Zulu,
la oss ta utgangspunkt i dine innsigelser som du listet i ditt tilsvar til meg:
1. Det kan godt hende disse artiklene viser at solen har en større innflytelse enn hva IPCC/AGW hevder, det er en diskusjon som er utenfor min kompetanse i dag og den overlater jeg til dem som har dette som yrke.
2. At IPCC har forsøkt å se bort fra disse artiklene er en litt pussig påstand:
3. Alle er publisert etter AR4 så de kunne ikke vært diskutert ved den anledning.
4. To av dem er publisert så sent at de neppe har funnet veien til AR5
5. Hvor vidt de øvrige er drøftet i AR5 vet vi ikke før den er offentlig tilgjengelig.
På bakgrunn av dette synes jeg det er litt spesielt å si at IPCC har forsøkt å se bort fra dem så godt de kan.
Zulu,
Det er dessverre ikke bare mot solforskningen at IPCC har begått/begår fremdeles sine unnlatelsessynder, men mot alle forhold som kan svekke AGW/CO2-hypotesen.
Men la oss for håndterbarhetens skyld ta utgangspunkt i helt sentral og peer-reviewed solforskning som var kjent i 2007 (slik at man ikke kan bruke argumentet om at man ikke visste bedre før 2007, osv.).
Kort sagt, hva IPCC
helt bevisst og
faglig kalkulerende har unngått å ta hensyn til mht.:
Solvariabilitetens betydning for jordens klima:Først, nå tar jeg for meg dette rent faglig med sitater, slik at det ikke skal være tvil om at vi snakker om reelle og faktiske forhold når det gjelder IPCCs faglige unnlatelser her.
IPCCs tidlige "Climate Change Documents" (1996 og 2001) tok faktisk hensyn til
"the solar irradiance change over the last 100 years and its possible impact on the temperature change". Dessverre endret dette seg til at man både i IPCCs revisjon 2 og 3 konkluderte med at
"the solar irradiance variations of the past century are likely to have been smaller than the GHG forcing". Basert på dette argumentet trakk IPCC fra enhver mulig påvirkning fra solvariabilitet på jordens klima og spesielt mht. den siste oppvarmingsperioden (som i såfall ville svekket Manns hockeykølle-argument, som IPCC la seg tungt etter fra 1998)
Men problemet for IPCC er at det siden IPCC 2001 har kommet en strøm av fremragende papers som har dokumentert en signifikant betydning av solvariabilitet for jordens klima. Fremdeles (før 2007) var de komplekse mekanismene for hvordan solvariabilitet påvirket jordens klima mangelfullt forstått. Men i disse årene fram til 2007 kom altså en rekke glimrende studier (som ettertiden ikke har svekket eller kunnet avvise) som påviste at dagens klimaendringer skyldes mer naturlig variabilitet enn menneskeskapt CO2.
Her er en liste med eksempler på viktige papers som IPCC har valgt å ikke ta hensyn til til denne dag:
a. “Solar variability and the earth’s climate: introduction and overview” George Reid Space Science Reviews 94 (2000) p.1-11
b. “Low cloud properties influenced by cosmic rays” N D Marsh & H Svensmark Physical Review Letters 85 (2000) p. 5004-5007
c. “Global temperature forced by solar irradiation and greenhouse gases?” Wibjorn Karlen Ambio, Vol. 30 (2001)p. 349-350
d. “The sun’s role in climate variations” D Rind Science Vol. 296 (2002) p. 673-677
e. “Solar influence on the spatial structure of the NAO during the winter 1900-1999” Kunihiko Kodera Geophysical Research Letters, Vol. 30 (2003) 1175 doi:10.1029/2002GL016584
f. “Can slow variations in solar luminosity provide missing link between the sun and the climate?” Peter Fokul EOS, Vol. 84, No. 22 (2003)p.205&208
g. “Celestial driver of phanerozoic climate?” N Shaviv & J Veizer Geological Society of America 13 (2003) p.4-10
h. “Variable solar irradiance as a plausible agent for multidecadal variations in the Arctic-wide surface air temperature record for Madhav Khandekar Page 9
2/6/2007 the past 130 years” Willie W-H Soon Geophysical Research Letters Vol. 32 (2005) L16712
i. “solar forcing of the polar atmosphere” P A Mayewski et al Annals of Glaciology Vol. 41 (2005) p. 147-154
j. “The influence of the 11-yr solar cycle on the interannualcentennial climate variability” Hengyi Weng J of Atmosphere
and solar-terrestrial physics Vol. 67 (2005) p. 793-805
k. “Living with a variable sun” Judith Lean Physics Today (2005) Vol 58, No. 6 p. 32-37 American Inst. Of Physics USA
l. “Phenomenological solar contribution to the 1900-2000 global surface warming” N Scafetta & B J West Geophysical Research
Letters Vol. 33 (2006) L05708
m. “Phenomenological solar signature in 400 years of reconstructed northern hemisphere temperature record” N Scafetta & B J West Geophysical Research Letters Vol. 33 (2006) L17718
n. “Empirical evidence for a nonlinear effect of galactic cosmic rays on clouds” R G Harrison & D B Stephenson Proceedings
of the Royal Society A (UK): 10.1098/rspa.2005.1628 (2006)
Dette gjelder kun IPCCs utelukking av viktig forskning mht. solforskningen.
Jeg kan vise tilsvarende unnlatelsessynder - med lange paperoversikter - også innenfor en rekke andre fagområder som ville skapt problemer for AGW/CO2-hypotesens gyldighet, jeg nevner i fleng:
1. Temperatur-rekonstruksjoner som bruker proxy data som knuser "The Hockey-Stick Graph (nok å nevne McIntyre og McK......)
2. Tunge studier av havnivå som IPCC ikke vil akseptere fordi de bryter med deres egne projeksjoner
3. Arktiske & Antarktiske temperaturstudier fra Holocene til dagens klima, som bryter med IPCCs påstander om kobling mellom CO2 og temperatur
4. Betydningen av storskala sirkulasjonsmønstre, som igjen ville vist naturlige sykluser mye bedre enn IPCC vil akseptere
5. Det man kaller "Extraneous influence on mean temperature trends" som ville vist at mange IPCC-godkjente studier har benyttet varmeøkende tricks knyttet til urbanisering, endring i områdebruk, høydeendringer på målestasjoner, osv.
6. Store usikkerheter i klimamodell-simuleringengene, både regionalt og globalt
7. En rekke andre studier som bare holdes ute av IPCC-sfæren, fordi man har anledning til det...
Men dette får holde i denne omgang.
Så Zulu,
når du avslutningsvis hevder at "
På bakgrunn av dette synes jeg det er litt spesielt å si at IPCC har forsøkt å se bort fra dem så godt de kan.", så syns ikke jeg det er "litt spesielt" i det hele tatt, bare føyer seg inn i et nå altfor velkjent mønster - hvilket herved bør være vist, eller quad est demonstrandum, som det heter på fint

Helt til slutt:
Jeg har aldri svart en overbevist AGW-er så grundig i hele mitt liv, tror jeg. Men jeg gjør det med glede, for jeg setter pris på din ærlige stil og at du evner å debattere sivilisert. Det skal alltid verdsettes mer enn hva den enkelte er overbevist om. Det kan jo skifte med tiden...