Forskning.no

Startet av Jostemikk, august 19, 2011, 16:40:17 PM

« forrige - neste »

ebye

Sitat fra: seoto på mai 05, 2012, 09:45:22 AM
Kanskje unntaket ligger i nettopp "blogg", og at det ikke ses på som artikkel?

Det er jo mulig seoto. Og det skal sies, etter bloggene til Wahl er det liten aktivitet fra forumtrollene. Men de ligge i "sivet", og svarer gjerne på faglige kritiske spørsmål i kjent stil, før Wahl rekker å få frem tastaturet.

Kanskje forskning.no igjen burde prøve seg med kommentarfeltene? De kunne jo ta jobben med å håndheve sine egne etiske debattregler?   8)

seoto

Nå har til og med formidlingskoordinator Helge M. Markusson oppdaget at det er religiøse undertoner i klimahysteriet.

Klima og misjon

Håper han titter litt nærmere på det han ante konturene av. Er det håp om at han kan begynne å tenke litt mer gjennom hva som skjer?

En kommentar nedenfor sier: "Brundtlands tese om at det er umoralsk å tvile." Og der går hun jo selveste Martin Luther en høy gang når det gjelder plikt til å tro!
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ConTrari

NB. Åpent for kommentar på forskning.no! Når hører vi trollenes inntogsmarsj?

Jostemikk

Sitat fra: ConTrari på mai 14, 2012, 21:19:20 PM
NB. Åpent for kommentar på forskning.no! Når hører vi trollenes inntogsmarsj?

Det er åpent for kommentar fordi Markusson blogger. Det er ikke vanlig klimastoff presentert av redaksjonen. Samme som med alle andre blogger, inkludert Wahls.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

#19
Sitat fra: seoto på mai 14, 2012, 21:05:39 PM
Nå har til og med formidlingskoordinator Helge M. Markusson oppdaget at det er religiøse undertoner i klimahysteriet.

Klima og misjon

Håper han titter litt nærmere på det han ante konturene av. Er det håp om at han kan begynne å tenke litt mer gjennom hva som skjer?

En kommentar nedenfor sier: "Brundtlands tese om at det er umoralsk å tvile." Og der går hun jo selveste Martin Luther en høy gang når det gjelder plikt til å tro!
Han virker som en ulv i fåreklær, seoto - der Bestemor nok blir spist. Min oppsummering av innholdet:

AGW pågår for fullt, rett foran nesa vår.
Skoleelevene er egnet for indoktrinering.
Mulig ikke skremselspropaganda er den mest farbare vei.
Den oppvoksende slekt må lære hvordan alt henger sammen.

Det nye er: skremslene må dempes. Interessant i lys av Lovelock's skriftegang

http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,718.msg12142.html#msg12142

Kommentarene etter bloggen så langt:

Ingen forumtroll, de har dempet sin profil. Men samtidig er skoleverket trollenes verste oppgave, de har nemlig ikke peiling på innholdet i lærebøkene. Her ble kveruleringen som "en klovn i flomlys" - barneskirenn. Min erfaring: dersom jeg påstod at læreboka bare innholdt omtale av CO2, ingen andre klimafaktorer, da spurte de om det var galt å omtale CO2. En slik dialog er det mange eksempler av på tidligere AD.

Så hva skjer nå (my guess): Forumtrollene dukker ikke opp her, før det kommer en skeptiker og hisser dem opp. De har nok ikke noe ammunisjon som passer mot  Markusson. Fornøyelig.   8)

seoto

"Han virker som en ulv i fåreklær, seoto - der Bestemor nok blir spist."

Ingen tvil: Han er en ulv i fåreklær! Det er bare så sjelden å se noen av disse ensporede oppfatte noe som helst av sine egne problemer. Dette er folk som marsjerer i takt, med forbud mot å se til siden.

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Nå er det lagt inn en flott og saftig kommentar. Han virker kjent!

http://www.forskning.no/blog/helge.markusson@framsenteret.no/321800

15.05.2012  00.43

Dette innlegget ville ha satt i gang "alle AGW-ere til pumpene" inntil i fjor, før redaksjonen kneblet den dynamiske debatten på forskning.no. Hvis ikke de kommer ut av hulene sine nå, er det antakelig noe på gang. De opptrer sporadisk på Terje Wahl's blogg, mulig det er restenergien.

Atferdsstudier av forumtroll og trollkrøniker kan jo bli god underholdning i tiden som kommer. En del av dette vil muligens dukke opp i studiet av klimablogger. Dette skal gjennomføres med støtte fra Forskningsrådet

http://www.forskning.no/miljo/klima

Hovedvekten i dette studiet, frem til 2016, skal altså kartlegge klimablogger. Det er da tross alt positivt at professoren (Elegesem) har registrert at det er en polarisert debatt, med to fronter. De linker ikke til hverandre. Her er det all mulig grunn til å følge med, med vårt skeptiske øye.   8)

ebye

Vel, vel, uansett debatt eller ikke, muligheter for kommentarer eller ikke, forskning.no er en kilde til "nyheter". I så måte er spalten Kortnytt informativ

Trenger mer kunnskap om miljøet i Nordsjøen

http://www.forskning.no/kortnytt

Her står det bl. a.

Sitat
Utredningene utgjør det faglige grunnlaget for en ny, helhetlig og kunnskapsbasert forvaltningsplan for Skagerrak og Nordsjøen

Jeg liker at det de gjør nå er kunnskapsbasert! I motsetning til før...? Makan til floskel.

Dette er en NTB-melding, men Goggle ga litt mer kjøtt på kunnskapsskjelettet

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.8136665

Det som er bra her, det er at miljøet får mer oppmerksomhet. For 1/2 år siden klaget Ellen Hambro (Klif) på at klima tok vekk oppmerksomheten fra miljøet. La oss håpe at denne trenden fortsetter, mer ressurser til miljø. Det vil vel kanskje, muligens, føre til mindre oppmerksomhet og ressurser til klima?

Her kan man jo besøke Ellens blogg, og gi sitt besyv med. Hun trenger all den støtte hun kan få, til økt miljøarbeid. Vel, da er det jo bare å høre på oss!   8)

seoto

forskning.no finner jeg:

SitatAkademiske vandrehistorier
Forskere kan være ukritiske til sannhetsgehalten i hva de videreformidler, slik skapes de akademiske vandrehistoriene og slik oppsto mytene om spinatens sunnhet, skriver Ole Bjørn Rekdal i denne kronikken.
Ole Bjørn Rekdal, førsteamanuensis, Høgskolen i Bergen
08. mai 2012

[...]
Spinat og jern
Forestillingen om spinat som en god kostkilde for jern stammer fra 1800-tallet da analyser fant konsentrasjoner som var det mangedobbelte av hva man finner ved hjelp av moderne teknikker i dag.

Godt hjulpet av en annen feilaktig forestilling; at Skipper'n spiste spinat på grunn av jerninholdet i grønnsaken, har spinat fått et ufortjent ry som god jernkilde. Spinat er helt sikkert sunt av andre årsaker, men i dag vet vi at denne grønnsaken er et meget dårlig valg for de jernfattige blant oss.

Det er naturligvis trist å tenke på hvor mange hyggelige middagsstunder som opp gjennom årene har blitt ødelagt gjennom foreldres promotering av spinat overfor sine mer eller mindre anemiske barn.

Kommafeilen som fikk millioner til å spise spinat

I 1981 publiserte hematologen Terence J. Hamblin en artikkel om denne sørgelige historien i British Medical Journal, og han kunne føye en forbløffende opplysning til saken. Årsaken til at feiloppfatningen om jerninnholdet i spinat oppstod i 1890-årene var at noen gjorde en kommafeil slik at analyseresultatet ble det tidobbelte av hva det egentlig skulle være.

Vi snakker altså om én enkelt kommafeil for 120 år siden, med konsekvenser som fortsatt gjør seg gjeldende. Spør vi mannen i gata om hvorfor spinat er sunt, vil svaret nemlig fortsatt ofte være "på grunn av jerninnholdet", noe som altså er riv ruskende galt.

[...]

Det mest fantastiske ved hvordan akademikere i 40 år har videreformidlet ulike varianter av vandrehistorien om kommafeilen er at mange av de mest ivrige fortellerne er mennesker som stiller seg på barrikadene i kampen for grunnleggende akademiske idealer i forskning og kunnskapsformidling.

Kommafeilen som fikk millioner til å spise noe de egentlig ikke liker er naturligvis en glimrende illustrasjon på viktigheten av grundighet og nøyaktighet. Når det så viser seg at fortellingen om kommafeilen i seg selv er et resultat av akademisk slurv, begynner det å bli vanskelig å vite om vi kan stole på noen som helst.

Dette er faktisk en viktig erkjennelse i våre dager, når økende publiseringspress gjør det enda mer fristende å ta akademiske snarveier, og noen av oss fortsatt lever i den forestilling at alt som kommer på trykk i respektable vitenskapelige publikasjoner er sant.


Vil klimaforskningen ende opp som en slik vandrehistorie?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Sitat fra: seoto på mai 16, 2012, 16:18:05 PMVil klimaforskningen ende opp som en slik vandrehistorie?

Ja.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Mange ganger har jeg pekt på at de som på 60- og 70-tallet gikk rundt med palestinaskjerf og ropte etter væpna revolusjon gjorde nettopp det. De væpnet seg med det skarpeste våpen de kunne finne for å få til den revolusjonen de ønsket så inderlig. Penn, skrivemaskin og manøvrering inn i ledende samfunnstillinger.

Hos E. M. Smith/Chiefio, leste jeg akkurat denne kommentaren, og jeg legger ut et kort utdrag, men klikk gjerne på linken i sitatet og les hele innlegget.

SitatMark Miller says:
5 June 2012 at 5:19 am

@adolfogiurfa:

Good question. What I'm seeing is it's the same thing as the battle with the jihadist movement in Islam. The government only deals with the military threats. What bin Laden, et al. never understood is what the communists know, that the best way to subvert us is through our cultural institutions.

Hva dette innlegget gjør i tråden om forskning.no? Håpet er at folk flest begynner å få opp øynene for hva som har skjedd med landet vårt. Mange av medielederne i vårt land støttet for ikke lenge siden helt åpenlyst noen av historiens jævligste massemordere. Dette har de kunnet gjøre uten at de i ettertid har måttet be om unnskyldning for det. Dette til tross er de i dag sett på som samfunnsbærere.

Tygg litt på dette. Er det på tide å ta et seriøst oppgjør med denne problematikken? Er det i det hele tatt mulig å få gjort noe med det?

Selv er jeg aldeles overbevist om at liten tue kan velte stort møkklass. At enkeltmennesket har betydning. At individets kvalitet er det som bærer nasjonen, ikke statens dominans av individet. Ikke at mitt individs kvalitet er særlig å skryte av, og nå starter øyeblikkelig insektklekkingene i et par elver jeg er glad i. Et ønske har jeg imidlertid, og det er at jeg selv tilhører den siste generasjon nordmenn som stuper fullstendig hjernevasket i graven. Et fåfengt håp? Høyst sannsynlig, men vi kan da pokker ikke gi oss. Det er ikke over før det siste mennesket er fratatt individets rett til selvstendige tanker.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Det var en veldig bra artikkel Chiefio hadde der - det burde egentlig vært påbudt å lese den :)

I dag har jeg hatt på NRK 1 TV på litt sånn i bakgrunnen, og jeg har fått flere doser med påvirkninger om hva jeg bør tenke og mene enn jeg egentlig har godt av - og da har jeg ikke engang lyttet aktivt hele tiden! Har NRK trappet ytterligere opp som påvirkningskanal?

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: seoto på juni 05, 2012, 21:16:42 PM
Det var en veldig bra artikkel Chiefio hadde der - det burde egentlig vært påbudt å lese den :)

I dag har jeg hatt på NRK 1 TV på litt sånn i bakgrunnen, og jeg har fått flere doser med påvirkninger om hva jeg bør tenke og mene enn jeg egentlig har godt av - og da har jeg ikke engang lyttet aktivt hele tiden! Har NRK trappet ytterligere opp som påvirkningskanal?

Definitivt. Alle pretensjoner om formidling av reell kunnskap er forlengst forlatt. Nyhetssendinger eksisterer ikke lengre, det er kun agenda-saker og politisk synsing. Når hørte eller så du en skikkelig analyse av euro-krisen på NRK? Hvor er det blitt av gode utenrikspolitiske korrespondenter?

Idag var det debatt om "klimaforliket" på "politisk kvarter" på radioen. En hysterisk programleder forsøker å få politikerne til å si at de ikke er radikale nok, oppildnet av en sedvanlig representant for Naturvernforbundet (dvs. egentlig "Friends of The Earth"), som uimotsagt får lov til å påstå at hun (det er alltid en hun i slike sammenhenger) representerer "det sivile samfunn", selv om hun i motsetning til politikerne ikke har antydning til demokratisk referanse i form av velgere. Dessverre forsøker politikerne å tekkes disse snyltedyrene.

Det definitive tidspunktet for meg var for noen år siden da NRK Dagsrevyen hadde et slags jubileumsprogram (50 år?) og trakk fram ting de hadde sendt gjennom tidene. Det degenererte fullstendig til en gjennomgang av de ulike møbel-designene de hadde hatt i studio, og endte med slips-samlingen til Einar Lunde (jeg tuller ikke!).  Om jeg har vært litt treg av meg, så forstod jeg i det minste da at det hele var slutt, informasjon kom ikke lengre fra NRK.

Bloggene er idag det stedet vi finner uavhengig journalistikk. Og skal man ha debatt, så må det være et uavhengig forum ala dette. Vi har sett hvordan MSM systematisk ødelegger debatt, gjennom AD, VGD og forskning.no. De vil ha meningsmonopol. Men vi må ikke gi dem det.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Vi er nok svært så enige her, Amatør1!

"Bloggene er idag det stedet vi finner uavhengig journalistikk."

Det er sikkert derfor de nå prøver å få til at FN kan overvåke Internett. Alle frie pustehull skal tettes!
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: seoto på juni 05, 2012, 21:52:22 PM
Vi er nok svært så enige her, Amatør1!

"Bloggene er idag det stedet vi finner uavhengig journalistikk."

Det er sikkert derfor de nå prøver å få til at FN kan overvåke Internett. Alle frie pustehull skal tettes!

Ja, har sett det. Det er jo helt vilt.

IPIS = Intergovernmental Panel for Internet Surveillance, anyone?  :-\
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to