COP18

Startet av Bebben, november 17, 2012, 14:15:43 PM

« forrige - neste »

ebye

Nytt oppslag fra COP18 - igjen i papirAftenposten (06.12.12), lagt på nett

Jo, tenk, vi er u-land!

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Jo_-tenk_-vi-er-u-land-7062849.html

Ingen tvil om at klimagjørmebadet er i gang! Og Aftenposten har satt nestoren, Ole Mathismoen på Qatar.

I går hadde han agurknytt

En grønn, våt drøm i ørkenen

http://www.aftenposten.no/klima/Frederic-Hauges-gronne-drom-har-blitt-virkelighet-i-orkenen-i-Qatar-7061776.html

som ble kommentert her

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Jo_-tenk_-vi-er-u-land-7062849.html

Og jeg imøteser nye "interessante" oppslag, ikke minst fordi Norge har fått klimaforhandlingsmeklerlederrollen. Bård Vegar med minst erfaring av de fleste skal lose Kyoto II i havn

Solhjell skal redde Kyoto

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Solhjell-skal-redde-Kyoto-7060842.html

Journalist: Ole Mathismoen

Prestisjefylt oppgave for BVS, men ettermælet er avhengig av hva som kommer ut av Qatar-klimaet!    :)     ;)      8)

PS: Jeg ser bort fra at hele saken er unaturlig!

seoto

Har Mathismoen fått isen ut av kroppen etter siste Antarktis-besøk? Ja, det er vel varmere i Qatar. Men hvor pålitelige er egentlig Mathismoens påstander? Dessverre synes endel av hans eldre alarmistartikler å ha forsvunnet fra Aftenpostens arkiv, jeg får dem i hvert fall ikke opp selv om jeg finner dem på Google. Men vi husker kanskje denne?

SitatKlimakrisens første ofre
26.mar. 2007: Maldivene er i ferd med å drukne. Øyfolket vet at undergangen kan være faretruende nær.

Litt over ni om morgenen 26. desember 2004 trodde Abdul Samad Mumthaz at klimaendringene kom som en kule. Havet flommet inn i landsbyen. I løpet av sekunder rakk det ham til brystet. Folk holdt panisk fast i palmetrær og hverandre. - Jeg var overbevist om at forskerne hadde tatt feil. Det var ikke hundre år til klimaendringene skulle drukne Maldivene. Det skjedde nå. Øynene til den blide lille mannen røper frykt.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

stjakobs

Moncktons stunt ved klimakonferansen! Han er barnslig, men god!

http://wattsupwiththat.com/2012/12/06/monckton-gets-evicted-fro0m-doha-conference/#more-75393


Sjekk kommentarene!
"IPCC is a four letter word."

Bebben

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ebye

Oppslag i papirAftenposten i dag, fredag 7. desember, av Ole Mathismoen

KLIMATOPPMØTE

Rekordlite snø
Tundraen smelter
Sjøisen smelter


http://www.climometrics.org/12apqata.pdf

Mye godiser å lese

SitatPolitikere og forhandlere stanget i natt hodet i veggen. Bare et døgn før klimatoppmøtt i Doha skal være over, er det knapt gjort fremskritt

SitatI går kveld kom nye vitenskapelige funn som burde gjort inntrykk selv på de mest motstrebende forhandlerne.

NOAA slapp sin årsrapport:

SitatTiden med snødekke på den nordlig halvkulesist vinte var den nest korteste som er målt

Dette gjaldt i fjor!

Interessant hvordan ett år plutselig blir viktig i klimasammenheng. Hvordan blir konklusjonene på årets snøforhold, i neste års NOAA-rapport? Jeg fant heller ingen ting om kulde-dødsfall. De var kanskje betydelig mindre enn ventet eller fryktet?

Og Ole fant en å intervjue, Cecilie Mauritzen. Og hun korer med:

SitatDette bekrefter det vi har sett lenge..... Nå har alt utviklet seg mye, mye lenger.

Sitat- Jeg tror det som nå kommer av klimaendringer kan bli et vippepunkt ikke bare i naturen, men også i forhandlingene. Det er ikke lenger bare snakk om abstrakte temperaturendringer om hundre år, men endringer vi kan se og kjenne på, sier hun.

Hun snakker om klimapolaroide briller, som hun ser med! Ikke noen apestreker her nei

    ;D     ;D

Er det flere her som synes det er trygt med en forskningsdirektør med et åpent sinn?    :-\     8)

seoto

Åpent sinn? Ja, det kan virke som om det er to hull: ett der ferdiggodkjent informasjon siger inn, og ett der det lille som måtte være tilbake av vett og evne til selvstendig tenkning renner ut.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Ja, det kan være i nærheten, seoto.

Bård Vegar Solhjell (Ministeren) ble intervjuet i nyhetene, nrk p2, rundt kl. 07. Han var tydelig: "Vi får ikke den avtalen som jeg? (vi) trenger."

Ambisjonene, de høyeste, beholdes, og skal oppnås så fort som mulig.

Så fort som mulig. Fin retorikk, spesielt hensiktsmessig i politisk vanskelige (helt umulige?) saker. Den målsettingen blir ganske sikkert som oftest oppfyllt. Jeg hører: "Det var ikke mulig før nå". "Det tar lenger tid enn vi ante." "Vi hadde ikke full oversikt".

Og noen saker går nok ut på dato, eller med mer data.    8)

Jostemikk

Sitat fra: seoto på desember 07, 2012, 09:38:00 AM
Åpent sinn? Ja, det kan virke som om det er to hull: ett der ferdiggodkjent informasjon siger inn, og ett der det lille som måtte være tilbake av vett og evne til selvstendig tenkning renner ut.

Dette virker å være en svært god beskrivelse. De som er tyngst å svelge med tanke på artikkelen i Aftenposten er at en "grønn" aktivist intervjuer en annen "grønn" aktivist, det hele i Aftenposten og under dekke av at det er en journalist med politisk tyngde og kunnskap og en uavhengig forsker, direktør for vårt lands klimasenter, og hovedforfatter i IPCC.

Sannheten er disse folkenes største fiende, så tør jeg foreslå at vi plager dem så mye vi kan med den?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Tre måter å plage på:

1. Sende mail med kritiske og relevante spørsmål.
2. Skrive artikler om kritiske saker, med sannhetssøken som mål.
3. Nevne slike saker i kommentarer etter relevante artikler.

Ad 3. Jeg tenker ikke på avfallsstasjonen (VGD), men ordinære artikler i MSM, på blogger, eller andre steder der "saker" kan etterlyses, eventuelt kreves belyst.    8)

BorisA

Kanskje feil tråd dette, men:

For en stund siden (noen mnd siden) var det fra alarmisthold mye snakk om at USA i 2012 kunne få ny nasjonalrekord i gjennomstemperatur.
Har ikke lest noe om det i det siste.
Hvordan skal det tolkes?
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

BorisA

Og her er nettutgaven av Mathiesmoens balanserte klimaartikkel:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Rekordlite-sno-ATundraen-tiner-ASjoisen-smelter-7064068.html

Og kommentarfeltet er ikke åpent så vidt jeg kan se....
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Jostemikk

Sitat fra: BorisA på desember 07, 2012, 13:11:38 PM
Kanskje feil tråd dette, men:

For en stund siden (noen mnd siden) var det fra alarmisthold mye snakk om at USA i 2012 kunne få ny nasjonalrekord i gjennomstemperatur.
Har ikke lest noe om det i det siste.
Hvordan skal det tolkes?

De har jukstert det til å bli ny rekord for årstemperatur i USA. Står masse om disse juksteringene her.

Ser det samme her som i den internasjonale utgaven Knuta og jeg har presentert når det gjelder GHCN.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

BorisA

Sitat fra: Jostemikk på desember 07, 2012, 13:34:09 PM
Sitat fra: BorisA på desember 07, 2012, 13:11:38 PM
Kanskje feil tråd dette, men:

For en stund siden (noen mnd siden) var det fra alarmisthold mye snakk om at USA i 2012 kunne få ny nasjonalrekord i gjennomstemperatur.
Har ikke lest noe om det i det siste.
Hvordan skal det tolkes?

De har jukstert det til å bli ny rekord for årstemperatur i USA. Står masse om disse juksteringene her.

Ser det samme her som i den internasjonale utgaven Knuta og jeg har presentert når det gjelder GHCN.
Ok, takk skal du ha.
Jeg følger nok litt for lite med, er en klimaamatørskeptiker vettu.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Jostemikk

Sitat fra: BorisA på desember 07, 2012, 13:46:35 PM

Ok, takk skal du ha.
Jeg følger nok litt for lite med, er en klimaamatørskeptiker vettu.

Synes du skal brodere inn den betegnelsen på to epåletter, Borisa. Deretter skal du sy disse fast på skuldrene på din favoritt hverdagsjakke og bære dem med stolthet.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Da fikk jeg melding på mobilen at nær 200 land var enige om å forlenge Kyoto-avtalen. Her er oppslagetpå VG

Enighet om forlengelse av Kyoto-avtalen

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/klimatrusselen/artikkel.php?artid=10063815

Men, flere store land mangler. Avtalen omfatter:  15 % av utslippene.

Og naturlig nok?, sjefsforhandleren for dette, Bård Vegar Solhjell, er kjemperfornøyd

Sitat- Vi er veldig fornøyde med at vi får i land en avtale. Den vil gi store utslippskutt, sier miljøvernminister Bård Vegar Solhjell til VG Nett på telefon fra Doha.

Er det bare jeg som hører ekkoet fra navnefesten: Komiske Ali?