Dagens link om alt annet enn klima

Startet av seoto, august 24, 2011, 12:48:32 PM

« forrige - neste »

Amateur2

#480
Du var overhodet ikke blærete i forhold til Amerikanernes kjøreferdigheter, Joste. Nettet her er smekkfullt av videoer som viser hvordan det går når man bare bruker bilen og ikke hodet samtidig med at man at bruker bilen.

De fleste flyplassene blei stengt i går, så folk kom seg nok ut herfra. Det blir mer spennende å se hvordan det går utover dagen når trafikktrykket inn mot New England tar seg opp. Jeg tror det er lokaltrafikken som blir flaskehalsen. Jeg er spent på om jeg kommer meg ut for å hente hun som er på vei fra Italia ... akkurat nå er flyet over NewFoundland på vei til Philadelphia og så Dash8 siste trippen tilbake til New Haven ... Det kan bli at Subaruen med sommerdekk blir litt snau i en halvmeter med snø ...

I Norge ville de fleste ha vett til å holde seg borte fra veien i slikt snøvær som vi hadde i går, her må det forbys. Det skyldes jo også at man  her ute ved kysten overhodet ikke har brøytekapasitet slik vi har hjemme. Dette er jo ikke helt vanlig vær her :)

Oppvarminga her er oljefyr for de fleste, noen supplerer med pelletsovner. Men oljefyren trenger strøm til pumpa. Går strømmen så stopper oljefyren, og peisen varmer nok atmosfæren mer enn den varmer i stua. De skal jo ha Santa ned igjennom pipa ... ;)

Tempraturen her er jo snill i forhold til i gamlelandet for tida, vi har -2C (29F) akkurat nå.

Riktig pent er det ute når sola bryter igjennom og det glitrer i snøkrystaller .... :)
Respect those who seek the truth, be wary of those who claim to have found it
[Mark Twain]

The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
[Richard P. Feynman]

Gloføken

Det kaller jeg snøfall.   Takk for oppdatering, Amateur2 :)
It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

Amateur2

#482
Dagens Rapport fra New England!

Vi er fremdeles isolert i vår lille "town", men det gjelder visst i store deler av områdene rundt også. New Haven er nedstengt, helt innesnødd sier rapportene. Flyplassen i New Haven er stengt, og folk begynner å hope seg opp på hotellene ved flyplasser utenfor New England.

Jeg skjønner at det er litt plundrete for å si det mildt, å få mellom 3/4m og 1 m snø i fanget ei fredagsnatt, når det man rår over av brøytemateriell er mer å betrakte som leketøy enn skikkelig redskap. Man innså omsider at Ford F150 med tverrskjær ikke duger og har rekvirert ordentlige redskap fra anleggsbransjen. Det er observert hjullastere av skikkelig størrelse og de gjør vei i snømassene, men det er litt for få av dem så langt.

Men pent er det ute, for en ski og snøglad normann så er det riktig så hjemlig.

Her et glimt fra gata vår i går ettermiddag ...
[attachimg=2]

Respect those who seek the truth, be wary of those who claim to have found it
[Mark Twain]

The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
[Richard P. Feynman]

seoto

Det var nok ikke mye spor etter trafikk i den gata, nei - men ser at noen har stampet seg fram til fots.
Nydelig bilde - et solid og urørt hvitt lag med nysnø er alltid vakkert å se på! :)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Fint bilde. Det er noe som ligner på en veltet Stevenson screen foran busken med den orange ballen, men det er kanskje bare en port eller noe. Ikke så lett å se i snøen.

Med så fint vær burde jo veiene være ryddet i en fei.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amateur2

#485
Sitat fra: Amatør1 på februar 10, 2013, 17:00:37 PM
Fint bilde. Det er noe som ligner på en veltet Stevenson screen foran busken med den orange ballen, men det er kanskje bare en port eller noe. Ikke så lett å se i snøen.

Med så fint vær burde jo veiene være ryddet i en fei.

Å rydde gatene i en fei kan man ikke gjøre, for da vil ikke befolkningen forstå at dette er en virkelig unntakstilstand og en krisesituasjon, kanskje til og med menneskeskapt må vite.


Så til saksopplysningsavdelingen:

Den "orange ballen" er markering av en brannhydrant.

"Stevenson screen" er to små flyttbar gjerdesaker som settes ut i veikanten fra begge sider for å markere at man nå kjører inn i en privat "DriveWay". Den er merket med at bilister ikke er særlig velkomne, men fotgjengere må gjerne ta en tur inn og hilse på oss innover i gata ....
Respect those who seek the truth, be wary of those who claim to have found it
[Mark Twain]

The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
[Richard P. Feynman]

Amatør1

Det er ikke rart det blir hestekjøtt i lasagnen når



Horse meat scandal: How horses slaughtered in Romania end up on British plates

"... two years ago the European Union banned the export of live horses from Romania, in an attempt to prevent the spread of equine infectious anaemia, a disease commonly known as swamp fever or horse AIDS, which had become endemic throughout the country.

The ban led Romanian farmers to begin exporting slaughtered horse meat instead. In 2011, more than 6,779 million tons of this meat has been shipped either frozen or chilled to countries such as France, Belgium, Italy and Bulgaria for processing. "




Nesten 7 milliarder tonn hestekjøtt holder jo til endel lasagne  ::)  :P

Hypp, hypp.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Her er det tall som ikke kan stemme. Noen prøver å gjøre det verre enn det er (og da ser jeg bort fra at Amatør1 skrev milliarder i stedet for millioner).

En slaktet hest vil neppe gi særlig mer enn 350 kg kjøtt. Men siden mange av hestene kan være litt kraftigere arbeidshester, så la oss si en slaktet netto kjøttvekt på 400 kg. Dersom de skulle selge 7 millioner tonn kjøtt pr år, måtte de hatt fryktelig mange hester, slik at de kunne slakte ca. 17 millioner hester pr. år. Det er lite trolig, siden det i samme artikkel sies at de har ca. 760.000 hester i landbruket. Men kanskje skulle "tons" være kilo?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Det jeg skrev er konsistent med artikkelen.

Poenget er at journalister idag aner ikke hva de skriver, de merker ikke om de bommer med en faktor 1000 eller mer, eller om det tilsvarer langt mer enn det finnes av hester i verden. Det gir oss et perspektiv på klimajournalistikken også.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Byggverket kostet oss 3 milliarder skattekroner - nå får vi sannelig hele 37 millioner tilbake! God bruk av skattepenger? Men det er kanskje ingen som forventer at staten skal ha respekt for folkets arbeid og skattebetaling. Vi er den evige melkeku ;)

Kjøper marinebase for 37 mill.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Spiren

Fikk du ikke kjøpt heste lasagne. Da prøv esel lasagne.  ;D

Mens myndighederne i en stribe forskellige lande forsøger at finde ud af, hvorfor man har fundet hestekød i frosne færdigretter såsom lasagne, melder der sig nu et nyt dyr på banen i fødevareskandalen.
Ligesom heste har æslet også været almindelige på de rumænske landeveje, og derfor spekuleres der nu i, om der ikke også skulle være æselkød i færdigretterne.

Det er især i den franske fødevaresektor, at de endnu ubekræftede æsel-spekulationer florerer, skriver The Independent.
Den rumænske præsident, Traian Basescu, frygter for sit lands omdømme i kølvandet på kødskandalen, hvor der var hestekød i frossen lasagne fra den svenske fødevaregigant Findus, der er et multinationalt selskab med hovedkvarter i London.
Kødet kommer fra Frankrig, der siger, at det er importeret fra Rumænien.

http://epn.dk/brancher/foedevarer/article5199028.ece
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

seoto

#491
Det virker som om EUs kontrollsystemer er ute av kontroll. Personlig mener jeg ikke at det behøver å være galt å spise kjøtt fra hester og esler, selv om jeg ikke gjør det selv. Det må da være bedre at kjøttet kommer til nytte enn at det tilintetgjøres. I Norge er det mange som gratis leverer sin slakteklare trav- eller hobbyhest til Dyreparken i Kristiansand, slik at de kjøttetende dyrene der kan fôres for en rimelig penge. Og folk ønsker jo å stenge villdyr trygt innenfor gjerder i parker slik at de kan beundre dem i fangenskap?

Spørsmålet som dukker opp hos meg, er: Hvor mye annet er det EU mangler kontroll over?

Tillegg. Jeg glemte å nevne i mitt innlegg ovenfor: Folk har all rett til å vite hva maten de kjøper inneholder, slik at de kan gjøre sine egne valg.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Og alle debunkerne strømmer til ... her er det jobb å gjøre!
Jeg har lurt litt over hvor mye skattepenger som går til å betale disse debunkerne. Men vi har jo ingen kontroll over hva pengene brukes til, og i hvert fall ikke de pengene som går til å overvåke oss og holde oss under god samfunnskontroll.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

#494
Sitat fra: Jostemikk på februar 11, 2013, 14:43:32 PM
Dagens mest anbefalte innlegg på VGD:

http://vgd.no/samfunn/politikk-norsk/tema/1752624/tittel/nordmenn-enhver-diktators-vaate-droem/innlegg/38005793/#38005793

Det innlegget traff spikeren på hodet, faktisk. Jeg lirte av meg en tilsvarende tirade overfor en kollega idag. Etterpå tok jeg meg en bolle  ;D

Alvorlig talt, det er noe veldig sant over det han sier. Vi godtar ALT her til lands. Det er det største problemet som vi må overvinne for å bli kvitt klima-åket.



Which Nations Conform Most?

An account of Stanley Milgram's experiments from 1962, in which Norwegians and Frenchmen were separately subjected to synthetic group pressure.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to