Du godeste, noe har virkelig skjedd med MSM!

Startet av Jostemikk, februar 24, 2012, 12:00:07 PM

« forrige - neste »

BorisA

I Aftenposten i dag har Ellestad fått inn en spalte der han svarer på Presteruds utblåsing i samme avis for noen dager siden.
Finner den ikke på nettet, men han avslutter sånn:

"Min formidling er solid forankret i den internasjonale skoleretningen om naturlige variasjoner (også i Arktis).
Presteruds agenda er å hindre informativ formidling. Nærmere indoktrinering- og lenger fra en vitenskapelig holdning kommer man ikke."
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Amatør1

Sitat fra: BorisA på juni 22, 2013, 10:27:13 AM
I Aftenposten i dag har Ellestad fått inn en spalte der han svarer på Presteruds utblåsing i samme avis for noen dager siden.
Finner den ikke på nettet, men han avslutter sånn:

"Min formidling er solid forankret i den internasjonale skoleretningen om naturlige variasjoner (også i Arktis).
Presteruds agenda er å hindre informativ formidling. Nærmere indoktrinering- og lenger fra en vitenskapelig holdning kommer man ikke."

Den kunne det være interessant å lese, men de selger ikke Aftenposten her jeg befinner meg for tiden  8)  Så hvis noen har en scanner...
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Sitat fra: BorisA på juni 22, 2013, 10:27:13 AM
I Aftenposten i dag har Ellestad fått inn en spalte der han svarer på Presteruds utblåsing i samme avis for noen dager siden.
Finner den ikke på nettet, men han avslutter sånn:

"Min formidling er solid forankret i den internasjonale skoleretningen om naturlige variasjoner (også i Arktis).
Presteruds agenda er å hindre informativ formidling. Nærmere indoktrinering- og lenger fra en vitenskapelig holdning kommer man ikke."

Den siste setningen er jeg veldig enig i! Prestrud er mer en politisk løpegutt enn en forsker, og det har han alltid vært. Han var ansatt i Miljøverndepartementet (1988–1994) under GHB, og var nok en ivrig elev ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Sitat fra: Amatør1 på juni 22, 2013, 11:08:58 AM
Sitat fra: BorisA på juni 22, 2013, 10:27:13 AM
I Aftenposten i dag har Ellestad fått inn en spalte der han svarer på Presteruds utblåsing i samme avis for noen dager siden.
Finner den ikke på nettet, men han avslutter sånn:

"Min formidling er solid forankret i den internasjonale skoleretningen om naturlige variasjoner (også i Arktis).
Presteruds agenda er å hindre informativ formidling. Nærmere indoktrinering- og lenger fra en vitenskapelig holdning kommer man ikke."

Den kunne det være interessant å lese, men de selger ikke Aftenposten her jeg befinner meg for tiden  8)  Så hvis noen har en scanner...

Jeg har scanner, men ingen Aftenposten ;) Sannsynligvis vil innlegget etter hvert finnes elektronisk.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Her er innlegget til Ellestad i Aftenposten i dag, 22. juni 2013

Uvitenskapelig

http://www.climometrics.org/13apelle.jpg

Her setter Ole Henrik Ellestad Pål Prestrud på plass.    ;)      ;D      8)

translator

Ellestads kommentar i avisen er ikke lagt ut, mens Prestruds er det. Dette er en form for sensur. Ellestad har også lagt inn en egen kommentar på artikkelen til Prestrud, der han skriver:

"
Hvorfor gjengir Prestrud andre så feilaktig?

Det var overskriften jeg sendte Aftenposten. Det endte med:
Uvitenskapelig. De ønsket ikke min formulering om Prestruds dr. grad om polarrev og rabies. De hadde sjekket det i en referanse han anga, så det ble "arktiskterrestrisk økologi". Tittelen (Google) er: "Arctic Foxes in Svalbard: Population Ecology and Rabies". Det er fint de sjekker, men min angivelse var mer presis enn Prestruds egen omtale.

Men det viktige er: Aftenposten sjekker mine opplysninger. Hadde de sjekket bare litt om Prestruds utgangspunkt hadde det ikke blitt noen artikkel om Ellestad. For Prestrud har meget få vitenskapelige publikasjoner og enda mindre om klima. Det er greit for meg - det går an å lære seg mye om klima, men han kritiserer andre som gjør det samme som ham og får friplass i media - også til sine karakteristikker.

Det er sjelden Prestrud siterer riktig. Jeg sier ikke at det var mindre is i Arktis, jeg sier og skriver at det var omtrent like lite is i Arktis i 1930-årene (eks Grønland) og at man også helt frem til midten av 1940-årene kunnen seile Nordvest- og Nordøst-passasjen (som var utgangspunktet for TV.omtalen). Pravda skrev om nesten isfritt til Nordpolen i 1945, og det avstedkom noen få spaltelinjer i Dagbladet.Og det viktigste - det går i sykler. Finregning om ismengder er derfor ikke hovedpoenget, men hvor mye variasjoner i Golfstrømmen og havstrømmen inn gjennom Beringstredet varierer.

Og om hans henvisning til Samtiden. Jeg ble nektet å svare i siste runde selv om Prestrud formulerte seg i kjent stil, og med sine langt fra aksepterte vitenskapelige synspunkter. Innlegget kan leses, sammen med mye annet, på Klimaralistene.com.
"

http://www.aftenposten.no/meninger/Misvisende_-feilinformert-og-kunnskapsfattig-7235667.html#.UcV8s9J7KSr

Bebben

#621
Godt "spottet" translator!

Måtte straks ta en tur og gi Ellestad en tommel.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

stjakobs

Dagens Avisa Nordland. Selver artikkelen har vel ligget på nettet tidligere, men her er den i papiravisa:

http://stjakobs.dyndns.org/klima/AN_25_06_13.jpg
"IPCC is a four letter word."

Jostemikk

Sitat fra: stjakobs på juni 25, 2013, 14:28:10 PM
Dagens Avisa Nordland. Selver artikkelen har vel ligget på nettet tidligere, men her er den i papiravisa:

http://stjakobs.dyndns.org/klima/AN_25_06_13.jpg

Personlig synes jeg dette er det beste og viktigste innlegget du har i AN, stjakobs. Glemmer jeg innimellom å gjøre deg oppmerksom på hvor stor pris jeg setter på arbeidet du gjør, håper jeg det oppveies av det jeg skriver nå. Du fortjener en stor klimaklem.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

En svært bra artikkel, stjakobs :)

Jeg var ikke klar over at du hadde egen blogg, men fant den da jeg søkte på noen av ordene i denne artikkelen (du sa jo at den lå ute på nett, men jeg var ikke klar over hvor). Så nå har jeg fått deg inn på lista.

Mye bra å lese her:
http://stjakobs.blogspot.no/
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

Jeg hadde ikke sett denne før:

Kristin Straumsheim Grønli forsvarer forskning.no mot angrep fra Nina Dessau - i 2004. Dette i kjølvann av de første hockeykølle-avsløringene. Og hun gjør det med stil og med krutt i hanskene, altså argumentene.

SitatRedaksjonen ventet seg en dose gratis voksenopplæring, men dessverre: Utover vanlig drittslenging, har ikke statsviteren og sosialøkonomen Dessau noe å bidra med, rent faglig.

Dessau mener "folk bør kunne stole på at vitenskapen ikke er kjøpt, betalt eller manipulert av politiske, ideologiske eller kommersielle interesser".

Drøm videre, Dessau. Selvsagt burde folk kunne stole på vitenskapen – og i de fleste tilfeller kan vi det – men alt vi vet om forskningens historie, tilsier at den ikke er og heller aldri har vært, verdinøytral. Det til tross for Dessaus oppfatning om at "det var en gang en tid hvor selve navnet til et prestisjetungt universitet ga en minimumsgrad på seriøsitet – slik er det ikke lenger".

Innlegget fra Dessau ser ut til å tilhøre de "klassiske" alarmistangrepene på budbringerne, altså i realiteten på den frie presse, som fortsetter i våre dager med Prestrud og Benestads angrep på f.eks. Aftenposten og NRK.

Dessverre ser ikke Dessaus opprinnelige artikkel ut til å være tilgjengelig.

Legger inne denne her som et "historisk dokument" - kanskje vi burde ha hatt en egen tråd for "tilbakeblikk"?
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Spiren

Bebben
SitatLegger inne denne her som et "historisk dokument" - kanskje vi burde ha hatt en egen tråd for "tilbakeblikk"?

Hva med denne: Generelt / En klimaforskers erindringer  ;)
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

stjakobs

Innlegg i dagens Avisa Nordland. Det kan vel tolkes på forskjellige måter:

http://stjakobs.dyndns.org/klima/AN_28_06_13.pdf
"IPCC is a four letter word."

Amatør1

Sitat fra: stjakobs på juni 28, 2013, 08:44:00 AM
Innlegg i dagens Avisa Nordland. Det kan vel tolkes på forskjellige måter:

http://stjakobs.dyndns.org/klima/AN_28_06_13.pdf

Hehe, jeg tolker det som en artig retorisk vri, med et kraftig spark til Obamas blinde ensretting. Det er virkelig et positivt tegn hvis politikerne nasjonalt og internasjonalt blir gjort narr av blant menigmann for sin klimaideologiske manipulasjoner. Det er akkurat det vi trenger.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Spiren

 ???    Denne artiklen mangler flere ord Global oppvarming, ekstremveir, CO2  o.s.v.    :o

Anchorage set a new monthly record for the most days above 70 degrees – 17 so far, with more expected before the calendar flips to July on Monday. Other parts of Alaska have been even hotter

http://www.alaskadispatch.com/article/20130628/alaskas-record-shattering-summer-sizzle-coming-end
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.