Knebling av debatten i offentlige fora

Startet av jan-ove, april 12, 2014, 01:04:17 AM

« forrige - neste »

jan-ove

Vi ser nå en knebling av debatten om jordens klima i alle media overalt.
Jeg finner det skremmende at vårt også Dagsavisen Nye Meninger nå har blitt effektivt kneblet ved to store endringer. Først at det kun er mulig å delta med innlegg og kommentarer innenfor et snevert tidsrom hver dag, dette stenger effektivt ut de fleste som har en lang arbeidsdag, samt at siden er gjort bort i mot ubrukelig. Det er mye vanskeligere å følge med i hva som er aktuelle saker i og med at mest lest, mest kommentert og mest likt oversikten er fjernet.
På meg virker det som at dette er gjort med vilje for å tekkes klimaalarmistene, som til stadighet klaget over at vi realister fikk for mye oppmerksomhet.

Det kan se ut som at dette fenomenet nå brer om seg både her i Norge og i USA, og sikkert flere andre steder i verden.

Se hva Charles Krauthammer har å si om fenomenet, alarmistene går nå all-in i å stenge debatten for godt.

http://www.washingtonpost.com/opinions/charles-krauthammer-thought-police-on-patrol/2014/04/10/2608a8b2-c0df-11e3-b195-dd0c1174052c_print.html

Amatør1

Hei jan-ove,

Det er helt korrekt det du peker på. Rasjonelle mennesker ville jo trodd at en debatt foregår mellom velmenende parter, men slik er det slett ikke i det tilsynelatende spørsmålet om klimaet (tilsynelatende, for det er helt andre ting det egentlig handler om). Tvert imot, jo mer alarmistene må vike argumenter, ho høyere skrikes det i media. Samtidig benyttes mer og mer skitne triks for "å holde skansen". Det du peker på med Nye Meninger er selvsagt helt korrekt observert, og det er ikke på noen måte tilfeldig, og slett ikke uventet.

Men tro ikke at dette er et helt nytt fenomen, dette har pågått over lang tid. Det ene MSM-forumet etter det andre har blitt nedlagt. Vi kan bare nevne forskning.no som kneblet klimadebatten i Mai 2011. Det neste som skjedde var at Aftenpostens Debattsentral, der skeptikerne var iferd med å bli en betydelig kraft å regne med på tross av stadige usaklige slettinger og utestengelser, ble stengt under påskudd av hendelsene 22. Juli :
Sitat fra: Fugl FøniksEn langsommere debatt - Aftenpostens Debattsentral stengt!

Statsminister Jens Stoltenberg holdt en flott tale 24. Juli i Oslo Domkirke, der han bl.a. sa følgende "Vårt svar er mer demokrati, mer åpenhet og mer humanitet". Første reaksjon på dette er å være 100% enig, samtidig som en er 99% sikker på at ambisjonen ikke vil bli fulgt opp i praksis.

Nå begynner vi å ane hva vi har i vente. I Mai 2011 opplevde vi at forskning.no stengte for all åpen klimadebattdebatt. Et annet viktig forum for klimadebatt har vært Aftenpostens Debattsentral, selv med alle sine alvorlige feil, manipulasjoner som er vel dokumentert her på Fugl Føniks. I ly av terroraksjonen 22. Juli, har nå Aftenposten sett sitt snitt til å stenge hele Debattsentralen. Er det dette Stoltenberg mente med "mer åpenhet, mer demokrati?"

Leder for forskning.no er tidligere AKP'er Nina Kristiansen, hun stengte debatten på forskning.no under overskriften "En annen klimadebatt".

Redaktør for Aftenposten, er tidligere AKP'er Hilde Haugsgjerd, hun stengte debatten på Aftenpostens Debattsentral under overskriften "En langsommere debatt".

Er det noen likheter her?

Hvorfor opplever vi mindre åpenhet og mindre demokrati i mediene i samme øyeblikk som våre ledende politikere forteller oss at det motsatte skal skje?

Demokratiet kommer ikke fra politikere, det burde vi vite. Demokratiet kommer fra folket selv. I denne sammenhengen er det verd å peke på det nye forumet for klimadebatt som er etablert på http://klimaforskning.com/forum/ . Folket selv har sørget for den åpenheten og det demokratiet som Stoltenberg snakket om. La oss føre klimadebatten videre der!

De som hevder dette er tilfeldigheter, henvises til samlingen av "moderatorer" i det store MSM-mediene i Mars 2011, Troll med mange Netthoder. De kom der sammen for å enes om at det var de som skulle styre debattene - og klimaskeptikerne - "de må ihvertfall slettes".. Det finnes en egen forening som driver med dette, den heter NONA.

Under møtet i Mars 2011 ble det klart dikumentert over 11 videoer som disse folkene tok av seg selv, at alt som heter offentlig debatt i norske nettaviser er fullstendig manipulert i alle saker, og i særdeleshet i klimadebatten. Det du peker på, jan ove, er bare hva de lovet oss den gangen. De er bare litt trege med å gjennomføre det. Nå har de forøvrig fjernet videoene fra nettet, men vi sitter jo med kopier.

Her er et par redigerte klipp fra Youtube hentet fra det slettede materialet
11A - klipp A fra "11. debatt og kommentarer - netthoder"
http://www.youtube.com/v/9Sl9aslf5HI?version=3&hl=en_US

11B - klipp B fra "11. debatt og kommentarer - netthoder"
http://www.youtube.com/v/8HA00Fmk5QY?version=3&hl=en_US

Det er kjent at fullstendige kopier av videoene eksisterer. Om noen føler for å legge disse ut, så kan det kanskje passe nå.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Krauthammer er nok en kar som vet hvordan han skal provosere folk - det ser vi på de nærmere 5000 kommentarene han hittil har fått!

Folk burde absolutt tenke igjennom tingene han sier, enten de er enige eller uenige, for det er en viktig oppramsing av viktige samfunnshendelser gjennom de siste 40-50 årene. Hendelsene splitter folk, også familier. Folk blir så opptatt av disse tingene at de ikke legger merke til hva mer som skjer. Og få evner å se hendelsene i sammenheng.

Vi får vel snart en lov mot å tvile på menneskeskapte klimaendringer.

Ja, jeg har lagt merke til de siste endringene i DNM. Nå er det umulig å finne interessante innlegg, siden alt styres av redaksjonen. Enda mer meningstyranni. Mitt råd er å "følge" debattanter man setter pris på, for på den måten å få en e-postmelding hver gang de har et innlegg. Når det gjelder klimadebatten, har vi jo sett hvordan i hvert fall to av "våre" debattanter har blitt stengt ute fra videre debatt på DNM. Vi beveger oss uhyggelig raskt mot et totalitært system.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.


Jostemikk

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Sitat fra: jan-ove på april 12, 2014, 01:04:17 AM
Vi ser nå en knebling av debatten om jordens klima i alle media overalt.

Jeg tror denne kneblingen har foregått bestandig, jan-ove. Den er bare lettere å oppdage etter at Internett kom og ga oss større muligheter til å skaffe oss kunnskap, og i tillegg formidle denne kunnskapen gjennom å uttrykke oss skriftlig for alle å se. Før Internett kom var våre muligheter så begrensede at det var enklere for makta. Vi trodde vi hadde rett til å si og mene hva vi ville, hvor vi ville. Dette er en av årsakene til at jeg har skrevet at vi alle bare lever i ei illusorisk boble med en alternativ virkelighetsoppfatning.

Arne Strand i Dagsavisen sa en gang, sannsynligvis på radio eller TV ettersom jeg ikke klarer finne det igjen, noe tilsvarende:

Klimasaken er avgjort. Menneskeskapte klimaendringer er reelle, og redaksjonen i Dagsavisen vil handle deretter.

Jeg kunne kanskje gjort et billig poeng av at Arne Strand har et visst politisk ståsted, men det ville i så fall være en løgn. Det finnes ingen politiske ståsteder for lederne. Alt er det samme. Pressen i Norge har vært 100 % manipulert i snart 100 år. Sannsynligvis har den vært manipulert hele tiden.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Takk skal du ha, stjakobs!  Dette er den komplette sekvensen av videoer som nå ikke lengre finnes på den opprinnelige siden til NONA .

Møtet fant sted den 1. Mars 2011 hos NrK, med deltakere fra alle de store mediene. Hensikten var i realiteten å samordne knebling av kontroversielle debatter i offentlige fora. Som det framgår av videoene, ser disse folkene det som sin hellige plikt å styre debatten dit de selv mener den skal ende.

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

BorisA står på med sin solide innsats for å peke på sensur og ensidig journalistisk dekning av klimasaken.

http://vgd.no/samfunn/miljoe-og-klima/tema/1793218/tittel/klimasensuren-strammes-stadig-mer-til/innlegg/41290780/#41290780

Jeg siterer bare svært kort en del jeg har lyst til å kommentere. Ikke for å kritisere, men for å komme med mitt eget synspunkt, nevnt flere ganger tidligere. (Gjentakelsens kraft osv. Forhåpentlig...)

SitatI praksis er det noe annet, og da SÆRLIG når det gjelder klimaspørsmålet. Og man kan spekulere i hvilke mørke og nærmest totalitære krefter som ligger bak denne utviklingen. For det HAR vært en negativ utvikling  de senere årene.

Det er ikke noe spesielt med klimasaken. Alle politiske saker blir behandlet på samme måten i den offentlige debatten.

Utviklingen har bare tilsynelatende vært negativ. Det har vært like forbasket jævlig hele tiden. Det som synes å være en negativ utvikling er bare MSM og makta som har brukt litt tid på å tilpasse seg den nye realiteten som kom for dagen med Internett og muligheten for alle å delta i det offentlige ordskifte. Det tok rett og slett litt tid før makta klarte summe seg og samarbeide om hvordan vi skulle knebles gjennom det nye mediet.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

BorisA

#8
Sitat fra: Jostemikk på april 12, 2014, 13:37:22 PM
BorisA står på med sin solide innsats for å peke på sensur og ensidig journalistisk dekning av klimasaken.

http://vgd.no/samfunn/miljoe-og-klima/tema/1793218/tittel/klimasensuren-strammes-stadig-mer-til/innlegg/41290780/#41290780

Jeg siterer bare svært kort en del jeg har lyst til å kommentere. Ikke for å kritisere, men for å komme med mitt eget synspunkt, nevnt flere ganger tidligere. (Gjentakelsens kraft osv. Forhåpentlig...)

SitatI praksis er det noe annet, og da SÆRLIG når det gjelder klimaspørsmålet. Og man kan spekulere i hvilke mørke og nærmest totalitære krefter som ligger bak denne utviklingen. For det HAR vært en negativ utvikling  de senere årene.

Det er ikke noe spesielt med klimasaken. Alle politiske saker blir behandlet på samme måten i den offentlige debatten.

Utviklingen har bare tilsynelatende vært negativ. Det har vært like forbasket jævlig hele tiden. Det som synes å være en negativ utvikling er bare MSM og makta som har brukt litt tid på å tilpasse seg den nye realiteten som kom for dagen med Internett og muligheten for alle å delta i det offentlige ordskifte. Det tok rett og slett litt tid før makta klarte summe seg og samarbeide om hvordan vi skulle knebles gjennom det nye mediet.
Takk for den Jostemikk, og det er dette forumet som inspirerer meg. :)
Det kan gå lange perioder hvor jeg ikke skriver noe som helst, bare følger med som leser på vgd (og her).
Men noen ganger får jeg ånden over meg (+ at det har samlet seg opp en god del irritasjon), og dropper innom med et innlegg eller to.
NB! Du har nok rett i at det ikke er bare klimasaken det dreier seg om, men det er nå en gang den jeg har beskjeftiget meg mest med.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.