Gisstemp - ny måned.

Startet av la1goa, juni 15, 2012, 00:03:48 AM

« forrige - neste »

la1goa

Vanligvis har jeg lagt ut GISS temp på siden min. Denne gangen skal den fjernes og erstattes med noe annet. Denne annet blir i fremtiden bygget på GISS. Da jeg fulgte med Jostemikk's serie om temperatur modifikasjoner valgte jeg fra nå av å lagre gamle versoner. Jeg sitter med følgende GISStemp fra 2012April og 2012Mai. Jeg brukte enkel matematikk og regnestykket er som følger Mai minus April. Det ble en haug med -1, 0 og 1'ere. Ved bruk av movingaverage så viser den av en eller annen merkelig grunn kølleskaftet.


Jostemikk

#1
Knuta, er dette rett og slett den justeringen som er gjort fra Hansens ene revisjon til den neste? En kunstig oppvarming på drøye 0,15 utfra temperaturer som allerede er homogenisert fra det enkelte land som leverer, samt trikset med utallige ganger tidligere av Hansen. Akkurat det jeg har påstått. Han tar bort litt til å begynne med på kurven, så legger han det til på slutten. Ørlite hver gang. Også fra den ene måneden til den andre, altså en "homogenisering" også mellom selve revisjonene. Folk har ikke sjans til å se dette, for det er som ens egen bils støtdempere. De slites mer og mer, men eieren venner seg til det, og merker ikke den gradvise forskjellen. For et par år siden la jeg merke til at han justerte et par norske serier tre ganger iløpet av et halvår.

De siste årene har også 1998 blitt justert flere ganger. Nedover. Dette gjør at det blir mulig for Hansen å vise at enkelte år har oversteget ekstremåret 1998. Hadde vi laget en animasjon av Hansenseriene for hver av de siste 60 måneder, ville den buktet seg som en orm opp og ned fra start til ende, alt med et formål, å undertrykke tidligere varme, og oppjustere slutten på serien.

Hvis jeg ikke har misforstått, så er det Knuta viser oss her selve justeringen. Hadde James Hansen ligget unna juksingen sin, ville trenden vært paddeflat. Rett og slett en vannrett strek.

Du får korrigere meg hvis jeg misforsto denne, Knuta. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

la1goa

Det er helt korrekt. Jeg viser justeringene. Jeg var litt småtrøtt i går kveld og gjorde flere feil, med ikke i selv grafen. I kveld skal jeg gå på med nytt fattet mot og analyste mer for å vise hvilket resultatet de ønsker seg, og hvordan de nærmer seg målet.

la1goa

#3
Ups... Flua satt visst på skjermen da jeg skulle beregne serien. En kommafeil grafen skal ha en skalerineg på 0.01 grad i stedet for 0.1 Den feilen vil bli rettet opp.

Men er det noen som er god i statistikk? Jeg trenger hjelp med en binomialdistribution over giss-serien som er detrended. Denne kurven ser syk ut (det er jo giss)... den består av 1588 punkter. Men hvordan burde den se ut?


la1goa

Da ble jeg ferdig (?) med giss-justeringene. Spørmålet jeg kommer med, skal jeg fortsette på denne neste måned? Kanskje noen ønsker å legge til noe på denne "studien". Jostemikk, kan du enkelt legge grafer oppå hverandre slik at det går ann å animere giss-serien over tid?

Knuta

http://www.knuta.no/GISS_en_studie_i_endringer-10151s.html

Jostemikk

Hvis du orker er det kjempefint, Knuta!

Ja, jeg kan lage gif-animasjoner, men da må oppløselighet og skala på Y-aksen være lik for hver sammenligning. Dette er jo ikke noe problem med den andre aksen, hvis du kjører hele serien fra start til ende hver gang.

Bare å legge ut med justert maks/min på Y, så skal jeg lage animasjon av godsakene. ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

la1goa

Gjett om jeg vil. Det satte i sving to hjerneceller hos klimatrollene  ;D

Skalert skal seriene alltid være like. Men jeg skal gå igjennom samtlige for å se om jeg har satt noen dynamiske skaleringer. Hvis du trenger *.gif så kan jeg sikkert ordne det også i stedet for at du skal konvertere fra *.png. Det ville vært interessant om du kunne lage en animasjon av de to første temperatureseriene for å sjekke om programmet takler like akser, og om vi ser forskjellen tydeligere.

/Knuta

Jostemikk

Flott!

Neida, du trenger ikke konvertere filtypen. Det fikser jeg på et blunk. Vent litt nå, skal jeg gjøre en test med mai-juni grafene du la ut.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#8
Dette ble et merkelig resultat. Han har rett og slett brukt en (trylle)formel for å justere slik at hele serien bare bikker opp i ene enden, og ned i den andre.

Jeg skulle svært gjerne sett den vitenskapelige begrunnelsen for denne justeringen. Hele serien bikker på aksen som han har lagt til første halvdel av 60-tallet.

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Dette er en dokumentasjon på disse ørsmå justeringene James Hansen enkelte ganger gjør hver måned eller oftere. Disse justeringene er ikke forklart. Et titalls slike justeringer mellom hver revisjon han har. En revisjon som også justerer ned i fortid og opp i nåtid.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Som nevnt blir fortiden kaldere hver eneste gang James Hansen har revisjon av sine temperatur"data". Like sikkert er det at det blir varmere og varmere på slutten av serien. Han har til og med nedjustering "Verdens varmeste år!" 1998 flere ganger i ettertid, slik at han skal kunne vise til stadig nye varmerekorder.

Snikjusteringene som Knuta avslører nå er en annen skål. Disse forteller han ikke om, og de er helt hinsides vitenskapelig begrunnelse. Derfor er ikke bare arbeidet Knuta gjør godt utført. Det er også svært viktig dokumentasjon han samler.

Knuta, jeg lover ikke noe tidsmessig, men jeg har kanskje en mulighet til å få samlet giss-data for svært mange måneder, slik at det kan bli mulig å sammenligne også tidligere Hansen-triks. Hvem av homogeniseringsvalgene i drop-boksen på GISStemp-siden har du valgt å bruke?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Så til seriene du fjernet trenden på. Her må en virkelig studere nøye for å se de ørsmå variasjonene:

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

la1goa

Det var et godt spørsmål. Jeg brukte en link jeg har brukt i snart et år. Det er fila som står dokumentert i selve grafen.
Har du linken til droppdownboksen så skal jeg se etter om jeg finner den.

Headeren i fila beskriver dette:

Sitat
       GLOBAL Land-Ocean Temperature Index in 0.01 degrees Celsius   base period: 1951-1980

                  sources: GHCN-v3 1880-04/2012 + SST: 1880-11/1981 HadISST1
                                                    12/1981-04/2012 Reynolds v2
                    using elimination of outliers and homogeneity adjustment
                    Notes: 1950 DJF = Dec 1949 - Feb 1950 ;  ***** = missing

Jostemikk

#13
Vi bruker samme data for global, Knuta, så dette er null problem. Skal se om jeg får hosta opp noen eldre versjoner etter hvert. Det er ikke noen kunst egentlig. Sjekk denne linken:

Wayback machine - GISStemp for 2005-2011

Skulle ha noen måneder og år å kose deg med her. ;)

Klikk først for ønsket år, og så klikker du på kalenderen for ønsket dato der det er markert at de har lagret siden.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

la1goa

hehehe. Der fikk jeg et aldri så lite problem. Masse data av data. Jeg får prøve å lage en standarisert form i grafene. For dette tar av så jeg trenger en tenkepause på hvordan dette skal utformes. Men før det, en aldri så liten bombe? Sjekk trendlinja.