Hvor står Jon Smits?

Startet av Amatør1, januar 24, 2012, 23:32:54 PM

« forrige - neste »

Amatør1

Tankevekkende innslag med TV-meteorolog Jon Smits:

– Sibirkulde-oppslag er tabloid møl

Meteorolog John Smits mener at det er «latterlig» at tabloidaviser som Dagbladet omtaler normale temperaturer som ekstremvær på forsidene.


Og det har jo Jon Smits helt rett i. Men ligger det et annet signal bak dette? Har meteorologene som ikke har slukt CAGW med hud og hår, begynt å røre på seg? Kan vi håpe på det?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Det er ikke så lett å spekulere seg til hvor han står i klimasaken, men det er jo ikke særlig vrient å se at han misliker tabloide væroverskrifter. :D

Jeg mener å huske å ha lest at meteorologer er overrepresentert blant IPCC-skeptikerne. Om det i så fall stemmer vet jeg ikke.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Gloføken

It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

BorisA

Sitat fra: Amatør1 på januar 24, 2012, 23:32:54 PM
Tankevekkende innslag med TV-meteorolog Jon Smits:

– Sibirkulde-oppslag er tabloid møl

Meteorolog John Smits mener at det er «latterlig» at tabloidaviser som Dagbladet omtaler normale temperaturer som ekstremvær på forsidene.

Amatør skrev:
Og det har jo Jon Smits helt rett i. Men ligger det et annet signal bak dette? Har meteorologene som ikke har slukt CAGW med hud og hår, begynt å røre på seg? Kan vi håpe på det?
SITAT SLUTT

Hvor lett kan det være for en meteorolog å være "offisiell" skeptiker under Benestad-regimet ?
Har for øvrig vanskelig for å se for meg Smits som en alarmist, men han kan likevel være en lunken AGW'er.
Mener å huske at Melhus for et par år siden sa noe om at klimaet ble varmere, dog på oppfordring fra reporter.
Kansje han følte et visst press til å jatte med?
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ebye

Sitat fra: Jostemikk på januar 24, 2012, 23:45:19 PM
Det er ikke så lett å spekulere seg til hvor han står i klimasaken, men det er jo ikke særlig vrient å se at han misliker tabloide væroverskrifter. :D

Jeg mener å huske å ha lest at meteorologer er overrepresentert blant IPCC-skeptikerne. Om det i så fall stemmer vet jeg ikke.

Så vidt jeg husker, var WMO, den internasjonale meteorologi-organisasjonen innvolvert i dannelsen av IPCC?

Det sies at det er noen avvikere på Met. inst. Norge, men de ligger antakelig lavt. Skal forsøke å sjekke ut dette nærmere. De  vil nok ikke ha noe navn fremme, og det må dessverre aksepteres. Men det sier i så fall mye om takhøyden. Men tidligere fagsjef, Met. inst. Aasmund Moene var en ekte skeptiker

http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080411/OAKTUELT/94324843

8)

seoto

ebye:
SitatSå vidt jeg husker, var WMO, den internasjonale meteorologi-organisasjonen innvolvert i dannelsen av IPCC?

Kanskje man bør ta i betraktning at WMO er del av FN-systemet?

Jeg forstår godt meteorologer som ikke ønsker å stå fram dersom de er skeptiske til AGW. Det er like skadelig som å stå fram som homofil for mer enn 40 år siden.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Sitat fra: seoto på januar 25, 2012, 09:26:39 AM
ebye:
SitatSå vidt jeg husker, var WMO, den internasjonale meteorologi-organisasjonen innvolvert i dannelsen av IPCC?

Kanskje man bør ta i betraktning at WMO er del av FN-systemet?

Jeg forstår godt meteorologer som ikke ønsker å stå fram dersom de er skeptiske til AGW. Det er like skadelig som å stå fram som homofil for mer enn 40 år siden.

WMO/FN: Da er det jo enda mindre grunn til å undres over ensrettingen.  ;D

Homofili/skptisisme: Ja, det kunne jo bli en interessant sammenlikning, forutsatt streng saklighet.  ;)

Det er jo mye å trekke frem, fra "sykelighet", "medisinsk behandling", sosiale rettigheter og forholdet til kirken og dens litturgi. En kunne faktisk trekke inn de spedalske også, så fikk man en lengre og akseptabel "tidsakse".  8)

Amatør1

Sitat fra: Gloføken på januar 25, 2012, 00:39:44 AM
Kan jo ta en titt på denne.

http://www.forsikringsforeningen.no/Klimautvikling%20og%20virkning%20i%20Norge.pdf

Milde himmel. Dette er noe av det mest hårreisende jeg har sett.  Det er enkelte ting i dette jeg kunne tenke meg å diskutere mer i detalj. Kommer tilbake til det når jeg får tid.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Telehiv

Amatør 1,

ditt "Milde Himmel" er en god beskrivelse. Vi ser et nytt eksempel på en person kryper for klimamakta og arbeidsplassen sin. Og som leverer bestillingsverk for forsikringsselskapene slik at de kan legge på premiene sine, her med støtte i beregninger fra Jon Smits.

ja, milde himmel, det er ekle ting vi må bivåne hver nye dag på kloden (som heldigvis er stabil og fin i temperaturen sin)....
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Gloføken

Flere bestillingsverk.

Klima og transport/vegvesen.
http://www.vegvesen.no/_attachment/61063/binary/13651

Tekna/Teknisk-naturvitenskapelig forening.
http://www.tekna.no/ikbViewer/Content/22865/John%20Smits.VA%20dagene%20innlandet%202007%2010%2016.pdf

John Smits er også en "onkel reisende Mac" i klimaforedrag.
It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

Amatør1

Sitat fra: Telehiv på januar 25, 2012, 13:55:23 PM
Amatør 1,

ditt "Milde Himmel" er en god beskrivelse. Vi ser et nytt eksempel på en person kryper for klimamakta og arbeidsplassen sin. Og som leverer bestillingsverk for forsikringsselskapene slik at de kan legge på premiene sine, her med støtte i beregninger fra Jon Smits.

ja, milde himmel, det er ekle ting vi må bivåne hver nye dag på kloden (som heldigvis er stabil og fin i temperaturen sin)....

Når sant skal sies, så blåste "Dagmar" ned en vegg hos meg i Jula, men forsikringsselskapet var veldig greie. Men om Smits skal ha en del av æren for det, er nok mer tvilsomt.

Da vet vi altså hvor Smits *stod*, vakkert var det ikke (som nevnt kommer jeg kanskje snart til saken), men Står han samme sted *idag*, eller har han snudd kappen etter vinden?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Telehiv

#11
Dette havnet først på feil tråd, men skulle selvsagt stått her (får unnskylde meg med at jeg er ekstremt klimaskadet for tiden, og NextGentel klimajakter meg helt ekstremt på prisene også):

Gåten John Smits

Men heter han meteorologen egentlig John Smits?!
Jeg har vært mistenksom til den fyren lenge, for hva er det typisk de kaller seg, gutta i westernfilmene, når de vet de har loven i hælene:

"John Smith", ikke sant? Det blir jo nettopp "John Smits" på norsk.

Er det rart vi blir mistenksomme? Fyren kan ha vært utplassert av klimakonspiratørene hele tiden, og kaller seg John Smits for at han kan stikke av inkognito når det begynner å svi under stumpen på seg...? Nå er han jo oppdaget....

...så kanskje han allerede er trygt tilbake på dekk-husmannsplassen sin på Toten under sitt gamle navn: Johan Smedeskrift (?), med løsbart og statspensjon for å holde munn?

Vi får følge med om han dukker opp på TV igjen. Hvis ikke, vet vi hvor vi har han!
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Gloføken

Han har sikkert mange venner ;D
It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

Amatør1

Sitat fra: Amatør1 på januar 25, 2012, 13:26:12 PM
Sitat fra: Gloføken på januar 25, 2012, 00:39:44 AM
Kan jo ta en titt på denne.

http://www.forsikringsforeningen.no/Klimautvikling%20og%20virkning%20i%20Norge.pdf

Milde himmel. Dette er noe av det mest hårreisende jeg har sett.  Det er enkelte ting i dette jeg kunne tenke meg å diskutere mer i detalj. Kommer tilbake til det når jeg får tid.

Dette var virkelig ille alarmisme. Skulle en ta for seg alt, så ville det bli en meget lang post. Men her er noe av det.

Smits var altså satt opp til å fortelle om klima og klimakonsekvenser. Men hva vet en meteorolog om det?
[attachimg=1 width=500]

Hva trekker så Smits fram? En lokal byge en sommerdag? Er ikke det vi vanligvis kaller vær?
[attachimg=2 width=500]

Så forteller Smits oss at Bergensk byggenæring ikke behersker dagens klima, og at det kommer til å bli mye verre fremover:
[attachimg=3 width=500]

Men så var det dette med vær vs. klima, da:
[attachimg=4 width=500]

Så viser han en galt utregnet kurve fra en målestasjon (Samnanger) som ikke er å finne hos eKlima (ihvertfall ikke med temperaturdata). Denne kurven sies å representere 30 års glidende middel av årsnedbør. Perioden etter 1991 viser høyere nivå enn perioden før. På det tidspunktet presentasjonen ble laget (2007), kunne man i beste fall regne glidende 30års middel fram til 1992, fordi man regner 15 år før og etter det aktuelle tidspunktet. Grafen viser derfor et ugyldig område etter 1992, som ikke er noe 30 års middel beregnet etter vanlige metoder.

[attachimg=5 width=500]

Eksempel på beregning av 30 års glidende middel (temperaturer) eKlima Liberator. Middelkurven klippes i begge ender.
[attachimg=6 width=500]

Så litt mer alarmisme, der man tenker på noen skremmende 100 år inn i framtiden, der disse kun er modellberegninger som har liten eller ingen prediktiv verdi. Men det gjør ikke noe ("Om hundre år er allting glemt").
[attachimg=7 width=500]

Vil Smits gjenta følgende om den Arktiske sommerisen idag?
[attachimg=8 width=500]


It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Dette var flott, og takk til Gloføken som fant denne saken, og takk til Amatør1 som virkelig har avslørt ren alarmisme med tvilsomme arbeidsmetoder.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren