Ny nettavis: Kureren.no

Startet av Amatør1, desember 07, 2013, 10:04:23 AM

« forrige - neste »

Amatør1

Etter at Aftenkampen begikk harakiri, har jeg nå sortert den vekk fra mine bokmerker så de skal slippe å ha meg som leser.

Dette var jo forsåvidt en nyttig påminnelse om at det går an å hente informasjon fra andre kilder. I den sammenhengen har jeg gjort et par (for meg) nye bekjenskaper som document.no, og aller ferskest er den nye nettavisen Kureren.no.

Kureren.no virker jo lovende:
SitatKureren.no offisielt lansert i dag

Kureren, 27. august - Norge har i dag fått en ny kvalitetsavis på nett. Kureren.no går mot den norske mediestrømmen, og sløyfer fullt og helt sports- og kjendisnyheter. Ansvarlig redaktør Rainer Chr. Hennig lover at alt stoff vil være fritt tilgjengelig for alle lesere, uten noen form for betalingsmurer.

[...]

Motstand mot betalingsmurer

"Undersøkelse etter undersøkelse har vist at nordmenn har akkurat de samme ønskene om kvalitetsjournalistikk på nett som publikum på kontinentet. Faktisk har alle europeiske land svært gode nettaviser, selv små land som Litauen og Luxemburg, og det er på kvalitet konkurransen på nett ligger," ifølge Kureren-redaktøren.

Hennig beklager at de norske kvalitetsavisene, som han understreker at det er mange av, holder tilbake det viktigste stoffet sitt til papirutgavene eller plasserer det bak betalingsmurer. "Og medie-Norge har annonsert at det skal bli verre. Så å si alle norske aviser er nå i ferd med å sette opp betalingsmurer. Etter at vi har vendt oss til frie nettmedier, vil dette bety et stort tilbakeslag for den offentlige debatten, og til syvende og sist demokratiet," mener Hennig.

Kureren.no lover derimot å være fritt tilgjengelig for alle lesere, uten noen som helst type betalingstjenester. "Vi håper at vi dermed kan skape litt ny konkurranse på nettet, og kanskje til og med være med å snu en betenkelig trend," sier redaktøren.

Den nye nettavisen håper også å kunne styrke og heve den offentlige debatten i Norge. Kureren.no vil ikke ha vanlige kommentarfelt, men er svært opptatt av å invitere alle med meningers mot og gode analyseegenskaper om å skrive inn bidrag og delta i debatten. "Vi åpner både for debattinnlegg og leserkorrespondenter, en idé vi har fått fra gode kollegaer i Spania," sier Hennig. Les mer om hvordan du skriver bidrag her, og hvordan du blir leserkorrespondent her.

[...]


Kanskje noen av våre svært så skriveføre medlemmer kunne tenke seg å sende klimadebattbidrag til Kureren.no ?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Takk for linkene. Amatør1. Kureren var ny for meg. Jeg ser at document.no har lagt om en del siden sist jeg besøkte siden, det virker mer nyhetsorientert, og det er positivt at de har plass til leserinnlegg. Får håpe at kureren.no også vil åpne for leserinnlegg etter hvert.

Vi trenger virkelig noen nyhetsformidlere som kan fortelle oss mer om virkeligheten enn hva MSM gjør!

Og som du sier: Nå kan dere skriveføre få ytret dere om klimasaken!
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: seoto på desember 07, 2013, 13:43:12 PM
Takk for linkene. Amatør1. Kureren var ny for meg. Jeg ser at document.no har lagt om en del siden sist jeg besøkte siden, det virker mer nyhetsorientert, og det er positivt at de har plass til leserinnlegg. Får håpe at kureren.no også vil åpne for leserinnlegg etter hvert.

Kureren.no har absolutt åpent for leserinlegg (av den tradisjonelle avis-typen), men altså ikke noe "kommentarfelt" slik som document.no. Det kan jeg i og for seg forstå, når man har små ressurser og ønsker å bygge opp uavhengig nyhetsformidling.

Sitat fra: seoto på desember 07, 2013, 13:43:12 PM
Vi trenger virkelig noen nyhetsformidlere som kan fortelle oss mer om virkeligheten enn hva MSM gjør!

Og som du sier: Nå kan dere skriveføre få ytret dere om klimasaken!

Jeg har besøkt document.no litt til og fra i det siste, og formen og formatet ser bra ut sett herfra. Ambisjonene til Kureren.no synes å tiltale mine preferanser. Jeg har nå latt disse erstatte Aftenkampen i min liste over medier jeg gjerne er innom hver dag, så får vi se hvordan det går  :)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

Kureren.no virker interessant og har hittil gått under min radar.

Før valget skrev de dette om SV på lederplass:

SitatSV er på vei ut av Stortinget ikke på grunn av nederlagene i miljøpolitikken, men fordi partiet glemte sin sosialistiske arv og ble et borgerlig miljøparti. Når målet er å bygge ned norsk oljevirksomhet, norske arbeidsplasser og i siste omgang kjøpekraften til den jevne nordmann, kan rest-SV like godt slå seg sammen med Miljøpartiet de Grønne.

Miljøbevegelsens historie har siden sin begynnelse på 1800-tallet alltid vært en borgerlig-konservativ historie med et mål om å stenge massene ute fra skjøre naturressurser slik at de forble intakte for de ressurssterke. Og i et sosialistisk univers er det massene, folkeflertallet, man tar i forsvar, noe SV ikke har gjort på lenge gitt sine snevre miljøpreferanser.

Slik er det også med miljøbevegelsen i dag. Den vil redusere konsumet, for massene, så klart; ikke for de rike som kan ta seg råd til ekstraavgiftene. Den vil begrense vår bevegelsesfrihet ved å gjøre bilbruk og flyreiser for dyre for massene. Og den vil at vi skal bygge ned arbeidsplasser og statsinntekter som kommer fra den "umoralske" oljeutvinningen. Og dette støtter et såkalt Sosialistisk Venstreparti.

Andre steder hudflettes MDG...

OK dette var et par kirsebærplukkede artikler i god klimatradisjon  :D

Takk til Amatør1 for linken, Kureren.no er nå inntatt i mine Favoritter. Den virker å lene seg til venstre, men er lovende når det gjelder å være uavhengig og ser definitivt ikke ut til å tilhøre den PK Økorørsla.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Amatør1

Flott analyse Bebben! Ja, det kan hende Kureren.no lener seg til venstre, men dersom det er blitt slik at vi har et medium til venstre for midten (om det har noen mening lengre er jeg usikker på) som er kritisk mot MDG og SV, ja da er det all grunn til å sette kryss i taket!

Det Kureren skrev om MDG i Norge kontra andre "Grønne" partier i Europa bør alle lese. Det framkommer etter en grundig analyse at MDG er blant det mest ekstreme i hele Europa. Spør du meg seiler de under falsk flagg.

Kureren skal bli lest, ja.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to