The Eagle has crash landed

Startet av Amatør1, oktober 20, 2011, 19:59:12 PM

« forrige - neste »

Amatør1

Da Apollo11 landet på Månen i 1969, rapporterte de umiddelbart tilbake The Eagle has landed.

37 år seinere (1. januar 2007) erklærte statsminister Jens Stoltenberg :
SitatVi må ta vårt ansvar. Klimautslippene må ned. Norge påtar seg en pionerrolle når vi har bestemt at gasskraftverket på Mongstad skal ha rensing av klimagassen CO2. Vi skal gjøre dette mulig.

Da president Kennedy sa at amerikanerne skulle lande på månen innen 10 år, hadde ikke amerikanerne vært ute i verdensrommet. De kom til månen innen 10 år. De satte seg mål. Og de nådde målene.

Vår visjon er at vi innen 7 år skal få på plass den teknologien som gjør det mulig å rense utslipp av klimagasser. Det blir et viktig gjennombrudd for å få ned utslippene i Norge, og når vi lykkes tror jeg verden vil følge etter.

Dette er et stort prosjekt for landet. Det er vår månelanding.

Men hvordan går det egentlig med månelandingen på Mongstad og tilsvarende steder?

I UK er Mongstad-ekvivalenten Longannet i Skottland, der bl.a. "Aker CleanCarbon" deltar. Haken er bare at den månelandingen nå har krasjlandet, hele prosjektet er kansellert:

Sitat fra: Richard NorthSo it has come to pass that Longannet, the flagship scheme for carbon capture in the UK, has been junked, despite the availability of £1 billion funding from this moronic administration. And since it is the only remaining project in the running for CCS funding, that makes it about thirty months from inception to total collapse of this absurd policy. God only knows how much money has been wasted on it.

30 måneder fra idé til total kollaps. Hva med Stoltenbergs månelanding?

Videre, The Guardian: Longannet carbon capture project cancelled
Sitat fra: The GuardianLast remaining project in government competition for CCS funding scrapped as partners fall out over funding

Hvor lenge må vi vente, og hvor mange flere millioner må brukes til ingen nytte før Stoltenberg innser at også månelandingen på Mongstad har krasjlandet?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Den norske månelandingen har krasjet den også. For lenge siden. De tør bare ikke gå ut med det. Enorme pengesummer kastet bort på noe som var unødvendig i utgangspunktet.

Det smeller en del angående andre saker i Storbritannia også. Deres satsing på fornybar energi er i ferd med å bli en av alle tiders store skandaler.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

zulusierragolf

På hvilken måte har månelandingen på Mongstad krasjet?

seoto

Det er fryktelig å tenke på hvor mye penger som er kastet bort på grønne fiaskoer. Håper bare at de har tilegnet seg lærdom fra alle tabbene. Kanskje sette ned tempoet litt til riktig forskning er på plass? På tide å bli kvitt de verste alarmistene som dytter på med et ikke bærekraftig tempo?

De hadde jo også Solyndra-skandalen i USA.

Det finnes sikkert noen som holder telling på dette og på hvor mye penger som går med. Dersom noen finner en slik nettside, så legg linken inn her.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Også har vi jo denne saken også:
http://tribune-democrat.com/local/x345569257/Windmills-to-shut-at-night-following-demise-of-rare-bat

Iveren er nok større en forstanden. Dette kunne de helt sikkert ha funnet ut på forhånd. Føler meg temmelig sikker på at lokale folk må ha sagt fra, men blitt ignorert.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Jeg sakser litt fra Joanne Nova - Green Agenda unravelling around the world:

Jeg begynner med slutten, for hvilket fantastisk treffende sitat:

"Insanity in Britain: With people dying from the cold because they can't afford enough home heating, the government is deliberately raising heating costs in an attempt to make it slightly colder outside "  Tom Nelson.

...George Osborne has vowed that the UK will not lead the rest of Europe in its efforts to cut carbon emissions, raising the prospect that the country's carbon targets could be watered down if the EU does not agree to more ambitious emission reduction goals...

...The Spanish announced they're cutting wind power subsidies by 40%:  Spanish Wind Energy Companies Distressed By Subsidy Cuts.  The  Times reports that the UK government was thinking of cutting it's wind subsidies too. "In addition, Britain's target of producing 30 per cent of its electricity from renewable means by 2030 could be in jeopardy."

The renewable energy firms quake...

"Renewable energy leaders say that any cut in the incentive regime would be a disaster for the wind industry, which claims that it would not be able to afford to build commercially viable wind farms."


Det er absolutt på tide at politikerne og organisasjonene bak galskapen blir satt på tiltalebenken. Les dette fra The Telegraph:

At least 2,700 people are dying in Britain every year because they are unable to adequately heat their houses, according to the interim findings of a report commissioned by the Department of Energy and Climate Change (DECC).

The number of deaths outstrips the 1,857 people killed in road traffic accidents last year, said Professor John Hills, the academic at London School of Economics who wrote the report on fuel poverty and described it as a 'very serious problem.'

He said that the estimate for people dying from cold is conservative and could be far higher.

"It is making people ill, for some people it is actually killing them, it is worsening hardship for people who are already poor," said Professor Hills.

Fuel poverty is defined as when a household needs to spend more than 10 per cent of its net income to achieve adequate warmth.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

SitatDet er absolutt på tide at politikerne og organisasjonene bak galskapen blir satt på tiltalebenken.

Er så enig, men det vil vi nok aldri se. De har narret grådige forretningsfolk inn i disse prosjektene ved direkte støtte, og løfter om videre støtte. Så trekker de støtten tilbake når de oppdager at de egentlig ikke har råd til det. Så går prosjektene føyka, og investorene taper pengene. Hvem vil investere i grønn energi i framtida når de ser slikt skje?

Det holder ikke å være heit i hodet når man er kald i hjertet.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: zulusierragolf på oktober 20, 2011, 20:34:34 PM
På hvilken måte har månelandingen på Mongstad krasjet?

11.12.2008 Bellona: - Dumt å utsette Mongstad
Sitat fra: TUBellona mener at energikrevende og tradisjonell teknologi ikke er et argument for å utsette CO2-rensingen.

14.01.2010 Utsetter Mongstad-CO2
Sitat fra: TUMiljøverndepartementet foreslår at første steg av CO2-fangst på Mongstad skal utsettes på ubestemt tid. I tillegg fjernes kravet om at fanget CO2 må lagres

02.05.2009 Kan utsette Mongstad-rensing
Sitat fra: dnNå åpner politikerne på Stortinget for å utsette CO2-rensingen på Mongstad med ti år.

01.05.2010 Utsetter CO2-rensing på Mongstad
Sitat fra: AftenpostenRegjeringen har bestemt seg for å utsette sin «månelanding» med anlegg for CO2-fangst på Mongstad. Beslutningen om å bygge skulle tas innen 2012, men er nå utsatt til 2014.

28.02.2011 Nok en utsettelse på Mongstad
Sitat fra: ZeroMandag sprakk nyheten om at renseplanene for gasskraftverket på Mongstad nok en gang risikerer å bli utsatt. På 21-nyhetene til NRK sier Olje- og energiminster Terje Riis-Johansen at investeringsbeslutningen kan bli ytterligere et par år forsinket fram til 2016.

01.03.2011 Mot ny utsettelse av månelandingen på Mongstad
Sitat fra: AftenbladetBeslutningen om fullskala CO2-rensing på Mongstad kan bli utsatt til 2016. KrF mener klimaforliket ikke er verdt papiret det er skrevet på.

14.09.2011 Ny utsettelse på Mongstad
Sitat fra: ABCDet ferdigstilte CO2-fangstanlegget har ingen røykgass å rense. Aker Clean Carbon frykter at kontrakter kan gå tapt.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

Jeg har sant å si ikke fulgt så nøye med på månelandingen. Jeg har forstått det slik at utsettelsene skyldes mulige utslipp av farlige (kreftframkallende) stoffer.

Derimot mener jeg å ha forstått litt av geokjemien, der Henrys lov sier at forholdet mellom CO2 i luft og CO2 oppløst i en væske under den, altså som i en flaske øl eller brus, eller mellom atmosfæren og havet, er 1:50 (cirka, og avhengig av tempreraturen).

Med tanke på de enorme mengdene med CO2 som er i sirkulasjon mellom havet, atmosfæren, biosfæren, litosfæren etc etc, vil med andre ord en slik CO2-"fangst" være et mig i havet - havet alene vil sørge for at noen skarve tonn "fanget" CO2 fra atmosfæren mer eller mindre øyeblikkelig vil bli erstattet med CO2 fra havet, ettersom oppløst CO2-mengde der avhenger av partialtrykket av CO2 i atmosfæren, og husk blandingsforholdet.

Med  andre ord er dette fryktelig dyre grøfter å grave opp og fylle igjen.

I tillegg kommer lagringsfaktoren - dersom man virkelig lykkes med å trekke ut enorme mengder CO2 av systemet - hvor pokker skal vi gjøre av det? Slike mengder det er snakk om her, kan jo være skikkelig farlige dersom de lekker ut plutselig, og dersom de siver ut sakte men sikkert, har man jo oppnådd - ingen ting.

Hvis jeg hadde vært klimaalarmist, tror jeg jeg hadde vært motstander av disse greiene her og heller gått inn for å erstatte kull/olje med naturgass samt brukt noe av eller alle disse pengene på forskning på alternative energikilder, for eksempel på bedre teknologi for å bore etter/utnytte jordvarme.

Et tankekors: Hvor lenge kunne Oslo ha hatt gratis kollektivtransport for disse pengene?
Noen som gidder å regne det ut?
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

seoto

SitatEt tankekors: Hvor lenge kunne Oslo ha hatt gratis kollektivtransport for disse pengene?
Noen som gidder å regne det ut?

Nei, jeg tror rett og slett ikke at jeg gidder å prøve en gang å regne det ut! Men her snakker vi om fryktelig mye penger som kunne ha kommet til langt bedre nytte - på mange områder! Hvor mange milliarder har vi dessuten brukt på å redde skog andre steder, og der det meste av pengene forsvinner i korrupte lommer? Men jeg at disse menneske utviser forstand og solide lederevner? NEI!
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Bebben: Ah... men nå befatter du deg med hvorfor månelandingen har krasjet, samt hvilke følger det har fått. Interessant nok (fortsett gjerne!!), men det egentlige spørsmålet dreier seg om når politikerne og offentligheten generelt vil se dette som en krasjlanding, og ikke kun som en forsinket avgang?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Sitat fra: Amatør1 på oktober 21, 2011, 00:04:08 AM
Bebben: Ah... men nå befatter du deg med hvorfor månelandingen har krasjet, samt hvilke følger det har fått. Interessant nok (fortsett gjerne!!), men det egentlige spørsmålet dreier seg om når politikerne og offentligheten generelt vil se dette som en krasjlanding, og ikke kun som en forsinket avgang?

Nå er jeg ikke Bebben, men jeg tror de utsetter det til den neste regjeringen. Stoltenberg vil ikke ta ansvar her. Og jeg antar at han er påsatt til en eller annen FN-oppgave når perioden er slutt om to år?

Godt å se deg aktiv igjen, forresten :)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

"de utsetter det til den neste regjeringen". Det forutsetter at det kun er dem som setter agendaen, hvilket jeg håper ikke er helt riktig. Men du har nok pekt på deres strategi.

Takk for gode ønsker  :) Det har vært svært hektisk (og vanskelig) i det siste, men ting begynner å falle litt mer på plass, ser det ut til [krysser fingrene].
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Har den grønne energiplanleggingen vært ekstremt dårlig og altfor hurtig planlagt?
Enda en trekker seg:

Statoil stenger hydrogenpumpene
Det er så ulønnsomt å drifte disse stasjonene at Statoil trekker seg ut.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: seoto på oktober 21, 2011, 17:28:24 PM
Har den grønne energiplanleggingen vært ekstremt dårlig og altfor hurtig planlagt?
Enda en trekker seg:

Statoil stenger hydrogenpumpene
Det er så ulønnsomt å drifte disse stasjonene at Statoil trekker seg ut.

Planlegging?  ;) Her synes det å ha vært kun ideologi og drømmerier. Det ene urealistske og kostbare prosjektet krasjlander etter det andre. Elbil neste?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to