Klimareligion, komplett med klimaprester

Startet av Amatør1, juli 04, 2012, 23:37:51 PM

« forrige - neste »

Amatør1

Vi har ofte hørt at alarmismen sammenlignes med religion, at klima-alarmismen er motivert av tro og ikke vitenskap etc. Hver gang dette påpekes, så våkner klima-trollene og er sinte som fy pga. denne "usaklige sammenligningen".

Men hvor usaklig er det egentlig? Er det ikke rett og slett sant, at det hele er en religion? Det er ihvertfall ikke vitenskap, for det finnes ikke noe vitenskapelig/empiriskt hold i en påstand om at menneskeskapt CO2 fører til katastrofal global oppvarming, det har bl.a. utallige innlegg her på forumet vist. Våre data (de som ikke er manipulert og jukset med) viser jo at det ikke finnes noen hockey-kølle eller "run-away warming".

Ok, men det blir vel ikke religion av det? Nei, det gjør det ikke. For å kunne kalle det religion må vi jo ha noen religiøse symboler, og religøse handlinger og språkbruk.

Hva om jeg blar opp tre prester i full mundur med vindmøller, resirkuleringssymboler og karbon-fotavtrykk på prestekjolene? Blir det religion da?

[attachimg=1 width=500]

Hva om jeg forteller at disse prestene representerer noe som heter "Operation Noah" (formendtlig pga. den påståtte havnivåstigningen), der de sammenligner sitt gude-gitte mandat til å beskytte jorden mot klimaskeptikerne med kirkens kamp mot nazismen på 1930-tallet? Blir det religion da?

[attachimg=2 width=400]

Eller er det fortsatt for uklart? Hva med presten som viser til boka "The Inquisition of Climate Science", der det hevdes at "In the denial of global warming, we are witnessing the mist vicious, and so far successful, attack on science in history."

[attachimg=3 width=500]

Blir det religion da?

http://www.newcastle.anglican.org/userfiles/file/Newcastle%20Website/News%20and%20Events/Newcastle%20Link/April%202012/LINK%20April%20Page%204.pdf
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Da blir det religion, Amatør1. Dette er skremmende. Kirken er fullstendig inne i klimafarsen. Den katolske kirken i Storbritannia har blant annet investert enorme pengesummer på CO2-børs og fornybar energi.

Er det ikke fælt?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Jeg tror slike prester ønsker å bli politikere og sørge for å spille på riktig lag ;) De har nok glemt hva religion handlet om. Eller er det bare vi som hadde en forestilling om å vente bedre fra prester? Har egentlig prester som søker oppmerksomhet og makt noen gang gjort verden til et bedre sted? Og hvis de ikke søker å gjøre verden til et bedre sted, da må de jo være motstandere av menneskelighet. Eller er de bare svært lette å hjernevaske og påvirke? I så fall stiller de på samme nivå som så mange andre. Jeg vet det: De søker sin rette menighet! Og da vil det vel i ordet menighet kanskje ligge et ønske om beundrere? Ahhh, de søker oppmerksomhet og beundring for seg selv og sitt nye budskap ;)


Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

jarlgeir

Dette er ikke så komplisert.

Kirkens menn har overalt i vesten sett hvordan den grønne religonen har vokst frem, samtidig som stadig flere har vendt ryggen til den tradisjonelle religonen.

Så presteskapet prøver å "fusjonere" med de grønne ved å ta deres kampsaker opp i sin egen religion. Religøs argumentasjon kan de, der er de mye flinkere enn de grønne. Og det med å fremstille en reell eller imaginær motpart som demoner, hekser eller lignende er heller ikke ukjent. Der har de et par tusen års erfaring å trekke på.

Det blir vel ikke lenge før bokbålene blusser opp igjen?
It's the sun, stupid!

Bebben

Det er ikke overraskende i det hele tatt å se Kirkens menn og etter hvert kvinner kaste seg over global oppvarming som om det var identisk med Det Glade Budskap.

Det hagler også med eksempler fra reproduksjonen av klimahypen i aviser og andre steder, slik som han som dusjet med raggsokker på for å "spare energi". Altså en botsøvelse på linje med å faste eller å bosette seg i en hule i en femti års tid eller så uten å veksle et ord med noen. Hellige Menn (ikke like mange kvinner tror jeg) har vel gjort slike ting til alle tider.

En klar parallell til religionen er Hatet mot Kjetteren - den som tror, men som tolker sin tro og konsekvensene av den på en annen måte enn Paven, altså Konsensus. Bjørn Lomborg er kanskje det beste eksempelet på det, Roger Pielke Sr. og Jr. er to andre. Disse blir om mulig foraktet enda mer enn "klimafornektere" som meg selv.

For den mer alvorlige siden av parallellen med religion vil jeg minne om John Brignells suverene essay Global Warming as Religion and not Science.

På den lysere siden må jeg i grunnen bare si at jeg finner det ustyrtelig morsomt med disse klimaprestene. Går de på Ciceros seminarer?

... og kan jeg tillate meg å foreslå en liten endring i begravelsesritualet:

av karbon er du dannet
til karbon skal du bli
ditt karbon kan nå atter beskattes

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Amatør1

Sitat fra: Bebben på juli 06, 2012, 01:14:05 AM
For den mer alvorlige siden av parallellen med religion vil jeg minne om John Brignells suverene essay Global Warming as Religion and not Science.

Takk for den linken! Utrolig godt skrevet, og jeg hadde ikke lest den tidligere. Anbefaler alle å gå igjennom den, der var det mange gode observasjoner og analyser!


SitatPå den lysere siden må jeg i grunnen bare si at jeg finner det ustyrtelig morsomt med disse klimaprestene. Går de på Ciceros seminarer?

... og kan jeg tillate meg å foreslå en liten endring i begravelsesritualet:

av karbon er du dannet
til karbon skal du bli
ditt karbon kan nå atter beskattes

;D  ;D  ;D
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

BorisA

ditt karbon kan nå atter beskattes[/i] [/quote]

;D  ;D  ;D
[/quote]
Støttet
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Jostemikk

Blir vel CO2-avgift i forbindelse med begravelser nå da? Skal få lest Brignells essay.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

jarlgeir

Bebben skrev:
For den mer alvorlige siden av parallellen med religion vil jeg minne om John Brignells suverene essay Global Warming as Religion and not Science.

Det starter bra, men Brignells gode poenger forsvinner i en alt for lang og søvndyssende tekst. Her trengs det redgering til de grader. Det hele burde vært kuttet ned med 75% slik at folk gidder å lese det hele.
It's the sun, stupid!

Ewer Gladblakk.

Før i tia fór omreisende svovelpredikanter land og strand rundt på jakt etter skjeler værdt å skremme livet og den siste krona av, og noen fant seg sågar rotfeste i mer eteblerte relegiøse maktsentra også....
Lite synes egentlig å ha forandra seg så mye fra den gang....alt går til hælvete, hvis du ikke hengir deg helt, betaler bot og absolutt ikke taler det ypperste presteskapet imot.....og, de mer utfyllende detaljene står alle sammen i boka.
(Og nå fór jeg vel til hælvete, dems...?)   
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!