Nobelskandale hvis EU får fredsprisen

Startet av Telehiv, oktober 12, 2012, 10:42:14 AM

« forrige - neste »

Telehiv

Mye tyder på at opportunistene i Nobelkomiteen kommer til å gi årets fredspris til EU. Vi får se om 25 minutter, men det er i alle fall mitt tips.

Hvorfor tror jeg dette?
Jo, fordi Norge etterhvert har utviklet en direkte motbydelig hang til internasjonal stormannsgalskap, der man bruker oljepengene til å kjøpe seg internasjonale posisjoner, jfr. hele balletten siden Brundtlandkommisjonen, Jagland, Stoltenbergerne, Solheim, osv., og spesifikt hele freds- og klimaklikken som inngår i kjøpte og lydige posisjoner.   

Og de andre landene smiler med fordi det følger med en stor ladning norske penger hver gang.

Å gi fredsprisen til EU idag vil være en av de groveste og uryddigste politiserte handlingene Norge har gjort - og det sier ikke lite - i den lange rekken av posisjonskjøp for sin lille krets av napoleonaspiranter.

Tar jeg feil, skal jeg også ta kjeften. Men når de gir EU prisen kl. 1100 idag skal dere vite at gode gamle Tele ikke engang trengte å være synsk for å se dette komme.
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Jostemikk

Er ikke Jagland i så fall inhabil? Secretary General of the Council of Europe.

The Council of Europe was set up in London on 5 May 1949, namely to achieve greater unity between its Member States for the purpose of safeguarding and realising the ideals and principles which are their common heritage and facilitating their economic and social progress.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Gerten

Bra Oppsummering, Telehiv. Er helt enig.
Jagland, selvfølgelig inhabil, Jostemikk, som han skulle vært i det meste!
It's the clouds!

seoto

Dessverre fikk du rett, Tele - jeg skammer meg over komiteen og over at de i navnet er norske.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Da kan det se ut til at Thorbjørn Jagland har gjort det han fikk jobben for. Greit å få et herskapshus, haugevis av tjenere, samt en meget god lønn, for deretter å klappe flere skuldre til gjengjeld.

Er dette lovlig?

God analyse, Tele, og dessverre hadde du helt rett.

Jeg skammer meg også, seoto. Det er så en snart ikke tør innrømme å være norsk når man snakker med utlendinger. De ler av oss, og det med god grunn.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Telehiv

#5
Takk for hyggelige kommentarer til min krakilske og frustrerte analyse  8)

Vi ser, som dere også peker på, sementeringen av en rekke problematiske demokratiske forhold, når Norge med dette fortsetter å følge strategien "if we can't join them, buy them": Som ikke-medlem i EU har våre fremste maktpolitikere lenge gått glipp av mange fete bein til seg og sin nærmeste familie (slik Stoltenbergerne kan høste i f.eks. FN, der snart hele slekta er plassert). En fredspris kan imidlertid åpne for flere særposisjoner der Norge vil kunne gis en "naturlig kvote".

Og disse punktene griner mot oss:

1. Ja, selvsagt er Jagland dundrende inhabil, dette er så ille at det må få følger
2. Dette er også en pinlig oppfølging av prisen til Obama, som etterpå straks kjørte to kriger, med Norge som entusiastiske rævediltere og sjefsbombere av sivile
3. Hva blir det neste? Fredsprisen til den hemmelige Bilderbergergruppen, så den slipper å være hemmelig mer? Det er vel for tidlig å gi den til Trilateral Commission og kretsen rundt dem (de som velger den amerikanske presidenten)
4. Hva koster det å kjøpe lederjobben i FN? Jens jobber nok med saken, jeg vedder klimagrafen min på at Jens er leder ved neste sjefsskifte.

PS: Her er en fersk og interessant kommentar i Aftenposten (som med dette kanskje synes litt bedre redaksjonelt på fredspriser enn på klima?!): http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--Jagland-bruker-Nobels-fredspris-som-sin-egen-private-butikk-7015382.html

Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Jostemikk

Sitat fra: Telehiv på oktober 12, 2012, 11:17:32 AMOg disse punktene griner mot oss:

1. Ja, selvsagt er Jagland dundrende inhabil, dette er så ille at det må få følger
2. Dette er også en pinlig oppfølging av prisen til Obama, som etterpå straks kjørte to kriger, med Norge som entusiastiske rævediltere og sjefsbombere av sivile
3. Hva blir det neste? Fredsprisen til den hemmelige Bilderbergergruppen, så den slipper å være hemmelig mer? Det er vel for tidlig å gi den til Trilateral Commission og kretsen rundt dem (de som velger den amerikanske presidenten)
4. Hva koster det å kjøpe lederjobben i FN? Jens jobber nok med saken, jeg vedder klimagrafen min på at Jens er leder ved neste sjefsskifte.

Det er liten tvil om om at vi to ville hatt en del å snakke om hvis vi snublet over hverandre en dag, Tele. Ved hjelp av noen få punkter setter du fokus på det jeg selv mener er årsaken til de alvorligste problemene vi står overfor i dag.

Akkurat som hver eneste gang en av AGW-rørslas yppersteprester gjør et horribelt overtramp, gjør jeg meg også et akutt-naivt håp når den norske Nobelkomiteen gir prisen til uverdige kandidater. Denne gang har de gått for langt. Nå vil hele verden forstå galskapen, og disse folkenes maktdager er talte. Men det går aldri slik, gjør det vel? Når de samme menneskene i stor grad styrer både politikk, media og verdens tyngste finansinstitusjoner, har vi kanskje mistet muligheten til at media ser på seg selv som en moralsk vokter som har en plikt til å verne folket mot politikerne?

Hilsen en som føler seg mer desillusjonert i dag enn i går.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Telehiv

#7
Ja, Joste, jeg har notert meg din utmerkede og brede forståelse av verdens maktspill, som absolutt ville passet å drøfte over en øl en gang  8)

For ordens skyld:
Jeg håper de fleste her på forumet kjenner mine holdninger såpass tydelig etterhvert at de forstår at min kritikk ikke er av partipolitisk slagside-art (jeg har ingen spesielle arkaiske høyre/venstre-preferanser; jeg vurderer grad av fornuft fra sak til sak), men basert på en økende bekymring for at den offisielle demokratisk-politiske kontrollen velgerne skal ha i et land, er i ferd med å glippe totalt.

Det vi ser nå, er en stadig tydeligere gruppe av enkeltpersoner som utfolder sitt private maktspill under dekke av offisielt demokratiske flertallsinstitusjoner.

Dette utfolder seg langs aksen av:

a) hårreisende store militære innkjøp i kombinasjon med napoleanske fredsroller, og
b) store FN-bidrag i kombinasjon med lydig, nasjonal mønstring av klakkørforskning, og til slutt dermed:
c) kjøp/tildeling av tilhørende topp internasjonale posisjoner

Det er stygt, meget stygt, å se på hvordan dette baller på seg nå. Denne gjengens uansvarlig lite konsekvensvurderte stormannsgalskap har ingen ende når Norge skal leke storaktør i verden:

Istedet for å holde seg til Nobels intensjoner, ikke minst med å prøve å balansere maktbalansen i verden med sine valg, kjøper man seg istedet i økende grad uhemmet inn på den ene siden i verdenspolitikken (den vestlige, aggressive delen):

1. Gir fredsprisen til Obama, altså lederen for en aktiv krigsmakt som invaderer/destabiliserer alle stater som truer deres forsyningssikkerhet for olje 
2. Gir fredsprisen til kinesisk opposisjonell, og setter verdens (og særlig Norges) forhold til et Kina i møysommelig demokratisk utvikling på en opphetet prøve; hvorfor ga de ikke heller fredsprisen til en kvinnelig saudiarabisk opposisjonell?! De driver og steiner kvinner som blir voldtatt, der er ikke Kina idag, tror jeg?!
3. Gir fredsprisen til EU, jfr. dagens debatt
4. Gir litteraturprisen til Kina som en slags plaster på såret og for å holde seg i front som "forvalter" av vestens rause demokratiske nåde...

I sum en håpløs politisering av våre Nobel-oppgaver, som krever at noen tar tak i utglidningene og får skapet tilbake på plass.

Da Jagland atter en gang stod og stotret seg gjennom begrunnelsen på engelsk, kom visdomsordene fra Håvamål straks fram i mitt sinn, for å understreke hvordan vi vil fremstå ute i verden hvis dette fortsetter.

Kopen glanar når til gilde han kjem,
fåmen står han og mullar 
Men straks han ein tår or skjenken får
- då utan stans han sullar


Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Telehiv

#8
Jagland gjorde et poeng av at det var enstemmighet om valget av EU i komiteen.

Men dette er bare halve sannheten, for makta er rå her også: Hele sannheten er jo at det åpenbart er blitt avtalt med Ågot Valle at hun skulle melde seg syk den dagen de besluttet EU, slik at hun som gammel Nei til EU-nestleder skulle spares for å måtte forsvare valget. Det er jo standard SV-løsning slik vi kjenner det fra en rekke regjeringssaker i flere år nå, der partiet møter seg selv i døra.

Dette skuespillet følges derfor selvfølgelig straks opp i SVs dansesal, Dagbladet, som tidligere i dag "var i kontakt med Ågot Valles mann, Yngve Seterås, som bekreftet at kona var sykmeldt og ikke hadde hatt noe med tildelingen å gjøre.".

Joda, den ukritiske plapringen ventet vi på akkurat der. Man kan jo undres på hvor opposisjonen til alt dette maktmisbruket er hen her i landet? I alle fall ikke hos den selverklærte "radikale" delen av norske media, de har i årevis og gjentatte ganger stått og logret bak Solheim for å få regjeringssponset klimatur til et spennende sted i utlandet som avisen deres ellers ikke hadde hatt råd til å betale. Gjenytelse? Bare å fortsette å skrive at verden går under av menneskeskapte klimaproblemer. Det er vel ikke så ille for en fin tur med mye god mat og drikke? 

Og Ørnhøi er på plass i Dagbladet i samme ærende:

- Dette ville aldri Ågot vært med på. Hun har vært nestleder i Nei til EU, og hadde aldri gått med på dette, hun hadde lagt ned veto, sier Ørnhøi.   

Og dermed er demokratiet atter gjenetablert og ivaretatt på beste vis....
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

seoto

Enig med deg hele veien, Tele :)
Jagland og Lundestad har fått så store egoer at jeg håper de snart sprekker!
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på oktober 12, 2012, 12:25:18 PM
Akkurat som hver eneste gang en av AGW-rørslas yppersteprester gjør et horribelt overtramp, gjør jeg meg også et akutt-naivt håp når den norske Nobelkomiteen gir prisen til uverdige kandidater. Denne gang har de gått for langt. Nå vil hele verden forstå galskapen, og disse folkenes maktdager er talte.

Vi skammer oss i fellesskap over å komme fra samme land som denne komiteen, og denne korrupte Jagland. Og ja, verden forstår galskapen:

Crisis-hit Europeans see cruel joke in EU Nobel


""Is this a joke?" said Chrisoula Panagiotidi, 36, an Athens beautician, laughing derisively upon hearing that the European Union had won the Nobel Peace Prize.

Three days ago she lost her job, becoming one of the one-in-four Greeks who is unemployed in the fifth year of a biting recession. Told it was no joke at all, her incredulity quickly turned to disgust.

"It mocks us and what we are going through right now," she said. "All it will do is infuriate people here." Across a continent where the EU's policies are blamed for deepening the worst economic crisis in living memory, many Europeans said they were simply baffled by the prize. Others were outraged."
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Ewer Gladblakk.

Sitter mest å lurer på hvem som skal komme til Oslo for å motta denna formelle prisen jeg....siden Al Gore allerede har vært der og fått sin...? :o
Lurer også, siden ganske lenge, på hva Alfred egentlig tenker....om "oss", i den norske Nobelkomiteen...? 
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Jostemikk

Sitat fra: Ewer Gladblakk. på oktober 12, 2012, 18:19:31 PMLurer også, siden ganske lenge, på hva Alfred egentlig tenker....om "oss", i den norske Nobelkomiteen...?

Mitt tips er at han gråter nitroglyserin. De nårvidsjen pissprais kåmmiti hæss disaided dat de pissprais får diss jer gous tu EU.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Ewer Gladblakk.

SitatMitt tips er at han gråter nitroglyserin. De nårvidsjen pissprais kåmmiti hæss disaided dat de pissprais får diss jer gous tu EU.
Trøsta blir kansje at de tårene ikke sprenger trynet av oss.....hvis vi ikke blunker da, når vi griner! :-\
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Telehiv

#14
Sitat fra: Ewer Gladblakk. på oktober 12, 2012, 18:31:55 PM
SitatMitt tips er at han gråter nitroglyserin. De nårvidsjen pissprais kåmmiti hæss disaided dat de pissprais får diss jer gous tu EU.
Trøsta blir kansje at de tårene ikke sprenger trynet av oss.....hvis vi ikke blunker da, når vi griner! :-\

Ja, vi må tillate oss litt galgenhumor midt opp i galskapen. Jostes engelskversjon og Gladbakks oppfølger hjelper godt som trøst  :)

Den ekle følelsen jeg får av dette er imidlertid at vi her får demonstrert at de samme folka som lever fett på det FN-drevne klimajukset i økende grad også - for åpen storinternasjonal scene - nå tildeler hverandre flere typer hemningsløse priser og posisjoner som om demokrati og parlamentarisme ikke er oppfunnet ennå.

Det hele er så flaut at jeg sniker meg langs vegglistene her hjemme, og prøver å snakke urdu eller noe annet uskyldig som ikke kobler meg til dette her.
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten