NÅ har del II i klimagrøsseren kommet på nett:
http://mm.aftenposten.no/kloden-var/den-iskalde-katastrofenSå noen utdrag: Aftenposten presenterer i dag (14.06.14) del 2 i Ole Mathiesmoens klimagrøsserserien “Vår klode”.
Fra førstesiden fra Aftenposten: Stort bilde av en nusselig selunge med overskriften “Har ikke noe sted å være” Teksten videre: “Når hun blir stor, vil hun ikke ha noen is å føde unger på. Det fryktes at det blir like varmt på Svalbard som i København.
Noen få utvalgte utdrag fra selve artikkelen (side 17-21 i del 1):“Det pågår et dramatisk økologisk skifte på Svalbard. Oppvarmingen har vært mer en dobbelt så stor som i resten av verden.
Hva jeg føler når jeg ser isen smelte? Jeg føler smerte, dyp smerte over det jeg ser, sier Christiana Figueras – leder for de internasjonale forhandlingene. Øynene til verdens klimasjef blir blanke. “- Sorry, it’s so emotional, sier hun.”
“På Svalbard har vi allerede passert 2-gradersmålet, sier direktør Jan-Gunnar Winther ved Norsk Polarinstitutt. I Lonyearbyen har det allerede blitt 2 grader varmere i havet utenfor de siste 25 årene. Klimamodellen viser 8, kanskje 10 grader varmere gjennomsnittstemperatur i slutten av dette tiåret (?? Trykkfeil?, de mener vel hundreåret, eller?).
“Helt innerst i Kongsfjorden, møter den massive Kronebreens blåhvite 100 m høye front havet. Plutselig ljomer et drønn, som et kanonskudd. Men her på fredelige Svalbard er det ingen soldater. Det er Kronbreen som kalver. Drønnet er lyden av en enorm bit av breen som brekker av og raser ned i fjorden. Vannet fråder og en stor dønning skyller utover. Så fikk jeg altså sett det selv, at flere hundre år gammel is skaller av breen og er på vei til å bli vann. Det knitrer. Det er isens luftbobler som sprekker. Det er lyden av et klima i endring.”
“Første gang jeg sto på flystripen utenfor den norske Trollstasjonen i Dronning Mauds land sa en klimaforsker til meg at de 700-800 meterne med is under meg nok vil bli liggende i mange århundrer, årtusener fremover uansett hvor mye vi varmer opp kloden. Jeg er jammen ikke helt sikker.
SITATER SLUTT (Puuuh!)
Ja, dette var noen utvalgte OM-sitater.