Dårlig dag på jobben?

Startet av ebye, november 09, 2011, 08:03:34 AM

« forrige - neste »

ConTrari

Sitat fra: ebye på desember 01, 2011, 20:40:49 PM
Nå er det vel like før det bryter løs oljebryting i Regjeringen. Igjen så er det Borten Moe som er ute og viser hvor penga kommer fra - olje! Dette proklameres både i Dagsavisen

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article524155.ece

og Dagens Næringsliv.

http://www.dn.no/energi/article2281450.ece

Selve saken er allerede kommentert her

http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,329.45.html#lastPost

men som en naturlig del av Regjeringens interne oljekrig - for åpen scene, måtte jeg ha den med i denne "oljeoperaen". Såpeopera har visstnok gått ut på dato?


"Klima styrer ikke meg , sier Oljeministeren!"

(Han er antakelig bedre venn me'n Sigbjørn enn det Erik S er.)

Kopierer mitt innlegg om dette fra Stoltenberg-tråden:

Oljeministeren setter Solheim på plass. Liten tvil om hvor regjeringen står når det gjelder oljeutvinning:

"– Hvis man identifiserer drivverdige funn etter å ha tatt kostnadene med leting, utvikling, prøveboring og tatt hele prosjektet frem til endelig beslutning, sier vi ikke nei. Det er en viktig del av norsk oljepolitikk. Det er ikke mulig å se for seg at vi skal si nei til Aldous og Avaldsnes for å redusere CO2-utslippene. Det ville vært en ødsling av verdier i et omfang som norsk historie ikke tidligere har sett. Det ville også vært feil i et klimaperspektiv, fordi Norge er av dem som produserer olje og gass mest miljøvennlig og med minst utslipp, sier Borten Moe til Dagens Næringsliv.

Borten Moe advarer mot å tro at Norge kan bli best på andre typer fornybar energi enn vannkraft.

– I den store sammenhengen har Norge en tendens til å overdrive vår betydning. Vi kan ikke forvente at våre løsninger på vindkraft blir det viktigste fremover i en større sammenheng. Det bygges vindkraft både onshore og offshore over hele verden uten at Norge har den minste lille finger med i spillet. Vi må bare innse at veldig mange ligger foran oss på deler av fornybarfeltet. "

http://www.dn.no/energi/article2281450.ece

Skal bli morsomt å se om Solheim svarer på denne kraftsalven  ;D

ebye

Sitat fra: ConTrari på desember 01, 2011, 23:07:13 PM
Kopierer mitt innlegg om dette fra Stoltenberg-tråden:

Oljeministeren setter Solheim på plass. Liten tvil om hvor regjeringen står når det gjelder oljeutvinning: .......


ConTrari, er du litt lei deg for at du ikke ble behørig sitert? Det skal i så fall aldri skje igjen.  ;)
Jeg ble så bergtatt av "saken" - den bare må inn på "Jobben"!

ebye

#77
Dårlige dager kan komme fra alle kanter. Nå sist er det klimaforskeren som kaster valgets kval inn i Regjeringslokalene. I Aftenposten 1. desember er det Helge Drange som bidrar til et valg mellom pest og kolera

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/--Kullkraftverk-rensing-er-dumt-6711030.html

Det er dumt å rense utluft fra kullkraftverk. Støvet og soten som kjøler blir fjernet. Gass gir mindre CO2, men for lite støvpartikler til kjøling. Dette blir det sikkert oljebryting av. Det siste jeg hørte, i nyhetene i går, var at Kristin Halvorsen også bruste med oljefjæra mot Ol(j)a Borten Moe. Jeg ser frem til mye god litteratur, etter "Game over". F. eks. "Olje - til glede, men mest til besvær".

"Kull eller gass - støv eller ei?"

seoto

Jeg tror det må ha blitt for mye for Drange nå. Så ham på TV2-nyhetene for 2-3 dager siden der han sa akkurat det samme.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

Sagt på en annen måte, Drange mener at kinesernes lunger kan og bør ofres for å redde verden.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ebye

Det kan se ut som om regnskapsføringen av CO2-utslipp er avslørt: eksportert olje teller ikke. Det er jo vrient å ikke øke utslippet av GASSEN over all støvelskafter. Derfor var det greit å sende oljen ut - billig råstoff, og kjøpe el tilbake - dyrt, via EU-el-nettverket. Men nå har man begynt å diskutere innkjøp av ny bokføringsbok. Der er det en ny kolonne hvor du kan krysse av om oljen skal eksporteres. Men det hjelper ingen ting, det går uansett på den norske pungen løs.

I Cancun COP 16, ble vi kåret til "Dagens versting", storpodusent av fossilt brensel. I Aftenposten 25. november 2011 blir vi utropt til "klimaversting" - av avisen

http://www.aftenposten.no/okonomi/Norge-leverer-mest-til-forurensning-6706255.html

Det er ut fra de kildene som skaper mest CO2.

Utslipp pr. hode:

Norge (1)      148.3 tonn CO2
Australia (2)    43.8
Venezuela (7)  20.7
USA (10)         15.1

Klar norsk seier.

"Selg oljen utenlands, da teller den ikke. Vel, snart gått ut på dato?"

ConTrari

Sitat fra: ebye på desember 03, 2011, 11:43:06 AM

ConTrari, er du litt lei deg for at du ikke ble behørig sitert? Det skal i så fall aldri skje igjen.  ;)
Jeg ble så bergtatt av "saken" - den bare må inn på "Jobben"!

Definitivt ikke -det hender faktisk at mer enn en oppvakt person ser samme sak, og det er de færreste som har full oversikt over alt stoff på forumet. Ville bare spre det glade budskap bredest mulig  :D

ConTrari

Sitat fra: ebye på desember 03, 2011, 12:16:15 PM
Dårlige dager kan komme fra alle kanter. Nå sist er det klimaforskeren som kaster valgets kval inn i Regjeringslokalene. I Aftenposten 1. desember er det Helge Drange som bidrar til et valg mellom pest og kolera

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/--Kullkraftverk-rensing-er-dumt-6711030.html

Det er dumt å rense utluft fra kullkraftverk. Støvet og soten som kjøler blir fjernet. Gass gir mindre CO2, men for lite støvpartikler til kjøling. Dette blir det sikkert oljebryting av. Det siste jeg hørte, i nyhetene i går, var at Kristin Halvorsen også bruste med oljefjæra mot Ol(j)a Borten Moe. Jeg ser frem til mye god litteratur, etter "Game over". F. eks. "Olje - til glede, men mest til besvær".

Kull eller gass - støv eller ei?

Hva blir det neste? "Vi skal være glad for alle sjøfugl som dør av oljesøl, for den oljen gir ikke co2 utslipp" ???

ConTrari

#83
Sitat fra: Bebben på desember 03, 2011, 14:04:02 PM
Sagt på en annen måte, Drange mener at kinesernes lunger kan og bør ofres for å redde verden.

De er jo bare en femtedel av menneskeheten.

ConTrari

Sitat fra: ebye på desember 03, 2011, 17:20:45 PM


Utslipp pr. hode:

Norge (1)      148.3 tonn CO2
Australia (2)    43.8
Venezuela (7)  20.7
USA (10)         15.1

Klar norsk seier.

"Selg oljen utenlands, da teller den ikke. Vel, snart gått ut på dato?"

Men slår vi neste års vertskap for klimakonferansen?

ebye

Listen i Aftenposen stopper ved nr. 10, med 15 tonn CO2 pr innbygger. Sør-Korea har omlag 50 mill innbyggere. Det betyr 1:10, sml. med Norge. Med vår totale utslippsmengde ender de eventuelt opp med ca. 25 tonn pro rata. Så, de er i det minste slått med 135 tonn pr hode. De må jaggu guffe på, skal de ta igjen det.


ConTrari

#86
Er det mulig? Er det fortsatt mulig? Å skrive at planeten mår eddes. Jeg fatter ikke at en seriøs avis -vel, tidligere seriøs avis som Guardian fortsetter med de utgamle undergangsprofetiene. Også forbausende at de ikke klarer å finne på noe nytt, nok en gang skal vi tro at klimakrisen unngås ved å "koke grønnsakene mindre" Dette beskrives som en "skyld-reduserende handling". Ja, det er sant. Her er Peter Wilby:

"The battle against climate change offers so many small guilt-reducing actions – switching off the TV standby, using a little less water to boil the veg, taking the bus to the shops – that almost anyone can say they're already doing their bit. Right now, even the sort of people who used to occupy power stations prefer to march against bankers or student debt.

No, if we want the planet to be saved, we must rely on the politicians. But persuading Europeans and Americans that they should tolerate nearly a decade of austerity is itself a daunting challenge for leaders who assured voters for 30 years that neoliberalism could deliver uninterrupted growth"

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/dec/02/george-osborne-planet-durban-failure

"But for now, the planet will just have to carry on burning."

ConTrari

NRK har en reportasje fra ferieparadiset Maldivene, og gir et noe annet bilde enn det vi har vennet oss til, med dypt overbeviste miljøforkjempere i lokalbefolkning og regjering.

"Nesten alt de tilreisende skal spise, og absolutt alt drikkevannet, må importeres fra utlandet – mye av det helt fra Australia. Men når plastflasken er tom skal den kastes, og Maldivene har måttet ta i bruk en egen øy for å få plass til alt skrotet. På søppeløya Tilafushi vokser berget av plastflasker, og øya øker med én kvadratkilometer i året på grunn av avfallet som dumpes her."

Men til slutt kommer den obligatoriske trosbekjennelsen:

"Så dersom ikke FNs klimakonferanse ikke klarer å stanse utslippet av klimagasser – med tilhørende global oppvarming og stigning i havnivået – ligger Maldivene tynt an. Da kan øyparadiset rett og slett synke i havet."

Stanse utsilppene?? Dette viser basre hvor mye av floskel "klimakrisen" er blitt -en journalist som hadde giddet å tenke ett sekund over hva han skrev, ville øyeblikkelig innsett at det aldri har vært snakk om å stanse utslipp av klimagasser. Spesielt ikke av vanndamp.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7900615

BorisA

Det er nesten ikke et program å se i dag uten global oppvarming er en del av pakka.
I kveld sendes et BBC-program om isbjørn på Svalbard (Isbjørnens hemmelige liv), og ganske riktig, i TV-programmet står det:
Sitat:
I lys av den globale oppvarmingen, er det helt spesielt å se hvordan isbjørnen klarer seg på isen gjennom de ulike årstidene.
Sitat slutt.

I pingvinfilmen "Happy feet II" er GW en del av innholdet, det samme i  den nye filmen om blånissene.

Det er viktig å få smurt budskapet inn i alle typer filmer.
Regner med at kirken snart følger opp, og tar det med i fadervåret,  eller i alle fall som en del av liturgien.

Nasjonalsangen "Ja vi elsker", bør snarest omskrives og tilpasses den nye tid.
F-eks:
Ja vi elsker dette landet som det smelter bort,
furet værbitt over vannet, som engang var is..




Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ConTrari

Sitat fra: BorisA på desember 04, 2011, 18:22:19 PM
Det er nesten ikke et program å se i dag uten global oppvarming er en del av pakka.
I kveld sendes et BBC-program om isbjørn på Svalbard (Isbjørnens hemmelige liv), og ganske riktig, i TV-programmet står det:
Sitat:
I lys av den globale oppvarmingen, er det helt spesielt å se hvordan isbjørnen klarer seg på isen gjennom de ulike årstidene.
Sitat slutt.

I pingvinfilmen "Happy feet II" er GW en del av innholdet, det samme i  den nye filmen om blånissene.

Det er viktig å få smurt budskapet inn i alle typer filmer.
Regner med at kirken snart følger opp, og tar det med i fadervåret,  eller i alle fall som en del av liturgien.

Nasjonalsangen "Ja vi elsker", bør snarest omskrives og tilpasses den nye tid.
F-eks:
Ja vi elsker dette landet som det smelter bort,
furet værbitt over vannet, som engang var is..

Det er litt typisk for et tema som er på vei bort fra fokus. Det smøres tynt ut over alle slags oppslag, og blir et nytt honnørord, som "miljø" var tidligere. Det blir ingen konkrete klimatiltak ut av dette, tvertimot blir det en sovepute, for alle vet jo at vi må passe på  "klimaet".

Så den paradoksale situasjonen oppstår, at jo mer klimaferniss i media, desto mindre blir det virkelighet ut av alle de oppskrytte "klimaløftene". Idag tror jeg mange politikere er glade for dette. Få trives bedre i en verden av illusjoner enn politkere.

Når man har en situasjon der nesten alle har vedkjent seg "klimakrisen", og ingen gjør det spøtt for å "løse" den, er det nødvendig å dekke retretten med vakre ord og fraser.

Men jeg er glad jeg ikke er alarmist i disse tider  ;D