Korrumperende eierskapsforhold i norsk MSM?

Startet av Jostemikk, desember 10, 2012, 14:11:33 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

I tråden AGW menigheten i full panikk modus på VGD la BorisA ut en kopi av en e-post han sendte redaksjonen i VGD, der han stilte relevante spørsmål om modereringen etter at hans selv og andre "skeptikere" ble utestengt fra debatten uten beskjed. Han avsluttet med å si at han ventet på tilbakemelding.

Amatør1 svarte på BorisA sitt innlegg, og skrev at han hadde vært gjennom det samme på Aftenposten Debatt, og pekte på et interessant punkt:

Har dette noe med VGD å gjøre? Vel, Aftenposten og VG har de samme eierne (Schibsted). Det vi ser på VGD idag minner ikke så lite om hva vi opplevde på AD. Det er de samme trollene, de samme handlingsmønstrene, og mest sannsynlig blir resultatet omtrent tilsvarende.

Schibsted har en enorm mediemakt. Dette er uomtvistelig sant. Har de annen makt? Her er fra en artikkel på forskning.no av Steinar Haugsvær, informasjonsrådgiver, søndag 30. mars 2003 kl. 07:00:

SitatSchibsted på makttoppen

Schibsted befinner seg nå på makttoppen i norsk næringsliv. En gruppe på 40 personer er gjengangere i Norges mest sentrale bedriftsstyrer - av dem ingen kvinner. Dette går frem av en ny bok fra Makt- og demokratiutredningen om nettverk i næringslivet.


Boken "Sosiale nettverk og økonomisk makt" er skrevet av professor Sigmund Grønmo og universitetsstipendiat Trond Løyning, begge fra Universitetet i Bergen.

Boken gir blant annet en gjennomgang av de mest sentrale bedriftene de siste 30 årene. Den fremste nettverksbyggeren de siste 30 årene har vært Det Norske Luftfartsselskap (SAS Norge), men på toppen i 2000 finner vi Schibsted.

Schibsted har blant annet betydelige eierinteresser i en rekke store aviser i Norge og andre land, deriblant Aftenposten og VG.

- At nettopp denne bedriften plasserer seg aller mest sentralt i nettverket av overlappende styremedlemskap, er svært interessant. Det kan tyde på en ny eller forsterket tendens til sammenkobling av mediemakt og økonomisk makt, hevder Sigmund Grønmo.
...

Dette konsernet styrer opplysningsflommen. Disse styrerepresentantene man nevner i artikkelen på forskning.no, representerer de også eiere innen "grønn" kraftpoduksjon? Representerer de andre økonomiske nærlingslivsinteresser som tjener stort på klimasubsidier og annet relatert til klimasaken?

Jeg håper virkelig det snart går opp for folk flest hvor få mennesker som i realiteten besitter makten i de enkelte land. Så er spørsmålet hvor mange de er de som i stor grad styrer disse igjen. Bilderberg-møtene dreier seg ikke om fisketurer, knapper og glansbilder eller intrikate heklemønstre. Det dreier seg om penger og makt. Enorme summer penger, og rå, brutal makt.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Marie Simonsen hadde en interessant artikkel i lederen i Dagbladet tilbake i april:

Makta bak media
Når to dominerende medieeiere deler landet mellom seg, stilner kritikken, skriver Marie Simonsen.

Hun går vel ikke så veldig dypt inn på det, men gjør seg noen tanker.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Ewer Gladblakk.

#2
SitatMakta bak media
Når to dominerende medieeiere deler landet mellom seg, stilner kritikken, skriver Marie Simonsen.
SitatHun går vel ikke så veldig dypt inn på det, men gjør seg noen tanker.
Jeg også Marie og Seoto.....og det med tanker på fra alle, fra høyeste hold, og videre "nedover"!
Marie Simonsen er nok ikke dum....og det er ikke du heller, Seoto ;)

Ups..?..:Minst èn skriveleif! :D
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

seoto

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

BorisA

#4
Sitat fra: Jostemikk på desember 10, 2012, 14:11:33 PM
I tråden AGW menigheten i full panikk modus på VGD la BorisA ut en kopi av en e-post han sendte redaksjonen i VGD, der han stilte relevante spørsmål om modereringen etter at hans selv og andre "skeptikere" ble utestengt fra debatten uten beskjed. Han avsluttet med å si at han ventet på tilbakemelding.

Amatør1 svarte på BorisA sitt innlegg, og skrev at han hadde vært gjennom det samme på Aftenposten Debatt, og pekte på et interessant punkt:

Har dette noe med VGD å gjøre? Vel, Aftenposten og VG har de samme eierne (Schibsted). Det vi ser på VGD idag minner ikke så lite om hva vi opplevde på AD. Det er de samme trollene, de samme handlingsmønstrene, og mest sannsynlig blir resultatet omtrent tilsvarende.

Schibsted har en enorm mediemakt. Dette er uomtvistelig sant. Har de annen makt? Her er fra en artikkel på forskning.no av Steinar Haugsvær, informasjonsrådgiver, søndag 30. mars 2003 kl. 07:00:

SitatSchibsted på makttoppen

Schibsted befinner seg nå på makttoppen i norsk næringsliv. En gruppe på 40 personer er gjengangere i Norges mest sentrale bedriftsstyrer - av dem ingen kvinner. Dette går frem av en ny bok fra Makt- og demokratiutredningen om nettverk i næringslivet.


Boken "Sosiale nettverk og økonomisk makt" er skrevet av professor Sigmund Grønmo og universitetsstipendiat Trond Løyning, begge fra Universitetet i Bergen.

Boken gir blant annet en gjennomgang av de mest sentrale bedriftene de siste 30 årene. Den fremste nettverksbyggeren de siste 30 årene har vært Det Norske Luftfartsselskap (SAS Norge), men på toppen i 2000 finner vi Schibsted.

Schibsted har blant annet betydelige eierinteresser i en rekke store aviser i Norge og andre land, deriblant Aftenposten og VG.

- At nettopp denne bedriften plasserer seg aller mest sentralt i nettverket av overlappende styremedlemskap, er svært interessant. Det kan tyde på en ny eller forsterket tendens til sammenkobling av mediemakt og økonomisk makt, hevder Sigmund Grønmo.
...

Dette konsernet styrer opplysningsflommen. Disse styrerepresentantene man nevner i artikkelen på forskning.no, representerer de også eiere innen "grønn" kraftpoduksjon? Representerer de andre økonomiske nærlingslivsinteresser som tjener stort på klimasubsidier og annet relatert til klimasaken?

Jeg håper virkelig det snart går opp for folk flest hvor få mennesker som i realiteten besitter makten i de enkelte land. Så er spørsmålet hvor mange de er de som i stor grad styrer disse igjen. Bilderberg-møtene dreier seg ikke om fisketurer, knapper og glansbilder eller intrikate heklemønstre. Det dreier seg om penger og makt. Enorme summer penger, og rå, brutal makt.

Hei folkens!
For å repetere hva som har skjedd i "utestengingssaken":
Etter å ha blitt utestengt på VGD skrev jeg søndags morgen denne mailen til vgd:

Hei
 
For noen dager siden opplevde jeg (BorisA) å bli utestengt fra VGD.
Jeg kan jo forstå bakgrunnen, da jeg (og tydeligvis noen andre) i irritasjon over Goddards spamming av emnet "Miljø og klima" hadde fått 8-10 av"sine" tråder øverst på listen.
For å "ta igjen litt" spadde jeg (og noen andre) frem noen tråder som hadde vært uvirksomme siden 1999, og fikk de øvert på listen. Innleggen i seg selv var saklige og ikke støtende på noe vis.
 
Jeg kan forstå at det blir reagert på dette, men at der et så alvorlig at man uten forvarsel  blir utestengt og uten å få beskjed om eventuell varigheten (eller er den på livstid?) av utestengningen, synes jeg faktisk er en overraksjon.
 
Og særlig underlig blir det når en ser hvordan  andre kan oppføre seg, som f.eks typer som Goddard og Dumskalle, som får herje ufortrødent videre med sin spamming, og ikke minst med sine til tider svært sjikanøse og nedsettende karakteristikker av sine motdebattanter i innlegg etter innlegg.
Jeg vil påstå at mine innlegg har vært svært snille sammenlignet med disse to nevnte's.
 
Jeg venter på tilbakemelding.
 
Mvh BorisA

Kort tid etter fikk jeg faktisk dette svaret:

Det er spam å hente frem gamle tråder uten god grunn. "For å "ta igjen litt"" er ingen god grunn. Da er det mye mer effektivt For å overse brukeren og tipse oss hvis h*n spammer. Vi har ikke behov for å holde deg ute, men det er viktig for oss at du forstår hvorfor vi stengte deg ute.

Mvh
VG Modteam


Jeg svarte så med denne  ydmyke mailen, og trodde dermed at jeg var "inne på vgd igjen:

Hei igjen

Takk for rask respons.
Ja, jeg forstår hva du mener og jeg skal bestrebe meg på å ikke gjenta dette, og ber om at utestengingen oppheves.

Mvh BorisA 


MEN, jeg er fortsatt utestengt !
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Jostemikk

Jeg kan love deg at moderatorene ble gjort oppmerksom på trollingen og spammingen hans, BorisA. De juger så det renner av dem. Be dem ryke og reise.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Sitat fra: Reparatøren på desember 10, 2012, 20:06:33 PM
Jeg ba dumskalle gå å prøve seg på Okular igjen, da ble han stille? Kan dere forstå det? :D

dumskalle er en manisk godgutt. Ingen har produsert flere IPCC-skeptikere enn han og sirkusgoddardkaosskeptiker. Når noen kritiserer ham begynner han å stamme. Innleggene pepres ut. Flere og flere skrivefeil. Fullstendig manglende evne til å ta selvkritikk. Uhøflig og personangripende.

Dette minner meg om noe. Har det liksom på tunga, men får det ikke ut.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Ewer Gladblakk.

#7
Det beste er kansje å ta utestengelser fra VGD, og andre likeså, som et virkelig fint kompimang fra maktstuttinger med brøkdeler att og fram på samma flekken som høyeste og andre diffuse mål....
Jeg har ivertfall prøvd å lest der jeg, og har nesten aldri kommi av flekken...mest på grunn av at følelsen jeg får, og stadig vekk får, ender opp i slike kunstige vakum, som det jeg nevnte her: http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,1108.msg20685.html#msg20685
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Amatør1

Sitat fra: BorisA på desember 10, 2012, 19:53:09 PM
Kort tid etter fikk jeg faktisk dette svaret:

Det er spam å hente frem gamle tråder uten god grunn. "For å "ta igjen litt"" er ingen god grunn. Da er det mye mer effektivt For å overse brukeren og tipse oss hvis h*n spammer. Vi har ikke behov for å holde deg ute, men det er viktig for oss at du forstår hvorfor vi stengte deg ute.

Mvh
VG Modteam


Jeg svarte så med denne  ydmyke mailen, og trodde dermed at jeg var "inne på vgd igjen:

Hei igjen

Takk for rask respons.
Ja, jeg forstår hva du mener og jeg skal bestrebe meg på å ikke gjenta dette, og ber om at utestengingen oppheves.

Mvh BorisA 


MEN, jeg er fortsatt utestengt !

Det du viser til er at makt korrumperer. "Moderatorene" har absolutt makt. De svarer ikke overfor noen. Eksemplet ditt er helt parallellt med hvordan det gikk på AD, likheten er slående.

Man skulle tro moderatorfunksjonen var satt bort til et obskurt institutt ved UIO.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

BorisA

Sitat fra: Jostemikk på desember 10, 2012, 19:56:58 PM
Jeg kan love deg at moderatorene ble gjort oppmerksom på trollingen og spammingen hans, BorisA. De juger så det renner av dem. Be dem ryke og reise.
Til info:

Jeg "purret" moderator i går, og nå er jeg ikke lenger utestengt på VGD!
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Amatør1

De vil ikke miste deg. Trollene blir ensomme. De vil bare plage deg litt.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to