Skremselspropaganda i Norge

Startet av Telehiv, oktober 31, 2011, 10:00:12 AM

« forrige - neste »

BaseBallStick

Takk til dere som har bidratt i Adressas debattfelt mot denne karen. Burde da gå an å trekke opp han der, såpass liten åpning som han har mellom skylappene...
"Oljen er sterkt miljøskadelig, og burde brennes!"
Fredric Hauge, Bellonas oppstartsfase...

seoto

Sitat fra: BaseBallStick på april 03, 2012, 12:07:24 PM
Takk til dere som har bidratt i Adressas debattfelt mot denne karen. Burde da gå an å trekke opp han der, såpass liten åpning som han har mellom skylappene...

Det var så lite - bare litt provokasjon ;)

Folk med slike skylapper er det vanskelig å endre, nettopp fordi de mangler evnen til å se utenfor skylappene! Da måtte du i så fall riste dem så kraftig at skylappene falt av. Imidlertid kan det virke som om skylappene er limt fast med det mest solide lim.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

stjakobs

Slike ureflekterte nikkedukker som Kamerat Kjeldsberg provoserer meg en god del (da tar jeg svakt i). Jeg har derfor mot bedre vitende fortsatt polemikken mot ham.

Dere får heller stoppe meg om jeg blir for heftig!

"IPCC is a four letter word."

Bebben

Sitat fra: stjakobs på april 03, 2012, 23:54:46 PM
Slike ureflekterte nikkedukker som Kamerat Kjeldsberg provoserer meg en god del (da tar jeg svakt i). Jeg har derfor mot bedre vitende fortsatt polemikken mot ham.

Dere får heller stoppe meg om jeg blir for heftig!

Heia stjakobs! Artig debatt klimalslagsmål, men innleggene dine er gode. Jeg merker meg også en et hakk mer "krigersk" Geir Aaslid...

Legger ut linken på nytt til "Fornekterne" for at folk skal slippe å lete etter den:

http://www.adressa.no/meninger/article1797905.ece

Som et lite apropos, i artikkelen jeg linket til tidligere i kveld i psykologenes fagtidsskrift, ser jeg et likhetspunkt: Det snakkes om "fienden". Krigsmetaforikk, med andre ord, dette er nylig blitt omsnakket på ClimateAudit som en opptrapping av retorikken i "klimakrigen", ja "krigen". Det måtte vel gå slik... Prestrud og Mann har holdt på slik lenge eller hele tiden, men jeg har en slags "magefølelse" av at det har hardnet til i det siste. Rasmus Benestad i Nye meninger har en link til Physics today der det gulpes opp en masse sure oppstøt om "denialists" - og lite annet. Kan nesten se ut som om de ikke har noe mer å fare med for tiden enn "stakkars Phil/Mike/Eric/Ben/Kev/Pål.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

BorisA

I kveld (kl. 20.25) viser NRK1 programmet "Northern Passage".

I programinformasjonenen står det:
"Aldri før har noen seilt rundt Nordpolen på en sommer. Med 30-fots trimaranen North Passage skal Børge Ousland og Thorleif Thorleifsson finne isfritt farvann gjennom både Nordøstpassasjen og Nordvestpassasjen."

Det blir vel noen drypp med CAGW-propaganda i det programmet tenker jeg.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Jostemikk

Jeg synes de har fått mer enn nok oppmerksomhet og penger. AGW-penger fra statskassa. Det er mye annet å gjøre enn å kaste bort tiden på propaganda av simpleste sort.

Jeg gjør som under Earth Our. Det stikk motsatte av hva de håper folk skal gjøre. ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

BorisA

Sitat fra: BorisA på april 05, 2012, 16:30:06 PM
I kveld (kl. 20.25) viser NRK1 programmet "Northern Passage".

I programinformasjonenen står det:
"Aldri før har noen seilt rundt Nordpolen på en sommer. Med 30-fots trimaranen North Passage skal Børge Ousland og Thorleif Thorleifsson finne isfritt farvann gjennom både Nordøstpassasjen og Nordvestpassasjen."

Det blir vel noen drypp med CAGW-propaganda i det programmet tenker jeg.
Nå har jeg sett programmet, og det ble omtrent som ventet, ei AGW-smørje.
I farta kommer jeg på følgende påstander som ble framsatt i programmet:

- Denne turen viser visuelt at klimaendringer faktisk skjer
- Vi så bare 2 isbjørner på hele turen (det er sikkert riktig, men hva så?)
- For bare 10 år siden ville en sånn tur vært umulig
- I moderne tid (hva nå det måtte bety) har det aldri vært så lite is i arktis.
- Og her ser vi noe av åsakene til klimaendringene (oljeplattformene kom nå tilsyne), nemlig vår utvinning og bruk av fossilt brensel.

Og sånn går no dagan....
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

BorisA

I denne artikkelen innrømmer Benestad en svak sammenheng mellom temperatur og klima:

http://www.yr.no/nyheter/1.8049985

Men fastholder at den er svak og at andre faktorer innvirker mer.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ebye

Hallo i luken!

Her var mange interessante passasjer.

SitatTroen på slike sammenhenger forsvant etterhvert fordi de man fant hadde en tendens til å bryte sammen ettersom man over tid fikk mer tilfang av målinger.

For mye data? Kan det være "low level of knowledge" om faktorene? Kan det være kvaliteten på modellene?

SitatDen seneste forskningen antyder at det likevel kan være en sammenheng mellom solaktivitet og klima, men at den er veldig svak og ikke så styrende som andre forhold (for eksempel vulkaner, variasjon i vindretning, og drivhusgasser).

Her kommer vel delvis svaret, nå vet litt mer, litt bedre!

SitatDu kan derfor sammenligne det forholdet du ser med det som ville vært, dersom det var tilfeldig.

Dette er ikke helt enkelt, men værvarslerne kan hjelpe:

SitatSlik kan det måles

Du kan for eksempel sammenligne målingene med værvarslene.

Vi vet med sikkerhet at værvarslene ikke tar høyde for solaktiviteten (fordi det er vi som har laget værvarslingsmodellene og mater dem ned input).

Hvis svingningene blir varslet av værvarslingsmodellene foreksempel på yr.no, er det liten sannsynlighet for at det har noe med solaktiviteten å gjøre.

Er det jeg som har tungt for dette?

1. Du kan derfor sammenligne det forholdet du ser med det som ville vært, dersom det var tilfeldig.
2. Vi vet med sikkerhet at værvarslene ikke tar høyde for solaktiviteten.
3. Hvis svingningene blir varslet av værvarslingsmodellene foreksempel på yr.no, er det liten sannsynlighet for at det
    har noe med solaktiviteten å gjøre.

Når er det tilfeldig? Når temperaturøkningen blir varslet eller når den ikke blir varslet?

Er det slik at sett bort fra solaktiviteten, så varsler de alt som ikke er tilfeldig?

Kan noen bistå og få meg ut av Erasmus Montanus-labyrinten?  ;)

Amatør1

Sitat fra: ebye på april 08, 2012, 12:14:32 PM
Er det jeg som har tungt for dette?

1. Du kan derfor sammenligne det forholdet du ser med det som ville vært, dersom det var tilfeldig.
2. Vi vet med sikkerhet at værvarslene ikke tar høyde for solaktiviteten.
3. Hvis svingningene blir varslet av værvarslingsmodellene foreksempel på yr.no, er det liten sannsynlighet for at det har noe med solaktiviteten å gjøre.

Siden værvarslene med sikkerhet ikke tar med solaktiviteten, så betyr altså ikke solaktiviteten noe for værvarslene....

Benestad prøver å si at værvarslene er fasit, mens været er å betrakte som støy - det kan aldri bli så nøyaktig som værvarslene. Dette er 1984-logikk.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

SitatDette er 1984-logikk.

;D  ;)  :P  ???  :o
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

FN-Norge (FN-sambandet)

Det er skummelt mye man ikke vet særlig mye om, og mange ganger vet man ingen ting!

Jeg går gjennom UDs forskjellige utdelinger (interessant lesestoff!), og ved å undersøke hva de forskjellige institusjonene står for, kom jeg over:
Globalis

Her er det samlet utrolig mye informasjon, og det er ment å danne grunnlag for undervisning i forskjellige trinn i utdanningen.

Mine søk på Globalis førte meg også til denne siden:

Verdenskart

Litt ned på siden kom jeg over et glødende og varmedirrende kart om hvordan temperaturen vil være i år 2090 - dersom vi ikke redder klimaet:
Temperatur 2090

Det er flere spennende linker som vil fortelle våre barn og unge hvilken truende framtid vi har foran oss. De viser også til en artikkel i Teknisk Ukeblad fra 2006:
Arktisk is smelter i rekordfart

Legg også merke til på høyre side av artikkelen, en artikkel fra 2007:
Havet kan stige 64 meter

Det er tydeligvis ikke grenser for hvor mye arbeid som er nedlagt på dette området!

På dette nettområdet kan man nok tilbringe mange timer uten å klare å komme over alt det som finnes av opplysninger ;)

Hvor mye har alt dette kostet oss? Jeg sier ikke at jeg synes at alt er bortkastet, men jeg misliker sterkt at barn og ungdom skal vokse opp med slik skremselspropaganda! Men det er kanskje slik den nye verden skal være?

Noen får sikkert et inntrykk av at jeg misliker FN ekstremt sterkt. Det er ikke helt riktig. De har gjort mye godt arbeid rundt om i verden. Men det virker for meg som om politikken griper dypere og dypere inn i det de gjør på verdensbasis, og den måten de misbruker "klimakrisa" på bekymrer meg sterkt. Det er mange velmenende og snille mennesker som jobber i systemet, men det er også mange som misbruker det til å øke sin egen, personlige makt.

Jeg har hørt fra folk som har arbeidet innenfor hjelpesystemene at de ser mye korrupsjon og ofte uhemmet bruk av penger. Jeg har hørt folk si at de aldri mer vil være med på noe slikt etter det de opplevde; de satt illusjonsløse tilbake. Enkelte går så langt som til å si: GI IKKE PENGER! Og det er tøft å høre - når det kommer fra opprinnelig snille og velmenende mennesker.

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

BorisA

#372
Akkurat nå (kl 10.45) begynte på NRK2 programmet "Miljøkatastofen i København"
Det omhandler selvsagt klimakonferansen i 2009, og programmet virker innledingsvis rimelig alarmistisk.
Hørte nettopp påstanden om 5 grader temperaturstigning innen 2100 hvis vi ikke..........
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Amatør1

Sitat fra: BorisA på april 09, 2012, 10:52:46 AM
Akkurat nå (kl 10.45) begynte på NRK2 programmet "Miljøkatastofen i København"
Det omhandler selvsagt klimakonferansen i 2009, og programmet virker innledingsvis rimelig alarmistisk.
Hørte nettopp påstanden om 5 grader temperaturstigning innen 2100 hvis vi ikke..........

Ja, Gordon Brown sa jo i Oktober 2009 at man hadde "50 days to save the world", og om man ikke fulgte det opp, så...... "no retrospective future agreement can undo that choice. By then, it will be irretrievably too late".

Så nå er det ugjenkallelig for sent, ikke sant?

Brown: '50 days to save world'


It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

En ting er de 50 Brown-dagene.

Tenk om den globale temperaturen skulle begynne å gå nedover. Da gjelder hverken "the tipping point" eller "no return", eller som i naturen: en reaksjon som ikke er underlagt massevirkningsloven.

Konklusjon: Vi er i likevekt. YESS!   8)