Der Spiegel -balansert klimadekning

Startet av ConTrari, november 27, 2011, 21:47:19 PM

« forrige - neste »

ConTrari

Det tyske magasinet Spiegel har mange gode artikler, også på engelsk. I denne diskuteres den nye ekstremvær-rapporten, og det virker som om "tvilen kommer tiltalte til gode"  ;D Dette tidsskriftet er et eksempel på at seriøse medier ikke sluker CAGW-propagandaen rått. Anbefales.

"The storm of the century, Hurricane Katrina, was seen as a warning sign, a harbinger of disasters to come. But six hurricane seasons have passed since then, and not a single massive, high-category storm has arrived to devastate the coasts of the United States. "Meteorologists last recorded such a calm phase between 1911 and 1914," explains Roger Pielke, Jr., a professor of environmental studies at the University of Colorado, in Boulder, who is working to reconstruct the climate history of the United States. "

"i]"When it comes to emergencies, Dombrowsky firmly believes that global warming shouldn't be cited as the only reason for improving civil-defense capabilities. "In the debate over greenhouse gases," he says, "we've forgotten that floods, storms and heat waves occur even without climate change.""[/i]

http://www.spiegel.de/international/world/0,1518,799276,00.html


BorisA

Vår (skeptikernes) våte drøm er at et stort norsk msm skal "ta skjeen i en annen hånd" og begynne med kritisk klimajournalistikk, litt ala Der Spiegel.
Jeg tenker da på NRK, TV2, Dagbladet, Aftenposten og VG.

Er det noen av disse vi kan tenke oss / håpe på i nærmeste fremtid kan "komme til sans og samling" å begynne å gjøre jobben sin?

Aftenposten? Neppe, der må det nok full husrengjøring på redaktør og journalistfronten.
Dagbladet? Mye av det samme som AP.
NRK? Glem det
TV2 ? Neppe
VG? Kanskje? Det er i allefall det alternativet som virker mest sannsynlig, men det avhenger vel litt sakkyndig påvirkning og bearbeiding. Noen her som tar utfordringen?

For hadde bare EN av de nevnte MSM åpnet ballet, så hadde snøballen begynt å rulle. Og det er vel det AGW'erne er så livredde for.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ConTrari

Sitat fra: BorisA på november 29, 2011, 20:21:38 PM
Vår (skeptikernes) våte drøm er at et stort norsk msm skal "ta skjeen i en annen hånd" og begynne med kritisk klimajournalistikk, litt ala Der Spiegel.
Jeg tenker da på NRK, TV2, Dagbladet, Aftenposten og VG.

Er det noen av disse vi kan tenke oss / håpe på i nærmeste fremtid kan "komme til sans og samling" å begynne å gjøre jobben sin?

Aftenposten? Neppe, der må det nok full husrengjøring på redaktør og journalistfronten.
Dagbladet? Mye av det samme som AP.
NRK? Glem det
TV2 ? Neppe
VG? Kanskje? Det er i allefall det alternativet som virker mest sannsynlig, men det avhenger vel litt sakkyndig påvirkning og bearbeiding. Noen her som tar utfordringen?

For hadde bare EN av de nevnte MSM åpnet ballet, så hadde snøballen begynt å rulle. Og det er vel det AGW'erne er så livredde for.

Dersom det hadde eksistert et seriøst tidsskrift i Norge, som var genuint opptatt av å undersøke saker og være kritiske, hadde det vært håp. Men aviser og tv har ingen interesse av dette. De gir pokker i å formidle annet enn den vedtatte sannheten de har fått inn med klimapropagandaen.

Hvorfor skulle de skrive noe som helst? Skrekkeffekten er over, null penger å tjene på den mer. Hva skulle de oppnå ved å være kritiske, annet enn å skade seg selv?

"Hold kjeft, gå videre, ingenting å se her".

Plikt til å informere offentligheten? Det er ikke slikt journalister lærer.

BorisA

Jada, jada, jeg ER vel naiv.
Tror at journalister er ålreite innerst inne og glad i sannheten osv.
Men det var vel før det, i de gode gamle sannhetssøkende dager...
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

dagfinn

Morgenbladet hadde en oversatt artikkel fra Der Spiegel i fjor sommer. Så vidt jeg husker mer balansert enn det de har kjørt i det siste.

http://morgenbladet.no/article/20100716/OAKTUELT/707169949

BorisA

Sitat fra: dagfinn på november 29, 2011, 21:51:49 PM
Morgenbladet hadde en oversatt artikkel fra Der Spiegel i fjor sommer. Så vidt jeg husker mer balansert enn det de har kjørt i det siste.

http://morgenbladet.no/article/20100716/OAKTUELT/707169949

Men Morgenbladet har snudd helt om i det siste og blitt skikkelig klimarabiat.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ConTrari

Sitat fra: dagfinn på november 29, 2011, 21:51:49 PM
Morgenbladet hadde en oversatt artikkel fra Der Spiegel i fjor sommer. Så vidt jeg husker mer balansert enn det de har kjørt i det siste.

http://morgenbladet.no/article/20100716/OAKTUELT/707169949

Leser ikke dette så ofte, men har fått med meg at Morgenbladet er mer åpent for begge synspunkter enn de store avisene. Akkurat hvor mye som publiseres fra hver leir, har vel litt å gjøre med hvor mange som skriver. Virker iallfall å være en rimelig åpen redaksjon.

Bebben

For Dagbladet og VG sin del er det som trengst, en skikkelig kjendis, enten det er skeptiker Idol-Kari eller action-helten Skeptiske Stunt-Leif som redder verden fra karbonhysteriet. (I motsetning til lavkarbo-hysteriet :) ) Og skaffer jobber, velstand og..... sex, selvfølgelig. Det tristeste av alt for Dagbladet må være en avisartikkel som ikke på en eller annen måte kan vris slik at den fokuserer på våre underliv.

Hva med litt pikant anti-klimasex, eller en annen skandale der (A-kjendis) Klimaper og (B-kjendis) Klimakari hadde trekant med (ikke nødvendigvis kjendis-hittil) Klimastine.... de ville blitt henrykt.

Nå har vi jo riktignok Dronning Margrethe i vårt naboland.... ikke altfor ung lenger, men hun er nå likevel sexy i all sin fandenivoldskhet: "Man kan da ikke lave om på klimaet!"
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

BorisA

Linni Meister:
Klimaangst gir dårlig sex.
Se Dagbladet side 3,5,5,6  og midten.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

seoto

Den eneste avisen jeg bruker penger på om dagen, er lokalavisen ;) En gang i tiden var Dagbladet en avis jeg leste.

Men vi får sikkert høre mer om dette. Klimaangst er nok reell for mange og har påvirket mange liv. Men vi kan ikke skylde på klimaendringer, vi må nok skylde på de som sprer skremselen. Så er det store spørsmålet: Kan vi laste vanlige folk som lever med og sprer frykt så lenge de tydeligvis selv er helt overbevist om at skremslene er sanne?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Sitat fra: seoto på november 30, 2011, 11:34:41 AM
Den eneste avisen jeg bruker penger på om dagen, er lokalavisen ;) En gang i tiden var Dagbladet en avis jeg leste.

Men vi får sikkert høre mer om dette. Klimaangst er nok reell for mange og har påvirket mange liv. Men vi kan ikke skylde på klimaendringer, vi må nok skylde på de som sprer skremselen. Så er det store spørsmålet: Kan vi laste vanlige folk som lever med og sprer frykt så lenge de tydeligvis selv er helt overbevist om at skremslene er sanne?

Jeg synes vi kan laste dem. Ikke bare det, jeg synes vi kan fordømme dem. Autoritetspersoner som uttaler seg i MSM har et stort ansvar for å skaffe seg god kunnskap om det de uttaler seg bastant om. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

dagfinn

#11
Sitat fra: seoto på november 30, 2011, 11:34:41 AM
...Klimaangst er nok reell for mange og har påvirket mange liv...

Det pussige er jo at i andre saker har jo ekspertene sagt at folk for all del ikke må få vite sannheten, for de kan bli skremt, og de blir syke av å bli skremt. Det er uansett vikariernde argumenter.

seoto

Sitat fra: dagfinn på november 30, 2011, 13:36:11 PM
Sitat fra: seoto på november 30, 2011, 11:34:41 AM
...Klimaangst er nok reell for mange og har påvirket mange liv...

Det pussige er jo at i andre saker har jo ekspertene sagt at folk for all del ikke må få vite sannheten, for de kan bli skremt, og de blir syke av å bli skremt. Det er uansett vikariernde argumenter.

Når det kommer til virkelige ting, som Tsjernobyl, da er det best å holde virkeligheten borte fra folk. Det blir noe annet når man skal skremme folk til lydighet og tro på en felles fiende ;) Argumentene som brukes er avhengige av hva man ønsker å oppnå.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.