Dårlig dag på jobben?

Startet av ebye, november 09, 2011, 08:03:34 AM

« forrige - neste »

Amatør1

Sitat fra: seoto på april 14, 2013, 11:48:15 AM
Dersom hukommelsen min ikke svikter meg, så mener jeg at jeg også har stemt på dem en gang. Jeg har aldri vært partitro eller -slave, og har derfor alltid tenkt nøye gjennom hvem jeg skulle stemme på. I år er det sannsynligvis første året jeg ikke kommer til å stemme. Skal jeg allikevel bruke min stemme, vil det bli på et lite parti. Kanskje dette er året for å stemme på de minste partiene for å vise vår forakt for de store?

Jeg står for samme syn som for 4 år siden. Et minimumskrav for å komme på min liste over alternativer, er at kandidatene åpent erkjenner 'klimavitenskapen' som uvitenskapelig og dermed 'klimapolitikken' som død og begravet.

I mangel av slike kandidater blir det ingen stemme.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Denne talen kan høres ut som en lukking av "saken":

Helga uten ett ord om klima - og foreslår klimatiltak EU hindrer

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/04/19/helga-uten-ett-ord-om-klima-og-foreslar-klimatiltak-eu-hindrer

Da er det SV som skal kjøre saken. Men, har de klimamuskler nok?  ;)      8)

Amatør1

SitatHelga Pedersen bekrefter imidlertid at hun ikke er kjent med at EU-parlamentet tirsdag torpederte ett av de viktigste tiltakene for "En offensiv nasjonal klimapolitikk" i forslaget til nytt partiprogram hun legger fram for landsmøtet.

Hva f.....

Det er bare 2 muligheter:

  • Hun aner ikke hva som foregår i EU eller andre steder mht. disse spørsmålene. Det er jobben hennes å vite.
  • Hun "uttaler seg mot bedre vitende" overfor velgerne.

Begge deler kvalifiserer til straffeforfølgelse, spør du meg. Det er snakk om store offentlige midler.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

#303
La oss oppsummere hva Helga Pedersen og AP skriver i sitt program. Røde uthevninger er mine:

http://arbeiderpartiet.no/file/download/5653/63399/file/forslag_partiprogram.pdf

Side 10
SitatEt samfunn i økologisk balanse
Solidaritet med kommende generasjoner innebærer at vi ikke påfører dem som kommer etter oss sosiale, økonomiske eller miljømessige problemer. Arbeiderpartiet vil ikke gi videre et samfunn som er forgjeldet, urettferdig, forurenset eller fattig på natur. Føre-var-prinsippet er
derfor grunnleggende for Arbeiderpartiet.

De menneskeskapte klimaendringene er sammen med fattigdommen vår tids største utfordring. Det er en global utfordring som krever globale løsninger gjennom internasjonale organisasjoner som FN og EU. Norge skal ha en aktiv rolle i dette arbeidet. Samtidig må vi handle nasjonalt og lokalt. Klimautfordringene krever sosialdemokratiske fellesskapsløsninger. De setter vår solidaritet på en stor prøve – verdens fattige land og fattige befolkningsgrupper vil bli hardest rammet

Er dette et løfte?

Side 12:
SitatArbeiderpartiet mener forvaltningen av pensjonsfondet fortsatt skal skje med sikte på å oppnå høyest mulig avkastning innenfor moderat risiko for å trygge folks pensjoner. Arbeiderpartiet vil at Statens Pensjonsfond skal være blant de ledende fondene i verden i arbeidet for menneskerettigheter og bedre klima

Er det noen som lurer på hvorfor politikerne er så opptatt av dette med klima. Har man fulgt BBCs eksempel med våre pensonspenger, kanskje? Vil ikke si det?

Side 13:
SitatArbeiderpartiet vil jobbe for et fortsatt bredt og rettferdig grunnlag for beskatning. Vi vil ha et skattesystem som er mest mulig rettferdig og forutsigbart, og jevnlig vurdere endringer som bidrar til rettferdig fordeling. Skatte- og avgiftssystemet er også sentrale virkemidler i miljø-og klimapolitikken

Eller kanskje heller omvendt?
SitatArbeiderpartiet vil:

  • Sikre markedsadgang gjennom EØS-avtalen og aktivt arbeid opp mot EUs organer og trygge norske bedrifters mulighet til å konkurrere på lik linje i det europeiske markedet.
  • Gjennomføre de tiltak som er nødvendige for å sikre et stabilt og fungerende finansmarked
  • Følge handlingsregelen for en forsvarlig bruk av oljepenger
  • Videreutvikle investeringsstrategien for Statens Pensjonsfond Utland med sikte på god avkastning innenfor moderat risiko. Fondet skal være en ansvarlig investor.
  • Bruke penger slik at det bidrar til å utjevne svingninger i økonomien.
  • Holde de samlede skattene og avgiftene på samme nivå som i dag.
  • Opprettholde formueskatten, men fortsette arbeidet med endringer som bidrar til mer rettferdig fordeling og bedre rammebetingelser for norsk næringsliv.
  • Ha stabile og konkurransedyktige skattemessige rammevilkår for næringslivet.
  • Videreutvikle og styrke bruken av klima- og miljøavgifter.
  • Styrke arbeidet for å hindre svart økonomi og skatteunndragelser både nasjonalt og internasjonalt.
  • Aktivt arbeide internasjonalt mot skattekonkurranse.
  • Videreføre den lokale beskatningsretten

Side 29/30
SitatArbeiderpartiet vil videreutvikle virksomhetene som er verdensledende innen kompetanse, arbeidsmiljø, innovasjon, klima og energieffektiv produksjon. CO2-kompensasjonsordningen skal videreføres.

CO2-kompensasjonsordningen?

Det var ikke så viktig med CO2 allikevel? Ta med høyre, gi med venstre?

SitatEnergisparing er både god klimapolitikk, god energipolitikk og god næringspolitikk. Arbeiderpartiet vil blant annet følge opp klimameldingen slik at bygningskravene i teknisk forskrift blir passivhusnivå i 2015 og nesten nullenerginivå i 2020

Nullenerginivå? Skal det ikke varmes opp hus i Norge??

Side 32
SitatArbeiderpartiet vil:

  • Ivareta hjemfallsinstituttet og fortsatt sikre et sterkt offentlig eierskap til vannkraftressursene, ved at de eies av det offentlige med minimum 2/3 og at det kun er selskaper med minimum 2/3 offentlig eierskap som kan få nye konsesjoner.
    Ytterligere øke saksbehandlingskapasiteten og saksbehandlingstakten i NVE og OED.
  • Se nett og produksjon i sammenheng i konsesjonssaker, og sørge for at søknader omnett og produksjonsprosjekter i det samme området behandles i sammenheng.
  • Arbeide for en så lik kraftpris som mulig over hele landet gitt energiloven, produksjon og nettutvikling.
  • Fortsette å ruste opp kraftnettet i Norge.
  • Sikre en fornuftig kostnadsfordeling for investeringer i nettet, og vurdere om det finnes en hensiktsmessig fremgangsmåte for innføring av anleggsbidrag i masket nett.
  • Bygge samfunnsøkonomisk lønnsomme overføringslinjer mellom Norge og utlandet.
  • Bruke mulighetenesom overskuddskraft gir for å bidra til å balansere produksjon av vindkraft og andre variable energikilder i Europa.
  • At den norske vannkrafttradisjonen videreføres ved at lokalsamfunn som stiller sine naturressurser til disposisjon for vannkraftproduksjonen, får en del av skatteinntektene.
  • Inngrep i naturmiljøet skal gjøres med forståelse og aksept fra berørte lokalsamfunn og slik at deler av inntektene tilfaller lokalsamfunnene også med endret teknologi for utnytting av vannkraft.
  • Sørge for både hensyn til miljø og kraftproduksjon i revideringen av tidligere gitte vannkraftkonsesjoner.
  • Forske mer på utvikling av fornybar energi.
  • Støtte større demonstrasjonsprosjekter innen ny fornybar energi, innenfor rammen av det nye klima- og teknologifondet.
  • Tilby støtteordninger for å stimulere til effektiv utnyttelse av energi i offentlige og private bygg og husholdninger.
  • Fortsette styrkingen av Enova som redskap i arbeidet for energieffektivisering og energiomlegging.
  • Fortsette arbeidet for økt energieffektivisering i industrien.
  • Ha som mål å øke bruken av kraft fra land på norsk sokkel, der det er økonomisk forsvarlig og det er tilstrekkelig elektrisk kraft tilgjengelig.
  • At de gitte konsesjoner for gasskraft står ved lag. Nye konsesjoner skal basere seg på CO2-rensing


Side 33:
Sitatnnenfor gjeldende miljø- og klimapolitikk og innenfor rammen av bedriftsøkonomisk lønnsomhet, vil Arbeiderpartiet legge til rette for økt verdiskaping ved at gass i større grad også tas i bruk innenlands – også i sammenheng med annen næringsvirksomhet. Bruk av
gass i Norge skal skje innenfor våre internasjonale klimaforpliktelser.

Men da basert på "CO2-rensing"....

Av alle vanvittige forslag, er dette et av det mest vanvittige

Side 34
Sitat
SitatStadig økt aktivitet i petroleumssektoren vil også undergrave Norges klimaforpliktelser. Elektrifisering av sokkelen og CO2-deponeringer [er] viktige elementer som må på plass om norsk petroleumsbransje skal være bærekraftig

Side 34

SitatFelles klimaforpliktelser for framtida

Til grunn for Arbeiderpartiets klimapolitikk ligger de målene vi har forpliktet oss til i klimameldingen og klimaforliket mellom partiene på Stortinget. Arbeiderpartiets mål  klimapolitikken er at de globale utslippene reduseres slik at temperaturøkningen på jorda ikke overstiger 2 grader C. Ifølge FNs klimapanel vil en temperaturøkning utover dette gi store og irreversible negative konsekvenser, også i Norge.

Klimaproblemet er sammen med bekjempelse av sult og fattigdom, blant de aller største utfordringene verden står overfor. Arbeiderpartiet bygger sin politikk på at alle skal ha like rettigheter og muligheter – både nasjonalt og globalt. Dette prinsippet må også ligge til grunn for klimapolitikken. Arbeiderpartiet har derfor et langsiktig mål om at hvert menneske på jorden tildeles samme rett til å slippe ut CO2. Klimaproblemet kan bare løses gjennom bredt og langsiktig internasjonalt samarbeid. Samtidig bestemmes det meste av den konkrete klimapolitikken nasjonalt.

Den viktigste forutsetningen for å løse klimaproblemene er et sterkt internasjonalt avtaleverk, som omfatter flest mulig land og bidrar til en rettferdig fordeling av byrdene og utslippsreduksjonene. Arbeiderpartiet vil arbeide for at de FN-ledede klimaforhandlingene gir en bred klimaavtale som sikrer en utvikling i tråd med togradersmålet. En slik utvikling krever at verdens samlede utslipp av klimagasser reduseres med 50–85 prosent fram mot 2050. Dette vil bare være mulig hvis utslippene reduseres både i industrilandene, framvoksende
økonomier og utviklingsland.

På klimamøtet i Durban i 2011 ble det besluttet å arbeide for å framforhandle en bred internasjonal klimaavtale innen utgangen av 2015. Arbeiderpartiet mener at Norge må bidra aktivt og konstruktivt i dette forhandlingsløpet med sikte på å oppnå enighet om en mest mulig omfattende og forpliktende avtale.

En ny bred klimaavtale vil ikke tre i kraft før i 2020. På klimamøtet i Doha i 2012 ble det oppnådd enighet om å forlenge Kyoto-avtalen fram til 2020. Den andre forpliktelsesperioden i Kyoto-avtalen omfatter imidlertid bare om lag (10 prosent) av verdens utslipp av klimagasser. Samtidig øker de globale utslippene sterkt. Globale og omfattende klimatiltak dette tiåret er derfor avgjørende skal verden nå sine klimamål.

SitatI tråd med klimaforliket er den norske klimapolitikken innrettet mot følgende
overordnede mål:


  • I Kyoto-protokollens første forpliktelsesperiode har Norge overoppfylt Kyoto-forpliktelsen med 10 prosentpoeng.
  • Norge skal fram til 2020 påta seg en forpliktelse om å kutte de globale utslippene av klimagasser tilsvarende 30 prosent av Norges utslipp i 1990.
  • Norge skal være karbonnøytralt i 2050.
  • Som en del av en global og ambisiøs klimaavtale der også andre industriland tar på seg store forpliktelser, skal Norge ha et forpliktende mål om karbonnøytralitet senest i 2030. Det innebærer at Norge skal sørge for utslippsreduksjoner tilsvarende norske utslipp i 2030

Videre følger det av regjeringens politiske plattform, Soria Moria II, at regjeringen vil skjerpe Norges klimamål slik at de tilsvarer kutt i utslippene på 40 prosent innen 2020 i forhold til 1990-nivå, dersom det kan bidra til enighet om en ambisiøs klimaavtale der de store utslippslandene påtar seg konkrete utslippsforpliktelser

Arbeiderpartiet vil at Norge skal øke oppmerksomheten mot de såkalte kortlivede klimadriverne, som svart karbon og metan. Reduksjon av slike utslipp vil ha en raskere positiv klimaeffekt. Samtidig har disse klimadriverne en spesiell stor effekt på issmelting. Norge må utnytte sin posisjon i det arktiske samarbeidet for å fremme tiltak mot kortlivede klimadrivere

Huff .... nå orker jeg ikke mer....
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Flott at du tar opp dette, Amatør1! Pensjonsfondet vårt er satt i både grønn energi/klima og våpenproduksjon. Så kan du tenke deg hvor stor muligheten er for at politikerne ønsker en fredelig verden, og innrømme at vi mennesker ikke står bak noen global oppvarming.

Jeg ville ikke blitt forundret om pensjonsfondet har investert vesentlig mer "grønt" enn BBC.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Takk for gjennomgangen, Amatør1. Noen ganger er jeg ikke helt klar over hva som skjer når jeg åpner en liten vannkran.   ;D

Dette er AP-programmet for 2013 - 2017, planen for gjenvalget. Dette er absurd, med tanke på "State of the art" man leser om, f. eks. internasjonal presse, i tillegg til det vitenskapelige tapet for IPCC, i møte med Naturen og Virkeligheten. Og bakom roper Heidi Sørensen: Hør på de kritiske advarslene da - vær så snill.

For balansens skyld må vi nok skjele litt til de mulige avtagerne. 2013-valget blir ikke noe klima-valg. Så jeg er redd Klima(for)liket bestemmer retning og innsats. 1000-kroners spørsmålet er jo da: Hvem er tung nok politisk, og lettest påvirkelig, til å sørge for det første  kritiske spørsmålet til dette Klimaliket?

Det ser ikke lovende ut!    ;)      8)

ebye

Nå er det mer gass som er i vinden -  ;)

I dagens Aftenposten (papir) 22. april 2013 er det et oppslag om nye gasseventyr:

Gamle gassfelt blir til helt nye gasseventyr

http://www.climometrics.org/13apgas2.pdf

Gamle "oljefelt" bygges om til "gassfelt", og får fornyet liv - minst til 2025.

Peak oil blir stadig forskjøvet ut i tid.

Dette vil gi nye milliardgevinster, og nok skape litt uro i bingen til Stoltenberg, Borten Moe og Solhjell.

Follow the money - Penga rår!    

BorisA

#307
Sitat fra: ebye på april 22, 2013, 12:10:08 PM
Nå er det mer gass som er i vinden -  ;)

I dagens Aftenposten (papir) 22. april 2013 er det et oppslag om nye gasseventyr:

Gamle gassfelt blir til helt nye gasseventyr

http://www.climometrics.org/13apgas2.pdf

Gamle "oljefelt" bygges om til "gassfelt", og får fornyet liv - minst til 2025.

Peak oil blir stadig forskjøvet ut i tid.

Dette vil gi nye milliardgevinster, og nok skape litt uro i bingen til Stoltenberg, Borten Moe og Solhjell.

Follow the money - Penga rår!
Ser at det er Hilde Harbo som har skrevet denne artikkelen.
Hun har vel også skrevet en del klimaalarmist-artikler så vidt jeg husker, men ikke et ord om klima i denne.
Så hun tar på forskjellige hatter, alt ettersom det passer.
Men det viser jo at hun ikke er 100% OM-kopi heller, for han hadde aldri kunnet skrevet en slik artikkel.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ebye

Sitat fra: BorisA på april 22, 2013, 12:42:54 PM
Ser at det er Hilde Harbo som har skrevet denne artikkelen.
Hun har vel også skrevet en del klimaalarmist-artikler så vidt jeg husker, men ikke et ord om klima i denne.
Så hun tar på forskjellige hatter, alt ettersom det passer.

Dette setter meg på tanken om forskjellige plagg og effekter, BorisA.

Generelt er det jo mange par sko, eventuelt mange typer håndvesker som er "in". For journalister og klimaforskere er det naturligvis "hatter" som gjelder.

Klimaforskerne glir jo lett fra nokså grunnforsker til overaktiv utøvende "politiker".

Det som er mest påfallende ved hattebytter, er at hattebæreren ikke aner noe om de forskjellige hattene, eller når de forskjellige er på.   ;)       8)

ebye

"Som olje på vannet", var vel et gammelt "sayings". I Regjeringen virker oljen helt motsatt, den skaper stadig uro.

Aftenposten (papir) har et oppslag om åpning av det sørlige Barentshavet for oljeutvinning, 23. april 2013

Ny mat i nord for oljeindustrien

http://www.climometrics.org/13apstri.jpg

Og som vanlig er det oljeminister og miljøvernminister som ryker i tottene på hverandre. For et dagen etter prøvde Bård Vegar Solhjell seg med en liten frekk en på nyhetene, nrk1, Dagsrevyen. Han svarte nei på at det skulle åpnes. Men så viste det seg at det hele ikke var avgjort ennå. Men Solhjell  kjempet hardt for at hans Nei var riktig, selv om han utelot "midlertidig".    ;)     8)

BorisA

VG: Borten Moe vil kutte subsidier av fornybar energi, MEN SATSE PÅ FANGST OG LAGRING AV CO2 !:

Utdrag:
- Vindmøller er gammel teknologi. I Danmark har dere brukt dem i flere tiår. I Nederland har man hatt vindmøller i over 100 år. Dere vet at de virker og må slutte å subsidiere fornybare energikilder. Offentlige penger bør brukes på å utvikle ny teknologi som fangst og lagring av CO2, sa Borten Moe.
Utdrag slutt

Hela artikkelen:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10104310

Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ebye

Takk for den linken, BorisA.

Med sitt uspill om fangst og lagring av CO2 blir en ny Klimaklovn plassert på listen: Ola Borten Moe.    ;D      8)