Skremselspropaganda i Norge

Startet av Telehiv, oktober 31, 2011, 10:00:12 AM

« forrige - neste »

seoto

Kanskje artikkelen du har skannet er en reaksjon på denne artikkelen i TU fra 2008:

SitatEnda våtere klima

Klimaet blir enda våtere. Vi får flere flommer og jordras. Veier og bygninger må dimensjoneres for verre klima. Det hevder klimaforsker Helge Drange.

Kartlegger

- Klimaforskningen gjør oss rustet til å håndtere klimaendringene i årene som kommer. Vi skal nå kartlegge Norges klimasårbarhet, sette ned et bredt sammensatt utvalg som skal arbeide fram mot 2010. Utvalget skal sørge for å få oversikt over best tilgjengelig klimakunnskap, og stimulere til samhandling på klimaområdet, sa Solheim.

Utvalget vil bli nedsatt i nær framtid, ifølge Solheim.

Siden dette bredt sammensatte utvalget skulle arbeide fram mot 2010 passer det vel bra at vi begynner å se resultatene nå i 2012 ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Noen som synes det blir mye på månedens normalt siste dag? Ikke fortvil, det kommer mer – her.

Vi er heldige, vi som holder Aftenposten og bor i Oslo. Der kommer det mange bilag i avisen, noen dager fryktelig mange bilag. I dag (28. februar) kom det et nytt bilag: glasert papir, fargebilder, innbydende design, sendt ut av – hold dere fast – Kunnskap Oslo!  Her er noen sider

indikator - Et forskningsmagasin fra Kunnskap Oslo.

http://www.climometrics.org/12apbila.pdf

Kunnskap Oslo er et samarbeidsorgan mellom Oslo kommune og mange av byens kunnskapsmiljøer. Og da finner vi selvfølgelig: CICERO, Met. Inst og bl.a. UiO, Institutt for geofag!?! De siste 4 sidene i scannet er stoff knyttet til miljø – miljø og klima. Og igjen, en god mix av begge deler, om hverandre. Fantastisk at kunnskapsinstitusjonene våre ikke oppdager dette. Hvis de ikke skjønner det, eller ikke bryr seg om det, er det enda verre.  :o

Titel på miljøtemaet:

VÅRE BARNS VÅTERE FREMTID

Oppslag 1:

Klimakommunene
SitatProsjekt med fokus på tilpasning til klimaendringer i kommunene, innenfor områdene drikkevann, kulturarv, og naturressurser. Prosjektet er et samarbeid mellom NIVA, NILU, NIKU, Bioforsk, NINA, NIBR og CICERO.

Oppslag 2:
SitatDet blir varmere, våtere, og mer ekstremvær. Forskning på klimaendringer viser utfordringer og løsninger for politikere og byråkrater.

Dette er det intelligentiaen i Oslo får til. Og kultur/næringsbyråden understreker: TALENTENES BY, s. 2.

Miljø-delen starter med:
SitatSelv om man skulle lykkes i å kutte klimagassutslippene ned til anbefalt nivå innen 2020, viser forskningen med all tydelighet at det kommer til å bli store endringer i klimaet fremover.

Og litt senere på dagen leser jeg så

http://www.climometrics.org/12vgpres.jpg

Mytene om menneskeskapte klimaendringer er gjenstridige.  :-[

Det var en gang et hefte: KLIMA. Alt henger sammen med alt. Og det gjør jammen debatten på forumet akkurat nå også. Jeg har en følelse av at jeg kunne postet flere innlegg på en drøss temaer med tilhørende emner.  Ekstremaktivitet - menneskeskapt.  8)

Jostemikk

Bye, jeg tror det spørsmålet vi må stille oss er hvorfor alarmistene går så desperat ut akkurat nå. Hvorfor de mener å kunne tillate seg å bryte lover, å villede, å komme med blamerende løgner og bevisste misoppfatninger.

Tør du gjette? Kan det ha å gjøre med at jorda blir kaldere og kaldere, at det kommer stadig sterkere signaler på at selve drivhusteorien er misforstått, samt at flere og flere publikasjoner nå går i mot "mainstream" i sterkere eller enda sterkere grad?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

SitatSlik blir været frem til 2050
En ny klimarapport for Norden viser at de neste årene blir våtere og varmere.

Hundre forskere fra 30 ulike institutt har studert konsekvensene for Norden dersom den global oppvarmingen fortsetter, skriver storm.no.

Rapporten «Climate Change and Energy Systems», viser at somrene blir en til to grader varmere i gjennomsnitt. Det vil også påvirke vintrene som ventes å bli hele tre grader varmere.

Tre grader høres kanskje ikke så mye ut, men for å illustrere konsekvensene viser storm.no til Oslo som eksempel.

Det er jo betryggende å vite at de kan fortelle oss været fram til 2050, men vet ingenting om været neste uke ;)

Aaahh - de de må være spåmenn! Nå forstår jeg det endelig  ;D
Dagens klimaforskning består av spåmenn - hvem ville vel ha trodd det?
Har de byttet ut kortstokken med datamaskiner?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ConTrari

Sitat fra: seoto på februar 29, 2012, 09:37:38 AM
SitatSlik blir været frem til 2050
En ny klimarapport for Norden viser at de neste årene blir våtere og varmere.

Hundre forskere fra 30 ulike institutt har studert konsekvensene for Norden dersom den global oppvarmingen fortsetter, skriver storm.no.

Rapporten «Climate Change and Energy Systems», viser at somrene blir en til to grader varmere i gjennomsnitt. Det vil også påvirke vintrene som ventes å bli hele tre grader varmere.

Tre grader høres kanskje ikke så mye ut, men for å illustrere konsekvensene viser storm.no til Oslo som eksempel.

Det er jo betryggende å vite at de kan fortelle oss været fram til 2050, men vet ingenting om været neste uke ;)

Aaahh - de de må være spåmenn! Nå forstår jeg det endelig  ;D
Dagens klimaforskning består av spåmenn - hvem ville vel ha trodd det?
Har de byttet ut kortstokken med datamaskiner?

Jeg tror alarmistene bør ta et intensivkurs i kanskje-synonymer, de kommer til å trenge et utvidet vokabular her. Kommer i farten på fire: Dersom, hvis, såfremt, ifall.

Listen kan kalles Prestrud-trøsten.

BorisA

#275
Min kone og jeg er faktisk litt idealistiske.
Iallefall er vi planfadder for ei afrikansk jente.
Plan Norge utgir et blad, som jeg så og si aldri har lest, men idag gjorde jeg det.
Og der blir Gunhild Stordalen intervjuet.
Tenkte jeg skulle sitere deler av dette intervjuet.

I bladet står det bl.a:
"Gunhild Stordalen vil ikke ha egne barn. I stedet ønsker hun å redusere verdens klimautslipp, som truer selve eksistensgrunnlaget for fremtidens barn."

Senere i artikkelen sier hun:
"Jeg har mye å lære år det gjelder business. Kunnskap om business er nøkkelen til fremtidens klimakamp"

Som lege er hun svært opptatt av de medisinske konsekvensene av klimandringene .

Så får hun følgende spørsmål:
- Hvorfor ønsker du å engasjere deg i Plan?
"Fordi fattigdom og klimaendringer henger nøye sammen, Vi klarer ikke å gjøre noe med det ene, uten å ta tak i det andre. Klimaendringene vil få dramatiske konsekvenser for global helse og velferd, særlig i de fattigste landene"

-Hvordan bidrar du til en bedre verden?
"Jeg prøver å tenke klima i hverdagen. Sykler og går og kjører el-bil. Spiser lite kjøtt.

-Drømmereise, og hvorfor?
"Antarktis, og vi drar om 2 dager. Jeg ønsker å se med egne øyne konsekvensene av klimaendringene. Etterpå skal jeg til Etiopia med Plan. Å se selv hvordan klimaendringene rammer de aller fattigste skaper nærhet og engasjement."

Det var det jeg gadd å refere.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ConTrari

Sitat fra: BorisA på mars 07, 2012, 18:51:13 PM
Min kone og jeg er faktisk litt idealistiske.
Iallefall er vi planfadder for ei afrikansk jente.
Plan Norge utgir et blad, som jeg så og si aldri har lest, men idag gjorde jeg det.
Og der blir Gunhild Stordalen intervjuet.
Tenkte jeg skulle sitere deler av dette intervjuet.

I bladet står det bl.a:
"Gunhild Stordalen vil ikke ha egne barn. I stedet ønsker hun å redusere verdens klimautslipp, som truer selve eksistensgrunnlaget for fremtidens barn."

Senere i artikkelen sier hun:
"Jeg har mye å lære år det gjelder business. Kunnskap om business er nøkkelen til fremtidens klimakamp"

Som lege er hun svært opptatt av de medisinske konsekvensene av klimandringene .

Så får hun følgende spørsmål:
- Hvorfor ønsker du å engasjere deg i Plan?
"Fordi fattigdom og klimaendringer henger nøye sammen, Vi klarer ikke å gjøre noe med det ene, uten å ta tak i det andre. Klimaendringene vil få dramatiske konsekvenser for global helse og velferd, særlig i de fattigste landene"

-Hvordan bidrar du til en bedre verden?
"Jeg prøver å tenke klima i hverdagen. Sykler og går og kjører el-bil. Spiser lite kjøtt.

-Drømmereise, og hvorfor?
"Antarktis, og vi drar om 2 dager. Jeg ønsker å se med egne øyne konsekvensene av klimaendringene. Etterpå skal jeg til Etiopia med Plan. Å se selv hvordan klimaendringene rammer de aller fattigste skaper nærhet og engasjement."

Det var det jeg gadd å refere.

Ikke å anbefale som fastlege, nei. Snakker som en 14-års jente tvangsforet på pikeromaner.

Antar at hun svømmer med pingviner til Antarktis, hun kan jo satse på skyss fra Svalbard. Og her hjemme kjører hun el-bil, regner med at det er familiens eneste kjøredoning? Å bruke kollektivtransport er vel å kreve for mye når man bor på Bygdøy.

Hun er sikkert bekymret for co2-skapt økt utbredelse av malaria også.

Håper du ikke slutter å støtte Plan selv om de utgir slikt sprøyt.

BorisA

Håper du ikke slutter å støtte Plan selv om de utgir slikt sprøyt.
[/quote]
Neida, får holde ut litt sprøyt i ny og ne.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ebye

#278
Nå har Gunnar Gudmund Hernes også skrevet en klimabok:

Hot Topic - Cold Comfort

Boken blir presentert av Gudleiv Forr i Dagbladet i dag, 8. mars 2012 under tittelen (s. 2):

Hett tema, mager trøst

http://www.climometrics.org/12dbhern.jpg

Ingressen til Forr:

SitatKlimakrisen er også en mental krise. Det tar tid å endre verdensanskuelsen.

Hernes melding er at gjennom dramatiske hendelser endres våre grunnfestede forstillinger mest. Han bruker Saul for 2000 å siden som "liknelse". Han så lyset og sluttet å forfølge de kristne.

For at menneskene skal innse klimakrisen, må det en eller annen dramatisk hendelse til. Som Forr, så Hernes, de starter ut fra IPCC.

Poenget i boka er å kople sammen kunnskapen i to kulturer, naturvitenskap og humaniora.

Problemet er jo at naturvitenskapen er "unsettled", da hjelper det lite med et støttefag.  ;) 

seoto

#279
Det jeg husker Hernes best for, må være dette:

"Hernes må fjernes"

Og han har visst ikke kommet særlig lenger siden den gang?  ;)

Edit: Beklager, leste for fort, dette handler jo om GUNNAR og ikke GUDMUND :( Muligens i familie?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ConTrari

#280
Sitat fra: ebye på mars 08, 2012, 18:54:30 PM
Nå har Gunnar Hernes også skrevet en klimabok:

Hot Topic - Cold Comfort

Boken blir presentert av Gudleiv Forr i Dagbladet i dag, 8. mars 2012 under tittelen (s. 2):

Hett tema, mager trøst

http://www.climometrics.org/12dbhern.jpg

Ingressen til Forr:

SitatKlimakrisen er også en mental krise. Det tar tid å endre verdensanskuelsen.

Hernes melding er at gjennom dramatiske hendelser endres våre grunnfestede forstillinger mest. Han bruker Saul for 2000 å siden som "liknelse". Han så lyset og sluttet å forfølge de kristne.

For at menneskene skal innse klimakrisen, må det en eller annen dramatisk hendelse til. Som Forr, så Hernes, de starter ut fra IPCC.

Poenget i boka er å kople sammen kunnskapen i to kulturer, naturvitenskap og humaniora.

Problemet er jo at naturvitenskapen er "unsettled", da hjelper det lite med et støttefag.  ;)

Hmm, Gudmund Hernes er da en svært så utdatert offentlig person, prøver han på et lite comeback med klimakrisen som drahjelp?

Ganske så ironisk at han bruker disse bibelsitatene, ja det må nok en alvorlig "vekkelseskrise" til for å få flokken til å følge FN-bjella.

Bare så synd at denne dramatisk hendelsen nekter å finne sted, uansetrt hvor mye den manes frem av yppersteprestene. Artikkelen gir inntrykk av at Hernes lever litt i fortiden, med mimring tilbake til 60- og 70-tallets naturvern. Nei, Hernes er nok en "johnny-come-lately" her, pinlig sent å slenge seg på "saka" nå som den er på vei mot historiens søppeldynge.

Men hvem kunne spille rollen som en moderne Saul? Monckton?

Red 1: Aiai, jeg trodde også det var Gudmund. Tankesettet virket så likt....

Red 2: Det ER Gudmund!

seoto

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Har egentlig Hernes noen gang visst hva han snakker om?

Fra hans bok:

Nature's Voice
Even if many of the complex causal links are poorly understood and there are many lacunas in our knowledge, the IPCC has connected many of the dots. We know enough to act.
More than that: Not only have several thousand scientists reviewed and backed the IPCC assessment reports. Mother Earth is speaking directly to millions, without any intermediaries. Hurricane Katrina of 2005 is but one of many examples of freak weather; the Australian floods of 2011 is another. Glaciers are melting in Greenland and Norway; deserts are expanding in Ghana and Nigeria. The effects are there for all to see on all continents.

Bare se hvordan han her påstår at Katrina i 2005 var menneskeskapt, og likeså australsk flom. Han er nok heller dårlig oppdatert - men han fikk sikkert bra betalt :(
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Sitat fra: seoto på mars 08, 2012, 19:18:49 PM
Har egentlig Hernes noen gang visst hva han snakker om?

Ja, en gang, dvs. i noen år. Han samlet lover og skrev de ned i bøker. Den første het:

Hvorfor alt går galt.

Så, han er jo forberedt!  ;)

Bortsett fra det, bøkene er virkelig underholdende, jeg har hatt mye god lesing der ja, har 4 stk. i bokhylla.

Kanskje det er noe latent klimainnsikt der?   8)

Jostemikk

Sitat fra: ebye på mars 08, 2012, 21:39:05 PM
Sitat fra: seoto på mars 08, 2012, 19:18:49 PM
Har egentlig Hernes noen gang visst hva han snakker om?

Ja, en gang, dvs. i noen år. Han samlet lover og skrev de ned i bøker. Den første het:

Hvorfor alt går galt.

Så, han er jo forberedt!  ;)

;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren