NRKs håndtering av klimasaken

Startet av seoto, oktober 22, 2011, 12:41:53 PM

« forrige - neste »

seoto

Synes det er på tide at vi samler uttalelser fra de forskjellige media. Jeg begynner med NRK.

No kan du syngje for pingvinane
Fred Olav Vatne
Publisert 21.10.2011

Slutter aldri å forbause meg over folk som sier at de er bekymret for menneskeskapte klimaendringer, men som allikevel drar til disse sensitive områdene uten tanke på forurensning. En opplevelsessyk ung mann som bruker Amundsen, en svært fjern slektning (han er tippoldebarnet til Roald Amundsens fetter) som unnskyldning. Naturvernforbundet og Røde kors setter selvsagt stor pris slike unødvendige ekspedisjoner, det er vel derfor de er støttespillere? Ikke mer støtte fra meg til slike naturrasister.

Ja, og så skal de selvsagt synge for pingvinene!

Kan de ikke la pingvinene være i fred? Hvorfor må  pingviner merkes på en slik måte at de utmattes og dør i vannet? Hvorfor må vi fiske opp maten deres?

SitatHensikta med ekspedisjonen er å setje fokus på dei enorme endringane som skjer i Antarktis, og dei dramatiske følgjene dette får for mellom andre pingvinar.

Hvor henter de alt sammen fra? Det må være noe som har gått meg totalt hus forbi. Eller er det det at det er kaldere som bekymrer?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Her har vi et verstingområde på NRK: NRK-Skole

Dette er måten å påvirke barn.
Her får vi skrekkbildene, skyldfølelsen, skammen - skal det gjøres, skal det gjøres skikkelig!

Vil det være mulig å få unge mennesker til å reversere hjernevasken? Hvordan kan de tomme områdene igjen fylles med sannhet og fornuft? Eller vil de ende som de lydige zoombiene det var ment de skulle bli?

Her finner man også en lenke til
Miljølære.no

Oj, de hadde en kampanje som het CO2nnect. Og hva skulle den kampanjen sørge for?
* Undersøk CO2 utslipp fra reisen til skolen
* Del resultatene på den internasjonale databasen
* Sammenlig og diskuter CO2-utslipp
* Legg in spørsmål til en klima- og transport spesialist
* Inngå partnerskap med andre skoler
* Møt andre mennesker i nærmiljøet og diskuter utslipp fra transportsektoren
* Del ideer om hvordan vi kan redusere CO2-utslipp


Kan all tiden elevene bruker på disse kampanjene gjøre at de får mindre tid til å jobbe med viktige fag? Jeg mener, de får jo ikke gjort stort fra eller til med CO2, bare plages ved tanken, og få skyldfølelse. De fleste av oss blir spakere når skyldfølelsen vokser, spesielt kvinner, tror jeg - det er vel derfor vi finner den største gruppen troende blant kvinner.

Men kanskje de avprogrammeres automatisk? Ifølge Amatør1 sin tråd er det nok mange som har sovet i timen ;)

På NRK-Skole er det mye å finne - et skattkammer for framtidas historie?



Til min store overraskelse finner jeg også at NRK har litt humor ;)

Kjemper for raskere klimaendringer

Kuldelobbyister smører journalister

Danmark under havet

Hyller Stoltenberg og avslører Solheim
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.