer/langtidsvarsel/innenriks/regnver/22540315/

Temperaturen vil ligge 3-4 grader UNDER normalen!

Tenk oppslaget om det hadde vært 3-4 grader over.    8)

Bebben

Jaja, været blir nå det det blir. Har man vadebukse, regntøy, fiskestang og kaffe på termos, kan det bli rent hyggelig.  :D
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Gloføken

It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

ConTrari

Sitat fra: Bebben på juli 18, 2012, 21:27:41 PM
Jaja, været blir nå det det blir. Har man vadebukse, regntøy, fiskestang og kaffe på termos, kan det bli rent hyggelig.  :D

Inne.

Bebben

Jepp Gloføken: Tommel opp!

ConTrari: "Jasså sier du det".


PS. Hadde herlig selvfisket sjøørret til middag i dag - fisket i deilig varmt solskinn. :)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ConTrari

Sitat fra: Bebben på juli 18, 2012, 23:24:02 PM
Jepp Gloføken: Tommel opp!

ConTrari: "Jasså sier du det".


PS. Hadde herlig selvfisket sjøørret til middag i dag - fisket i deilig varmt solskinn. :)

Jepp, kan ha det hyggelig inne med fluefiske mot frysern. Der biter det (hvis man husker å åpne døren).

Amatør1

#66
Litt værstatistikk fra min hage sørvest for Oslo siste 30 døgn

[attachimg=1 width=600]

Ikke noen brennhet sommer så langt, minimumstemperaturen i natt 21. Juli var ca 5.5C! Og dette er som kjent den varmeste tiden på året.

Videre kan en se at det bare unntaksvis har vært over 20 grader midt på dagen, og kun én dag over 25 grader siste 30 døgn. Det var faktisk varmere noen dager i slutten av Mai.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

BorisA

#67
Jeg har akkurat kommet igjen fra en ukes opphold som midlertidig klimaflyktning på den greske øya Skoplos, og kunne konstatere at temperaturen har vært nede i 5,0 grader på det kaldeste her i Follo-distriktet.

Skal jeg dra tilbake ?

Men det kan jeg ikke.
Skal nemlig bestige Galdhøpiggen på søndag, og da er det visst meldt 0 grader og snø!
Det blir nok ny personlig rekord i temperaturspenn i løpet av en sommerferie.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Bebben

Hei Boris, vel overstått!

Jeg leser på TV2 tekst-tv at det er rekordhøye nivåer av CO2 i luften over Norge, på over 400 ppm[v].

Så da er det vel glohett alle andre steder i landet enn akkurat der jeg er?
(13,2 grader C...)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

BorisA

Sitat fra: Bebben på juli 21, 2012, 21:14:54 PM
Hei Boris, vel overstått!

Jeg leser på TV2 tekst-tv at det er rekordhøye nivåer av CO2 i luften over Norge, på over 400 ppm[v].

Så da er det vel glohett alle andre steder i landet enn akkurat der jeg er?
(13,2 grader C...)
Takk for det Bebben!
Når det gjelder rekordhøye CO2-verdier og manglende varme her til lands, så har jeg ingen god forklaring på det, du må nesten spørre klimaekspertisen i Cicero etc. De har helt sikkert et godt og tilsfredstillende svar på det spørsmålet.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Amatør1

Har gjort litt semi-vitenskapelig analyse av egne empiriske data, dvs. værstasjonen nederst i hagen, mot kanten av et jorde. Målingene sendes trådløst til innendørsenheten som er koblet til en Linux-laptop, som lagrer målinger hvert 5. minutt til en database, døgnet rundt.

Har nå fått rotet meg til å lage noe for å etterbehandle disse dataene, for eksempel sammenligne temperaturene for 2011 mot 2012:

Først rådata, 2012 i blå farge. Ikke så lett å avgjøre om det er noen vesentlig forskjell
[attachimg=1 width=600]

La oss så legge til 30 dagers løpende middel. Den svarte kurven for løpende middel er for 2012. Nå aner vi at 2012 har i det store og det hele vært kjøligere enn 2011 siden begynnelsen av April.
[attachimg=2 width=600]

Om vi så fjerner rådataene, og viser kun løpende middel, får vi:
[attachimg=3 width=600]

Vi ser at ettervinteren fra og med Februar var vesentlig varmere i 2012 enn 2011, men i April snudde bildet totalt om, og sommerens middel har ligget omtrent en grad under hva den gjorde i 2011.

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

Artig Amatør1. Det må da være utrolig mange varmerekorder her?

Her i Bergen har temperaturen ligget omtrent klistret til normalen siden april, etter en mild høst og vinter som jeg regner med var "consistent" med global oppvarming.

Verdiene fra mitt eget utetermometer, forøvrig donert av Tele, registreres ikke, men forbeholdes anekdotisk bruk for å hype klimanormalitet. Dette som en motvekt til værprofetene i Klimapanelet.

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Er morsomt det der, og jeg skulle gjerne likt å se disse 5-minutters intervallene opp mot døgntemperaturen utregnet av Meteorologisk Institutt på Blindern. Synd værstasjonen din ikke står 5 meter fra den på Blindern.

Flott program du har laget, Amatør1!
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Ja, Bebben. Varmeste dag denne sommeren falt i Mai, og det må vel være rekord  ;D Det er nok mulig å finne omtrent så mange varmerekorder en vil, det er en funksjon av samplingsraten, omtrent som at lengden av Norges kyst er en funksjon av lengden på målestokken.

Men det vi kan slutte er at våren og sommeren på Østlandet (representert ved min hage) har ligget godt under fjordåret. Så det er kanskje ikke så underlig at met.no har spådd en kjølig høst i år  ;)

http://retro.met.no/sesongvarsler/index.html

"Anslått temperaturavvik fra normalen i perioden september 2012 til november 2012

Temperaturutsiktene for perioden september - november 2012 er omkring 0,5 °C for store deler av landet. I praksis vi dette kunne gi en kjølig høst da normalen er relativt kjølig. Normalen som vi sammenlikner med er gjennomsnittstemperatur i perioden 1961-1990. Denne perioden var noe kjøligere enn det de siste tiårene har vært. "


It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Når blir normalen 1981 - 2010 introdusert?   ;D