Doktorgrader

Startet av ebye, juni 15, 2012, 18:16:24 PM

« forrige - neste »

ebye

Her er et oppslag fra Aften 14. juni 2012

Klima i mediene



Nå har Andreas Ytterstad disputert for doktorgraden, med avhandlingen:

Norwegian Climate Change Policy in the Media: Betwen Hegemony and Good Sense.

Bør vel skaffes?

Hvem er han?

Sist  var han på forskning.no

– Balansert journalistikk svekker klimakampen

http://www.forskning.no/artikler/2011/desember/307285

Det blir interessant å se om avhandlingen er like politisert som artikkelen.   8)

jarlgeir

Vi får se,

Hans oppfordring til journalister om å søke sannheten er da noe vi kan være 100% enige i. men de finner nok ikke det denne Lysenkoisten tror de finner.

Som om vi ikke visste det fra før (med Jørgen Randers og flere andre), så skal det lite annet til enn politisk korrekthet for å bli professor i Norge i dag.

It's the sun, stupid!

Jostemikk

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Nå er han ute igjen

http://www.hf.uio.no/imk/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2012/ytterstad.html

Merkelig forsker,starter med krav om etikk og objektivitet og ender opp i en religiøs tro på IPCC.

Konklusjonene står muligens i motstrid til Duartes

ftp://ftp.nersc.no/Press/MasteroppgaveforKatherineDuarte.pdf

Skal se nærmere på dette litt senere i dag.

Men Ytterstad har selvfølgelig riktig standpunkt.

Han var i NRK P2 i dag, kl. 07.45. Det var debatt med Alstad, DN. Da var Ytterstad i harnisk over liten pressedekning (i Norge) om Rio + 20! Så her er det en forsker som ikke har fått med seg hva objektivitet er. No impact. Hva slags forskere er Norge i ferd med å ende opp med? Eldrebølgen tar siste rest av vitenskapelig dannelse!


BorisA

Snakk om nisse !

Appropos det med at journalister skriver lite om klima for tiden, KAN det være at de faktisk begynner å skjønne at "de har driti på draget", men ikke tør innrømme det, og heller skriver LITE om klima i håp om at det går i glemmeboken?
Eller tror de fortsatt på CAGW, men er "lei" av å skrive om det?



Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Bebben

Jepp ebye - politisert kampanjejournalistikk, komplett med isbjørn på smeltende flak (TM-Klimajournalistikk).

Det Ytterstad synes å mene, er at journalister nå skal slutte å være journalister og i stedet bli selgere av Det Triste Budskap. Kanskje man bør legge ned journalistutdanningen og sende dem på salgskurs i stedet? Eller hva med et forkynnelsesseminar hos Livets Ord?

Harald Hornmoen har en svært lesbar artikkel om klimajournalistikk som er atskillig mer innsiktsfull og edruelig. Han viser også til Duarte. (Tror jeg har nevnt denne artikkelen før et sted.)

SitatJeg vil legge til her at god journalistikk om klimaendringer også forutsetter at man ivaretar en etablert journalistisk sjangerforståelse, slik at for eksempel aktivistiske meninger hos journalister uttrykkes i kommentarspalter og ikke i nyhetsreportasjer.

Også Hornmoen har som utgangspunkt at klimaforskernes budskap skal formidles, men han har tydeligvis innsikt både i vitenskapelig usikkerhet og journalistikk, i tillegg til at han poengterer det enkle faktum at et mindretall ikke nødvendigvis har feil bare fordi de er et mindretall.

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Bebben

Sitat fra: BorisA på august 02, 2012, 13:54:09 PM
Snakk om nisse !

Appropos det med at journalister skriver lite om klima for tiden, KAN det være at de faktisk begynner å skjønne at "de har driti på draget", men ikke tør innrømme det, og heller skriver LITE om klima i håp om at det går i glemmeboken?
Eller tror de fortsatt på CAGW, men er "lei" av å skrive om det?

De har ikke mer å skrive om Boris - de har jo allerede fastslått at verden går nord og ned, isbjørnene drukner og havet stiger 75 meter hvis ikke vi .... æh... begynner å sykle og dusjer i kaldt vann eller noe sånt. Samt bruker opp alle pengene på "klimatiltak" og klimaforskning. Så hva skal de finne på nå da?

Grunnen til Ytterstads sutring er nok at han kom for sent til klimakalaset i mediene - han er "bakut for sin tid", kan man si.  :D
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

BorisA

Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Bebben

Tilliten til klimaforskerne er ikke særlig høy i USA - bare en firedel av amerikanerne stoler på dem ifølge en ny meningsmåling.

SitatTrust in scientific opinion on global warming continues to be less than robust. About a quarter of the public trusts what scientists say about the issue "completely" or "a lot," while 35 percent, trust scientists only a little or not at all. Thirty-eight percent trust scientific opinions a moderate amount.

Kanskje ikke så rart når de opplever at hovedforfattere i Klimapanelet direkte villeder Kongressen i vitenskapelige spørsmål:

SitatThe politicization of climate science is so complete that the lead author of the IPCC's Working Group II on climate impacts feels comfortable presenting testimony to the US Congress that fundamentally misrepresents what the IPCC has concluded. I am referring to testimony given today by Christopher Field, a professor at Stanford, to the US Senate

Roger Pielke forklarer hvorfor, og avslutter med denne bredsiden:

SitatField can present such nonsense before Congress because the politics of climate change are so poisonous that he will be applauded for his misrepresentations by many, including some scientists. Undoubtedly, I will be attacked for pointing out his obvious misrepresentations. Neither response changes the basic facts here. Such is the sorry state of climate science today.

"Ouch", som Bishop Hill pleier å si.

Se også Climate Audit.


Redigering: Oops, skulle ha lagt inn denne under "Dagens klimalink". Beklager.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ebye

Sitat fra: Bebben på august 02, 2012, 14:09:23 PM
Sitat fra: BorisA på august 02, 2012, 13:54:09 PM
Snakk om nisse !

Appropos det med at journalister skriver lite om klima for tiden, KAN det være at de faktisk begynner å skjønne at "de har driti på draget", men ikke tør innrømme det, og heller skriver LITE om klima i håp om at det går i glemmeboken?
Eller tror de fortsatt på CAGW, men er "lei" av å skrive om det?

De har ikke mer å skrive om Boris - de har jo allerede fastslått at verden går nord og ned, isbjørnene drukner og havet stiger 75 meter hvis ikke vi .... æh... begynner å sykle og dusjer i kaldt vann eller noe sånt. Samt bruker opp alle pengene på "klimatiltak" og klimaforskning. Så hva skal de finne på nå da?

Grunnen til Ytterstads sutring er nok at han kom for sent til klimakalaset i mediene - han er "bakut for sin tid", kan man si.  :D

Ja, Bebben, enig. Dette er ganske surrealistisk. Det kommer undersøkelse etter undersøkelse, med tegn på tegn som tilsier at dette CO2-hysteriet sterkt nærmer seg "Game over"! Allikevel fortsetter de troend klimaforskerne og alarmistene "buisness usual". Nå har jeg kommet til stadiet: FATTER DE INGEN TING? Leser de bare sine egne innlegg? Det er like før jeg synes ørlite synd på dem.
  ;D:)8)

Bebben

Ytterstad er også omtalt på forskning.no.

Jeg la inn en "one-liner" under mitt virkelige navn...
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ebye

Fin linje, Bebben. Er Ytterstad slik at han er med i debatten? Her er det stor forskjell på innleggere.

Men, hva er det forskning.no tenker på? Trykker et duplikat, som ble publisert første gang 24. Juli? Har de kastet vrak på prinsippet om originalstoff?  :o

ConTrari

Sitat fra: ebye på august 02, 2012, 15:26:53 PM


Ja, Bebben, enig. Dette er ganske surrealistisk. Det kommer undersøkelse etter undersøkelse, med tegn på tegn som tilsier at dette CO2-hysteriet sterkt nærmer seg "Game over"! Allikevel fortsetter de troend klimaforskerne og alarmistene "buisness usual". Nå har jeg kommet til stadiet: FATTER DE INGEN TING? Leser de bare sine egne innlegg? Det er like før jeg synes ørlite synd på dem.
  ;D:)8)

Nei, ikke synes synd. De fatter svært så mye, og vet godt at de er ute av pengestrømmen hvis de begynner å rugge på båten.

Det handler om penger, om jobber, om prestisje, om stahet og stolthet, men jeg tror de innerst inne har gitt opp troen på sitt ettermæle.

ConTrari

Sitat fra: Bebben på august 02, 2012, 16:12:27 PM
Ytterstad er også omtalt på forskning.no.

Jeg la inn en "one-liner" under mitt virkelige navn...

Hvordan? Jo, det er omtrent som i Lucky Luke, der storskurken Jessie James ønsker å være en moderne Robin Hood som gir sin rikdom (som han har stjålet) til de fattige. Men hvordan klare dette, uten selv å bli fattig? Hans fetter kommer til hjelp:

"Jeg robber deg idag, og tar alle pengene, og da er du fattig. Så gjør du det samme imorgen, og så videre. På den måten kan vi gi bort pengene, samtidig som de blir i familien!"

Slik kan også en sannhetssøker finne sannheten, og miste den, og finne den, og miste den....og forske på det.

Bebben

Redaktør Nina Kristiansen skriver i kommentarfeltet:

SitatMangfoldig forskning
Skrevet av Nina Kristiansen, redaktør i forskning.no, 2012-08-03 14:50:17

Ytterstad har levert en doktorgradsavhandling om klima og media, som omtales i denne artikkelen. Ser at mange under her mener at vi ikke burde ha omtalt den. forskning.no er en nettavis som omtaler norsk forskning i all sin bredde. Derfor er det helt selvfølgelig at vi også dekker Ytterstads forskning.

Så er jeg veldig uenig med han, og jeg ble intervjuet om det i Klassekampen i går. Men at jeg er uenig med han, får ingen innvirkning på om vi publiserer artikkelen om forskningen hans.

Dette intervjuet skulle jeg gjerne ha lest - men det lar seg ikke finne på nettet.

Kanskje jeg kan få hjelp fra Climometrics? :)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!