Skal skape møteplasser for debatt ?

Startet av Amatør1, oktober 05, 2011, 21:04:38 PM

« forrige - neste »

Amatør1

Skal skape møteplasser for debatt

Sitat fra: ARVID HALLÉNForskningsrådet har som oppgave å skape møteplasser mellom forskere, myndigheter og allmennhet. Vi arbeider kontinuerlig med dette, og vi tar gjerne imot innspill fra Hansson og andre om hvordan vi på en bedre måte kan bidra til å sikre en norsk klimadebatt basert på best mulig kunnskap og på argumentasjon som holder krav til vitenskapelig kvalitet.

Er det mulig å dekode hva Hallén mener med dette? Vil han delta på klimaforskning.com eller vil han bare delta på sider der han selv har kontrollen? Hva mener han om f.eks. Aftenpostens stengning av klimadebatten?

Forskningsrådet: Det finnes allerede en møteplass for klimadebatten her. Tar dere stafettpinnen?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Det var en kryptisk artikkel. Siden menneskeskapte klimaendringer egentlig er et ikke-tema i det offentlige Norge, så er jeg usikker på dette med debatt, og skal de ha en debatt, så vær sikker på at de vil holde den på et sted der de kan ha absolutt kontroll, også over hvem som innbys. Tror neppe han vil ha en åpen debatt på Internett. Ja, her er det fritt fram til å spekulere ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Ja da har du oppfattet det på samme måte som meg, dette er hva jeg oppfatter som hykleri sålenge det ikke er tegn til annet enn forsøk på total-kontroll. Men jeg tar mer enn gjerne feil på det punktet.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Jeg skal sende ham en e-post i morgen for å invitere ham hit. ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på oktober 05, 2011, 22:58:26 PM
Jeg skal sende ham en e-post i morgen for å invitere ham hit. ;)

Flott! Da regner jeg med at han tar deg på ordet  :D
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

Et interessant aspekt er jo at dette er et svar på et tidligere innlegg fra Rasmus Hansson, generalsekretær i WWF, som det ikke linkes til:

SitatRasmus Hansson, generalsekretær i WWF, hevder i sitt innlegg i Aftenposten 2. oktober at Forskningsrådet gjemmer seg for en klimadebatt basert på feil, og etterlyser vårt syn på hovedelementene i klimaspørsmålet.

Og på dette forsvarer Hallen seg på den ene side med at

SitatForskningsrådet er opptatt av at forskning bidrar til å fremskaffe et best mulig kunnskapsgrunnlag for å løse viktige samfunnsutfordringer.

Men passer på å bedyre sin uskyld:

SitatKlimaendringer er en av de største utfordringene verden står overfor.

og at

SitatI den forskningen som publiseres i vitenskapelige fagfellevurderte tidsskrifter, er det ingen tvil om at resultatene gjennomgående peker mot at bruk av fossil energi bidrar til klimaendringene.

Kortversjonen er at "Vi presiserer at Forskningsrådet følger partilinja og ikke har noe ønske om å tråkke politbyrået WWF på tærne".
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!