Du godeste, noe har virkelig skjedd med MSM!

Startet av Jostemikk, februar 24, 2012, 12:00:07 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Vi skal alle rett og slett være svært glade for at en seniorforsker hos SINTEF tør gå rundt som elefanten i rommet. Håper den knuser enorme mengder porselen.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Sitat fra: jarlgeir på april 13, 2013, 21:17:20 PM
Røyrviks innlegg i Aftenposten er antagelig så langt man kan gå uten å unngå å komme på trykk.

Med en såpass vitenskapeligteoretisk måte å formulere seg på unngår man helt klart at sånne som Mathismoen skjønner hva som står der.
Det er nå lagt ut en solid stige som kan benyttes til en langsom vitenskapelig climbdown for de som måtte ønske det, både våre mange forskere som har latt være å benytte seg av sin ytringsfrihet, og de mange politikere som kan hevde de er ført bak lyset av (sett passende navn her).

Jeg kan imidlertid ikke se noe annet her enn en kritikk av de mange som har latt være å formidle den betydelige usikkerhet som er ute å går i forskningen.

Paradigmeskifte? Neppe.

Neppe paradigmeskifte nei, men jeg kan ikke skjønne annet enn at han skriver ting som mange forskere/akademikere rundt om i landet har tenkt om temaet lenge. Dette vil forhåpentligvis gjøre at det føles mindre belastende for mange å si høyt det de tenker.

Men jeg må si jeg lurer på hvor lang tid det tar før Prestrud kommer på banen og instruerer Røyrvik om at det ikke finnes en debatt om hvorvidt vi har menneskapte klimaendringer eller ikke - bare om hvor store de er, og bare i de av Cicero godkjente publikasjonene og de av Cicero godkjente forskere/miljøer pluss med de av Cicero godkjente resultater. "Forskerne" "mener" osv.

Eller kanskje Rasmus kommer ham i forkjøpet og insinuerer at Sintef driver med propaganda.... se hvem oppdragsgiverne er...
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Ewer Gladblakk.

Sitat... se hvem oppdragsgiverne er...
NSS..Norsk Statlig Skolevesen? :o
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Amatør1

#513
Det går opp og ned i media, og jeg tror nok at det å slippe til Røyrvik var et bevisst grep for å forsøke å diskreditere skeptikere (gjett hvorfor). Ingenting må være uprøvet.

Dagens Aftenposten hadde en artikkel jeg kom til å lese
Vulkanutbrudd utryddet halvparten av alt liv

Slike påstander får min bullshit-detektor til å ringe, og det gjorde den også denne gangen. Av de ting de påstår er følgende
SitatDen såkalte trias-jura-utryddelsen fant sted for 201.564.000 år siden, skriver forskningstidsskriftet Science.

Ser man det, en presisjon til sjette signifikante siffer, det må jo være ekstremt kompetente forskere som står bak noe slikt! På den andre siden har vi Langmuirs kriterier for deteksjon av pathological science:

SitatSymptoms of Pathological Science:

  • The maximum effect that is observed is produced by a causative agent of barely detectable intensity, and the magnitude of the effect is substantially independent of the intensity of the cause.
  • The effect is of a magnitude that remains close to the limit of detectability; or, many measurements are necessary because of the very low statistical significance of the results
  • Claims of great accuracy.
  • Fantastic theories contrary to experience.
  • Criticisms are met by ad hoc excuses thought up on the spur of the moment.
  • Ratio of supporters to critics rises up to somewhere near 50% and then falls gradually to oblivion.

Og selvfølgelig kommer også dette:
SitatUtbruddene kan være en historisk parallell til de menneskeskapte klimaendringene som finner sted i dag, ved at de viser hvor sårbare mange arter er for en kraftig økning i utslipp av karbondioksid (CO2) i atmosfæren, mener forskerne.

Denne artikkelen er bare et patetisk forsøk på å forkle klima-alarmismen som noe annet. Å tro at vi har kommet til et paradigmeskifte innen norsk MSMs omtale av klimavitenskapen, er likeverdig med å bekjenne sin tro på julenissen,
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Og som så mange artikler i våre MSM var også denne artikkelen i Aftenposten levert av NTB.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Sitat fra: Amatør1 på april 14, 2013, 11:57:29 AM
Det går opp og ned i media, og jeg tror nok at det å slippe til Røyrvik var et bevisst grep for å forsøke å diskreditere skeptikere (gjett hvorfor). Ingenting må være uprøvet.

Dagens Aftenposten hadde en artikkel jeg kom til å lese
Vulkanutbrudd utryddet halvparten av alt liv

Slike påstander får min bullshit-detektor til å ringe, og det gjorde den også denne gangen. Av de ting de påstår er følgende
SitatDen såkalte trias-jura-utryddelsen fant sted for 201.564.000 år siden, skriver forskningstidsskriftet Science.

Ser man det, en presisjon til sjette signifikante siffer, det må jo være ekstremt kompetente forskere som står bak noe slikt! På den andre siden har vi Langmuirs kriterier for deteksjon av pathological science:

SitatSymptoms of Pathological Science:

  • The maximum effect that is observed is produced by a causative agent of barely detectable intensity, and the magnitude of the effect is substantially independent of the intensity of the cause.
  • The effect is of a magnitude that remains close to the limit of detectability; or, many measurements are necessary because of the very low statistical significance of the results
  • Claims of great accuracy.
  • Fantastic theories contrary to experience.
  • Criticisms are met by ad hoc excuses thought up on the spur of the moment.
  • Ratio of supporters to critics rises up to somewhere near 50% and then falls gradually to oblivion.

Og selvfølgelig kommer også dette:
SitatUtbruddene kan være en historisk parallell til de menneskeskapte klimaendringene som finner sted i dag, ved at de viser hvor sårbare mange arter er for en kraftig økning i utslipp av karbondioksid (CO2) i atmosfæren, mener forskerne.

Denne artikkelen er bare et patetisk forsøk på å forkle klima-alarmismen som noe annet. Å tro at vi har kommet til et paradigmeskifte innen norsk MSMs omtale av klimavitenskapen, er likeverdig med å bekjenne sin tro på julenissen,
Jeg er 99,999 % enig med deg, Amatør1.

Her er det mye okseskitt. Avslutningen er på typisk klimatrollvis:

Sitat- På ett vis kan trias-jura-utryddelsen sammenlignes med det vi opplever i dag. Man kan lære mye om den mulige følgen en dobling av CO2 i atmosfæren kan få for temperaturen på jorda, på surhetsgraden i havet og livet på jorda, ved å studere den geologiske historien, sier Terrence Blackburn som ledet arbeidet med dateringen.

Og som seoto påpeker i posten over, dette er det NTB som presenterer. NTB reklamerer med "redaksjonelt stoff". Betyr det at de har redaksjonsansvar for det de leverer til Aftenposten? Er Aftenposten ansvarlig i tillegg?

T. Blackburn aner tydeligvis ikke hva han snakker om. Men jeg synes det er merkelig at NTB bare er interessert i klimaselvmål for tiden.

Har NTB plassert "sparebøssa" i Klimakvoteshopping?

Jostemikk

De store avisene opplever sparebarberkniven. Det som blir barbert bort, er integritet, ekte journalister, og alt mulig annet som opprinnelig sikret kvalitet. De produserer dermed mindre og mindre stoff selv, og velger i stedet å copy/paste fra de store pressebyråenes ferdiglagde propaganda. Kort og godt blir opplysningsmakta konsentrert om færre og færre eiere.

Denne problematikken er tatt opp flere ganger her på Klimaforskning, men tausheten er stort sett rungende hver eneste gang.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amateur2

Sitat fra: ebye på april 14, 2013, 14:17:24 PM

Her er det mye okseskitt. Avslutningen er på typisk klimatrollvis:

Sitat- På ett vis kan trias-jura-utryddelsen sammenlignes med det vi opplever i dag. Man kan lære mye om den mulige følgen en dobling av CO2 i atmosfæren kan få for temperaturen på jorda, på surhetsgraden i havet og livet på jorda, ved å studere den geologiske historien, sier Terrence Blackburn som ledet arbeidet med dateringen.

Og som seoto påpeker i posten over, dette er det NTB som presenterer. NTB reklamerer med "redaksjonelt stoff". Betyr det at de har redaksjonsansvar for det de leverer til Aftenposten? Er Aftenposten ansvarlig i tillegg?

T. Blackburn aner tydeligvis ikke hva han snakker om. Men jeg synes det er merkelig at NTB bare er interessert i klimaselvmål for tiden.

Har NTB plassert "sparebøssa" i Klimakvoteshopping?

T. Blackburn, journalisten og oversetteren som har produsert dette "verket" hadde stått seg på å studere for å forstå pensum i fysikk og kjemi på videregående skole. Hadde de vært seriøse så hadde de tatt med seg et par universitetskurs innen naturvitenskap også. Da hadde de forhåpentlig lært såpass om grunnleggende fenomener i naturen at artikkelen hadde formidlet noe som var i nærheten av vitenskap og ikke bare science fictionaktig skremselspropaganda.
Respect those who seek the truth, be wary of those who claim to have found it
[Mark Twain]

The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
[Richard P. Feynman]

Jostemikk

#518
Sitat fra: Amateur2 på april 14, 2013, 14:44:23 PM
T. Blackburn, journalisten og oversetteren som har produsert dette "verket" hadde stått seg på å studere for å forstå pensum i fysikk og kjemi på videregående skole. Hadde de vært seriøse så hadde de tatt med seg et par universitetskurs innen naturvitenskap også. Da hadde de forhåpentlig lært såpass om grunnleggende fenomener i naturen at artikkelen hadde formidlet noe som var i nærheten av vitenskap og ikke bare science fictionaktig skremselspropaganda.

Det finnes en annen mulighet. Hva hvis de rett og slett ikke er interessert i å presentere tørre, naturvitenskapelige fakta, men konstruert stoff som passer med en politisk-økonomisk agenda? BBC er ikke eneste selskap som har satt hele sin økonomiske framtid på en tilsynelatende "sikker" investering. Vi snakker så mye penger når det gjelder klimasaken, at jeg mistenker både meg selv og andre for ikke riktig forstå det.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Jeg har lenge hatt den oppfatning at f. eks. norske klimaforskere er sine egne nyttige idioter, og våres i tillegg. De ødelegger for seg selv, ved å ødelegge saken sin. De hjelper oss, ved å ødelegge saken sin. Nyttige idioter fordi de aldri har rykket ut og korrigert utsagn som er fysisk umulig og strider mot naturen.

Jeg ser et bilde, der de norske klimaforskerne står i en sverm av boomeranger, et resultat av sin gjøren og laden.

Det kunne ha blitt en interessant "alternativ skole", dersom "teksten" fra IPCC og norske klimaforskere hadde blitt utgitt som lærebok i naturfag, kapittelet om klimaendringer. Det er ikke det at ikke lærebøkene er alarmistiske og aksjonrettet i dag. Men nå er det ordinære forfattere som står bak. Noe annet hadde det vært om f. eks. CICERO og Bjerknes hadde gitt ut en alternativ lærbok om klimaet.  Den skulle jeg ha investert i, kanskje det hadde gått an å lage tegneseriestriper?   ;)       8)

Amateur2

#520
Emil Andrè Røyrviks rapport som danner grunnlaget for hans kronikk i Aftenposten er en åpen Sintef rapport. Den kan lastes ned fra Sintef sine hjemmesider ved bruk av denne lenken

Sintefs rapporter er identifisert i et nummersystem. Igjennom dette er det enkelt å se om en rapport er åpen eller fortrolig. Røyrviks rapport har referansen SINTEF A24071. Bokstaven A angir at den er "un-restricted", det vil si en åpent tilgjengelig rapport.

(edit: Lenkekrøll)
Respect those who seek the truth, be wary of those who claim to have found it
[Mark Twain]

The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
[Richard P. Feynman]

ebye

Vi har nå flere ganger ettelyst: når skal NTB begynne å ha egne meninger om klimaet? Og også kikke ut av klimabobla på den andre siden, og undersøke hva skjer'a? Når skal NTB begynne å referere det som skjer?

På WUWT er det nå Reuter som blir omtalt

The MSM finally notices 'the pause'

http://wattsupwiththat.com/2013/04/16/the-msm-finally-notices-the-pause/#more-84342

Dette lyder som musikk i mine ører. Kommer dette REUTER-oppslaget i norske MSM? Når våkner NTB?     ;)     8)

Jostemikk

No Tricks Zone - Mother Of German Green Weeklies, Die Zeit, Shocks Readers...Now Casts Doubt On Global Warming!

SitatAfter a foray in a cult, one of the first steps on the path back to reality is the process of deprogramming. Could it be that this step is now being self-administered by the German mainstream media? It appears so.



Harald Martenstein: "...it seems they are allowed to get away with everything." Photo credit: Lumu, GNU Free Documentation License, Version 1.2

Les hele saken hos No Tricks Zone ved å klikke på linken over. Det vi ser nå er at de mest ihuga rødgrønne i alarmismens høybort begynner bøye av for realitetene.

MSM i Norge og Sverige later som ingen ting, og redaktør Haugsgjerd i Aftenpostens sentralstyreredaksjon svarer på utenlandsk MSM ved å gi Ole Mathismoen enda friere tøyler.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

BorisA

#523
Det er veldig gledelig at Tysklands's svar på Ole Mathiesmoen er i ferd med å snu.
Nå tror jeg OM er laget av et hardere klimamateriale og at en deprogtammering av ham er en større utfordring.
Men noen med guts kunne sende ham denne linken om Harald Martenstein?
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ebye

Det snakkes om at dette er gjort!     ;)      8)