Sola står bak, eller...

Startet av Jostemikk, mai 16, 2012, 20:00:10 PM

« forrige - neste »

Telehiv

#15
Jeg prøver meg med noen nye referanser, dere får bare overse det som dere ikke har bruk for - men det kan jo dukke opp noe som er av interesse?

Først, disse vil jeg tro kan være viktige:

ENSO evolution and teleconnections in IPCC's twentieth-century climate simulations: realistic representation?
R Joseph & S Nigam J of Climate V 19 (2006) p.4360-4377.
Concludes that climate models are still unable to simulate many features of El Nino southern oscillation variability, its circulation and hydro-climatic tele-connections. Further the climate system models are not quite ready for making projections of regional-tocontinental scale hydro-climatic variability and change.

Is the thermohaline circulation changing?
M Latif et al J of Climate V 19 (2006) p.4631-4637
Examines the thermohaline circulation in the North Atlantic, which is responsible for large amounts of heat and freshwater transport by the Gulf Stream. Suggests the changes in the thermohaline circulation during the 20th century are likely to be the result of natural multidecadal climate variability.


Litt NAO:
Impact of large-scale circulation patterns. A study of NAO variability and its possible non-linear influences on European surface temperatures

D Pozo-Vazquez et al Climate Dynamics, Vol. 17 (2001) p. 701-715
Shows that a positive value of the north Atlantic oscillation index can produce winter season warming in Europe.

Impacts of low frequency variability modes on Canadian winter temperature
B Bonsal, A Shabbar & K Higuchi Int'l journal of Climatology, Vol. 21 (2001) p. 95-108
Shows how an El Nino event, together with positive values of the Pacific decadal oscillation index, can provide strong positive winter temperature anomalies over most of Canada.

Her en til på NAO:
Variability of extreme temperature events in south-central Europe during the twentieth century and its relationship with large-scale circulation
P Domonkos et al Int'l J of Climatology, Vol. 23 (2003) p. 987-1010
Shows that a positive value of the north Atlantic oscillation index can produce winter season warming in Europe.

January Northern Hemisphere circumpolar vortex variability and its relationship with hemispheric temperature and regional teleconnection
R Rohli, K Wrona & M McHugh Int'l J of Climatology, Vol. 25 (2005) p. 1421-1436
Discusses the circumpolar vortex and its linkage to both the Atlantic oscillation variability, and the Pacific North American pattern.


Mer NAO:
Solar influence on the spatial structure of the NAO during the winter 1900-1999
Kunihiko Kodera Geophysical Research Letters, Vol. 30 (2003) 1175 doi:10.1029/2002GL016584
North Atlantic oscillation is shown to be strongly modulated by high & low solar activity as identified through sunspot cycles.


Ocean Surface Warming/Cooling

The sustained North American warming of 1997 and 1998
A Kumar et al J of Climate 14 (2001)p.345-353
Shows how the sustained North American land warming was primarily due to the intense El Nino event of 1997/98, which produced and maintained high sea surface temperature values over the Pacific basin, as well as other ocean basins through the middle of 1998.

Recent cooling of the upper ocean
J Lyman J Willis & G Johnson Geophysical Research Letters 33 (2006) L18604
Documented cooling of the upper oceans and in particular of the southern north Atlantic.

Anomaly of heat content in the northern Atlantic in the last 7 years: Is the ocean warming or cooling?
V Ivchenko N Wells & D Aleynik Geophysical Research Letters 33 (2006) L22606
Data from the Argo profiling buoys are analyzed for the North Atlantic, and found that the southern north Atlantic has cooled in the last seven years.

Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Jostemikk

Jeg er ikke Okular, men jeg svarer allikevel. Tele, du skrev:

SitatMitt "analytiske" poeng er at vi aldri må glemme at der ligger en enorm, stabil men likevel lett varierende kraft bak hele systemkomplekset = sola: Klarer vi å finne sikre (eller i alle fall langt sikrere enn idag) måter å måle det løpende solstyrkenivået på, kan vi dedusere oss baklengs inn i de ulike subsystemobservasjonene, og kanskje avlure et mye tydeligere bilde av sammenhenger, lagginger, og aggregateffekter enn vi makter nå.

Det er et stort problem med disse subsystemobservasjonene. Det er forbannet vrient å sortere ut de forskjellige signalene. Blant annet fordi usikkerheten om styrkegraden av påvirkning på det globale systemet er meget stor.

Har lest om atmosfæreforskere som har forsøkt å trekke ENSO-signalet ut av vulkanutbrudd. Dette for å være sikrere på det direkte bidraget fra disse utbruddene. De har konkludert med at det er langt bortimot umulig.

Men bare IPCC-skuta har gått til bunns, har jeg stor tro på at de resterende atmosfæreforskerne vil oppleve stor fremgang i sin forskning, så kanskje en dag!
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Telehiv

Joste,
ikke fortvil: Husk at et gammelt metodejungelord er at "når du vet hva du mangler av data er du kommet langt mot en økt forståelse"!!
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Bebben

It's the sun stupid... godt jobbet folkens!

Jeg har konkurrert med klokken i dag, men fikk med meg Soon og Briggs. Godt sjefsmobberne Trenberth, Mann & Co ikke klarte å hetse Willie Soon ut av klimadebatten slik de klarte med hans tidligere medforfatter Baliunas.

De finner altså en perfekt korrelasjon mellom solinnstråling og maksimumstemperaturer. Det stiller klimarørslas påstand om at "naturlig variabilitet" er "støy" og "maskerer" "trenden" i et underlig lys, siden ingen slik troverdig korrelasjon kan påvises mellom temperatur og CO2 såvidt jeg vet.

Jeg minner om at forskning av bl.a. John Christy viser at økte nattetemperaturer nær bakken kan være menneskeskapt og ha med kunstig vanning og UHI å gjøre...

Så nå er det bare å vente på diskrediteringsforsøkene fra the Team og deres norske avleggere...
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Ewer Gladblakk.

SitatIt's the sun stupid... godt jobbet folkens!
Helt enig Bebben!
Nesten alt annet blir fort bare fotnoter og løse tråder som i værste fall kun vil føre til en blodig og ødeleggende krig blant oss jordboerere...?

En ting er ivertfall sikkert, og det er at sola gir fullstendig faan i hele denna herre store greia vår!

:( (Litt trist nå...)
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

BorisA

Sitat fra: Ewer Gladblakk. på september 07, 2012, 19:45:12 PM
SitatIt's the sun stupid... godt jobbet folkens!
Helt enig Bebben!
Nesten alt annet blir fort bare fotnoter og løse tråder som i værste fall kun vil føre til en blodig og ødeleggende krig blant oss jordboerere...?

En ting er ivertfall sikkert, og det er at sola gir fullstendig faan i hele denna herre store greia vår

:( (Litt trist nå...)
Ikke heng med hodet!
Det er fredag, skål  :)

NB! Klimafanatismen vil tape til slutt !
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Ewer Gladblakk.

SitatIkke heng med hodet!
Det er fredag, skål 

NB! Klimafanatismen vil tape til slutt !
Takk skal du ha Boris....trengte den! :)

Hverda'n blir hele tia tuta så profesjonelt stupfull av alt mulig bunnløst på-fyll-faanskap i fra alle vinkler for den med reseptorene nogenlunde mottakelig åpne, at altfor mange til og med glømmer sola i regnskapet til vi, det lille mennesket, og som vi og planeten vi bor på, og er så avhengige av akkurat slik den er nå....vi glømmer glatt den store sammenhengen vi er en mikroskopisk del av.
"Vi" regner liksom hele tia ut en fantasifasit som kansje bare "koruptlaget" vårt slår hæla i taket og tenna i tapetet for....og fakta drukner dønn ihjæl i nesten bare grenseløst møl.
Og i hele den så og si konstante fartsrusen, så mister liksom mange, en videre mening....trur eg da...? :-\
   
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!