FFI om klima - gud hjelpe oss alle!

Startet av Jostemikk, januar 19, 2013, 15:15:39 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Tittelen på denne tråden kan virke flåsete, men denne saken er så hårreisende at jeg ikke har annet å si. Gud hjelpe oss alle! Dette dreier seg om hva Forsvarets Forskningsinstitutt på Kjeller skriver om klimaet i en av sine rapporter i 2011. Halvfete uthevelser er gjort av meg.

Sitat2 Globale trender

2.1 Globale klimaendringer


2.1.1 Ekstremvær


Den globale gjennomsnittstemperaturen øker. Allerede i dag ser vi tegn til at det blir mer ekstremvær i verden, i form av stormer, tsunamier, hetebølger og jordskjelv.1
De lokale utslagene av globale klimaendringer kan være langt kraftigere enn det globale gjennomsnittet. Temperatur, nedbørsmengde, vindstyrke og havnivå kan enten øke eller synke lokalt. Vind og havstrømmer kan endre retning. I noen områder kan dramatiske værhendelser som tørkeperioder, stormer, orkaner og kraftig regnskyll, bli vanligere. For å stå bedre rustet til å møte ekstremhendelser vil det være aktuelt å forbedre varslingssystemer og katastrofeberedskap, og en kan tenke seg at Forsvaret i større grad enn i dag vil være en del av denne beredskapen i fremtiden.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Det er jo ganske tydelig at disse menneskene ikke er ærlige om det de skriver. Det er vel allment akseptert at jordskjelv og tsunamier ikke faller inn under det misbrukte begrepet "ekstremvær". Tullinger! Er det slutt på intelligente vesener i den offentlige administrasjon og organer?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

#2
Sitat fra: seoto på januar 19, 2013, 15:36:52 PM
Det er jo ganske tydelig at disse menneskene ikke er ærlige om det de skriver. Det er vel allment akseptert at jordskjelv og tsunamier ikke faller inn under det misbrukte begrepet "ekstremvær". Tullinger! Er det slutt på intelligente vesener i den offentlige administrasjon og organer?

Alternativet til dumhet og kunnskapsløshet er uærlighet. Hva er verst?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Ewer Gladblakk.

Personlig så kniper jeg minst ett skeptisk øye litt igjen, ved møter med "svovelpredikanter" fra alle mulige "bedehus"....og det ble ikkeno andeledes her....jeg slapp vel litt opp for øyne å knipe litt skeptisk igjen med...her som i så mange sammenhenger ellers! :o
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

stjakobs

Dere må ikke lese for mye i utspillet fra FFI. Som regel er det vel snakk om å øke/bevare budsjettene. FFI driver vel ikke med klimaforskning i noen særlig grad (Med mindre HAARP http://en.wikipedia.org/wiki/High_Frequency_Active_Auroral_Research_Program er beslektet med slikt). 

Her er det nye mulige oppgaver for FFI (forbedre varslingssystemer) og for forsvaret (økt katastroferedskap).
"IPCC is a four letter word."

Jostemikk

#5
Fjernet av hensyn til meg selv. De som rakk å ta en titt på innlegget, og har lyst til å få vite mer på et litt mer seriøst vis, får kontakte meg på PM. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Sitat fra: stjakobs på januar 19, 2013, 20:18:20 PM
Dere må ikke lese for mye i utspillet fra FFI. Som regel er det vel snakk om å øke/bevare budsjettene. FFI driver vel ikke med klimaforskning i noen særlig grad (Med mindre HAARP http://en.wikipedia.org/wiki/High_Frequency_Active_Auroral_Research_Program er beslektet med slikt). 

Her er det nye mulige oppgaver for FFI (forbedre varslingssystemer) og for forsvaret (økt katastroferedskap).

Tror nok du har et godt poeng om budsjettene er stjacobs. Som motto for FFI og kanskje en del andre offentlige instanser (som for eksempel dem som skulle ha vært der for å redde liv på Utøya men overlot oppgaven til tilfeldige heltmodige frivillige), foreslår jeg et gammelt visdomsord fra Ivar Eskjeland (i forbindelse med arbeidsledigheten), hørt på radioens morgenkåseri for maange år siden:

"Det er ikkje morosamt å ikkje ha noko å gjera. Det som er morosamt, er å ha mykje å gjera - og ikkje gjera det."
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!