Tekna kuppet av klimaalarmister

Startet av bøvelen, juli 09, 2012, 11:30:19 AM

« forrige - neste »

bøvelen

Hei,
Jeg er nytt medlem her, og jeg må begynne med å takke for mange interessante innlegg og artikler om klima og klima-alarmisme på klimaforskning.com
Jeg har vært medlem i Klimarealistene i noen år, men jeg synes at nettsiden der, selv om det er mye godt stoff, er litt statisk.

Jeg begynner å bli dyktig lei politikermaset om CO2, og sist nå klimaforliket!

Også foreningen Tekna, der jeg har vært medlem i over 30 år har en faretruende slagside.
Jeg følte at jeg har fått nok, og har dermed meldt meg ut. Men siden foreningen høflig ba om en begrunnelse, har jeg sendt dem vedlagte innlegg.
Jeg skrev at de kunne benytte det som meningsytring eller leserinnlegg
dersom de ønsket.
Jeg har ikke hørt noe mer fra dem

Mitt skriv til Tekna:

I forbindelse med at jeg nå har meldt meg ut fra Tekna, har jeg fått spørsmål om årsaken til at jeg har tatt denne beslutningen. Jeg har vært medlem siden slutten av 70 tallet, og det er første gang Tekna har spurt om min mening om noe som helst.

Jeg har med stadig voksende forundring og uro bivånet Tekna og TUs kjør for klima-alarmisme. I TU har det av og til vært kritiske leserinnlegg, men aldri noen redaksjonell omtale av andre meninger (som jeg har registrert).
Det toppet seg for et par uker siden, da jeg mottok Teknas klimamagasin. Der var det mye alarmisme, og en koseprat med Ciceros nye leder Cecilie Mauritsen
Hun slapp lett unna med utsagn om at Himalayas isbreer skal være smeltet i 2035 var en trykkfeil fra IPCC!. Og hennes bakgrunn fra WWF ble heller ikke nevnt

Tekna representerer landets elite innen realfag og naturvitenskap. Det burde være enkelt å etablere en faglig og saklig motvekt til FN og IPCCs politikestryrte alarmisme. Men det har ikke skjedd. I stedet er foreningen redusert til et føyelig mikrofonstativ for skremselspropagandaen.

I en undersøkelse publisert av Tekna, utbasuneres det at sivilingeniørene krever klimahandling hjemme og Norge må vise vei.
Det var 432 som sier dette. Det sies ingenting om utvalget var representativt for alle Teknas 59000 medlemmer, heller ikke hvordan de ble valgt ut. Jeg har ikke hørt om denne undersøkelsen.

Tekna og TU er så politisk korrekt at det er kvalmende.
Teknas leder blogger om klima, og støtter seg på Jørgen Randers!
Alarmisme-vissvas som er like saklig som opprop fra skuespillere og kjendiser kan man heller lese om i Dagbladet og Aftenposten.

Oppdragsforskning er kontroversiellt. Det kan jo tenkes at oppdragsgiver betaler for å få fram passende svar. Dersom resultatet ikke er slik som ønsket, ingen flere forskningsmidler.
Cicero, Bjerknes, Nansen og alle disse miljøene som forsker på menneskeskapte klimaendringer, leverer det myndighetene ønsker, nemlig alarmerende meldinger om økende temperatur pga utslipp av CO2!
Tekna, som drives av medlemmenes kontingent, skal ikke være med her. Jeg ønsker ikke at min innbetalte andel skal sløses bort til dette.

Takk for meg!

seoto

Hei, Bøvelen - og velkommen som medlem :)

Det er hyggelig at du setter pris på forumet vårt, og vi er glade for alle som vil delta med sine bidrag.
Ellers er jeg helt enig med deg i at en fagforening bør være til for medlemmene, og ikke et talerør for myndighetenes politikk. Da blir det lett noe som skurrer. Hvem er det som har presset Tekna til dette?


Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Telehiv

bøvelen,

jeg trodde jeg hadde trygt ferielogget meg av, men det må jeg si:

Her dukker det plutselig opp en betimelig og 100% opplyst og klartenkt melding til Tekna, en av de mest pinlige klimamaktklakkørene, fordi nettopp de burde ha bedre vett.

Derfor bøvelen, logget jeg på igjen for å utstøte et rungende velkommen til deg her på forumet!

Gleder meg til flere innspill fra deg!

(så vil jeg prøve å liste meg avgårde til litt ferie igjen, langt fra klimaalarmistisk tøv og tant  8))
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Jostemikk

Velkommen, Bøvelen!

Takk for at du delte disse opplysningene med oss. Det er bedrøvelig det som skjer, og at enkeltpersoner gjør som deg er svært viktig. Får meg til å tenke på Fuglene flyver i flokk, bare de er mange nok.

Nå ble vi plutselig en fugl til på forumet. ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Bøvelen, jeg melder meg på i velkomstkoret.

Flott beskjed du ga til TEKNA. Vi har et offisielt Klima-Norge, som regjerer på utsiden av "resten". Ikke minst er det moseugler hos organisasjonene. UNIO holder på med det samme som TEKNA tydeligvis, de lager opprop "for mindre CO2 i atmosfæren". Og ikke noe mindre akademisk enn Forskerforbundet er underlagt det samme regimet, som en del av UNIO. Hvor har akademikerne her i landet gjemt-glemt sin vitenskapelige dannelse?

Det er nok AGW-basert kunnskapsmangel å angripe for alle. Gleder meg til neste dybdeanalyse, Bøvelen. Og diskusjonsfora som ABCNyheter og Dagsavisen, Nye meninger er avisenes gave til de som må lette på trykket , fra tid til annen.    8)

jarlgeir

#5
Jeg ønsker deg velkommen her, Bøvelen.

Ekstra hyggelig å se at du tok deg tid til å forklare TEKNA hvorfor du sa takk for deg, beklageligvis kommer det neppe til å imponere TEKNA-ledelsen som alle virker temmelig religiøst troende på alt klimavrøvlet.
It's the sun, stupid!

ebye

Legg merke til kommentarene etter intervjuet med Cecilie Mauritzen.

http://www.tu.no/miljo/2012/06/30/-bevisene-for-menneskeskapte-klimaendringer-er-sa-overbevisende-at-jeg-ikke-er-i-tvil

De er mange, de er saklige, mange er sikkert ingeniører - hva gjør slike "skeptikere"? Melder de seg ut av overkjørende organisasjoner, hvis de er medlemmer?   8)

Bebben

Hei og velkommen, Bøvelen!

Kanskje off-topic på denne tråden, men nicket ditt minner meg - som er gammel sunnmøring - om et uttrykk jeg ikke har hørt de siste 40 år eller så.... sikter du til at du med utnevnelsen nå kommer til å bli betraktet som en klimabøvel? :)

Din utmelding fra Tekna føyer seg inn i et visst mønster vi har sett de siste par årene, der blant annet Nobelpris-vinnere har meldt seg ut av vitenskapelige selskaper i protest. De protesterer på at det sitter "eksekutive" styrer og sender ut erklæringer om klima i øst og vest uten at medlemmene egentlig er spurt - slik du og andre peker på.

Richard Lindzen skriver litt om "bakveier" inn i slike vitenskapelige samfunn i sitt nylig oppdaterte essay Climate Science: is it currently designed to answer questions?

En intellektuell tarmtott-tirrer fra abstraktet:

SitatWhen an issue becomes a vital part of a political agenda, as is the case with climate, then the politically desired position becomes a goal rather than a consequence of scientific research.

Organisasjonene ser ut til å ri på en klimabølge, men mye tyder på at den er på retur.

Smarte investorer selger seg visstnok ut når drosjesjåfører begynner å snakke om aksjer.
Mange av de som uttaler seg om klima, har åpenbart ikke mer peiling på det enn drosjesjåførenes påståtte uforstand.

Jeg tipper at det sitter en god del folk på gjerdet rundt om kring og venter/håper på at trenden skal snu eller boblen sprekke, og ikke er så tøffe som du og melder seg ut med en kontant begrunnelse.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Amatør1

Velkommen, Bøvelen!

Ditt eksempel er til etterfølgelse. Et av de store problemene i vårt samfunn er at politikere og byråkrater aldri stilles til ansvar for sine handlinger, ikke engang i valg.

Håper du bidrar med flere betraktninger i sommer-"varmen"  ;)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

bøvelen

Tusen takk for hyggelige velkomstmeldinger!
Jeg har fortsatt ikke hørt noe mer fra Tekna, og forventer vel egentlig ikke noe heller. Der er nok løpet kjørt. Det skal bli spennende å se utviklingen.
I mens leser jeg det jeg kommer over om klimastoff, og det er skummelt å se alt som avdekkes.
Faglig føler jeg meg ikke kompetent til å bidra i noen debatt, jeg vil nok holde en lav profil her.
Men til dere som bidrar: Keep up the good work!

Amatør1

Sitat fra: bøvelen på juli 18, 2012, 10:07:40 AM
I mens leser jeg det jeg kommer over om klimastoff, og det er skummelt å se alt som avdekkes.
Faglig føler jeg meg ikke kompetent til å bidra i noen debatt, jeg vil nok holde en lav profil her.
Men til dere som bidrar: Keep up the good work!

Ikke undervurder deg selv. Det er endel av spillet at du blir fortalt at du er inkompetent i klimaspørsmålet. Du, som forhenværende Tekna-medlem, er faktisk bedre rustet enn mange andre til å vurdere sannhetsgehalten i debatten. Det er rett og slett en hersketeknikk fra alarmistene å møte kritikk med "du er ikke klimaforsker" eller tilsvarende, dette er noe de gjør istedet for å debattere. Faktum er at vi trenger folk med overblikk over mange fagområder til å si sin mening.

Tenk over det.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Helt enig med Amatør1. Her er det bare å bruke egen teknisk/naturfaglig bakgrunn. Forumet her kan brukes til å stille spørsmål. Mye kan vi nok svare på, resten lærer vi av også.

P. Tuvnes

Rasmus Benestad er nå utpekt av Teknas ledelse til å lede en ny faggruppe "Tekna Klima", som skal ha oppstart 13. juni-13:
http://www.tekna.no/ikbViewer/page/enhet/forside?p_o=811284&p_m=811285

Kan noen klimarealister/skeptikere stille på oppstartsmøte og gi noe balanse? (jeg kan ikke)
Skal også ta det opp med ledelsenm i Klimarealistene.
I fjor kom Magasinet ut med et helt nr dedikert klimaalarmisme.  Magasinet Tekna slipper ikke klimarealister til (har forsøkt selv).
Benestad er klimaforsker og har derved økonomisk interesse av å opprettholde klimaskremslene. Han er langt fra nøytral og objektiv.

Jostemikk

Tuvnes, jeg er ikke rett mann for det du spør om, men har likevel lyst til å komme med en kommentar. Er styret i Tekna klar over at de har å gjøre med den mest infiserte og omstridte alarmisten i vår del av verden? Et menneske helt uten folkeskikk og allment akseptert oppførsel?

Det er forståelig at også Tekna har prostituert seg i klimaets navn. Alle pengene klimasaken genererer har snart forpestet hele samfunnet vårt, men å være pengehorer er nå så sin sak. Å knytte til seg Rasmus Benestad virker fullstendig selvdestruktivt.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

bøvelen