Skremselspropaganda i Norge

Startet av Telehiv, oktober 31, 2011, 10:00:12 AM

« forrige - neste »

Jostemikk

Den nøkkelen bør oppbevares i Mjøsa på utsiden av Skreia-landet. Hadde jeg hatt abonnement på den avisen, skulle jeg gjort som deg, BaseBallStick. Fikk imidlertid telefon fra en ivrig selger som skulle ha meg til å abonnere på Aftenposten. Jeg spurte om de hadde gjort deg jeg krevde forrige gang de ringe, nemlig gitt Mathismoen sparken. Det hadde de ikke, og jeg ba dem vennligst la være å kontakte meg mer før han har forsvunnet. Et lite spurvepip i den store sammenheng, men det er viktig å pipe med den stemmen man har.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på juli 18, 2012, 20:11:58 PM
Den nøkkelen bør oppbevares i Mjøsa på utsiden av Skreia-landet. Hadde jeg hatt abonnement på den avisen, skulle jeg gjort som deg, BaseBallStick. Fikk imidlertid telefon fra en ivrig selger som skulle ha meg til å abonnere på Aftenposten. Jeg spurte om de hadde gjort deg jeg krevde forrige gang de ringe, nemlig gitt Mathismoen sparken. Det hadde de ikke, og jeg ba dem vennligst la være å kontakte meg mer før han har forsvunnet. Et lite spurvepip i den store sammenheng, men det er viktig å pipe med den stemmen man har.

Bra initiativ! Denslags har jeg sansen for. Fortsett slik.  ;) De som ringer deg jobber ikke i avisen, men det behøver vi jo ikke late som om vi forstår. De vil jo ikke alltid inrømme det selv om du spør. Det er helt riktig å gå i skikkelig konkret dialog med slike selgere, noe jeg alltid gjør  ;) .  Det å kreve en navngitt journalists avgang er helt på sin plass i slike sammenhenger, hvordan skal vi ellers få kommunisert  vår mening om hans aktiviteter til avisen? På avisens debattsider?

Det pleier generelt å bli litt trykket stemning med slike telefonselgere på tråden, særlig fordi  jeg er registrert i Brønnøysundregisteret, noe disse folkene later som om de ikke forstår.  Jeg krever alltid fullt navn av oppringeren før han/hun får fortsette. Som regel strander det der. Hvis jeg får fullt navn, krever jeg hans/hennes private telefonnummer.  Da pleier de å legge på, men det har hendt de har spurt hvorfor jeg ber om det, og jeg svarer da: "Du har ingen grunn til å tro at jeg vil kjøpe noe av deg, men du ringer allikevel. Jeg har ingen grunn til å tro at du vil kjøpe noe av meg, men jeg ringer allikevel.". Osv., det er noen flere stadier.

Get the picture?  ;D  Rekorden var den gangen selgeren slengte på røret i fortvilelse, og sjefen hennes ringte meg opp enda en gang og mente jeg ikke hadde noe med å være uforskammet når folk plaget meg på min egen telefon. Da spurte jeg om hans fulle navn og private telefonnummer.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Hehe! ;D

Kjørte lenge denne. - Er du en slik telefonselger? hvorpå personen i den andre enden jo måtte svare bekreftende på spørsmålet. Da var det bare å kline til med avslutningen - Siden jeg svarte deg må du forstå at jeg allerede har telefon.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

 ;D  ;D  ;D  Det må jeg prøve en gang.  :P
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

jarlgeir

En annen variant er å utgi seg for politmann.
Man har nettopp påbegynt mordetterforskning på åstedet og gjør oppmerksom på at alle som ringer avdøde er under mistanke.

Så ber man om navn og nummer og gjør oppmerksom på at samtalen både tas opp på bånd og spores.

Funket veldig bra her, bortsett fra at det var vanskelig å holde en alvorlig tone hele tiden :p
It's the sun, stupid!

Bebben

Mange bra her, en variant jeg selv har prøvd:

- Hei, snakker jeg med Bebben? (og da har man jo allerede gjettet på at det er en selger - det er noe med tonen.)

- Jo, det stemmer.

- Kan jeg få spørre deg hvilken strømleverandør du har?

- Nei.

- Hva behager?

- Det har du ikke noe med - det er min sak.

Hvorpå selgeren til min forundring hisset seg opp og tydeligvis mente at jeg hadde opplysningsplikt overfor ham når det gjaldt min strømleverandør. Noe jeg påpekte at jeg ikke hadde, og han ble, igjen litt overraskende, mer og mer krakilsk fordi jeg påpekte dette (for meg) enkle faktum. Til slutt måtte jeg jo bare si at

- Jeg antar at du ønsker å selge meg et eller annet. Jeg er ikke interessert, adjø.


Ellers har jeg en grei strategi som har vist seg vel så effektiv som å registrere seg i Brønnøysundregistrene - hver gang en selger har ringt, lagrer jeg en ny "kontakt" på telefonen med tittelen "OBS Selger#1", "OBS Selger #2", "OBS Selger#...n".

Deretter lar jeg være å ta telefonen når disse numrene ringer. Og det blir lenger og lenger mellom hver gang...
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Sitat fra: jarlgeir på juli 18, 2012, 23:21:18 PM
En annen variant er å utgi seg for politmann.
Man har nettopp påbegynt mordetterforskning på åstedet og gjør oppmerksom på at alle som ringer avdøde er under mistanke.

Så ber man om navn og nummer og gjør oppmerksom på at samtalen både tas opp på bånd og spores.

Funket veldig bra her, bortsett fra at det var vanskelig å holde en alvorlig tone hele tiden :p

For første gang det jeg kan huske, gleder jeg meg nå til neste oppringing fra en telefonselger. ;D

Sitat fra: Bebben på juli 18, 2012, 23:41:19 PM
Mange bra her, en variant jeg selv har prøvd:

- Hei, snakker jeg med Bebben? (og da har man jo allerede gjettet på at det er en selger - det er noe med tonen.)

- Jo, det stemmer.

- Kan jeg få spørre deg hvilken strømleverandør du har?

- Nei.

- Hva behager?

- Det har du ikke noe med - det er min sak.

Hvorpå selgeren til min forundring hisset seg opp og tydeligvis mente at jeg hadde opplysningsplikt overfor ham når det gjaldt min strømleverandør. Noe jeg påpekte at jeg ikke hadde, og han ble, igjen litt overraskende, mer og mer krakilsk fordi jeg påpekte dette (for meg) enkle faktum. Til slutt måtte jeg jo bare si at

- Jeg antar at du ønsker å selge meg et eller annet. Jeg er ikke interessert, adjø.


Ellers har jeg en grei strategi som har vist seg vel så effektiv som å registrere seg i Brønnøysundregistrene - hver gang en selger har ringt, lagrer jeg en ny "kontakt" på telefonen med tittelen "OBS Selger#1", "OBS Selger #2", "OBS Selger#...n".

Deretter lar jeg være å ta telefonen når disse numrene ringer. Og det blir lenger og lenger mellom hver gang...

Jeg gjorde nesten som deg en periode, Bebben. Jeg lagret ikke numrene og ga dem navn, men jeg ble så lei dem at jeg sluttet å ta telefonen de gangene jeg ikke kjente den som ringte, og alle disse kjente hadde jeg jo gitt navn og lagret. Man gjør gjerne det med venners og families telefonnummer. For noen uker siden mistet jeg mobilen i gulvet, og den sa takk for seg. Måtte kjøpe et billig krek av en mobil fra 1859 eller deromkring, og jeg fikk selvfølgelig ikke brukt minnekortet fra den gamle. Dermed hadde jeg ikke lenger noen telefonliste.

Telefonnumre har jeg sluttet å huske for mange år siden, så den første uka tok jeg av ren telefonselger-skrekk ikke telefonen samme hvem som ringte.

Beskjed til dere som lurer på hvorfor jeg ikke svarer, men har sett at jeg skriver her på forumet. Telefonlista min blir oppdatert kontinuerlig, og jeg regner med å svare alle jeg er glad i før jul.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

SitatFor noen uker siden mistet jeg mobilen i gulvet, og den sa takk for seg. Måtte kjøpe et billig krek av en mobil fra 1859 eller deromkring, og jeg fikk selvfølgelig ikke brukt minnekortet fra den gamle. Dermed hadde jeg ikke lenger noen telefonliste.

Noe lignende skjedde med meg rett før jul, midt under min årlige førjulsgløgg faktisk, da både mobiltelefon, iPod og stereoforsterker plutselig sa takk for seg - samtidig. Kort tid før hadde det samme skjedd med en vannkoker og en DVD-spiller... men heldigvis er jeg ikke paranoid, så jeg trodde ikke CIA (Climate Intelligence Agency) var ute etter meg... men siden du nevner det, min kontaktliste er fremdeles ikke helt oppdatert... noe som fikk meg til å savne min gamle telefonbok... men der står det jo nesten bare fasttelefoner. Tror jeg skaffer meg en ny.

Mobilen min var rimelig ny, og jeg hadde ikke mistet den i golvet. Derimot hadde den ligget på bunnen av en sjøørretelv i en halv times tid noen måneder før, men den virket da rett etterpå? Nei disse elektroniske dingsene er rent for skjøre, tåler ikke alminnelig bruk.

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på juli 18, 2012, 21:50:10 PM
Hehe! ;D

Kjørte lenge denne. - Er du en slik telefonselger? hvorpå personen i den andre enden jo måtte svare bekreftende på spørsmålet. Da var det bare å kline til med avslutningen - Siden jeg svarte deg må du forstå at jeg allerede har telefon.

Den åpenbare oppfølgeren: - Det er jo de som ikke har telefon som er dine potensielle kunder, det er dem du må ringe.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Sitat fra: Bebben på juli 18, 2012, 23:41:19 PM
Mange bra her, en variant jeg selv har prøvd:

- Hei, snakker jeg med Bebben? (og da har man jo allerede gjettet på at det er en selger - det er noe med tonen.)

- Jo, det stemmer.

- Kan jeg få spørre deg hvilken strømleverandør du har?

- Nei.

- Hva behager?

- Det har du ikke noe med - det er min sak.

Hvorpå selgeren til min forundring hisset seg opp og tydeligvis mente at jeg hadde opplysningsplikt overfor ham når det gjaldt min strømleverandør. Noe jeg påpekte at jeg ikke hadde, og han ble, igjen litt overraskende, mer og mer krakilsk fordi jeg påpekte dette (for meg) enkle faktum. Til slutt måtte jeg jo bare si at

- Jeg antar at du ønsker å selge meg et eller annet. Jeg er ikke interessert, adjø.


Ellers har jeg en grei strategi som har vist seg vel så effektiv som å registrere seg i Brønnøysundregistrene - hver gang en selger har ringt, lagrer jeg en ny "kontakt" på telefonen med tittelen "OBS Selger#1", "OBS Selger #2", "OBS Selger#...n".

Deretter lar jeg være å ta telefonen når disse numrene ringer. Og det blir lenger og lenger mellom hver gang...

Ingen grunn til å være slem mot dem.

Min taktikk er å høre tålmodig på deres åpningstale, og bare si: "Unnskyld, kan du gjenta det?" Og halvveis i repetisjonen si; "Fint, kan du sende den info'en på epost?" Av en eller anen grunn kan de aldri det, og da så...."mange takk" (med tonefall som sier: LOSER!)

Vel, kanskje litt slemt likevel.

ConTrari

Sitat fra: Bebben på juli 18, 2012, 23:41:19 PM
Mange bra her, en variant jeg selv har prøvd:

- Hei, snakker jeg med Bebben? (og da har man jo allerede gjettet på at det er en selger - det er noe med tonen.)

- Jo, det stemmer.

- Kan jeg få spørre deg hvilken strømleverandør du har?

- Nei.

- Hva behager?

- Det har du ikke noe med - det er min sak.

Hvorpå selgeren til min forundring hisset seg opp og tydeligvis mente at jeg hadde opplysningsplikt overfor ham når det gjaldt min strømleverandør.

Vel, må innrømme at jeg har gjort akkurat det samme når de ringer og spør hvilket telefonselskap jeg bruker.

"Angår ikke deg." Ferdig med det. Jeg mener, hvis deres produkt er så godt, spiller det ingen rolle hva jeg bruker ? Men jeg antar at de vil ha denne infoen for å justere sitt tilbud. No way.

Bebben

Re ditt nest siste innlegg ConTrari så har jeg også en del ganger bedt dem sende meg et skriftlig tilbud på e-post, men det skjer aldri.

Jeg tipper at de fleste telefonselgere er relativt uerfarne ungdommer som ikke har lært stort annet enn å være pågående. Mange av dem har kanskje akkurat et talent for dette, men de er ikke i stand til, har ikke fullmakt til eller er ikke interessert i å følge opp et tilbud per e-post. Sannsynligvis fordi det ikke er noen penger å hente på det for dem.

Sto det til meg, ville telefonsalg vært forbudt. Jeg lurer på hvor mange usikre mennesker - mange av dem eldre, som aldri har vært uhøflige på telefonen - som lar seg prakke på ting de ikke trenger og/eller ikke er i deres interesse på grunn av denne pushingen.

Mitt standpunkt er slik: "Jeg kjøper ALDRI NOE på telefon." Jeg kan anbefale det til andre, ingen grunn til å gjøre verden mer komplisert enn den er. Har du et behov du kan kjøpe en løsning på, finner du den nok. :)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Amatør1

Sitat fra: Bebben på juli 19, 2012, 01:13:23 AM
Jeg tipper at de fleste telefonselgere er relativt uerfarne ungdommer som ikke har lært stort annet enn å være pågående. Mange av dem har kanskje akkurat et talent for dette, men de er ikke i stand til, har ikke fullmakt til eller er ikke interessert i å følge opp et tilbud per e-post. Sannsynligvis fordi det ikke er noen penger å hente på det for dem.

... og fordi det kan bevises hva de har sagt.

Forøvrig er det noen likhetstrekk mellom telefonselgere og klima-netttroll. Pågående, frekke, uerfarne. Kan hende det er overlapp....

Sitat fra: Bebben
Mitt standpunkt er slik: "Jeg kjøper ALDRI NOE på telefon." Jeg kan anbefale det til andre, ingen grunn til å gjøre verden mer komplisert enn den er. Har du et behov du kan kjøpe en løsning på, finner du den nok. :)

Samme her. Og jeg svarer aldri på "spørreundersøkelser", som regel er det fordekt telefonsalg. Det går selvsagt utover dem som evt. "har lov til" å ringe deg, men det problemet får de ta opp med myndighetene, ikke med meg. Jeg svarer ikke uansett.

Forbudt? Selvsagt skulle det vært forbudt. Mye av det er også allerede ulovlig, oppringning med talemaskin f.eks. (det sker meg av og til) er ulovlig ihht. Markedsføringsloven.

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Sitat fra: Amatør1 på juli 19, 2012, 11:29:13 AM
Sitat fra: Bebben på juli 19, 2012, 01:13:23 AM
Jeg tipper at de fleste telefonselgere er relativt uerfarne ungdommer som ikke har lært stort annet enn å være pågående. Mange av dem har kanskje akkurat et talent for dette, men de er ikke i stand til, har ikke fullmakt til eller er ikke interessert i å følge opp et tilbud per e-post. Sannsynligvis fordi det ikke er noen penger å hente på det for dem.

... og fordi det kan bevises hva de har sagt.

Forøvrig er det noen likhetstrekk mellom telefonselgere og klima-netttroll. Pågående, frekke, uerfarne. Kan hende det er overlapp....

Sitat fra: Bebben
Mitt standpunkt er slik: "Jeg kjøper ALDRI NOE på telefon." Jeg kan anbefale det til andre, ingen grunn til å gjøre verden mer komplisert enn den er. Har du et behov du kan kjøpe en løsning på, finner du den nok. :)

Samme her. Og jeg svarer aldri på "spørreundersøkelser", som regel er det fordekt telefonsalg. Det går selvsagt utover dem som evt. "har lov til" å ringe deg, men det problemet får de ta opp med myndighetene, ikke med meg. Jeg svarer ikke uansett.

Forbudt? Selvsagt skulle det vært forbudt. Mye av det er også allerede ulovlig, oppringning med talemaskin f.eks. (det sker meg av og til) er ulovlig ihht. Markedsføringsloven.

Min holdning til spørreundersøkelser er konsekvent: Det er verdifull informasjon, ettersom oppdragsgiver bruker og byrået tjener penger på å få tak i den, og da forlanger jeg betaling.

Eneste gang jeg er blitt tilbudt dette, var da jeg ble kapret på Egertorget for å delta i en blindtest av lettøl-typer i forbindelse med utvikling av et nytt produkt. De tilbød en sixpack og det var helt greit  8).

ConTrari

TU har et oppslag om den manglende temperaturøkningen. Her er det i det minste noen spørsmål som stilles, om enn ganske så servilt. Furevik hos Bjerknes svarer. Er ikke dette temmelig frekt:

"Har den manglende temperatur­økningen vært en overraskelse for klimaforskerne?
– Til dels. De siste 15 årene har naturlig­ variasjon kompensert for og fullstendig maskert vekk den menneskeskapte CO2-effekten på temperaturen."


Gått og gjemt seg, altså, dukker opp før neste klimamøte? Blir litt provosert av dette. Men, en liiiiten innrømmelse må han ut med:

"Har fors­kernes fremstilling bidratt til forventningen om at det skal bli veldig varmt, veldig fort?
– De fleste forskere er ganske objek­tive, men det er noen som overdriver."


HVEM DA????

http://www.tu.no/miljo/2012/07/19/-naturlige-klimavariasjoner-skjuler-co2-effekten

...og under ruller debatten...