Slik skusler man bort Norsk vannkraft

Startet av Amatør1, mars 10, 2012, 21:46:28 PM

« forrige - neste »

Amatør1

Hva gjør man nå den "fornybare kraften" ikke eksisterer, og ikke lar seg realisere, hverken dyrt eller billig?

Da later man som om man er for "fornybar energi", med norsk vannkraft som "batteri", mens det man egentlig gjør er å sikle etter å selge ut norsk vannkraft til en mye høyere pris enn man kan oppnå her hjemme, for deretter å heve prisen også her.

Tyver og svindlere.

Slik kan Norge forsyne Europa med energi


Kan noen vennligst låse disse folkene inne et sted de ikke har internett?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye


Bebben

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ebye

Hi, hi - grønn ekstremklimadress. "Skoleuniform" har mye for seg.  :)

Tror nok jeg først og fremst ville kledd ut WWF, Naturvernforbundet, ZERO, Natur og ungdom, og solkongen med et slikt flott plagg - snakk om merkevare - klimamerkevare8)

Bebben

Spøk til side, ABC-artikkelen er ikke i overensstemmelse med det som Cicero skriver på sitt nettsted om samme tema, nemlig "Norge som Europas grønne batteri.

ABC:

SitatSmå naturinngrep
Selv om en slik utvidelse av produksjonskapasiteten kan bli en tøff utbyggingsoppgave, blir inngrepene i naturen små. Det vil ikke bli snakk om å demme opp nye vassdrag, men å utnytte de magasinene vi allerede har. Måten vi tapper magasinene på, til det norske forbruket vil bli den samme, men med større svingninger fra uke til uke.

CICERO:

SitatMens klimapolitikken vanligvis sees på som en variant av miljøpolitikken, er det ingen tvil om at klimapolitiske mål kan komme i konflikt med naturvern. Utbygging av fornybar energi er god klimapolitikk, men kan føre til store naturinngrep. Dette er bakgrunnen for Forum for natur og friluftslivs motstand mot bruk av norske vannmagasiner som et grønt batteri og utbygging av fornybar energi som vindkraft og vannkraft. Mens norske politiske partier har hatt en forsiktig tilnærming til dette problemet, går FNF rett på sak og sier: 

«I de kommende år er klimatiltakene en større trussel mot norsk natur enn klimaendringene.»

Nordmenn flest er nok fremdeles et natur- og friluftselskende folk. Vi er vant til å nyte den frie og (stort sett) uberørte natur, så jeg tipper at her ligger det en god del sprengstoff.

Jeg ser for meg Oddekalv og Frederic Hauge barke sammen på bare knyttnevene...

... men dette burde også etter hvert få uttrykk i politisk debatt. Det rare er i grunnen at det er såpass lite å se til denne konflikten CICERO beskriver foreløpig. Men det kommer nok.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ebye

Dette var en interessant og kvikk kryssreferanse, Bebben;)

Beklager CICERO, jeg tror dere synser...  8)

Jostemikk

Dette er noe av det, unnskyld uttrykket, jævligste som har skjedd noe land i forbindelse med AGW-alarmismen, Amatør1. Landet vårt blir ribbet for nesten alt av den viktigste naturen vi har.

Jeg har grått noen liter med bitre tårer over akkurat dette. Håper folk får opp øynene for dette ranet av norsk natur. Dessuten er det jo et annet ran også. Vi betaler for både overføringskabler, og forhøyede el-priser.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på mars 11, 2012, 00:16:15 AM
Dette er noe av det, unnskyld uttrykket, jævligste som har skjedd noe land i forbindelse med AGW-alarmismen, Amatør1. Landet vårt blir ribbet for nesten alt av den viktigste naturen vi har.

Jeg har grått noen liter med bitre tårer over akkurat dette. Håper folk får opp øynene for dette ranet av norsk natur. Dessuten er det jo et annet ran også. Vi betaler for både overføringskabler, og forhøyede el-priser.

Ja, dette er svært nær det jeg vil kalle kriminell adferd, og siden det rammer mange av oss er det kanskje å anse som forbrytelse mot menneskeheten....

Takk til Bebben for god og avslørende sammenligning.

---
P.S: Kan vi begrense den terminologileken til egen tråd, muligens?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

Sitat fra: ebye på mars 11, 2012, 00:13:20 AM
Dette var en interessant og kvikk kryssreferanse, Bebben;)

Beklager CICERO, jeg tror dere synser...  8)

Er ikke helt sikker på hva du mener med at Cicero synser her, ebye. Som du kanskje husker, startet jeg en tråd på AD der temaet nettopp var det som Cicero skriver, nemlig at mange klimatiltak kommer direkte i strid med tradisjonelt miljøvern. Dette er ett eksempel, andre er vindmøllene og et tredje er fremelskingen av dieselmotorer på bekostning av astmatikere og andre i større byer som Oslo, Bergen og Trondheim.

Cicero nevner at noen naturvernere allerede har begynt å reise bust. Oddekalv har både reist bust og annet mot vindmøllene på Vestlandet. Mye kan sies om ham, men jeg må jo innrømme at jeg er enig på dette punktet: Jeg ser ingen grunn til å rasere hele norskekysten med monstermøller.

Folket i Solund sa ellers først nei takk til et vindmølleprosjekt, og kommunestyret fulgte folkemeningen. Det er ikke bare "grønne krigere" som deltar.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Bebben

ebye: Kanskje jeg var litt for kjapp. Imidlertid kjenner jeg ikke til nøyaktig hvor store naturinngrep det eventuelt er snakk om, eller hvor. Sånn sett synser vel ABC og CICERO (og jeg) omtrent like mye.

Mht til økt variasjon i tappingen av vannmagasiner er jeg skeptisk. Jeg tror ikke kraftselskapene har noen særlig god track record allerede når det gjelder å overholde de reglene som allerede eksisterer. Dette kan få (og har fått) følger for faunaen i vassdragene, herunder noen arter med prikker på som jeg og Jostemikk elsker å fange.

På den annen side vil all energiforsyning innebære naturinngrep, enten det er på vedaskogen, vannkraft eller oljeutvinning. Det blir vel en cost/benefit-analyse.

For meg virker uansett ideen om Norge som "Europas grønne batteri" omtrent like luftig som mye av det andre som kommer fra den utopiske grønne rørsla. Og vi kan ha fått en mulig "game-changer": skifergass. Mye vil skje i de nærmeste årene.... men la oss forsøke å hindre klimafanatikerne i å rasere landet før vi kommer så langt.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ebye

Sitat fra: Bebben på mars 11, 2012, 00:41:55 AM
ebye: Kanskje jeg var litt for kjapp. Imidlertid kjenner jeg ikke til nøyaktig hvor store naturinngrep det eventuelt er snakk om, eller hvor. Sånn sett synser vel ABC og CICERO (og jeg) omtrent like mye.

Ja, det var inngrepet jeg tenkte på. ABC: små inngrep. CICERO: store inngrep. CICERO høres ut som alarmisme. Generelt: betydelig kompetanse på den slags der i gården.  ;)

CICERO har i det minste sørget for innbitt skepsis hos meg, til alt de skriver.  ;D

Dette er ett eksempel, av svært få, der jeg foretrekker føre-var: vær spontanskeptisk.  8)

Amatør1

Sitat fra: Amatør1 på mars 11, 2012, 00:28:18 AM
Sitat fra: Jostemikk på mars 11, 2012, 00:16:15 AM
Dette er noe av det, unnskyld uttrykket, jævligste som har skjedd noe land i forbindelse med AGW-alarmismen, Amatør1. Landet vårt blir ribbet for nesten alt av den viktigste naturen vi har.

Jeg har grått noen liter med bitre tårer over akkurat dette. Håper folk får opp øynene for dette ranet av norsk natur. Dessuten er det jo et annet ran også. Vi betaler for både overføringskabler, og forhøyede el-priser.

Ja, dette er svært nær det jeg vil kalle kriminell adferd, og siden det rammer mange av oss er det kanskje å anse som forbrytelse mot menneskeheten....

Det er i det minste ingen ny tanke....

Is climate science disinformation a crime against humanity?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Sitat fra: Amatør1 på mars 11, 2012, 19:58:46 PM
Sitat fra: Amatør1 på mars 11, 2012, 00:28:18 AM
Sitat fra: Jostemikk på mars 11, 2012, 00:16:15 AM
Dette er noe av det, unnskyld uttrykket, jævligste som har skjedd noe land i forbindelse med AGW-alarmismen, Amatør1. Landet vårt blir ribbet for nesten alt av den viktigste naturen vi har.

Jeg har grått noen liter med bitre tårer over akkurat dette. Håper folk får opp øynene for dette ranet av norsk natur. Dessuten er det jo et annet ran også. Vi betaler for både overføringskabler, og forhøyede el-priser.

Ja, dette er svært nær det jeg vil kalle kriminell adferd, og siden det rammer mange av oss er det kanskje å anse som forbrytelse mot menneskeheten....

Det er i det minste ingen ny tanke....

Is climate science disinformation a crime against humanity?


Dette blir vel sitat i sitatets sitat - eller noe sånt ;)

Den artikkelen kom jo opprinnelig herfra:
http://rockblogs.psu.edu/climate/2010/10/a-new-kind-of-vicious-crime-against-humanity-the-fossil-fuel-industrys-disinformation-campaign-on-cl.html

Egentlig burde vel noen gå fra Penn State til State Pen?  ;D
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.