Månelandingen på Mongstad

Startet av BorisA, september 17, 2013, 13:38:41 PM

« forrige - neste »

affen


Ja, disse gutta får det sagt.
Regjeringens svar på Asbjørnsen og Moe.
( Som vi vet var jo også disse to gode når det gjaldt å fortelle eventyr. ) 

P. Tuvnes

TV2.no:
De siste årene har norske myndigheter brukt 7,2 milliarder kroner på fangst og lagring av CO2. Fem av disse milliardene har gått utvikling, utbygging og oppstart av testsenteret på Mongstad. 
http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/regjeringen-skrinlegger-prestisjeprosjektet-paa-mongstad-4124391.html
1,2 mrd NOK bare til planlegging, og nå kommer kostnader til avvikling + de har tenkt å fortsette galskapen andre steder (Norcam Brevik???)

Jostemikk

Jeg har tittet litt på Regjeringen.no angående noe av dette, og siterer:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/oed/dok/regpubl/stmeld/2010-2011/meld-st-9-20102011/7.html?id=635155#

Sitat7.1 Bygging og drift av teknologisenteret for CO2-fangst

Samarbeidet om å utvikle, bygge, eie og drifte teknologisenteret for CO2-fangst på Mongstad er organisert gjennom en deltakeravtale og teknologiselskapet TCM DA, jf. St.prp. nr. 38 (2008-2009) om investering i teknologisenter for CO2-håndtering på Mongstad og Innst. S. nr. 206 (2008-2009). Statoil er operatør for utbyggingsfasen og rapporterer til det øverste styringsorganet i teknologiselskapet, selskapsmøtet. Gassnova representerer staten, og leder selskapsmøtet. Selskapsmøtet utpeker en daglig leder, som har ansvaret for drift og den daglige kontakt med operatøren.

Byggingen av teknologisenteret for CO2-fangst på Mongstad er om lag 70 prosent ferdig, jf. kapittel 3.2. Anlegget vil etter planen stå klart til drift rundt årsskiftet 2011/2012, etterfulgt av en avtalt testperiode på fem år. De samlede byggekostnadene for teknologisenteret er i dag anslått til om lag 5,2 mrd. kroner, eks. mva (6,5 mrd. kroner inkl. mva.), jf. Prop. 1 S (2010-2011). Statens andel av dette utgjør i dag om lag 3,9 mrd. kroner eks. mva. I tillegg kommer kostnader knyttet til driftsforberedelser, foreløpig anslått til om lag 300 mill. kroner for hele utbyggingsfasen. Ved utgangen av 2010 var det utbetalt om lag 1,6 mrd. kroner knyttet til statens andel i prosjektet.

Videre er det tillegg, ekstrautgifter, nye tillegg, og fordyrende teknologiutfordringer forbundet med planleggingsfasen. Jeg antar befolkningen i en nasjon får de politikerne de fortjener.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på september 21, 2013, 16:31:59 PM
Videre er det tillegg, ekstrautgifter, nye tillegg, og fordyrende teknologiutfordringer forbundet med planleggingsfasen. Jeg antar befolkningen i en nasjon får de politikerne de fortjener.

Fytti katta. Politikere består for det meste av karbon, hvis vi ser bort ifra drivhusgassen H2O.

Kunne vi kanskje bruke denne "Karbonfangst og lagring"-teknologien til å fange dette karbonet og lagre det dypt under havbunnen slik at det ikke gjorde mer skade?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Skei Grande: Krever internasjonal gransking av Mongstad-prosjektet

SitatTil Dagsrevyen sier olje- og energiminister Ola Borten Moe følgende om Skei Grandes krav om internasjonal gransking:

«Av totalt 7,2 milliarder er vel 5 milliarder gått til bygging av testsenteret, verdens største og mest avanserte laboratorium. (...) 1,2 milliarder har gått til arbeidet med fullskala på Mongstad og Kårstø. Trine Skei Grande har stemt for alt sammen med all relevant informasjon

Jeg er ikke overvettes optimist mht. at klimapolitikken blir bra/bedre når den nye regjeringen tar over. Skei Grande har ikke fortått mye....
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

"Ville ikke forstyrre valgkampen"

SitatMongstadrapport ble holdt tilbake

– Rapporten om Mongstad ble bevisst holdt tilbake, sier riksrevisor Kosmo. Han sier det ble gjort med opposisjonens velsignelse.

Riksrett!
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

bøvelen


bøvelen

Nå skal månelandingen granskes.
Ikke den faglige begrunnelsen, men Stoltenberg må svare for økonomistyringen

Sunnmørsposten idag:

http://www.smp.no/ntb/innenriks/article8786257.ece

BorisA

Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.