Ungdom med gryende AGW-skepsis?

Startet av BorisA, februar 17, 2012, 18:26:42 PM

« forrige - neste »

BorisA

Jeg har i diverse innlegg vært opptatt av klimapropagandanes innvirkning på ungdom, og har sett mange klimaangst- innlegg på ungdomssiden "SI'd " i Aftenposten. Jeg har riktignok sett noen få AGW-kritiske innlegg, men det har hørt til unntakene.

Tenkte derfor det kunne være ok å starte en tråd som viste eksempel på ungdom med AGW-skepsis.

I dagens AP står det et innlegg skrevet av Helle på 14 år som beskriver seg selv som miljøaktivist.
Tittelen på innlegget er: "Hvem skal vi tro på?"

Innlegget begynner:
"Det er ikke rart at mange unge ikke er engasjert i klimaendringene når det er så vanskelig å vite hva som er riktig."

Lengre ned står det:
"De lærde strides. Forskerne har deklamert at vi menneskerr forurenser jorden med CO2-utslipp som gjør kloden varmere. Men det stemmer ikke med det andre forskere mener om jordens historie."

Her ser vi altså en gryende skepsis. Hvor har hun fått den fra, sikkert ikke fra skoleverket eller MSM.







Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Jostemikk

Vi får håpe at andre ungdommer gjør som Helle. Det er alltid lurt å undersøke litt selv. Jeg forstår imidlertid hennes vanskeligheter med hvem man skal tro på.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Det er helt riktig og meget godt observert av en 14-åring når observasjonen er "De lærde strides". Det har hun ihvertfall ikke funnet ut fra norske media.

Helle kommer til å gjøre det godt, for hun har evnen til å stille de rette spørsmålene. Det er nettopp det som skal til.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Ewer Gladblakk.

Ikke så rart at mange lurer på og stiller spørsmål om så mye innenfor klimatemaet i dag....både unge og eldre.
Abonerer på mail-nettversonen av Teknisk ukeblad, og den siste derfra så slik ut: http://www.tu.no/olje-gass/article297347.ece

Stor opptimisme innen framtidig ubåtsatsing i mangemilliardklassen på "forhåpentligvis" norsk olje-sektor til tross for det mer hengivent åndelig polymikkrelegiøse av meningåpninger duppende fremst i pop-overflata...tydeligvis...? :o
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

ConTrari

Sitat fra: BorisA på februar 17, 2012, 18:26:42 PM
Jeg har i diverse innlegg vært opptatt av klimapropagandanes innvirkning på ungdom, og har sett mange klimaangst- innlegg på ungdomssiden "SI'd " i Aftenposten. Jeg har riktignok sett noen få AGW-kritiske innlegg, men det har hørt til unntakene.

Tenkte derfor det kunne være ok å starte en tråd som viste eksempel på ungdom med AGW-skepsis.

I dagens AP står det et innlegg skrevet av Helle på 14 år som beskriver seg selv som miljøaktivist.
Tittelen på innlegget er: "Hvem skal vi tro på?"

Innlegget begynner:
"Det er ikke rart at mange unge ikke er engasjert i klimaendringene når det er så vanskelig å vite hva som er riktig."

Lengre ned står det:
"De lærde strides. Forskerne har deklamert at vi menneskerr forurenser jorden med CO2-utslipp som gjør kloden varmere. Men det stemmer ikke med det andre forskere mener om jordens historie."

Her ser vi altså en gryende skepsis. Hvor har hun fått den fra, sikkert ikke fra skoleverket eller MSM.

Leste også Helles innlegg med stor interesse. Skulle gjerne hatt et skan av det hun skrev, men glemte å kjøpe avisen (kom over den på en kafe, abonnerer IKKE). Det var en merkelig blanding av meninger, vektet i retning av en slags føre-var holdning, som er greit nok. Dt interessante var en rekke forbehold og usikkerheter om klimasaken, som jeg ikke tror vi hadde sett for noen år siden. Et positivt tegn. Så jeg er ening med deg at dette uttrykker en gryende skepsis.

seoto

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ConTrari

#6
Sitat fra: seoto på februar 18, 2012, 14:35:28 PM
Du finner hennes artikkel her:
http://www.aftenposten.no/meninger/sid/Hvem-skal-vi-tro-pa-6764714.html

Takk for det, seoto. Det er verdt å merke seg at selv en erklært miljøaktivist erkjenner at det ikke eksisterer konsensus i klimasaken.
Det er helt klart mye surr om begreper her, men godt gjort av en ung jente å gjøre et forsøk på å markere skillelinjene i debatten.
Også meget interessant at hun beskriver midler til klimasaken som mulig bortkastede penger.

"Hvem skal 
vi tro på? Det er ikke rart at mange unge ikke er engasjert i klimaendringer når det er så vanskelig å vite hva som er riktig. Vi hadde en sen vinter i år. Det foreligger to alternative forklaringer på dette: Mye vestavind fra Karibia er blitt med i stormene Berit og Dagmar eller klimaendringer? De som ikke tror på drivhuseffekten velger det første svaret, mens de som tror på drivhuseffekten velger klimaendringene som svar. Men hva er riktig? Finnes global oppvarming, eller er det tøys fra forskerne?"

"Forskere har deklamert at vi mennesker forurenser jorden med CO2-utslipp som gjør kloden varmere. Men det stemmer ikke med hva andre forskere mener om jordens historie.

Selv er jeg er miljøaktivist. Jeg skrur av lyset, plukker opp søppel og sender penger til forskjellig organisasjoner som er opptatt av problemet. Men mange mener at jeg sløser med pengene og at jeg heller burde bruke dem på fattige barn. Personlig tenker jeg at hvis vi klarer å få klimaet til å snu, så kan vi til og med fjerne ørkener, noe som blir bedre for dem med tørke i Afrika. Kanskje vi kan få tak i mer mat der og til og med få regnskoger?
"




seoto

Sitat fra: Reparatøren på februar 18, 2012, 16:28:41 PM
Seoto. Den artikkelen anekterte jeg. Dette var tale fra en 14 åring som mang en voksen kan misunne henne. Ikke for de hun tenkte i samme baner som vi, men for de hun, trass sin unge alder har et ballansert, og kunnskapsrikt fokus på det essensielle i et så vanskelig tema. Dette er eksempler som gir håp for fremtiden.  ;D   ;)

Helt enig med deg - spørsmålet er bare: Hvor representativ er hun når det gjelder ungdommens evne til kritisk tenkning? La oss håpe det blir mange som henne. Håpet ligger i de ungdommene som ikke blir manipulert gjennom alle de ungdomsorganisasjonene vi har i dag, spesielt de politiske og grønne ungdomsorganisasjonene.

Da jeg vokste opp ble ikke ungdommen manipulert i særlig grad når det gjaldt politikk - da gikk det mer i regi av kirken ;)

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Jeg lurer på om indoktrineringen startet i det øyeblikket de fikk "Miljøkjemi" inn i undervisningen. Dette ble vel innført på US, VGS og universitetet i 80-årene? Kjemifaget skulle bli så relevant. Hvordan var det før? Litt forenklet, vi lærte om aluminium, oksider, og produksjon av aluminium fra bauxitt. Men aluminiumsproduksjonen hadde ikke egne titler. Og det er godt mulig at dette ville ha fungert, dersom de hadde holdt seg til miljø, og skilt det fra klima.

Dette gjør at det er en veritabel jobb å rydde opp i undervisningsmaterialet. Og inntil "klimaskremslene" er ryddet bort, kommer det stadig ungdommer ut av skolen som "vet" at CO2 er en forurensning, og at det først og fremst er CO2 som påvirker klimaet, der menneskene står bak.

Men som vi leser om, noen unge utpeker seg, og en eller annen gang vil dette snu!

ConTrari

Sitat fra: ebye på februar 19, 2012, 11:31:21 AM
Jeg lurer på om indoktrineringen startet i det øyeblikket de fikk "Miljøkjemi" inn i undervisningen. Dette ble vel innført på US, VGS og universitetet i 80-årene? Kjemifaget skulle bli så relevant. Hvordan var det før? Litt forenklet, vi lærte om aluminium, oksider, og produksjon av aluminium fra bauxitt. Men aluminiumsproduksjonen hadde ikke egne titler. Og det er godt mulig at dette ville ha fungert, dersom de hadde holdt seg til miljø, og skilt det fra klima.

Dette gjør at det er en veritabel jobb å rydde opp i undervisningsmaterialet. Og inntil "klimaskremslene" er ryddet bort, kommer det stadig ungdommer ut av skolen som "vet" at CO2 er en forurensning, og at det først og fremst er CO2 som påvirker klimaet, der menneskene står bak.

Men som vi leser om, noen unge utpeker seg, og en eller annen gang vil dette snu!

Jeg husker ikke et ord av hva som sto i mine skolebøker fra Vidergående. Man får håpe dagens ungdom blir like glemsk.

BorisA

Er det håp for norsk ungdom likevel?
Er de på nettet og leser stoff på klimaforskning.com og andre steder?

Iflg en undersøkelse i Vårt Land tror under halvparten av norsk ungdom på IPCC:

http://www.vl.no/samfunn/unge-vil-ikke-ofre-noe-for-klimakutt/
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ebye

Sitat fra: BorisA på februar 21, 2012, 07:15:54 AM
Er det håp for norsk ungdom likevel?
Er de på nettet og leser stoff på klimaforskning.com og andre steder?

Iflg en undersøkelse i Vårt Land tror under halvparten av norsk ungdom på IPCC:

http://www.vl.no/samfunn/unge-vil-ikke-ofre-noe-for-klimakutt/

Dette er jo langt på vei i tråd med den synkende interessen som er referert her

http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,256.msg8882.html#msg8882

På samme måte som for resten av befolkningen, alarmismemeldingene blir gjennomskuet. Alle disse non-scientific organisasjonene bidrar nok også til årvåkenhet. Her er jo Det Norske klimanettverket og Norsk klimastiftelse, sammen med Besteforeldeaksjonen antakelig nyttige "idioter". Er Barnebarna i konflikt med sine Besteforeldre?  ;)

ConTrari

#12
Sitat fra: BorisA på februar 21, 2012, 07:15:54 AM
Er det håp for norsk ungdom likevel?
Er de på nettet og leser stoff på klimaforskning.com og andre steder?

Iflg en undersøkelse i Vårt Land tror under halvparten av norsk ungdom på IPCC:

http://www.vl.no/samfunn/unge-vil-ikke-ofre-noe-for-klimakutt/

Ja, det er håp. Men dette var mer en jeg hadde håpet på:

"Undersøkelsen avslører at det er utbredt skepsis blant norske ungdommer mot konklusjonene til FNs klimapanel. Bare litt under halvparten (48 prosent) av alle ungdommer støtter klimapanelets konklusjoner om at det er meget sannsynlig at menneskeskapte klimautslipp har forårsaket mesteparten av den globale temperaturøkningen siden midten av 1900-tallet.

Nesten én av fem unge mener tvert i mot at klimaendringene skyldes naturlige variasjoner. Tre av ti mener naturlige årsaker er like viktige som menneskelige handlinger. Bare to av ti mener at klimaproblemene er uløselige, mens 43 prosent er uenige i et slikt pessimistisk utsagn."

Dette er noe helt annet enn å vise lite engasjement i klimasaken. Her fremkommer det at ungdommen rett og slett er UENIG i klimapanelets konklusjoner, og det er oppsiktsvekkende.

Blir også fly forbanna av at Natur og Ungdom får kjøre sin propaganda uhemmet i denne artikkelen. Ikke ETT forsøk på kritisk spørsmål.

Telehiv

Hvis dere mot formodning skulle miste troen på vår ungdom, prøv ut de virkelig små barna istedet, de har ting på lur:

http://www.youtube.com/watch?v=ACtq5NDCSW4&feature=related

Yiiiihaaaaaa!!! Son of a gun!!!
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten