Om å bruke eKlima for å sjekke norske værstatistikkerFørste trinn er å lage en brukerkonto, og dette gjøres på
eKlimas hjemmeside. Innmeldingsboksen ser slik ut, og jeg har fylt ut rubrikkene kun som et eksempel:
[attachimg=1]
Om å hente ut månedlige temperaturdataDette er dataene man bruker for å lage forskjellige temperaturserier. Det finnes ingen mulighet til å laste ned årstemperaturer, og dette er beklagelig.
[attachimg=2]
1. Velg alternativet for
Måned.
2. Forhåndsinnstillingene til eKlima står på Fast periode. Gjør om dette ved å velge
Valgfri periode.
3. I eksempelet vil jeg bruke Blindern, og jeg husket ikke nøyaktig når den serien starter, derfor valgte jeg å starte i 1900 for å være sikker på at jeg får med hele serien. Husk å bruke punktum, ikke komma, når du skriver inn datoen.
4. Huk av for
Temperatur.
5. Klikk
Neste for å gå videre.
Ettersom jeg bruker Blindern som eksempel, er dette veien videre:
[attachimg=3]
1. Huk av for
Oslo.
2. Huk av for
Blindern.
3. Klikk
Neste for å gå videre.
Da havner man på denne siden:
[attachimg=4]
Her gjør jeg ikke annet enn å velge
Neste. Dette fordi det formatet dataene da vises i er enkle og markere, kopiere og lime inn i et regneark i Excel. Det står rett nok et valg for
Excel der, men av en eller annen grunn er det en helt annen filtype man laster ned hvis man gjør det valget. Her må alle selv finne ut foretrukket format utfra kunnskaper og programmer man har på harddisken.
BestillingsalternativerHer velger jeg som regel forhåndsinnstillingene, men for å holde litt orden på de forskjellige bestillingene, er det utvilsomt smart å skrive navnet på rapporten, derfor kalte jeg den
Blindern - månedstemperaturer hele serien, før jeg klikket
Fullfør, kjør rapport:
[attachimg=5]
Dermed havner vi tilbake til forsiden til eKlima igjen, og vi skal hente rapporten vi har bestilt. Vent gjerne noen sekunder før dette gjøres, da det ofte tar litt tid før rapporten er ferdig. Er du for tidlig ute, er det bare å forsøke en gang til:
[attachimg=6]
Nå dukker dette bildet opp, men legg merke til at jeg selv har flere tidligere bestillinger, alle uten navn fordi jeg ikke tok meg tid til å gi rapportene navn da jeg bestilte dem. Slurv, Jostemikk!:
[attachimg=7]
Toppen av den siden som da dukker opp, ser slik ut:
[attachimg=8]
Så må man scrolle nedover på siden til dataserien for Blindern begynner i januar, 1938:
[attachimg=9]
Deretter er det bare å markere alle dataene derfra, kopiere, for så å lime det inn i et regneark:
[attachimg=10]
For å forenkle dette med markering, kopiering og innliming, er det en fordel å bestille dataene fra Blindern i punkt en fra og med nøyaktig starttidspunkt. Da slipper man tomme årstall over, slik at man kan markere alt før man kopierer og limer inn, og således slipper redigering i selve regnearket.
Det kommer etter hvert et innlegg til, og der skal jeg vise litt om hvordan jeg bruker Excel for å lage forskjellige temperaturgrafer.