Skremselspropaganda i Norge

Startet av Telehiv, oktober 31, 2011, 10:00:12 AM

« forrige - neste »

Bebben

ebye:

SitatOg dette er forskningens høyborg i Norge. Og når jeg registrerer alle de med akademsik utdannelse som har kjøpt IPCC-doktrinen, ja da blir jeg skremt. Har de ikke forstått Erasmus Montanus i det hele tatt? Vi møter akademikere i Concerned Scientists, og folk med høyere utdanning innen kunstneryrkene. Hvor har de gjort av spørsmålstegnet sitt?

Jeg må vel akseptere at politikerne skaper sin hype. Og det er forståelig at mange av "folk flest" faller ned på "sjefens" standpunkt. Men at vitenskapere ikke stiller et eneste kritisk spørsmål åpent, er som tatt ut av 1984.

Jeg har også hele tiden undret meg over at det nettopp ser ut til å være "eliten" som har kjøpt budskapet om "menneskeskapte klimaendringer" uten å stille kritiske spørsmål, og også representanter for "eliten" som opptrer som tankepoliti både i offentligheten og privat.

Jeg husker ikke om jeg har nevnt dette før, men kanskje det ikke skader å gjentas:

Her er en innsiktsfull kommentar fra et to år gammelt radiointervju med Richard Lindzen (intervjuet ser dessverre ikke lenger ut til å være tilgjengelig):

SitatWhen asked about climate fears, Lindzen dismissed the notion that "ordinary" Americans are buying into former Vice President Al Gore's climate views.

"We are too smart for that. You look at the polls, ordinary people see through this, but educated people are very vulnerable," Lindzen quipped. (at 09:14 min. mark on audio)
Lindzen noted that people are being told that if they change a lightbulb, they are "saving the Earth", they are "virtuous, they are smart."

"Now you are told if you that if you don't understand global warming is going on, you are dumb, but if you agree to it, you are smart," Lindzen explained.
Sakset fra

http://www.climatedepot.com/a/1812/MIT-Climate-Scientist-Ordinary-people-see-through-manmade-climate-fears--but-educated-people-are-very-vulnerable

Det ser ut til at Lindzen sier at disse gruppene er mer sårbare (educated people are very vulnerable) fordi de er reddere for å framstå som dumme. Kanskje er de mer utsatt for press en oss vanlige fotgjengere? Eller er det akademiske karrierehensyn som hele tiden går foran?

Nå avdøde Georg Johannessen skrev noe om "mangelen på mannsmot*" for en tid tilbake - en av de tingene jeg skulle ha lest men ikke har fått lest. (Hva er smileyen for "irritert på seg selv"?). Kanskje flere akademikere burde tenke over hva "mannsmot" innebærer.


*OK, for å være både politisk korrekt og i samsvar med min egen oppfatning, finnes det strålende eksempel på "mannsmot" utøvd av kvinner i klimadebatten. Hva de vil kalle sitt eget mot, får være opp til dem selv. :).
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ebye

Sitat fra: BorisA på desember 30, 2011, 20:10:38 PM
Har gått raskt gjennom statsministerens nyttårstaler fra 2005 til 2011.
2005 var Bondeviks siste nyttårtale, deretter overtok Stoltenberg.
Ikke noe klimaalarmisme i 2005 og 2006, men så "tar det seg opp".
Her en oversikt (tar bare med utdrag som omhandler klima):

Han kommer garantert til å ha en god porsjon klimaalarmisme også i kommende nyttårstale, særlig etter "Dagmar-omskrivingen".

Takk for den gjennomgangen, BorisA. Der sparte du meg for litt klipp og lim.  :)

For de som ønsker å lese Nyttårstalene i sin helhet, og filosofere over hva som blir nevnt og hva som ikke blir nevnt, er linkene her

2006
http://www.regjeringen.no/nb/dep/smk/aktuelt/taler_og_artikler/statsministeren/statsminister_jens_stoltenberg/2006/statsministerens-nyttarstale-2006.html?id=113302
Intet om klima!

2007
http://www.regjeringen.no/nb/dep/smk/aktuelt/taler_og_artikler/statsministeren/statsminister_jens_stoltenberg/2007-4/statsministerens-nyttarstale-2007.html?id=440349

2008
http://www.regjeringen.no/nb/dep/smk/aktuelt/taler_og_artikler/statsministeren/statsminister_jens_stoltenberg/2008/nyttarstale-2008.html?id=495221

2009
http://www.ba.no/nyheter/irix/rikspolitikk/article4021582.ece

2010
http://www.regjeringen.no/nb/dep/smk/aktuelt/taler_og_artikler/statsministeren/statsminister_jens_stoltenberg/2010/statsministerens-nyttarstale-2010.html?id=589483

2011
http://www.regjeringen.no/nb/dep/smk/aktuelt/taler_og_artikler/statsministeren/statsminister_jens_stoltenberg/2011/statsministerens-nyttarstale-2011.html?id=629901

2012
?

Telehiv

#137
Ny løpergutt flagget i Aftenposten

Mathismoen, norsk presses alarmistløpergutt par excellence, er dessverre ikke alene hos tanta i Akersgata:
En annen Aftenpostenjournalist, Arild Færaas, avslører seg her som fullstendig og ukritisk IPCC-forkynner ifm. med det fullstendig tendensiøse og håpløse oppslaget om "ny varmerekord" på Sydpolen, her er hans bidrag til høyverdig journalistikk i fedrelandet:

Arild Færaas

Klapp sammen


Hei.

Dessverre har vi ikke info helt tilbake fra Big Bang/Skapelsen (stryk det som ikke passer), så da må vi forholde oss til den historikken som gjelder.

Når det gjelder klimahysteri skjønner jeg ikke hva du mener. Den globale oppvarmingen, som et samlet forskerkorps stiller seg bak, nevnes ikke i denne artikkelen.

Hverken Aftenposten eller Adresseavisen (hvor denne artikkelen opprinnelig stammer fra) blir støttet av staten ettersom vi ikke kvalifiserer til pressestøtten. Sannhetsdepartementet kjenner jeg heller ikke til.

Ha en god dag :)

Hilsen

Arild Færaas,
journalist,
Aftenposten 


Saken? Jo, at man har funnet en dag som er varmere enn i 1978....og Aftenposten ser mulighetene for en liten norsk propagandasak.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Rekordvarmt-p-Sydpolen-i-julen-6731188.html

Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

jarlgeir

Her er en norsk nettside for klimapropaganda.

http://www.sydhav.no/terje/klimanytt/debatt.htm

Mannen beskriver seg selv som Norges første klimaflyktning, og er en gjenganger i Aftenposten hver gang de har en artikkel om klima. Han beviser selvsagt klimakatastrofen ved å linke til sin egen nettside  ;D

Noen som har hatt befatning med denne vandrende klimakatastrofen?

Hvilken klimalobbyist er han tilknyttet?
It's the sun, stupid!

ConTrari

Sitat fra: jarlgeir på desember 31, 2011, 13:04:07 PM
Her er en norsk nettside for klimapropaganda.

http://www.sydhav.no/terje/klimanytt/debatt.htm

Mannen beskriver seg selv som Norges første klimaflyktning, og er en gjenganger i Aftenposten hver gang de har en artikkel om klima. Han beviser selvsagt klimakatastrofen ved å linke til sin egen nettside  ;D

Noen som har hatt befatning med denne vandrende klimakatastrofen?

Hvilken klimalobbyist er han tilknyttet?

Tviler sterkt på om noen vil ha ham. Det ville bli "disaster by association".

ebye

Nå er det ikke lenge til Jens S. skal fortelle "eventyr". Men vi har flere Statstopper å lytte til. I går var det Kongens nyttårstale:

Han fikk det til, den gamle skalden, en flott start på Kongens nyttårstale:

"Mangt skal vi møte – og mangt skal vi mestre. Dagen i dag – den kan bli vår beste dag. Slik lyder en strofe i en av Erik Byes viser."

Litt lenger ned:

"Historien gir utvilsomt rikt grunnlag både for framtidstro og pessimisme. Mye kan virke motstridende også i vår egen tid. Utvikling og vekst bringer millioner ut av fattigdom. På den andre siden tyder stadig mer på at vår jord ikke tåler en videre utvikling lik den som har skapt vår egen velstand. Perspektivet er uansett nyttig. Vi lever i dag så tett på begivenhetene, og så intenst i vår egen tid, at vi godt kan ta et skritt tilbake og forsøke å lese de lange linjene."

Han slipper ikke helt unna den statsautoriserte tanken, om jeg tolker rett!

Dog, avslutningen er i stil med starten:

"Med håp for det nye året tar vi også med den siste strofen i Erik Byes vakre vise:

Dagen i morgen – den skal bli vår beste dag."

Kanskje vi må kikke litt på Kongens nyttårstaler fra 2007 også?  ;)

Amatør1

Jeg gadd ikke høre på eventyrfortelleren, men ventet til vi kunne søke på hva som ble sagt.

SitatEn dag blir kanskje Thomas og Danica venner på fremtidens Facebook.

Hmmm... viktige ting formidles i din nyttårstale, Jens....

SitatInternett på sitt verste er når totalitære forførere får snakke uimotsagt i mørke kroker på nettet. Dette må vi møte med fasthet.

Vi skal drive dem ut med kunnskapens lys.

I Juli snakket du om "mer åpenhet, mer demokrati", da ble AD nedlagt samtidig. Nå er det kanskje oss du tenker på, vi må ikke få snakke, selv ikke her i vår egen "mørke krok" (som ikke er spesielt mørk)? Litt mer totalitær har du blitt i år, Jens.

"Kunnskapens lys", det er noe religiøst over det der.

SitatIkke for å sensurere meninger eller kvele debattene.

Nei, hvem kunne troe noe slikt, Jens...

Sitat
Det er å vise ytringsansvar å si: "Nei, du tar feil"
Vi gjør det ved lunsjbordet på jobben.
Nå er tiden inne for også å gjøre det på nettet.

Vi har vist ytringsansvar ganske lenge, Jens. Vi har sagt "Nei, du tar feil" ang. klimapolitikken i flere år, og stemmen blir stadig sterkere. Vi har gjort det på nettet helt siden lenge før du kom med den Månelandingen i 2007 som krasjlandet, men den har du visst glemt?

SitatOg redde klimaet.
Det skylder vi fremtiden.

Men du tar feil, Jens. Klimaet er helt i orden, det er ingenting å redde. Vennligst ikke rør det.

SitatFNs klimapanel advarer mot hyppigere og mer voldsomme uvær i fremtiden.

Det gjør de, Jens. Det er formålet deres. Men de tar feil.

SitatUvær preget også romjulen i Norge. Først og fremst for dere som er rammet av orkanens ødeleggelser.

Prøver du å insinuere at været i romjula er et resultat av menneskeskapt CO2, Jens? Hvorfor sier du ikke det rett ut? Er du redd for at du kanskje tar feil igjen?

SitatVi må ruste oss mot virkningene av klimaendringene. Men først og fremst må vi arbeide for å hindre dem.

Men klimaet har da alltid endret seg, Jens? Dagens endringer er innenfor normale variasjoner. Hvordan kan du være så naiv at du tror du kan klare å stoppe klimaet å endre seg?

Sitat
For klimaarbeidet var fjoråret en skuffelse.

Selvfølgelig var det en skuffelse for deg.  Med et så virkelighetsfjernt utgangspunkt er du dømt til å mislykkes. Sålenge du ikke ikke innser at du har tatt feil, vil hvert eneste år bli en skuffelse, den ene større enn den andre.

Men ikke for meg  ;)

Sitat
Det ble gjort fremskritt, men heller ikke møtet i Durban ga et gjennombrudd.

Men vi kan ikke gi opp.

Litt preget av kognitiv dissonnans? "Fremskritt" i Durban? Noen lovet at noen andre kanskje skulle snakke sammen en gang i framtiden for å se om de kunne sette seg noen mål framover?

Skjønner du ikke at du tar feil? Hva er det egentlig som skal til for å nå igjennom hos deg?

Godt nytt år, Jens.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

I likhet med deg gadd jeg ikke å høre talen, Amatør1. Nå angrer jeg litt, men slike taler blir liksom litt for oppstyltet for meg. Men det er klart at Jens har en koalisjonsregjering og må bære sprikende staur, som Borten sa det, og da må han også nødvendigvis "pay lip service" til klimahyperne.

Dere som hørte på: Nevnte han de store nye oljefunnene på norsk kontinentalsokkel?

Hvis ikke - hva betyr det? Ikke at han ikke vet om dem, i hvert fall.

Ellers liker jeg at han sa "uvær" og ikke "ekstremvær". Uvær har vi alltid hatt. Ekstremvær er funnet opp av klimahyperne som prøver til å få oss til å tro at en en ordinær storm skyldes at vi bruker glødepærer i skrivebordslampen.

At vi ikke er fromme nok, altså.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Bebben

Hm - riktig tråd? Statsministerens tale? Jaja, alt henger sammen på en eller annen måte.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

BorisA

Han nevnte vel heller ikke noe om satsing på alternative energikilder?
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

BorisA

Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

seoto

Sitat fra: BorisA på januar 03, 2012, 09:41:08 AM
YR / Met fortsetter sitt korstog:
http://www.yr.no/nyheter/1.7937183

Noen ganger ser jeg for meg en som sitter "der oppe" mens han drar seg i skjegget og skratter hver gang han ser hva alarmistene gjør og spår, og mikser litt på været slik at det blir det motsatte av spådommene ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ConTrari

Sitat fra: BorisA på januar 03, 2012, 09:41:08 AM
YR / Met fortsetter sitt korstog:
http://www.yr.no/nyheter/1.7937183

Det var ekstremt, ja. Det forbauser meg at noen fortsetter med den helt ukritiske oppramsingen av enkeltelementer og forutsier at dette blir det mer av. MEN: 2010 var et år med LITE ekstremsvær, står det, og skal vel da regnes som unntaket som bekrefter regelen? Til og med den gamle skremselen om at snøen uteblir, har de med.

Det høres ut som om det skrives på autopilot.

Og her går det helt over styr:

"En masteroppgave i 2010 viste at dersom temperaturendringene i Hallingdal fortsetter i samme tempo som de siste 50 år, vil temperaturen øke med om lag 1,6 grader frem til 2050."

Jøss! CAGW er dokumentert i en masteroppgave! Hvis bare alt går som i de siste 50 år i Hallingdal. Noen ganger tviler jeg på intelligensen til de som forsvarer klimakutt og klimaskatter med slikt vås.

Amatør1

Sitat fra: ConTrari på januar 03, 2012, 16:13:09 PM
"En masteroppgave i 2010 viste at dersom temperaturendringene i Hallingdal fortsetter i samme tempo som de siste 50 år, vil temperaturen øke med om lag 1,6 grader frem til 2050."

Tidligere leder for Statistisk Sentralbyrå pekte på at den på 1970-tallet observerte veksten i høyde hos norske rekrutter tilsa at deltagerne ved slaget på Stiklestad må ha vært 29cm høye: Norske rekrutter har skutt i været

Samme sak, egentlig  8)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Sitat fra: Bebben på desember 30, 2011, 12:38:28 PM
Ser ut til at Helge Drange har vært ute og teppebombet media med væranektdoter igjen, på Bjerknessenterets sider finner jeg dette:

SitatDette er bare starten
«Dagmar» herjet vilt i flere deler av landet 1. juledag og natt til 2. juledag. Uværet har gjort mer omfattende skader enn uværet Berit, som rammet Norge i slutten av november. (Helge Drange) (Papir)
VG, 27.12.2011

Men altså bare på papir. Noen som har VG av 27.12 eller som så dette?

Som sagt til ebye: Hvorfor kan ikke jeg motbevise klimaendringer med væranekdoter når klimaforskerne beviser dem med det samme?

Irriterende, 28. desember var på Biblioteket, men ikke 27. desember.  >:( Mulig det er samme kronikk, i VG 27.12 og Aftenposten  3. januar.

Psykologene oppfordrer alle til å "snakke om det", det som er vanskelig. Men han kan da ikke være så skremt?  8)