Velkommen til La Niña-land!

Startet av Jostemikk, august 23, 2011, 19:07:21 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

#60
Det ser sannelig ut for at en La Niña er i full oppblomstring. Jeg laget denne animasjonen, som viser utviklingen ved hjelp av et bilde fra og med september 2012, til og med oppdateringen nå i dag fra NOAA.

[attachimg=1]

Finner ikke naturen på et sprell, noe den jo gjør rett som det er, vil denne La Niñaen bli gradvis kaldere hele det neste året. For den som liker å grue seg i tide før det er for sent, La Niñaer lader havet med varme. Det er jo tidligere kraftige La Niñaer som har ført til den trinnvise oppvarmingen Okular har vist oss så grundig. Så spørs det da, hvor mye årets La Niña vil lade havet. Det er heri muligheten for nedkjøling i fremtiden ligger. Blir det mer skyer i forbindelse med en kommende styrking av Passaten? Den som lever får se, og når naturen hadde det esset i ermene at de kuttet hodet av El Niñoen allerede tidlig høsten 2012, kan den kanskje ta livet av denne La Niñaen også, selv om jeg tviler.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#61
Da er det offisielt erklært. NOAA gikk i dag ut med en ny ENSO-oppdatering, og indikasjonsområdet av det tropiske Stillehavet som benyttes, NINO3.4, ligger nå på -0,6 °C. De erklærer allikevel at det ikke er "ekte" La Niña-forhold. Reduksjon i skydekket og styrking av Passaten glimrer med sitt fravær. Trår dette til, vil vi få se en full La Niña blomstre opp. Uten dette vil det hele klappe sammen igjen, og vi vil i realiteten oppleve det Bob Tisdale kaller en La Nada.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Madden-Julian Oscillationen de nevner er en konvektiv ikke-stedbunden atmosfæresirkulasjon i det tropiske Stillehavet, og jeg må med skam melde at jeg ikke kan særlig mye om denne sirkulasjonen.

Så hva skjer? Får vi en like slapp La Niña som den El Niñoen vi opplevde i sommer og høst, eller kliner resten av klimasystemet til og gir oss en reell La Niña som dropper dette årets globale temperatur nedover med flere tidels grader? Noen som drister seg?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Ny oppdatering fra NOAA. Nå har alle ENSO-sonene negative verdier.

[attachimg=1]

Her er siste oppdatering om SST fra UNISYS:

[attachimg=2]

Varmeinnholdet i havet under ENSO-overflaten er fra BOM:

[attachimg=3]

Som jeg har nevnt i andre innlegg og tråder de siste dagene, er det svært mye kaldt vann på gang inn mot kysten av Sør-Amerika og opp mot overfata. Kommer dette kaldvannet opp og blir blåst vestover av en økende passat får vi en heidundrende La Nina. Den som lever får se. Dersom atte, vissom atte. NOAA selv konkluderer som de alltid gjør. Det blir i hvertfall ingen La Nina. De spår nøytrale forhold, hva nå de enn mener med det. Vi er allerede i La Nina-forhold, og NINO 3.4 står aldri stille. Den går enten opp eller ned, men når NOAAs modeller spriker i alle retninger, og NOAA alltid konkluderer med gjennomsnittet, blir verden flat som ei pannekake. Ikke at det er noe nytt, at mainstream klimaforskere påstår at jorda er flat.

[attachimg=4]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Spiren

Harald Yndestad 2006.

Yndestad påviser, at naturlige cycler og deres samspil har væsentlig indflydelse på klimaet og isudbredelsen i Nordatlanten.

The influence of the lunar nodal cycle on Arctic climate.

ICES Journal of Marine Science, 63: 401e420 (2006)
doi:10.1016/j.icesjms.2005.07.015

http://ansatte.hials.no/hy/climate/theClimateArticle.pdf

The dominant-wavelet cycles of 6, 18, and 74 years.
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

Amatør1

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Nå har jeg ymtet litt om idiotiet som ligger bak modelltipsene til "klima"institusjonene. Kanskje på tide å vise dere hva jeg mener? Ta en titt på siste modelloppdatering fra NOAA:

[attachimg=1]

De har prestert kunststykket å ta snittet av modellkjøringer, hver for seg nå beviselig uten prediktive egenskaper, og legge dette snittet ut som ei tjukk, stiplet linje for å vise "beste estimat". Har dere sett maken? Flatt som ei pannekake fra januar til juni? Har noen sinne et eneste menneske sett en flat ENSO i seks sammenhengende måneder? Ta en titt her, og så vil jeg svært gjerne få et svar, fortrinnsvis fra en av modelljukserne hos NOAA:

[attachimg=2]

NOAA selv skriver jo hvor viktig det er at de har disse gode ENSO-modellene, slik at de kan rådgi politiske beslutningstakere om forholdene i nær framtid. Dette fordi ENSO har så stor påvirkning på været. Blæ. Som alt annet fra disse "forskerne" er det fullstendig bak mål. Verdiløst. Svindel. De er fullstendig klar over at de ikke er i stand til å predikere noe som helst, allikevel tar de seg betalt for det de gjør.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Dette har jeg ikke sett på noen år. Det øser på med kaldt vann nordover mot våre breddegrader. ENSO ligger i svakt negativt lende, og det nordlige Stillehavet er iskaldt. Dataene fra de litt dypere vannlagene i ENSO-land viser stadig fravær av varmt vann hele veien fra WPWP til kysten av Sør-Amerika.

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Spiren

Kom mai, du skjønne milde

Tyskland: Snøen vender tilbake.

Store deler av Tyskland fikk veldig mye nedbør i Pinsen. Og det er ingen bedring i sikte.
Tvert om på fjellet er snøen  kommet tilbake, og det ventes mere regn, snø, regn, storm og som meteorologene sier mulighet for litt sol innimellom.

http://www.focus.de/panorama/welt/die-sonne-macht-sich-rar-der-schnee-kommt-mitten-im-wonnemonat-mai-zurueck_aid_995511.html
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

Jostemikk

#68
Etter 5 måneder klarte jeg å finne igjen NOAA-SST. Den sluttet å bli oppdatert på WUWT sin ENSO-side, og å klikke på adressen førte ikke til noe. Vel, bare innsatsen er stor nok, de har enkelt og greit, og for hvem vet hvilke gang, gjort om nettadressene sine. Her er deres ferskeste SST, og sannelig ser det ut til at en La Niña er i full oppblomstring. Noen respons fra troposfæretemperaturen er pr. nå ikke å se, men reaksjonen kommer jo alltid for den som venter lenge nok.

[attachimg=1]

[attachimg=3]

Noe varmt vann har samlet seg på dypere vann i østre deler, og det er en slik oppmagasinering som før eller senere gir en El Niño. Særlig dramatisk ser det imidlertid ikke ut, og SST i samme område er negativ i forhold til normalen.

[attachimg=2]

SST i ENSO-land oppfører seg fortsatt snålt i forhold til hva tidligere data har å vise. Det er nesten så en kan si at den har brutt med kalenderen. Mistenker at jeg må lese meg enda mer opp på Julian Madden Oscillation, for det er mulig at det er den som skaper den tilsynelatende utakten.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Dette bør være interessant for alle som bryr seg om temperaturutviklingen. Den globale temperaturen (det håpløse gjennomsnittet) følger Nino3.4 slavisk noen måneder senere.

Havets overflatetemperatur fra NOAA - siste oppdatering

http://www.ospo.noaa.gov/Products/ocean/sst/anomaly/anim.html

Animasjonen under viser utviklingen nå i 2014. To måneder har gått av året, og slik ser det ut:

[attachimg=1]

De siste to ukene har overflatetemperaturen i tropiske deler av det østlige Stillehavet og tropiske område av Atlanterhavet stupt. Har passaten økt i styrke? Blåser den stadig hardere overflatevannet øst i Stillehavet vestover, og finnes mengder kaldt vann som flommer opp til overflaten langs kysten av Sør-Amerika? Vil passaten styrkes og det samme skje langs vestkysten av USA, slik at La Niñas karakteristiske V-form dukker opp og peker vestover?

I så fall kan det bli kjølig det neste året, for utgangspunktet er ganske lavt. Grafen er fra siste oppdatering hos Bob Tisdale:

http://bobtisdale.wordpress.com/2014/02/24/mid-february-2014-sea-surface-temperature-sst-anomaly-update/



Vi får bare vente og se hvordan det utvikler seg. Kommer det en La Niña er det ikke sikkert den blir verken kraftig eller langvarig. En av indikasjonene er hvordan det står til med vanntemperaturen på forskjellig dyp i ENSO-området, og den forteller oss på en måte ja takk, begge deler:

http://www.bom.gov.au/climate/enso/

[attachimg=2]

En annen og kraftig påvirker er den nevnte passaten, eller mer korrekt, passatvindene, som kommer nordøst- og sørøstfra. Her er siste oppdateringen til BOM:

http://www.bom.gov.au/climate/enso/

[attachimg=3]

SitatTrade winds:

Strong westerly wind anomalies are present in the tropical Pacific west of the Date Line while trade winds are near-average along in the eastern half of the tropical Pacific (see anomaly map for the 5 days ending 23 February). This is the second strong westerly wind burst this year, with the first occurring between 19 and 30 January.

During La Niña events, there is a sustained strengthening of the trade winds across much of the tropical Pacific, while during El Niño events there is a sustained weakening of the trade winds.

Hva forteller SOI-indeksen?

[attachimg=4]

SitatSouthern Oscillation Index:

The Southern Oscillation Index (SOI) has continued to drop over the past two weeks as was expected. The latest approximate 30-day SOI value to 23 February is +2.6, well within the neutral range.

Sustained positive values of the SOI above +8 may indicate a La Niña event, while sustained negative values below −8 may indicate an El Niño event. Values of between about +8 and −8 generally indicate neutral conditions.

Jeg vet ikke hva som kommer til å skje, for det er så mange parametre å forstå og ha oversikt over. Hva skjer med den dypere vanntemperaturen i nordøstlige deler av Stillehavet? Hvilke knep har den sirkumpolare havstrømmen i Antarktis på lager? Vil den påvirke Humboltstrømmen, slik at den blir det kolossale oppkommet av iskaldt vann fra Antarktisk som den kan være?

Alle disse spørsmåle minner meg om Brødrene Dal-serien på NRK for 200 år siden. Følg med i neste episode! Det eneste jeg vet akkurat nå, er at overflatetemperaturen i Nino3.4 har falt de siste ukene, og at modellene spår nøytralt til positiv utvikling fram mot sommeren. Trenger jeg nevne noe om treffprosenten for disse modellene?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#70
Bob Tisdale - A moderately strong El Niño for the 2014/15 ENSO season.

SitatENSO Update – March 2014
Posted on March 24, 2014 by Bob Tisdale

Just about all indicators are pointing to a moderately strong El Niño for the 2014/15 ENSO season. See the NOAA weekly ENSO update dated March 24, 2014. The subsurface temperature anomalies along the equatorial Pacific associated with the downwelling (warm) Kelvin wave are quite warm.

...

Hovedindikatoren Tisdale bruker er en versjon av denne:



Det har samlet seg opp en god del varmt vann i Stillehavets vestlige varmebasseng, og han tror at dette stige til overflata og skvalpe østover i det som kalles en kelvibølge når vestavindsbeltet svekkes tilstrekkelig utover våren og sommeren.

Så gjenstår å se om dette skjer, og ikke minst, hvor mye varmtvann som finnes og frigis denne gang. Det dette i så fall vil føre til, er en varm utgang av 2014, og en varm start på 2015. De neste årene vil bli kjøligere.

Det er så en kan grue seg, for i kjent AGW-stil vil et varmt El Niño-år skyldes AGW, mens et kaldt La Niña-år skyldes ENSO.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Okular

Sitat fra: Jostemikk på mars 25, 2014, 05:58:40 AM
Så gjenstår å se om dette skjer, og ikke minst, hvor mye varmtvann som finnes og frigis denne gang. Det dette i så fall vil føre til, er en varm utgang av 2014, og en varm start på 2015. De neste årene vil bli kjøligere.

Det er så en kan grue seg, for i kjent AGW-stil vil et varmt El Niño-år skyldes AGW, mens et kaldt La Niña-år skyldes ENSO.

En liten kjepphest jeg har: Man har dessverre en lei tendens til å legge altfor stor vekt på ENSOs årlige (månedlige) kobling til globale temperaturer i 'stille' perioder som den vi befinner oss i nå.

Det kan virke snålt at en slik uttalelse skulle komme fra min munn (mine fingre), men la meg forklare.

Hvis man legger globale temperaturanomalier over en skalert versjon av NINO3.4 SSTa fra slutten av 90-tallet og fram til i dag (joda, lenger tilbake også selvsagt, men la det ligge nå) så trer et ganske distinkt bilde fram:



ENSO holder så klart globale temperaturer på en kort lenke hva gjelder snittnivå. I variasjonen fra år til år, derimot, fører de to i vesentlig grad separate tilværelser, unntatt når ENSO slår på stortromma.

Som en vil kunne se, så er det under de kraftige ENSO-episodene spesielt og i de storskala svingningene i snittemperaturer generelt at koblingen ENSO >> Tgl framstår som direkte kausal. Mellom hovedepisodene unnes øyensynlig de globale temperaturene en stor grad av frihet, den totale variasjonen tillates da å påvirkes vel så mye av signaler fra andre deler av verdenshavet. Disse andre regionale signalene blir imidlertid simpelthen for veike når ENSO virkelig drar på.

Så dette med at globale temperaturer automatisk dilter etter i samme retning som ENSO (NINO3.4) noen måneder etter er en sannhet med modifikasjoner, for å si det mildt!

Med andre ord, det er helt bingolotto å skulle spå hva en eventuell medium El Niño mot slutten av dette året vil kunne komme til å få for implikasjoner for globale temperaturer. Hvis det samme skjer som ved El Niño 2002/03, f.eks. så får det absolutt ingen implikasjoner.

Jostemikk

Jeg er rimelig enig med deg, Okular. Hvis det bygger seg opp en El Niño som varer godt over nyttår, har det derimot lett for å komme et globalt sett varmt år. Vi får se hva som skjer midtsommers. Kommer det en El Niño som gjør som jeg beskrev, setter jeg 100 kroner på at 2015 blir varmere globalt sett enn 2011, 2012, 2013 og 2014 på RSS-dataene.

Har vi et veddemål? Du får sjekke dataene for å se om du har gode odds. ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren