Bård Vegard Solhjell

Startet av Jostemikk, oktober 23, 2012, 12:31:39 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Solhjell er miljøminister. Han er svært bekymret for klimaet. Vi må ifølge ham få ned vårt forbruk av fossilt brensel. Dette er hva han selv har holdt på med de siste dagene, alt i følge en NTB-artikkel på Forskning.no – Mot enighet om forlenget Kyoto-avtale:

...Han deltar denne uken på det siste ministermøtet i forkant av forhandlingene i Qatar.  Det to dager lange forberedende møtet holdes i Sør-Koreas hovedstad Seoul og avsluttes tirsdag...

...Forskere frykter at klimaendringene vil føre til at mange dyre- og plantearter blir utryddet, og Solhjell deltok i forrige uke på et stort FN-møte i India hvor dette problemet ble behandlet...


Et solid karbonavtrykk dette, Solhjell. Selv har jeg vært en tur i USA. En tur til Fredrikshavn med danskebåten, og så kjørte jeg bil til Varanger via Sverige og Karesuando.

Det er en ting som er flott med det "natur"vernet Bård Vegard Solhjell arbeider med. Det koster nesten ikke penger.

Landene på møtet i den indiske byen Hyderabad ble enige om å doble støtten til tiltak som skal hindre utryddelse av arter som følge av klimaendringer og andre miljøproblemer. Det antas at støtten vil ligge på om lag 10 milliarder dollar årlig fra 2015.

50 milliarder kroner årlig fra 2015? Det var pokker til sum. Dette er mye penger, Solhjell, og alle forstår jo at det er fra skattebetalerne dere skal ta disse pengene. Men holder det med denne voldsomme pengeflommen?

I helgen ble det bestemt at ledelsen for det såkalte grønne klimafondet får kontorer i Seoul. Meningen er at fondet skal kanalisere 100 milliarder dollar årlig til klimatiltak i u-land innen 2020.

500 milliarder kroner årlig? Til klimatiltak? Jeg tror det er på tide at noen forteller deg at klimaet ikke trenger ei eneste krone for å fungere som det alltid har gjort. Tror du virkelig at du kan få klimaet til å lystre ved å stjele pengene våre?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Ja, jeg så den der, Jostemikk. Pengesummene er jo hinsides ett eller annet!   ::)

Men, jeg er faktisk ikke så bekymret over den norske "råflottheten", rett og slett fordi jeg tror ikke dette vil bli noe av. Han Solhjell innser "jo" at Canada, Kina, USA, Russland og Japan blir vanskelige å få med på en fortsetelse av Kyoto-avtalen, med sikte på å ha en ny avtaletekst i 2020  ;D

Og det er noe patetisk når Norge, EU og "noen andre land" trekkes frem som motoren i dette. EU har også satt bremsene på. Har hverken NTB eller Solhjell fått med seg det?

COP18 i Qatar blir like innholdsløst som COP17 i Durban. Det var pinlig å høre på alle de som skrøyt av alt de hadde fått til i Durban.     8)


Jostemikk

Ja ikke sant? Hinsides urealistisk og uærlig. Fortsetter bare ufortrødent videre som om alt var i orden. Når skal disse politikerne bli presset til å fortelle sannheten til det norske folk?

Dette minner meg om noe jeg la ut i Dagens klimalink tidligere i dag. Gergis et. al (2012) er nå trukket tilbake grunnet store feil. Allikevel fortsetter IPCC å bruke dem i den kommende rapporten. De også later som ingen ting har skjedd, og sannheten har nå blitt deres aller største fiende.

Hva pokker har skjedd med samfunnet vårt?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Gloføken

Sitat fra: Jostemikk på oktober 23, 2012, 17:04:06 PM
Hva pokker har skjedd med samfunnet vårt?

Tja... brød og sirkus til folket og alt for mye penger i omløp.  Folk bryr seg ikke.
It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

Jostemikk

Sitat fra: Gloføken på oktober 23, 2012, 17:52:22 PM
Sitat fra: Jostemikk på oktober 23, 2012, 17:04:06 PM
Hva pokker har skjedd med samfunnet vårt?

Tja... brød og sirkus til folket og alt for mye penger i omløp.  Folk bryr seg ikke.

Det tror jeg er en god forklaring, Gloføken.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Sitat fra: Jostemikk på oktober 23, 2012, 12:31:39 PM
Solhjell er miljøminister. Han er svært bekymret for klimaet. Vi må ifølge ham få ned vårt forbruk av fossilt brensel. Dette er hva han selv har holdt på med de siste dagene, alt i følge en NTB-artikkel på Forskning.no – Mot enighet om forlenget Kyoto-avtale:

...Han deltar denne uken på det siste ministermøtet i forkant av forhandlingene i Qatar.  Det to dager lange forberedende møtet holdes i Sør-Koreas hovedstad Seoul og avsluttes tirsdag...

...Forskere frykter at klimaendringene vil føre til at mange dyre- og plantearter blir utryddet, og Solhjell deltok i forrige uke på et stort FN-møte i India hvor dette problemet ble behandlet...


Et solid karbonavtrykk dette, Solhjell. Selv har jeg vært en tur i USA. En tur til Fredrikshavn med danskebåten, og så kjørte jeg bil til Varanger via Sverige og Karesuando.

Det er en ting som er flott med det "natur"vernet Bård Vegard Solhjell arbeider med. Det koster nesten ikke penger.

Landene på møtet i den indiske byen Hyderabad ble enige om å doble støtten til tiltak som skal hindre utryddelse av arter som følge av klimaendringer og andre miljøproblemer. Det antas at støtten vil ligge på om lag 10 milliarder dollar årlig fra 2015.

50 milliarder kroner årlig fra 2015? Det var pokker til sum. Dette er mye penger, Solhjell, og alle forstår jo at det er fra skattebetalerne dere skal ta disse pengene. Men holder det med denne voldsomme pengeflommen?

I helgen ble det bestemt at ledelsen for det såkalte grønne klimafondet får kontorer i Seoul. Meningen er at fondet skal kanalisere 100 milliarder dollar årlig til klimatiltak i u-land innen 2020.

500 milliarder kroner årlig? Til klimatiltak? Jeg tror det er på tide at noen forteller deg at klimaet ikke trenger ei eneste krone for å fungere som det alltid har gjort. Tror du virkelig at du kan få klimaet til å lystre ved å stjele pengene våre?
Dette må jo være en fin oppfølger av norsk klimapolitikk

Svenskene vil halvere bistanden til klimatiltak i fattige land

http://www.abcnyheter.no/videoer/2012/10/23/svenskene-vil-halvere-bistanden-til-klimatiltak-i-fattige-land

SitatI 2008 besluttet Sverige å gi én milliard kroner i klimabistand hvert år. Nå halverer Høyres søsterparti i Sverige beløpet. Det skaper stor frustrasjon innad i regjeringen.

I artikkelen pekes det på bråket rundt norske klimatiltak, forkledd som bistand. Men så lenge Brasil ikke klarer sine klimatiltak (og takk for det) blir ikke norske penger utbetalt. Pengen står på konto. Det kalles sparing av folk flest, ikke bistand!   ;)

Ministeren som skal representere Sverige i Qatar var på nippet til å gå av.

Det kan vel bli litt diskusjon i Norge også, om dette.    8)