Gisstemp - ny måned.

Startet av la1goa, juni 15, 2012, 00:03:48 AM

« forrige - neste »

Amatør1

Jeg henger meg på Telehivs kommentar. Vi leser dette stoffet, det har stor verdi.....
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

la1goa

Sånn da har jeg laget grafer for de dataene jeg har tilgjengelig. Så da dukker spørsmålet opp. Er det noen som sitter på en dataserie jeg ikke har? Jeg er fryktelig takknemmelig dersom noen kan fylle igjen hullene.

Det er noen omfattende justeriner til tider, for det meste er det bare en og annen rekords som er juster. Men se spesiellt på disse oppdateringene:
2012-05
2012-04
2010-10
2010-02  -- heftig justering
2009-01
2008-01
2006-07
2006-05 -- ekstreme endringer

Både 2006-05 og 2010-02 er offscale. Jeg trodde jeg tok i da jeg skalerte grafene til +/- 1 grad. Men der tok jeg grundig feil. Hansen & Co viste oss at de gjør nøyaktig som de vil. Det rekord varmeste året 1998 forsvant mellom 2005-12 og 2006-05 og da overtok året 2002 som det varmeste. Jeg kan ikke si annet at giss baserer seg kun på fusk og fanterier, noen tjener styggmye penger på denne måte.

Jostemikk, hvis du skal lage noen animeriner så tror jeg de bør basere seg på to og to bilder ad gangen. Hvis du bruker måneden som er oppgitt og den foregående med høyest mulig oppløsning så tror jeg vi har et resultat som slår beina under hele giss & compani samtidig som det er mulighet for at politikere våkner. Lager du en med den først og siste så kan folk se hvordan "små" utslag faktisk utgjør mesteparten av global oppvarming, og at den er kunstig skapt.

Kommentarer? eller noen som har noen andre ønsker/idèer?

/Knuta


Jostemikk

#32
Denne videoen viser antall målestasjoner GHCN har temperaturdata fra, og som James Hansen legger til grunn for han manipulerer dataene fra dem. Sjekk en ting, og det er viktig. Det fantes så og si ikke temperaturstasjoner på den sørlige halvkule til å begynne med, og denne animasjonen viser kun data fra 1880. (Hansen-perioden.) Tenk dere så det sludderet BEST og HADCRUT holder på med. De presenterer oss "data" der ingen data ble produsert i de 40 første årene av deres "temperaturserier".



Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Jeg tok et skjermbilde av 1881. Se selv:

[attachimg=1]

Det fantes ikke målinger av SST. Det fantes kun noen ytterst få landmålinger i Australia og på New Zealand.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

la1goa

Sitat fra: Jostemikk på august 19, 2012, 22:04:48 PM
Denne videoen viser antall målestasjoner GHCN har temperaturdata fra, og som James Hansen legger til grunn for han manipulerer dataene fra dem. Sjekk en ting, og det er viktig. Det fantes så og si ikke temperaturstasjoner på den sørlige halvkule til å begynne med, og denne animasjonen viser kun data fra 1880. (Hansen-perioden.) Tenk dere så det sludderet BEST og HADCRUT holder på med. De presenterer oss "data" der ingen data ble produsert i de 40 første årene av deres "temperaturserier".

<object width=\"420\" height=\"315\"><param name=\"movie\" value=\"http://www.youtube.com/v/07oU2jIxkCU?version=3&hl=en_US\"></param><param name=\"allowFullScreen\" value=\"true\"></param><param name=\"allowscriptaccess\" value=\"always\"></param><embed src=\"http://www.youtube.com/v/07oU2jIxkCU?version=3&hl=en_US\" type=\"application/x-shockwave-flash\" width=\"420\" height=\"315\" allowscriptaccess=\"always\" allowfullscreen=\"true\"></embed></object>

OK. Jeg skal sette i gang, gå igjennom rådataene og tegne opp et verdenskart der målestasjonene kommer inn. Dette får jeg gjøre for ti år for ti år. Jeg sitter med samme mistanke som deg, bare bullshit med alle temperaturserier som er presentert. Fikk en ahaopplevelse da jeg justerte RSSMSU opp med 0.245 grader i perioden 1979-1995 . Da passer CO2 økningen med den lang bedre. En forklaringsprosent som fra 30% til 57% hvis jeg ikke husker feil. er som sagt etter hukommelsen.

Jostemikk

Sitat fra: la1goa på august 19, 2012, 22:28:58 PMFikk en ahaopplevelse da jeg justerte RSSMSU opp med 0.245 grader i perioden 1979-1995 . Da passer CO2 økningen med den lang bedre. En forklaringsprosent som fra 30% til 57% hvis jeg ikke husker feil. er som sagt etter hukommelsen.

Jeg titta på den, Knuta, og tillater meg å lime den inn her:



Det er viktig å huske at før James Hansen begynner å justere sine egne utregninger, er flere av de temperaturstasjonene GHCN legger til grunn allerede omgjort til det ugjenkjennelige. Regner med at flere husker skrekkopplevelsen med flyplassen på Darwin nord i Australia?



Dette er bare en, om enn spesielt dramatisk, av hundrevis av lignende justeringer. Det er mye flott temperaturjuks-historie å lese hos Appinsys.com. Klikk linken, den går til nettopp noe av dette.

Australia, som jo har en fanatisk politiker på toppen av galskapens hierarki, skulle jo vært et svært viktig område med tanke på den sørlige halvkulen. Denne hemisfæren har jo som videosnutten i et av de forrige innleggene viser, nesten ikke målepunkter. Australia står for nesten alle. Når da "forskerne" trikser dette landets temperaturhistorikk ned i istiden på starten, og opp til solen i avslutningen, er parodien fullkommen.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

la1goa

Nå som jeg har sett igjennom qca og qcu datasettene så kan jeg også lage en programsnutt til. Vi vet alle at seriene er juster, men snutten kan trigges til f.eks. vise de målestasjonene som har over 2 grader justering. Grafen du viser der må minst være justert 2.25 grader i første omgang. Men hva skjer når Hansen får fatt i den? Jeg skal jaggu se etter nå.

Jostemikk

#37
GHCN har en egen serie for USA. Denne er lagt ut tidligere, men nå kommer den en gang til, ettersom WUWT - July was also the 329th consecutive month of positive upwards adjustment to the U.S. temperature record by NOAA/NCDC har slått denne datatriksingen rimelig stort opp i kveld.



Dette er altså ikke grafen over temperaturen i USA. Det er justeringene de har gjort. Dette er en pågående triksing/prosess. Den har gjort stigningen i atmosfærisk innhold av CO2 mer og mer identisk med temperaturutviklingen i USA.

Hele klimasaken er lite annet enn ei surrealistisk boble jeg ikke kan forstå hvorfor ikke har sprukket for lenge siden. I saken på WUWT ble jeg minnet om denne fra Dr. Roy Spencer, som hadde en sak om disse justeringene i april nå i år:

And I must admit that those adjustments constituting virtually all of the warming signal in the last 40 years is disconcerting. When "global warming" only shows up after the data are adjusted, one can understand why so many people are suspicious of the adjustments.

Det finnes rett og slett ingen "global" oppvarming slik mange ser ut til å tro, også her på forumet. Oppvarmingen da jorda krabbet seg opp og ut av Den lille istid, skjedde fram mot 30- og 40-tallet. Denne oppvarmingen kan ikke forklares gjennom atmosfærisk innhold av CO2. All "oppvarming" etter dette er menneskeskapt all right, for det er skapt gjennom manipulering av temperaturdataene.

Dette setter også diverse w/m2-effekter og klimamodeller justert etter disse langt på utsiden av sidelinjen på klimafotballbanen. Folk må begynne å sette sammen disse regnestykkene utfra ærlige betraktninger utfra de fakta vi tross alt kjenner noenlunde godt.

Begynn å se på samspillet sola/skyer igjen. Ha hele tiden i tankene at det ikke er varmere nå enn for 80 år siden. Skulle tro dette vil føre klodens interne variasjoner tilbake i førersetet sammen med solvariasjonene. Det er der de hører hjemme, og hele CO2-spøkelset kan man kaste inn i et drivhus. Der gjør det i hvertfall nytte for seg.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

la1goa

Da er grafen for Darwin klar. Ikke mindre enn 6 forskjellige serier etter at Hansen har klora på den. Hvordan er det mulig? Mange av seriene overlapper hverandre så nye fargeblandinger kommer på grafen. Du får lastet den opp du som har erfaring i det, jeg bare kløner det til.

http://pubadmin2.ostfold.net/data/images/966/Klima/giss/Stasjoner/Darwin.png

la1goa

Skummel den grafen du la ut der. 0.5 grader justering. Det er jo det som tilsvarer global oppvarming i dag. Jo mer jeg studerer rådata, jo mer sikker er jeg på at temperaturen var høyere i 1930-40 enn det den er i dag.

Jostemikk

Sitat fra: la1goa på august 19, 2012, 23:11:16 PMGrafen du viser der må minst være justert 2.25 grader i første omgang. Men hva skjer når Hansen får fatt i den? Jeg skal jaggu se etter nå.

Willis Eschenbach hadde om denne saken hos WUWT i 2009. Her er GHCN rådata mot GHCN homogenisert. Forsåvidt den samme som vist i tidligere innlegg:



Denne saken ble slått opp med krigstyper på diverse skeptikerblogger, og for å forstå tankegangen til folkene bak, anbefaler jeg å lese begge Eschenbachs saker om Darwin.

WUWT - The Smoking Gun At Darwin Zero

WUWT - Darwin Zero Before and After

Så til James Hansen. I hans forskjellige versjoner (homogeniserte og nabojusterte serier) utfra GHCN versjon 2, var Darwin kuttet opp i haugevis av korte dataserier. Man skal ikke se bort fra at dette var den mest korrekte måten å gjøre det på, i første rekke grunnet instrumentbytter, forandring av lokasjon osv.  Jeg gir altså ikke automatisk ei skyllebøtte til Hansen her. Han har allikevel som du skriver, flere versjoner av sine homogeniserte dataserier de siste årene, og for sin nyeste homogeniserte utgave, viser han kun data fra 1963:



Her er GHCN-dataene fra siden til GIstemp, med den nyeste utgaven først:



Her er før oppdateringen i 2011, og dette er utgaven til Hansen der han kombinerer med nærliggende stasjoner:



Den siste utgaven, som rett og slett er rådataene fra temperaturstasjonen(e) i Darwin, er altså forkastet. Det heler er intet annet enn forvirrende, og nøyaktig hvilke data han plotter inn i sin "globale" serie er jo klin umulig å finne ut av.

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Mangler det noe i innlegget ovenfor? (På slutten.)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Takk! Ja, jeg gjorde den tabben å linke til ei bildefil hos GIStemp. De oppdaterer adressene hvert minutt eller deromkring. Skal se om jeg får lasta dem ned i riktig rekkefølge. ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Det som er helt mega på dette forumet er at korrekturleserne aldri går hjem (jfr. Per Egil Hegge: som svarte at de hadde gått hjem, en gang jeg spurte hvorfor det var så mange feil i f. eks Afteposten.)   ;)  Bra! !

la1goa

Så var det på tide at Hansen oppdaterte grafen sin med ny måned. denne gangen er det mye som er skrudd på. Ser vi på Siste oppdatering og sammenligner den med månden før så er det enorme endringer.
http://pubadmin2.ostfold.net/data/images/966/Klima/giss/GISS-2012-08t.png
http://pubadmin2.ostfold.net/data/images/966/Klima/giss/GISS-2012-07t.png

Best resultat blir det hvis jostemikk tar og legger dem oppå hverandre. Men denne gangen har Hansen virkelig overgått seg selv. Lager ser vi på detrended versjon så er det tydelig at Hansen virkelig har lagt sjela si i å få en mest mulig rett strek uten variasjoner. Fortsetter han med det så er alle variasjoner fjernet i løpet av noen få år. Standardaviket er på vei nedover.
http://pubadmin2.ostfold.net/data/images/966/Klima/giss/GISS-2012-08d.png
http://pubadmin2.ostfold.net/data/images/966/Klima/giss/GISS-2012-07d.png

Som vanlig har jeg utformet en graf som hvirser hvilken måned som er flyttet og hvor mye den er flyttet.
http://pubadmin2.ostfold.net/data/images/966/Klima/giss/GissChange2012_07_08.png
http://pubadmin2.ostfold.net/data/images/966/Klima/giss/GissChange2012_07_08_adjust.png

/knuta