En norsk WWF-skandale

Startet av Jostemikk, oktober 09, 2011, 02:04:42 AM

« forrige - neste »

Jostemikk

Nå slutter sannelig Pål Prestrud også:

CICERO søker ny direktør
CICERO Senter for klimaforskning søker ny direktør til å lede senteret etter at nåværende direktør Pål Prestrud fullfører sine to åremålsperioder i juni 2012.


Prestruds kjærlighetsforhold til WWF

I de første innleggene i denne tråden er det vist til den fullstendige samrøra mellom CICERO og WWF. Det finnes mye mer å legge fram om dette, men i første omgang fokuserer jeg på dette.

Pål Prestrud har vært direktør i CICERO siden juni 2002. Søker man WWF i søkefeltet på hjemmesiden til CICERO, får man disse treffene:

[attachimg=1]
[attachimg=2]

Et søketreff fra to måneder innen Prestrud startet som direktør, og 26 søketreff i hans periode som sjef. Her finnes selvsagt mye mer, med ei skikkelig samrøre mellom finansiering fra den ene organisasjonen for den andre angående klimarelatert stoff.

Rett nok er to av henvisningene til Himalayagate, men det gjør ikke saken mindre alvorlig. Den saken eksemplifiserer til det fullendte hvor galt det går når man blander kampanjeorganisasjoner inn i klimaforskningen. Denne saken vil for alltid hefte negativt ved WWF, og nå som vi har tilgang til Donna L.F sin nye bok, ser vi at kommende skandaler står i kø. For IPCC var det en katastrofe, og da kan man jo bare spekulere i hva Donnas bok vil føre til. Det finnes store mengder WWF-litteratur med i IPCC-rapportene.

Så kan vi jo spekulere litt over hva Prestrud og Hanson skal gjøre til året. Noen tips?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

De skal bytte stilling. Forandring fryder, selv om det bare er i navnet.

seoto

He-he! Har uten tvil vært inne på tanken. Jobbet de forresten samtidig i Miljøverndepartementet i Gros store periode? Er litt usikker, vanskelig å finne fullstendige lister over ansatte i den perioden.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

dagfinn

Hva som kan karakteriseres som en skandale er vel litt avhengig av hva som er formålet med de forskjellige organisasjonene. Det er jeg litt usikker på når det gjelder disse institusjonene. I tilfellet IPCC er det greit, for det skal være klimapolitisk nøytralt, men er det ikke.

Det som er klart, er at det er flere som både formelt og reelt blander rollen som forsker med rollen som klimaaktivist. Formelt slik det er beskrevet her, og reelt på den måten at de kritiserer selektivt i klimapolitisk korrekt retning. For eksempel er jeg delvis enig i Prestruds kritikk av klimarealistene. Men det er påfallende at samtidig som han utgir seg for å være ute i rent vitenskapelig ærend, unnlater han å kritisere dem som overdriver i motsatt retning. For eksempel står det klart og tydelig på Ciceros sider at det skal bli mindre snø som følge av klimaendringene. Men han rykker ikke ut når mediene slår opp de spekulative påstandene om at de seneste snørike vintrene skyldes AGW.

seoto

Jeg velger denne tråden, siden innlegget også har med WWF å gjøre.
FDB - For Better Days - er et strømselskap som skal selge oss 100% fornybar strøm, påstår de. Det er helt ok for meg, men det er IKKE ok for meg at de kommer med påstanden at 3/4 av vårt energiforbruk kommer fra "skitne kilder". Nå har jeg sett dem i reklame på TV2 to ganger, og blir like irritert hver gang! Er det riktig det de påstår? Eller kan overdrivelsene ha en sammenheng med WWF, siden det på deres nettside står (det er med stor motvilje jeg legger inn en link):
Sitat
WWF og fBD

Fornybar energi må være produsert slik at den ikke ødelegger naturen. Derfor er det naturlig for oss å samarbeide med verdens største miljøorganisasjon.

En ting er 100% sikkert: Jeg overveier 0% å bruke denne tjenesten.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Ta en titt her: Klikk denne linken til UNEP/GRIDA-Arendal.

Over 4000 treff på WWF koblet til UNEP. Det samme WWF som fikk 50-60 millioner kroner i statlig støtte i 2010. Jeg snakker om GRIDA, som ble startet av Brundtland. Jeg snakker om det samme WWF som har Pål Prestrud i både valgkomite og styre.

Pål Prestrud som satt i departementet under Brundtland. Jeg har tidligere skrevet om hvilke andre kjentfolk i klimasaken og i aktivistorganisasjoner som han har arbeidet tett sammen med der.

Brundtland var hele verdens miljødronning gjennom sin stilling i FN. Hun er medlem av lobbyistgrupper som har uttalt at det ikke spiller noen rolle HVILKE katastrofe de finner å true med, bare den er virkningsfull, slik at de kan få verden inn på et nytt, økonomisk spor.

Det jeg skriver om nå er ikke en konspirasjonsteori. Det er dødskjedelige og tørre fakta som hvem som helst kan finne, samme hvor vondt det gjør i sjela det man oppdager. Brundtland klinte til med sin berømte rapport i 1987, James Hansen kom med sin i 1988. Her kan dere lese om Brundtlandrapporten hos WWF.

Snakk om miljøredder! 200 elver og bekker tillatt utbygget i Norge de siste 3 år i "miljøets" tegn. Ikke dårlig prestert av ei som satte alle kluter inn på å bygge ut Altaelva. Snakk om miljøverner!
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ufaufa

Stjerne ... (kanskje det kommer mulighet til å rangere innlegg etterhvert:))

Jostemikk

Takk! Jo, vi har snakket om det, så kanskje det blir stjerne-system snart. ;) Har tittet på en del andre ting også, etter forslag fra medlemmer for å litt bedre oversikt, men det kommer vi muligens litt til kort.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

SitatDet samme WWF som fikk 50-60 millioner kroner i statlig støtte i 2010.

Du tok pent i når det gjelder offentlig støtte. Her er tallene i note 2 til WWF-regnskapet for 2010 (kan lastes ned fra deres sider) (alle tall i 1000 kr):
[attachimg=1]
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Takk for korreksjonen, hvis tall gir meg avmaktsfølelse. Jeg regner med at alle forstår at slike bevilgninger til en kampanjeorganisasjon har en årsak.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Sitat fra: Jostemikk på november 19, 2011, 23:34:04 PM
Ta en titt her: Klikk denne linken til UNEP/GRIDA-Arendal.

Snakk om miljøredder! 200 elver og bekker tillatt utbygget i Norge de siste 3 år i "miljøets" tegn. Ikke dårlig prestert av ei som satte alle kluter inn på å bygge ut Altaelva. Snakk om miljøverner!

Jeg slo opp på et av søkeresultatene. Si meg, er det WWF som kjører hele "klimakrisa"? Her er det virkelig litt av en samrøre!

SitatPressemeldinger (Norwegian)
Torsdag 07 sep 2006
Ny Direktør hos UNEP/GRID-Arendal
Det er med glede vi kan informere om at Peter Prokosch er ansatt som ny Direktør hos UNEP/GRID-Arendal. Prokosch kommer til Arendal fra stillingen som direktør for WWF (World Wide Fund for Nature) i Tyskland hvor han siden 2002 har fungert som Direktør. Prokosch jobbet som leder for WWF's internasjonale Arktiske program i Oslo fra 1992-2001.

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Glimrende funn, Seoto! Denne skandalen eksploderer i omfang. Donna L. bør få disse opplysningene så raskt som mulig. Dette er er faktisk ei bombe, og jeg undres mer og mer over hva som skjer nå som både Prestrud og Hanson skal slutte i sine respektive stillinger.

Hvor er MSM?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Sitat fra: Jostemikk på november 20, 2011, 01:10:30 AM
Glimrende funn, Seoto! Denne skandalen eksploderer i omfang. Donna L. bør få disse opplysningene så raskt som mulig. Dette er er faktisk ei bombe, og jeg undres mer og mer over hva som skjer nå som både Prestrud og Hanson skal slutte i sine respektive stillinger.

Hvor er MSM?

Er dette starten på en skikkelig opprydding?  ;)

Dette er oppslag i Aftenposten i dag 6. januar 2012

http://www.climometrics.org/12ap-wwf.pdf

Litt overraskende at dette starter her kanskje? Kanskje de ikke kjenner til alt om er begravd?   :-\

Hvor dyktig den gravende journalisten er vil jo vise seg etter hvert.  8)

Jostemikk

Takk for denne, Bye!

Det er interessant at det gjøres et poeng av at denne organisasjonen i hovedsak er statsfinansiert, og at de på 5 år har utviklet seg fra å være en liten ubetydelighet til en multimillion-bedrift.

Hvorfor er så mye av deres finansiering fra bistandsbudsjettet/Norad? Merkelig, og også mistenkelig, for en organisasjon som betegnet seg frittstående fra myndighetene.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Et filosofisk, retorisk styrt spørsmål, Jostemikk;)

Hvordan overlever og opererer en "frittstående person eller organisasjon"?  ???

Finns dom?  ::)