Ledere i MSM

Startet av ebye, mars 08, 2013, 10:21:26 AM

« forrige - neste »

ebye

Et aspekt ved klimadebatten, hvem som deltar og hvem som er enøyd, tor jeg det kan være praktisk å ha en egen tråd for klima-ledere i MSM.

I dag er det Aftenposten som har en klimaleder

Mens vi venter på Kina og USA

http://www.climometrics.org/13apled4.jpg

Så, uansett hva vi kan oppfatte av folks hoderysting, skuldertrekk, smilebåndsøvelser - slike meldinger gjør nok inntrykk. Om ikke annet, det er klimameningsendringsbremser.

Litt fra "Dagens tekst":

SitatDet er kort tid, og det er langt frem til en avtale som kan utgjøre en forskjell i kampen mot global oppvarming og dens katastrofale følger: flom, tørk, ekstremvær, folkevandringer og usikker matproduksjon.

Det er skremmende at redaksjonen har gått ut - ut på dato , uten data, for lenge siden.
Den kulørte delen av Aftenposten begynner vel snart å kunne brøfø avisen, uten klimastoff? Det er jo så lite av det, uansett.

SitatDet er ikke i nærheten av å være nok til å hindre en global oppvaming på mer enn 2 grader.

Ingen spørsmålstegn ved dette, knyttet til siste norske beregning av klimafølsomheten, på 1.9 grader. Noen har vel hevdet at klimafølsomheten er så lav som 0.6 grader? Da kan det bli vanskelig å få et bedre klima i Norge!

SitatDet finnes ingen vei ut av klimakrisen uten internasjonale fora og initiativer. Derfor er det viktig å ikke gi opp den tålmodighetsprøven som FN-prosessen på klimaområdet utvilsomt er. Samtidig finnes det på sikt ingen vei ut av klimakrisen som ikke involverer store nasjonale kutt.

Kampen mellom kull og gass i USA, bruk av billig USA-kull i EU, og sammenbruddet av klimakvoter og EU's klimakraft bidrar til å kaste komikkens lys over redaksjonen i norges største avis.    :o

bøvelen

Takk for denne ebye, men jeg fikk ikke linken din til å virke.
Samme leder finnes på aftenposten.no

http://www.aftenposten.no/meninger/leder/Mens-vi-venter-pa-Kina-og-USA-7141835.html

Vet ikke om Tekna kan regnes som meningsdanner, og har ledere, men i innspill til statsbudsjettet for 2014 vil de ha klimasatsning:

http://www.tekna.no/ikbViewer/page/tekna/aktuelt/artikkel?p_document_id=868174

Her og er dette 2 gradersmålet tatt fram som en kritisk milepel, og 2/3 av verdens fossile ressurser må forbli i jorden.

BorisA

Sitat fra: bøvelen på mars 08, 2013, 10:34:59 AM
Takk for denne ebye, men jeg fikk ikke linken din til å virke.
Samme leder finnes på aftenposten.no

http://www.aftenposten.no/meninger/leder/Mens-vi-venter-pa-Kina-og-USA-7141835.html

Vet ikke om Tekna kan regnes som meningsdanner, og har ledere, men i innspill til statsbudsjettet for 2014 vil de ha klimasatsning:

http://www.tekna.no/ikbViewer/page/tekna/aktuelt/artikkel?p_document_id=868174

Her og er dette 2 gradersmålet tatt fram som en kritisk milepel, og 2/3 av verdens fossile ressurser må forbli i jorden.
Og denne lederen er åpen for kommentarer.
Så det er bare å benytte sjansen til å komme med litt faglig input til denne klimaenøyde redaktøren.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ebye

Takk for tipset, bøvelen. Noen ganger går det litt fort, nå er linken rettet. Noen ledere finner jeg på nett, noen ganger ikke. Denne gangen glemte jeg å sjekke. Nettet er jo tross alt raskere.    ;)

Nei, TEKNA faller ikke inn under MSM. Men, kanskje vi skulle ha en tråd for Klimapudlene? Det uttrykket ble brukt i Morgenbladet for noen år siden. Om norske klimaforskere, rabulistene, tror jeg. Men, foreløpig holder det å ha Klimaklovner og MSM-ledere.

Dog, organisasjoner som TEKNA, UTDANNINGSFORBUNDET, UNIO, Forskerforbundet, er gode eksempler på autoritetslojale flokkdyr. Fra mitt ståsted, Forskerforbundets atferd er mest oppsiktvekkende, og skremmende mtp. faglig taushet. Hvor er den opposisjonelle akademiker, heri innkludert TEKNAs medlemmer.    :o      :-[

Til BorisA, ja der kommer det nok noen inverse skremmetanker!    ;D

seoto

BorisA: "Og denne lederen er åpen for kommentarer."

Jeg legger også merke til at det står:
"Debatten vil bli moderert i ettertid."

Så da blir vel folk med en annen oppfatning enn Aftenpostens redaktør bli moderert bort, slik at man i ettertid tydelig kan se at vår befolkning er helt enige - eller ...?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

BorisA

Sitat fra: seoto på mars 08, 2013, 11:22:48 AM
BorisA: "Og denne lederen er åpen for kommentarer."

Jeg legger også merke til at det står:
"Debatten vil bli moderert i ettertid."

Så da blir vel folk med en annen oppfatning enn Aftenpostens redaktør bli moderert bort, slik at man i ettertid tydelig kan se at vår befolkning er helt enige - eller ...?
Ser at det var kommet inn en kommentar nå.
Kanskje vi bør kopiere kommentarene før de eventuelt blir fjernet.
Sånn som denne:
ingrid24b•for 14 minutter siden −
Hvilken klimakrise skrives det om her? At vi er på vei til en global nedkjøling med alle dens negative konsekvenser? Synd at CO2 ikke påvirker oppvarmingen.


0△
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ebye

Skulle ikke forundre meg om Klimaforskning har et oppegående system med spontan live-copy, for noen innlegg!    ;D

Amateur2

Sitat fra: ebye på mars 08, 2013, 11:22:29 AM

Dog, organisasjoner som TEKNA, UTDANNINGSFORBUNDET, UNIO, Forskerforbundet, er gode eksempler på autoritetslojale flokkdyr. Fra mitt ståsted, Forskerforbundets atferd er mest oppsiktvekkende, og skremmende mtp. faglig taushet. Hvor er den opposisjonelle akademiker, heri innkludert TEKNAs medlemmer.    :o      :-[


TEKNA medlemmer (og gjerne også andre) som ikke er enige i TEKNA´s innspill til statsbudsjett slik det er gjengitt , bør skrive en mail til TEKNA´s Hovedstyre og informere om at de her er på ville veier. Slik det er nå så tar man fraværet av opposisjon som et tegn på at medlemmene applauderer Hovedstyrets handlemåte.
Respect those who seek the truth, be wary of those who claim to have found it
[Mark Twain]

The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
[Richard P. Feynman]

ebye

#8
Og så lenge det ikke går protestopptog i Oslo, med folk kledd i polarutstyr, medbingende pulk, ski og truger, så er det svært mange politikere som tror på klimajulenissen - James Hansen. For mange er de slik at de vet ikke hva de skal tro på, eller hvem de tror på, de bare tror.

I protestopptoget skal der være bannere med ordlyden:

For CO2!

Noen bedre seoto?     ;)       8)

Rettelser av noen irriterende skrivefeil.  ;)

Amatør1

Sitat fra: Amateur2 på mars 08, 2013, 14:33:07 PM
TEKNA medlemmer (og gjerne også andre) som ikke er enige i TEKNA´s innspill til statsbudsjett slik det er gjengitt , bør skrive en mail til TEKNA´s Hovedstyre og informere om at de her er på ville veier. Slik det er nå så tar man fraværet av opposisjon som et tegn på at medlemmene applauderer Hovedstyrets handlemåte.

Jeg kan ikke se at TEKNA har noe mandat for å foreslå noe som helst i retning av det de gjør, det har ikke spurt medlemmene hverken om temaet i det hele tatt er relevant for TEKNA å ha mening om, eller om hvilken side av debatten TEKNA i tilfelle skal innta.

Dette er klart udemokratisk opptreden, og vil bli påtalt overfor styrets enkelte medlemmer fra min side. Jeg oppfordrer andre til å gi styret innblikk i hva de mener om dette også. Styret vil selvsagt også bli oppdatert på hvor klimaforskningen faktisk står idag.


It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

bøvelen

Sitat fra: Amatør1 på mars 08, 2013, 22:16:20 PM
Sitat fra: Amateur2 på mars 08, 2013, 14:33:07 PM
TEKNA medlemmer (og gjerne også andre) som ikke er enige i TEKNA´s innspill til statsbudsjett slik det er gjengitt , bør skrive en mail til TEKNA´s Hovedstyre og informere om at de her er på ville veier. Slik det er nå så tar man fraværet av opposisjon som et tegn på at medlemmene applauderer Hovedstyrets handlemåte.

Jeg kan ikke se at TEKNA har noe mandat for å foreslå noe som helst i retning av det de gjør, det har ikke spurt medlemmene hverken om temaet i det hele tatt er relevant for TEKNA å ha mening om, eller om hvilken side av debatten TEKNA i tilfelle skal innta.

Dette er klart udemokratisk opptreden, og vil bli påtalt overfor styrets enkelte medlemmer fra min side. Jeg oppfordrer andre til å gi styret innblikk i hva de mener om dette også. Styret vil selvsagt også bli oppdatert på hvor klimaforskningen faktisk står idag.

Nettopp her er grunnen til at jeg har meldt meg ut av Tekna

Jostemikk

Sitat fra: bøvelen på mars 08, 2013, 23:49:52 PM
Sitat fra: Amatør1 på mars 08, 2013, 22:16:20 PM
Sitat fra: Amateur2 på mars 08, 2013, 14:33:07 PM
TEKNA medlemmer (og gjerne også andre) som ikke er enige i TEKNA´s innspill til statsbudsjett slik det er gjengitt , bør skrive en mail til TEKNA´s Hovedstyre og informere om at de her er på ville veier. Slik det er nå så tar man fraværet av opposisjon som et tegn på at medlemmene applauderer Hovedstyrets handlemåte.

Jeg kan ikke se at TEKNA har noe mandat for å foreslå noe som helst i retning av det de gjør, det har ikke spurt medlemmene hverken om temaet i det hele tatt er relevant for TEKNA å ha mening om, eller om hvilken side av debatten TEKNA i tilfelle skal innta.

Dette er klart udemokratisk opptreden, og vil bli påtalt overfor styrets enkelte medlemmer fra min side. Jeg oppfordrer andre til å gi styret innblikk i hva de mener om dette også. Styret vil selvsagt også bli oppdatert på hvor klimaforskningen faktisk står idag.

Nettopp her er grunnen til at jeg har meldt meg ut av Tekna

bøvelen, det står et ganske omfattende stykke i Aftenposten i dag om dette med finansiering av veier. Jeg har ikke lyst til å kommentere artikkelen selv, for lignende har ført til argumentstomme eksplosjoner her på forumet tidligere. Jeg håper du finner svar på noe av det du lurer på i artikkelen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Norge-laner-over-25-milliarder-kroner-til-norske-veier-7138884.html

Det at du meldte deg ut av Tekna er noe av det flotteste jeg har sett noen har gjort siden klimakaoset startet. Du tok konsekvensen av et standpunkt. Hadde alle hatt mot til det, ville hele fadesen vært avsluttet forlengst.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: bøvelen på mars 08, 2013, 23:49:52 PM
Sitat fra: Amatør1 på mars 08, 2013, 22:16:20 PM
Sitat fra: Amateur2 på mars 08, 2013, 14:33:07 PM
TEKNA medlemmer (og gjerne også andre) som ikke er enige i TEKNA´s innspill til statsbudsjett slik det er gjengitt , bør skrive en mail til TEKNA´s Hovedstyre og informere om at de her er på ville veier. Slik det er nå så tar man fraværet av opposisjon som et tegn på at medlemmene applauderer Hovedstyrets handlemåte.

Jeg kan ikke se at TEKNA har noe mandat for å foreslå noe som helst i retning av det de gjør, det har ikke spurt medlemmene hverken om temaet i det hele tatt er relevant for TEKNA å ha mening om, eller om hvilken side av debatten TEKNA i tilfelle skal innta.

Dette er klart udemokratisk opptreden, og vil bli påtalt overfor styrets enkelte medlemmer fra min side. Jeg oppfordrer andre til å gi styret innblikk i hva de mener om dette også. Styret vil selvsagt også bli oppdatert på hvor klimaforskningen faktisk står idag.

Nettopp her er grunnen til at jeg har meldt meg ut av Tekna

Det har jeg full forståelse og respekt for. Den enkelte må vurdere det spørsmålet, noe også jeg gjør. Det er ikke noe godt argument for medlemskap som bringes til torgs her, for å si det slik.

At en fagforening som skal drive medlemmenes sak overfor arbeidsgiverne blir politisert på denne måten er svært betenkelig, særlig når arbeidsgiverne står på nøyaktig samme standpunkt.

Vi er vitne til en politisk ensretting uten sidestykke i det norske samfunnet, og det er ikke nesten ikke organisert opposisjon å få øye på noe sted. Hvor lenge skal dette holde på?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

Bøvelen og amatør1: Dere er neppe de eneste som tenker slik - noen mulighet for "organisert" opprør?

Med "organisert" tenker jeg ikke på en alternativ organisasjon eller lignende, bare eksempelvis på et brev til styret som flere/mange kunne skrive under på.

Står det forresten i vedtektene til Tekna at de skal kjempe for bestemte poltiiske retninger/tiltak?
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Amatør1

Sitat fra: Bebben på mars 09, 2013, 00:36:56 AM
Bøvelen og amatør1: Dere er neppe de eneste som tenker slik - noen mulighet for "organisert" opprør?

Med "organisert" tenker jeg ikke på en alternativ organisasjon eller lignende, bare eksempelvis på et brev til styret som flere/mange kunne skrive under på.

Jeg kommer til, når jeg får hodet over vannet i løpet av helgen, til å forfatte et personlig brev som jeg kommer til å sende til styrets medlemmer. Jeg vil foreslå at så mange som mulig gjør det samme, helst med egne ord.

Sitat fra: Bebben på mars 09, 2013, 00:36:56 AM
Står det forresten i vedtektene til Tekna at de skal kjempe for bestemte poltiiske retninger/tiltak?

Lover, vedtekter og mål
Teknas lover, måldokumenter, etiske retningslinjer samt vedtekter for ulike organisasjonsledd.

http://www.tekna.no/portal/page/portal/tekna/omtekna/omtekna_artikkel?p_dim=9582

Kan dere kanskje bidra til å vurdere om det kjempe for bestemte poltiiske retninger/tiltaker er innenfor foreningens  vedtektene?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to