Nobelskandale hvis EU får fredsprisen

Startet av Telehiv, oktober 12, 2012, 10:42:14 AM

« forrige - neste »

Amatør1

Sitat fra: Bebben på oktober 13, 2012, 01:40:46 AM
...., EUROCOMSAT , EUROCOMSATE , EUROCON , EUROCONTROL , EUROCOOP , EUROCOPI , ....

Jeg trodde EUROCON var en slags institusjon for autorisert juks, men det viser seg at "Eurocon is an annual science fiction convention held in Europe.". Antagelig bedrives høytlesning av "1984", "Fahrenheit 451", osv.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1



Richard North: "But on this issue, there is no honest debate. As long as advocates of European political integration hide behind the label "Europe", and refuse to discuss the reality of the anti-democratic construct that is the European Union, there can be no dialogue.

Sadly, these people do not seem to realise that, if dialogue is excluded, the end game is violence. The contempt Green is experiencing is only the intermediate stage. "

link.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Sitat fra: Amatør1 på oktober 13, 2012, 11:07:21 AM
Sitat fra: Bebben på oktober 13, 2012, 01:40:46 AM
...., EUROCOMSAT , EUROCOMSATE , EUROCON , EUROCONTROL , EUROCOOP , EUROCOPI , ....

Jeg trodde EUROCON var en slags institusjon for autorisert juks, men det viser seg at "Eurocon is an annual science fiction convention held in Europe.". Antagelig bedrives høytlesning av "1984", "Fahrenheit 451", osv.

Jeg kan ikke se at BBC har fått noen pris for produksjoner innen science fiction rundt klima ;) Men kanskje de bare kjøper ferdigprodusert for å støtte fattige filmprodusenter som Gore?

EUROCON hadde jeg aldri hørt om, heller ikke de norske prisvinnerne -- så jeg er nok passe uopplyst  :(
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Jeg tror ikke Jagland kan være en fredens mann, og bør derfor straks tre ut av Nobelpriskomiteen. Han skaper kontrovers, og har nå hisset opp store deler av Europas befolkning. Ønsker han uroligheter og krig? Vi får håpe Nobels Fredspris vil få tilbake litt tillit dersom han trekker seg, og den som tar over er et klokere menneske.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Telehiv

Mange gode tanker på denne tråden etterhvert.

En ettertanke etter at jeg startet denne tråden med å begynne å peke på hvordan vår faste gruppe maktkåte enkeltpersoner igjen bruker høystatus institusjoner og våre penger til å kjøpe seg framtidige posisjoner:

Uansett hva man måtte mene om det (og om man er ja eller nei til EU), så ser vi en meget ubehagelig og udemokratisk tendens forsterke seg ytterligere i Nobelkomiteen, nemlig at det som opprinnelig skulle være et forsøk på å fange opp et helt folks, ja en hel verdens, verdsetting av konkret og uselvisk fredsarbeid, har blitt en fjern politisk handelsvare langt fra vanlige folks medvirkning og påvirkningsmuligheter.

Og når dette er blitt et så pinlig åpenbart motiv, er det heller ikke uventet å se at man begynner å stort sett velge amerikanske presidenter, og overnasjonale institusjoner som FNs klimabande og EU.

- er det ikke når folket blir satt til siden på sånne måter, at  det blir ufred da?!
       
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Amatør1

Sitat fra: Telehiv på oktober 13, 2012, 19:23:08 PM
- er det ikke når folket blir satt til siden på sånne måter, at  det blir ufred da?! 

Jo, Tele - det er nettopp poenget.

Dette er en hån mot Norges, Europas og hele verdens befolkning. Vi blir pekt nese av. Det er ikke måten å skape fred på.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

William Briggs trekker fram et paper som forklarer hvorfor Nobelprisen gikk til EU: Jo høyere sjokoladekonsum, jo flere Nobelpriser!

Så hvem kan vel spise mer sjokolade enn 27 europesike land? Svaret er opplagt: 28 eller flere land!

Så neste år kommer Nobels fredspris til å bli tildelt.... verden!  :D
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Telehiv

#37
Bebben,

takk for link til hysterisk morsom artikkel - men akkurat så grusom som vi fortjener.

Den der sved skikkelig i min norske selvfølelse, ihvertfall, og jeg spør:

Hvor lenge må vi sitte med Jagland og denne maktslikkende komiteen? Inkludert SV-opportunisten og Nei til EU-Ågot Valle som stikker og gjemmer seg når det kreves at man i stedet står opp for sine offisielle synspunkter? Godt hun har folk til å stå opp for seg selv, ihvertfall: Både mannen hennes samt den verdensberømte frihetskjemperen Stein Ørnhøi (som sikkert har deltatt i alle raddikale rødvinsslabberas om revvolusjonen siden 1960, men deltakelse i en eneste ekte arbeidskamp som krever mot og konsekvens og ansvarsstillelse har både han og partiet til gode fremdeles) hevder begge at hun aldri ville stemt for dette hadde hun vært til stede.

Javel? Hvorfor spør ikke media henne om hvorfor de måtte stemme akkurat da hun hadde fravær? Elller omvendt: Hvorfor kunne ikke en annen stand-in enn ultraryggpisseren Stålsett trådt inn istedetfor og sagt nei takk? Når skal SV og Valle konfronteres med dette svineriet?

Og disse skal forvalte mitt lands omdømme ute i verden? Nå mangler bare at Erik Solheim trer inn i komiteen for å styrke den faglige klimafredsprofilen, som kjent regnet det unormalt og menneskeskapt mye da han lekte fredsmegler i Sri Lanka med mine penger slik at drapsraten eksploderte i fredens navn. Uten at de sponsede journalistene som hang med på turene hans fant det nødvendig å stresse disse skandalene for mye her hjemme. 

Bør ansvaret tilbakeføres til svenskene, så kan de ta støyten? Norge synes ikke å ha noe verken modig eller kreativt å bidra med her, vi er så bilderbergeriserte at det blir bare stadig mer pinlig og usmakelig.

Men her blir nok ingen endring gjort, og får jeg lov å tippe de neste to-tre årene, vil jeg tro at disse får tilslaget:

2013: Verdens meteorologiorganisasjon (WMO) og FNs miljøprogram (UNEP), som startet IPCC
Bakgrunn: Deling av prisen med flg. motiv: Dobbelt så mye å hente av goodwill og personlige posisjoner i ettertid. Etter slikking av sår etter årets tildeling til frimarkedsliberalisme og arbeidsløshet som positiv fredsfaktor, går fredsprisen endelig igjen til det fredsskapende klimaarbeidet der norske maktpolitikere og forskningsopportunister kan få fete framtidige posisjoner, og deles derfor mellom Verdens meteorologiorganisasjon (WMO) og FNs miljøprogram (UNEP). For å unngå gi den direkte til IPPC en gang til.

2014: NASA og Verdens Villmarksfond (WWF)
Bakgrunn: For sitt uselviske og upolitiske bidrag til FNs tapre kamp mot klimaendringer som bare de fortsatt klarer å se.

2015: FN/NATO for skånsom bombing av Iran vinteren 2013/14
Bakgrunn: De sensasjonelt snille/intelligente rakettene nylig utviklet av Kongsberg må jo prøves skikkelig ut et sted, selvsagt da i fredsbevarende sammenheng
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

seoto

De som har albuet seg vei til maktens øverste tinder synes å ha minkende tillit hos folket. Men det er vel det som kalles demokrati ...
Med takk til Internett som hjelper folket til en "Illuminati"-tilstand, som fjerner sløret fra våre øyne. Men kanskje ga sløret en følelse av trygghet?

Ingen skal beskylde skeptikere flest for å være uten livserfaring ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Hm, hm.

Hvilke Europeiske kiger er det jeg ikke har fått med meg etter 2. verdenskrig, innenfor EU-området?   8)

Telehiv

Ebye,

forstår ikke spørsmålet ditt her? ("Hvilke Europeiske kiger er det jeg ikke har fått med meg etter 2. verdenskrig, innenfor EU-området?")

Først, hva definerer vi som krig? Trenger en "krig" å bare foregå på europeisk territorium for å angå Europa?
Hvor mange ganger har EU, som gruppe eller enkeltland, deltatt i/ledet meget udemokratiske angrep på tredjeland siden andre verdenskrig? Listen er lang.

Og hvordan forholder vi oss til de nokså ferske borgerkrigsaktige fascistregimene i Spania, Portugal, Hellas? Var det EU eller folk selv som ryddet opp i disse?

Hva med et Italia der trolig nærmere halvparten av økonomien er mafiastyrt? EU ryddet opp?
Borgerkrigene i Nord-Irland? EU ryddet opp, eller lot de England herje?

Et Tyskland der omtrent hele nazitidens industriherrer og maktslekter fortsetter ufortrødent som før. EU ryddet opp?

Balkan-krigene? EU ryddet opp? Var det ikke omvendt?

Osv.

Men jeg håper jeg misforstår deg, dvs. at du ikke prøver å si at EU har holdt Europa "krigsfritt" siden andre verdenskrig?!

Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

ebye

Du har ikke misforstått min kritiske holdning til all kritikken, Telehiv. Etter at EU-ble opprettet, har da ikke to Europeiske land gått til militært angrep på hverandre?

Jeg har ikke lest den detaljerte begrunnelsen for tildelingen (grunnet feriefravær), men denne "detaljen" synes å mangle her på forumet.   8)

Jostemikk

Her er nobelkomiteens begrunnelse:

Den Norske Nobelkomite har bestemt at Nobels Fredspris for 2012 skal tildeles Den europeiske union (EU).

Unionen og dens forløpere har gjennom mer enn seks tiår bidratt til å fremme fred og forsoning, demokrati og menneskerettigheter i Europa.

I mellomkrigstida ga Den Norske Nobelkomite flere priser til personer som arbeidet for tysk-fransk forsoning. I årene etter 1945 er forsoningen blitt en realitet.

Andre verdenskrigs forferdelige lidelser demonstrerte behovet for et nytt Europa. Gjennom sytti år hadde Tyskland og Frankrike utkjempet tre kriger.

Målrettet arbeid

I dag er krig mellom Tyskland og Frankrike utenkelig. Dette viser at historiske fiender gjennom målrettet arbeid og oppbygging av gjensidig tillit kan bli nære samarbeidspartnere.

På 1980-tallet kom Hellas, Spania og Portugal med i EU. Innføring av demokrati var en forutsetning for at de kunne bli medlemmer. Berlin-murens fall gjorde medlemskap i EU mulig for en rekke sentral- og østeuropeiske land og innledet dermed en ny æra i europeisk historie.

Skiller brutt ned

Skillet mellom øst og vest er i stor grad brutt ned; demokratiet er styrket; mange etnisk-nasjonale konflikter er bilagt.

Når Kroatia kommer med som medlem neste år og ved at det er startet forhandlinger med Montenegro om medlemskap og at Serbia er gitt kandidatstatus, styrkes forsoningsprosessen på Balkan.

I det siste tiåret har Tyrkias muligheter for EU-medlemskap fremmet demokrati og menneskerettigheter også her.

Store vanskeligheter

EU er inne i en periode med store økonomiske vanskeligheter og betydelig sosial uro. Den Norske Nobelkomite ønsker å fokusere på hva som for komiteen har vært EUs viktigste resultat:

Den vellykkete kampen for fred og forsoning og for demokrati og menneskerettigheter. Den stabiliserende rolle EU har spilt, har bidratt til å omforme størstedelen av Europa fra et krigens til et fredens kontinent.

EUs virksomhet representerer "folkenes forbrødring" og utgjør en form for de "fredskongresser" som Alfred Nobel refererer til som kriterier for fredsprisen i sitt testamente av 1895.

Oslo, 12. oktober 2012
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Jeg antar at det er mange vinkler man kan vurdere EU ut fra. Her er én vinkel fra Dagsavisen (åpner seg tregt i dag):

Marielle Leraand:
EU - et krigsprosjekt

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Telehiv

Sitat fra: ebye på oktober 14, 2012, 13:02:28 PM
Du har ikke misforstått min kritiske holdning til all kritikken, Telehiv. Etter at EU-ble opprettet, har da ikke to Europeiske land gått til militært angrep på hverandre?

Jeg har ikke lest den detaljerte begrunnelsen for tildelingen (grunnet feriefravær), men denne "detaljen" synes å mangle her på forumet.   8)

ebye,

Hvis du mener at EU fortjener Nobels fredspris fordi "to Europeiske land (ikke har) gått til militært angrep på hverandre" så forstår jeg din skepsis til forumets gjennomgående kritiske holdninger.

Men som politisk analyse blir det magert, dvs. en samfunnspolitisk reduksjonisme som ville forsvart valg av hva som helst til Nobels fredspris. Kina og Bolivia har f.eks. heller ikke kriget siden NATO ble etablert, så der er nok en Nobelpris fortjent. Osv.
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten