Gisstemp - ny måned.

Startet av la1goa, juni 15, 2012, 00:03:48 AM

« forrige - neste »

la1goa

Glem alle datoer i overskriften. Jeg glemte å rette dem opp. Serien skal være fra 05.09.2005

la1goa

Jeg tror jeg har gapt litt vel mye. Men dette skal jeg fullføre. Etter du la ut linken med gamle serier så sitter jeg på ikke mindre enn 52 oppdateringer. Det er stor hull enkelte steder men det får vi leve med.

Sjekker jeg trendlinjene fra 2005-08 til 2005-12 er det ikke så store endringene. Men fra 2005-12 til 2006-05 skjedde det store saker, her var det enorme justeringer. Jeg skal også legge ut forskjellene etterhvert. Ikke legg så mye vekt på animering ennå da jeg sannsynligvis kommer til å legge ut 30-40 til i morgen. Selv jeg brukte litt til på selve utformingen og nedlasting av data, men nå er det meste automatisert så det går fortere fremover.

http://knuta.no/GISS_en_studie_i_endringer-10151s.html&show=9

Jostemikk

Flott, Knuta! Jeg lager animasjoner av de seriene du ber meg om.

Skal sjekke arbeidet bak linken du la ut.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Klarte ikke la være å titte på justeringene fra desember 2005 til mai 2006.

[attachimg=1]

Det interessante her er hvordan James Hansen har klart å slippe unna med dette. Ja ikke bare slippe unna. Han har fått priser og har tjent mange millioner.

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

la1goa

Jeg har fått oppdatert litt til. Nå viser jeg også hvilke serier jeg manger og hvilke jeg kommer til å legge ut. Dersom noen har serier som jeg mangler så setter jeg pris på å få tak i dem. Det råeste er at trendlinja fra 2005-08 til i dag viser betydeliger endringer, nærmere 20% økning i trendlinja på 7 år. Jeg kommer til å prøve med flere typer grafer/analyser, noen har noen idèer er jeg også takknemmelig for det. En ting som slår meg at trendlinja for 1880-2005 følger temperaturen etter år 2005! Mot normalt.... Men det er en egen analyse som jeg kommer til å sette frem.

Jostemikk, er det mulig å lage animering og endre denne med letthet dersom det dukker opp en serie innimellom?

Jostemikk

Ikke noe problem, Knuta. Hvordan vil du ha animasjonen? Alle seriene du har lagt ut i en animasjon etter dato? I så fall er det grei skuring, men jeg må redusere størrelsen ørlite i både omfang og kvalitet for at fila ikke skal bli for stor, men tror det vil bli bra allikevel. Jeg gjør ikke noe før du forteller hvordan du vil ha den/de. ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

la1goa

Skal vi se. Jeg har rettet opp en liten følgefeil som berørte alle. Nå burde det være riktig. Jeg tenkte nærmest på å legge dem etter dato men det er sikkert en god del jobb med det. Jeg lurte på å interpolere seriene som mangler for å lage kontinuitet i animasjonen, men jeg tror ikke det er tilrådelig. Du sitter ikke tilfeldigvis på noen av de jeg mangler? Jeg mangler mange serier fra nyere tid.

Uavhengig animasjonen så skal jeg jobbe litt med å se hvordan trendlinja 1880-2005 berøres av de nyeste dataene. Det er absurd hvordan nåtidens temperatur skulle kunne endre fortidens temperaturer, men det ser ut som GISS ønsker at det skal være slik. Som mye annet godtas dette vel akkurat som iskjernedata ble fremdatert 80 år for å passe inn i seriene til CO2 seriene til Hawaii. Dette er et svik mot verdens skattebetalere.

/Knuta

la1goa

Sitat fra: la1goa på juni 23, 2012, 00:56:25 AM
Jeg har fått oppdatert litt til. Nå viser jeg også hvilke serier jeg manger og hvilke jeg kommer til å legge ut. Dersom noen har serier som jeg mangler så setter jeg pris på å få tak i dem. Det råeste er at trendlinja fra 2005-08 til i dag viser betydeliger endringer, nærmere 20% økning i trendlinja på 7 år. Jeg kommer til å prøve med flere typer grafer/analyser, noen har noen idèer er jeg også takknemmelig for det. En ting som slår meg at trendlinja for 1880-2005 følger temperaturen etter år 2005! Mot normalt.... Men det er en egen analyse som jeg kommer til å sette frem.

Jostemikk, er det mulig å lage animering og endre denne med letthet dersom det dukker opp en serie innimellom?

Pen animasjon. Den forklarer hvorfor det varmeste år 1998 ble fjernet med et pennestrøk.

Jostemikk

Dette er alle seriene med synlige justeringer i de grafene du har laget, Knuta.

[attachimg=1]

Ikke all verden, men aldeles uforståelige justeringer. Men bare vent til du sammenligner med tidligere års data...
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

la1goa

Sånn da har jeg oppdatert siden med flere giss endringer.
http://knuta.no/GISS_en_studie_i_endringer-10151s.html&show=9
I tillegg har jeg fått tak i serie for 2011-06
Jeg trodde den siste måneds endring var ekseksjonell høy, men der tok jeg grådig feil
Sjekk endringene som skjedde mellom 2005-12 og 2006-05. der gikk Hansen fullstedig av skaftet og byttet ut så og si hele serien.

Jeg fortsetter å oppdatere denne daglig med flere av disse endringene siden jeg ikke er ferdig med det arbeidet.
I tillegg tenkte jeg å oppdatere den med denne idèen, for den viser endringene på en ekstrem måte.
http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,859.0.html



/Knuta

Jostemikk

Takk for formidabel innsats, Knuta!

Du får bi beskjed om det er noen av seriene du har lyst til å se animasjon av. Har du lett etter forklaringer fra Hansen om disse plutselige forandringene? Er de i så fall vitenskapelig fundert?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

la1goa

Sitat fra: Jostemikk på juli 10, 2012, 15:09:02 PM
Takk for formidabel innsats, Knuta!

Du får bi beskjed om det er noen av seriene du har lyst til å se animasjon av. Har du lett etter forklaringer fra Hansen om disse plutselige forandringene? Er de i så fall vitenskapelig fundert?

Ja etterhvert tenkte jeg en aninmasjon av endringene. den hadde vært spennende å se hvordan prikkene blå/rød gikk opp og ned for hver måned. Det tror jeg ville være den beste dokumentasjon på endringene. Men jeg er ikke riktig ferdig ennå så vi kan vente litt.

/Knuta

Telehiv

Dette er bra jobbet, gutter!
Om vi andre ikke sier så mye til dette hele tiden, så sitter vi på sidelinjen og følger med, jfr. "stille applaus"  8)
Så lenge vi holder gangen i dette og også de andre statistiske trådene, vil nok flere tilfeldige lesere på forumet etterhvert oppdage at "klimaskeptikere" er skeptikere fordi der er et reellt faglig grunnlag for å være skeptisk...
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

ebye

Jeg henger meg på den øredøvende stillheten, Jostemikk og la1goa.

Opprullingen av de Hansenske datamassasjene er formidabel, jeg blir målløs. Av at dette blir gjort av Hansen, og måten dere presenterer denne klimadynamitten på. Jeg har spurt Ivar Giæver og Fred Singer om personer som kunne tenkes å ta opp dette stoffet. Giæver antydet Andrew Revkin. Han er CO2-troende, men ok i følge Giæver.

Norske kontakter hadde ingen muligheter.

Jeg må innrømme at jeg er særedels spent ved tanken på at denne talltriksingen presenteres i fullt flomlys. Da blir det et veritabelt dukketeater, med utrente aktører. Ingen av de dypt troende kan jo opptre naturlig!    8)


BaseBallStick

All respekt for nedlagt innsats. Måtte det bare fortsette.

Og om forumet i tillegg får publisert noe av dette gjennom offentlige kanaler uten å kjøpe helsides reklameplass av egen lomme, ville det være topp. En ting er at vi her inne setter pris på innsatsen og resultatene, men poenget må være og få det videreformidlet ut til mannen i gata. Lette på skyggelua hos Ola Dunk, so to say.
"Oljen er sterkt miljøskadelig, og burde brennes!"
Fredric Hauge, Bellonas oppstartsfase...