Det endelige farvel til debatt i Aftenposten

Startet av Amatør1, november 06, 2013, 16:48:03 PM

« forrige - neste »

Amatør1

Mange av oss startet "karrieren" som klimadebattant i Aftenposten, i det som en gang var "Aftenpostens Debattsentral" (AD).

Etter hvert  kom det fram at mediene avskydde den åpne debatten i egne medier, fordi de oppdaget at debatten opphevet medienes meningsmonopol. Først hadde mediene trodd at de kunne tjene penger på leserne ved å la leserne gjøre jobben for seg, men etter hvert fant de altså ut at folk faktisk har egne meninger og oppfatninger av fakta. Som sagt oppfattet mediene at deres stilling som "meningsdannere", eller propagandister om du vil, var truet.

Den 1. Mars 2011 kom debatt-redaktørene i de store norske mediene sammen for å bli enige om at det var de som bestemte, og synspunkter fra "klimaskeptikere" og andre ble nevnt spesielt som noe som "selvfølgelig må slettes". Se selv videoene fra møtet:

SitatDebattens Fugl Føniks:Troll med mange netthoder

Hvis noen fortsatt lurer: Det vi har sett på AD (Aftenpostens Debattsentral), VGD (VG-Debatt) og i andre medier, og som denne videoserien dokumenterer, er at MSM er fullstendig uegnet som vertskap for offentlig debatt. Medienes økonomi er presset, og disse folkene ser på debatten som deres egen eiendom som kan bidra til overskudd. Derfor diskuterer de åpent hvordan de selv skal starte tråder (gud bedre om en leser fikk lov til det) og lede debatten inn på den rette vei, slik de selv mener den skal være. Dette gjøres selvsagt anonymt av disse mediefolkene.

Da er vi over på dette med fullt navn. Ja, det finnes troll. Ingen vet det bedre enn oss. Men medienes krav om fullt navn i debattene er etter manges syn en klar og tydelig mekanisme for ensretting. Bare ikke-kontroversielle standpunkter vil fremmes på denne måten. Mange standpunkter er kontroversielle i forhold til arbeidsgiver, familie og andre. Dette har vi sett i tonnevis i klimadebatten. Å kreve at all debatt skal foregå under fullt navn, er en uetisk og en form for sensur. Det er lang historisk presedens på at politisk debatt av og til foregår og må foregå under pseudonym. Her forklarer Aftenposten selv hvorfor det er slik:

- Ble truet med sparken etter å ha skrevet debattinnlegg

At virkeligheten er slik vet alle, innkludert mediene selv. Derfor er det spesielt tankevekkende at de samme mediene allikevel krever fullt navn. Det viser at hensikten ikke er å forhindre trolling, men rett og slett å begrense muligheten for å ytre seg i den offentlige debatten med noe annet en ikke-kontroversielle synspunkter og meninger.

Ikke lenge etter, dvs. 22/7-2011 var Aftenpostens Debattsentral historie. 10 års offentlig debatt ble konfiskert fra opphavsmennene i strid med lov om opphavsrett, som forøvrig Aftenposten var nøye med å vise til i sine debattregler. Hva betyr en lov når man må sikre sitt meningsmonopol?

Fra samme tidspunkt var eneste mulighet for debatt i Aftenposten de såkalte "kommentarfeltene". Bare dersom "journalisten" tillot det, kunne man debattere et tema. Det var slutt på at leserne selv kunne sette en agenda, eller ta opp et tema de selv var opptatt av. Men selv dette var ikke tilstrekkelig for Aftenpostens "journalister". Det var faktisk slik at noen fortsatte å si det man mente, selv om det kun foregikk på medienes premisser. Slikt kan man ikke ha i totalitære regimer.

Hva gjør man med det? Jo man gjør nøyaktig det vi har advart imot: Krever fullt navn overalt, slik at kontroversielle og politisk ukorrekte synspunkter ikke kan fremmes. Ensrettingen er viktigere en debatten:
SitatFarvel, anonymitet
Fra onsdag ber vi debattantene på Aftenposten.no undertegne sine innlegg med fullt navn.

Det spiller liten rolle om dette går på tvers av hva folk mener er rimelig:

SitatTusenvis reagerer på Aftenpostens nye debattordning

Kan fortsatt være anonyme

- Det er litt uenighet om hva et debattfelt er, sier debattredaktør i Aftenposten Erik Tornes.

- Noen mener at det bør være et anonymt forum der du kan si hva du vil, og så skal det aldri spores tilbake til deg. Men vi anser debattfeltene som offentlige arenaer. Det har alltid kostet noe å være del av en offentlig debatt – du må tåle å bli motsagt og kritisert, kunne skifte mening om andre har bedre argumenter, og du må selv stå for dine egne meninger, sier han.

Pleier aftenpostens moderatorer å leve etter ovenstående prinsipp?
Sitat
Tornes understreker at folk som har sensitive jobber eller av andre årsaker bør være anonyme, fortsatt kan delta i debatten.

- Vi har forståelse for at noen har jobber som gjør at de ikke vil at alle skal vite om deres politiske meninger, for eksempel lærere. Derfor vil vi selvfølgelig ta imot innlegg fra folk som vil være anonyme, og vurdere det. Forskjellen blir at det blir debattredaksjonen som avgjør om det er grunnlag for å være anonym eller ikke, sier han.

Aha, Aftenposten skal bestemme om mitt synspunkt eller faktaopplysning er verdig til å bli ytret anonymt. Tenk så fint at vi har allvitende og objektive journalister som vi kan overlate slike beslutninger til.

Lås dørene, skalk lukene Aftenposten. Det blir storm.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Takk for at du tok opp denne saken på så god måte, Amatør1. Da jeg først leste om dette i går før jeg la meg, ble jeg så provosert at jeg heldigvis klarte la være å legge ut et innlegg om saken. Da jeg sto opp i dag, var jeg om mulig enda mer fortvilt.

I begrunnelsen i går sto det at bussdrapene for to dager siden var en årsak til det de nå hadde bestemt. Jeg tror det var dette som utgjorde dråpen som fikk begeret til å flyte over for meg rent personlig.

En gang fullstendig brune. Nå så røde som blodet revolusjonistene har på hendene. Kan de ikke lenger støtte det ene totalitære marerittet, finner de seg bare et nytt.

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Takk for et fint innlegg, Amatør1! Ja, lenken strammes inn ... Noen føler seg truet.

Jostemikk: Ja, en gang støttet Aftenposten Hitlers kamp mot bolsjevismen, nå støtter de et bolsjevistisk system ...

Verden går i ring.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Ewer Gladblakk.

Sitat fra Amatøren:
SitatAha, Aftenposten skal bestemme om mitt synspunkt eller faktaopplysning er verdig til å bli ytret anonymt. Tenk så fint at vi har allvitende og objektive journalister som vi kan overlate slike beslutninger til.

Utrulig selvmodig gjort av Aftenposten, og dem burde kansje oftere se seg skjøl litt mer i speilet...dem også!
(Mulig at hele problemikken og så mye i media og resten av folket knyter seg sammen i hardknytte floker....og det starter å akselererer med begges hjelp... )   
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på november 06, 2013, 16:57:45 PM
I begrunnelsen i går sto det at bussdrapene for to dager siden var en årsak til det de nå hadde bestemt. Jeg tror det var dette som utgjorde dråpen som fikk begeret til å flyte over for meg rent personlig.

Da AD ble nedlagt og konfiskert, var den offisielle begrunnelsen drapene på Utøya. Innføring av krav om fullt navn i "kommentarfelter" begrunnes med bussdrapene for to dager siden.

Hva er det med at drap benyttes som bakteppe for innskrenking av offentlig ytringsfrihet?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Sitat fra: Amatør1 på november 06, 2013, 17:49:20 PM
Sitat fra: Jostemikk på november 06, 2013, 16:57:45 PM
I begrunnelsen i går sto det at bussdrapene for to dager siden var en årsak til det de nå hadde bestemt. Jeg tror det var dette som utgjorde dråpen som fikk begeret til å flyte over for meg rent personlig.

Da AD ble nedlagt og konfiskert, var den offisielle begrunnelsen drapene på Utøya. Innføring av krav om fullt navn i "kommentarfelter" begrunnes med bussdrapene for to dager siden.

Hva er det med at drap benyttes som bakteppe for innskrenking av offentlig ytringsfrihet?

Enten gjør de det slik rett og slett fordi de har vært på utkikk etter et påskudd for å de-demokratisere det offentlige ordskiftet, eller så får de beskjed om det i forbindelse med saker der myndighetene vil at så lite som mulig skal komme fram fra steder og til tidspunkter som myndighetene ser som upassende. Eller en kombinasjon. Og nå var jeg ganske moderat.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Fra
http://www.aftenposten.no/kultur/Tusenvis-reagerer-pa-Aftenpostens-nye-debattordning-7364469.html

Erik Tornes i Aftenposten får det glatte lag, noe han fortjener

[attachimg=1 width=400]

Forøvrig er sensuren igang:

[attachimg=2 width=400]

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

#7
Denne debatten er faktisk interessant, selv om den øyensynlig er den aller siste vi vil få se i Aftenposten.
http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Farvel_-anonymitet-7363457.html

[attachimg=1 width=400]

[attachimg=2 width=400]
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på november 06, 2013, 18:20:19 PM
Enten gjør de det slik rett og slett fordi de har vært på utkikk etter et påskudd for å de-demokratisere det offentlige ordskiftet, eller så får de beskjed om det i forbindelse med saker der myndighetene vil at så lite som mulig skal komme fram fra steder og til tidspunkter som myndighetene ser som upassende. Eller en kombinasjon. Og nå var jeg ganske moderat.

At de er på utkikk etter påskudd for å de-demokratisere det offentlige ordskiftet er det liten tvil om. Vi har nå to tydelige eksempler.

Det VI må gjøre er å re-demokratisere det offentlige ordskiftet ved å være et demokratisk alternativ når nå MSM tar skrittet til å bli eksplisitt autoritære. Dette har jeg snakket om i årevis, etter at Aftenposten og flere andre beviste sine hensikter lenge før AD ble nedlagt. Det var jo det som var temaet for innleggene på http://debattsentralen.blogspot.no/ 

Om man er litt dyktige, kan man spille Aftenposten-gjengen helt utover sidelinjen. De har nå skutt seg i begge bena, først ved å kreve betaling for online-artikler, og dernest ved å sensurere alle som krever debatt under pseudonym. Det er sannheten de er redde for.

[attachimg=1 width=400]
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Fra Document.no
SitatFarvel anonymitet, farvel Aftenposten

Fra og med idag, ons­dag 6.november, er det slutt på ano­nyme debat­ter i Aften­pos­ten mel­der kon­sti­tu­ert debatt­re­dak­tør Erik Tornes.


Dette skal ifølge ham bidra til en litt bedre debatt. Hans hoved­po­eng er:

1    Folk skjer­per seg når de skri­ver under fullt navn
2    Dår­lige og unød­ven­dig harde nett­de­bat­ter er en trus­sel mot journalistikken
3    Ano­ny­mi­tet bør være for­be­holdt temaer som vir­ke­lig kre­ver anonymitet
4    I våre nett­de­bat­ter er det dem som mener det er far­lig å dis­ku­tere inte­gre­ring under fullt navn
5    En del kvier seg for å delta i ano­nyme nett­de­bat­ter – de vil vite hvem de dis­ku­te­rer med

Punkt 2 er inter­es­sant. Hele punk­tet leser som følger:

   
SitatDår­lige og unød­ven­dig harde nett­de­bat­ter er en trus­sel mot jour­na­lis­tik­ken. Bare de siste ukene har jeg selv hørt og lest om flere per­soner som ikke tar kon­takt med aviser fordi de fryk­ter for reak­sjo­nene i kom­men­tar­fel­tene hvis de selv blir omtalt.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Det vi da ser skinne gjennom som den egentlige årsaken til de antidemokratiske kreftenes fremgang i Aftenposten og andre MSM-organer, er at i likhet med klimasaken, skal ikke den politisk vedtatte innvandringen kritiseres, og at "journalistene" føler seg truet av sannheten.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Takk for at du følger med på debatten, Amatør1!

UlfHamre har nok svært mye rett når han sier at det er sannheten man frykter. Folk kan sitte på mye kunnskap. Mange mennesker er gitt munnkurv når det gjelder informasjon som det absolutt burde vært opplyst om. Jo flere hemmeligheter, desto mer paranoia for at noen skal røpe noe. Når man kan gå etter de som røper ubehagelige sannheter sier det seg selv at folk virkelig kvier seg for å fortelle sannheten. Vi vet jo også (etter en undersøkelse for noen få år siden) at det offentlige hemmeligstempler (skjuler) flere og flere dokumenter, også i tilfeller hvor det slett ikke er nødvendig. Det må være slitsomt i det lange løp å holde styr på hva som skal være åpent og hva som skal være skjult. Da blir det jo forståelig at en åpen diskusjon på Internett mellom anonyme debattanter kan bli en trussel. Men de kan allikevel ikke stoppe informasjons- og kunnskapsflommen på Internett. Da må de i så fall begynne med full sensur på Internett, men det vil nok føre til opptøyer - i hvert fall i land utenfor Norge.

Jeg har egentlig sagt farvel til Aftenposten for flere måneder siden, og leser bare artikler folk legger ut link til, og som er av interesse. Skal man finne ut hva som skjer i verden i dag, er man nødt til å finne "alternative" blogger og nyhetssider. Heldigvis blir det flere og flere av dem, selv om det foreløpig er litt tynt her i Norge.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

#12
Aftenposten har denne

SitatSlik modererer vi debattene

Vi krever at alle nettdebattanter bruker fullt navn på Aftenposten.no. Innlegg uten fullt navn vil bli slettet umiddelbart, uavhengig av innhold.

Makan til selvskudd ser man ikke ofte. Ikke nok med at kategoriske uttalelser er dumt når man ikke følger det opp på noen meningsfylt måte, men lar følgende ligge i timesvis som kommentar under samme artikkel.

[attachimg=1 width=400]

Det er vanskelig å komme til annen konklusjon at de som styrer med debatter i Aftenposten har store problemer med å koordinere seg selv. Det er rett og slett hjelpeløst og patetisk det vi ser, verdig en middels russeavis.

Litt tidligere tenkte jeg det kunne være interessant å se hva som skjedde om man postet anonymt (hvorfor i huleste er det i det hele tatt mulig når de på tro og ære lover å slette alle anonyme innlegg med en gang, uansett hvor fornuftige de måtte være??). Som sagt så gjort:

[attachimg=2 width=400]

Kort tid etterpå, sa det "poff" og innlegget var borte. Men historien sluttet ikke der, for etter en stund kom det en epost i min innboks, den så slik ut:

[attachimg=3 width=400]

Det er vel 2 måter å tolke dette på. Den ene muligheten er at "Arnt Iversen" er en "sinnamoderator" (inspirert av "sinnasnekkern"?) som bare måtte markere seg. Den andre er at anonyme postinger faktisk slipper igjennom slik at andre "menige" kan se og svare på dem, og der selv de som poster med fullt navn også blir slettet.

Det er rett og slett vilkårlig det hele. Innlegg blir slettet eller stående helt uavhengig av om fullt navn brukes eller ei. Komplett sammenbrudd i Aftenpostens opplegg, fra første dag,

Uansett: Farvel Aftenposten, slik "modererer" man ikke debattene.

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Etter at de fikk så hatten passet for et par uker siden, da planen om betaling for å lese Aftenkampen på nett, prøver de igjen. Her representert ved Haugsgjerd selv:

SitatGod journalistikk har en pris

Inntektstap

De som ikke abonnerer på Aftenposten, vil ikke lenger få ubegrenset tilgang til vår journalistikk på PC, nettbrett og mobil. Forsidene med oversikt over de siste nyhetene vil fortsatt være tilgjengelige for alle. Og man kan hver uke lese inntil åtte artikler gratis, etter fritt valg. Men skal man lese mer, må man logge seg inn hos Aftenposten og tegne et abonnement eller kjøpe et dagspass.

Klipp fra kommentarene:

SitatDere har i tillegg avlivet all interessant debatt i kommentarfeltet deres da dere introduserte krav om fullt navn, nå er det i bunn og grunn et ekkokammer av de politisk korrekte meningene vi hører dag ut og dag inn. Det var jo mye mer interessant å høre meningene til de som ikke mener det samme, som alle andre.

Lykke til aftenposten, jeg spår at dere er konkurs om 3 år eller har en helt annen modell å tjene penger på innen den tid.

Rett under, fra samme tråd bygges det relasjoner til leserne:
[attachimg=1 width=500]

[attachimg=2 width=500]


Aftenposten på nett, dett var dett.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Kommentar temmelig overflødig:

[attachimg=1 width=500]

Dette kan bli gøy.  ;D
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to