BBC overgår seg selv?

Startet av ConTrari, august 08, 2011, 23:38:52 PM

« forrige - neste »

Bebben

(Du har visst klusset litt med "block quotes" ufaufa, jeg gjorde det samme selv i begynnelsen.)

Ufaufa, en av de tingene jeg husker best fra AD var da vi kritiserte Bjerknessenterets rapport om havnivåstigning i norske kystkommuner. Jeg husker at vi begge reagerte på at de var praktisk talt uten vitenskapelige referanser, noe som vel var ... ja hva skal vi si... "ytterst bemerkelsesverdig"?

Videre husker jeg at innholdet i AD ble fanget opp av de store søkemotorene på Internett som brukes av folk flest + at jeg husker at innlegg på AD blant annet ble fanget opp av en (automatisk)  tjeneste på Universitetet i Bergen sin nettavis "På Høyden" som gir linker til steder der Universitetet eller dets ansatte er nevnt på Internett.

(Som en kuriositet kan jeg nevne at jeg fant linken til Ellestads siste innlegg i Samtiden via "På Høyden", men linken forsvant ganske kjapt. Kanskje ble den bare skjøvet ut av listen av nyere innlegg....)

Senere har såvidt jeg husker Bjerknessenteret utvidet sine vitenskapelige referanser. Om det hadde med oss å gjøre direkte, er kanskje tvilsomt - men en gyldig kritikk som fremsettes, vil alltid kunne få noen til å fange den opp.

Jeg så ellers i kommentarfeltet i Aftenpostens artikkel om at Debattforum ble stengt permanent at en annen debattant, ukjent for meg, etterlyste det arbeidet han og andre hadde lagt ned i innleggene. Svaret var som på et alminnelig byråkratisk kontor at "det kan en dessverre ikke gjøre noe med."

Forøvrig virker kommentarene under artiklene i Aftenposten ustabile og forsvinner i hytt og vær. Hva er da vitsen med å kommentere noe som helst?

Et spørsmål er om 22-07 ble brukt som påskudd for å stenge AD, og om det noenlunde sammenfallet i tid med forskning.no sin stenging for kommentarer er en tilfeldighet.

Uansett, debatten lever videre og Aftenpoften kan sitte der og ha de så godt.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ufaufa

#16
Hei Bebben:)

Jeg husker svært godt våre innspill angjeldende havnivåstigningen.

Jeg skrev blant annet, etter å ha satt meg godt inn i saken, at rapporten sto til stryk.

Interessant det du sier om at våre kommentarer var søkbare. Sikkert ikke bra for denne "unge" forskningsstanden, og da mener jeg ikke alderen på forskerne men alderen på klimavitenskapen.

Jeg synes det er synd at Aftenpostens klimablogg er borte, og det bekymrer meg. Det bekymrer meg mye. Jeg setter stor pris på denne bloggen, men sett opp mot muligheten til opplysning overfor almennheten så har vi en utfordring.

Jeg vil - igjen - berømme Josikk for at han lagde denne bloggen og jeg vil også trekke frem blant annet Amatør1 og selvsagt Seoto for at Josikk fikk god støtte til sitt arbeide.

Det er viktig at vi har et sted der vi kan samtale, men dette hjelper almennheten svært lite.

Vi bør legge en plan for hvordan vi bidrar i diskusjonen på de bloggene som nå fortsatt er tilgjennelige.

Jeg har dessverre ut fra tidshensyn lite tid til  følge opp, men jeg vil gjerne vite hvor dere blogger - der dere vet at det er mange lesere.

Gode tanler til deg Bebben og måtte vi få mange gode diskusjoner fremover:)

Amatør1

Sitat fra: Bebben på november 17, 2011, 00:24:32 AM
(Du har visst klusset litt med "block quotes" ufaufa, jeg gjorde det samme selv i begynnelsen.)

Njet. Han har bare unnlatt å legge noe etter sitatet, som var brukbart formulert, for å si det slik  8) Jeg tror poenget om at Aftenposten har brutt Åndsverksloven, slik jeg skriver, absolutt kan ha noe for seg.

Sitat fra: Bebben
Forøvrig virker kommentarene under artiklene i Aftenposten ustabile og forsvinner i hytt og vær. Hva er da vitsen med å kommentere noe som helst?

Objection, retorisk spørsmål  ;)

Sitat fra: Bebben
Et spørsmål er om 22-07 ble brukt som påskudd for å stenge AD, og om det noenlunde sammenfallet i tid med forskning.no sin stenging for kommentarer er en tilfeldighet.

Det er liten tvil om at det er tilfelle. Nettdebatter i norske gammelmedier handler om at noen [TM] skal ha kontroll, og i særlig grad gjalt det klimadebatten på AD. Når man ikke oppnår kontroll, ikke makter å styre agendaen, så velger man å sabotere hele fora, I håp om at det hele kollapser. Det skjedde på forskning.no. De prøvde så godt de kunne på AD, men fikk hjelp av ABB før de var ferdige. Nå kjøres løpet på VGD.

Litt apropos
Trollene sprekker ikke - men hva med hyklerne?
Mer åpenhet, mer demokrati - eller mer sensur?
VG stenger for anonyme innlegg
En langsommere debatt - Aftenpostens Debattsentral stengt!

Sitat fra: Bebben
Uansett, debatten lever videre og Aftenpoften kan sitte der og ha de så godt.

Det er den vesentlige konklusjonen nå.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Josik

Sitat fra: ufaufa på november 17, 2011, 00:36:09 AM

Jeg vil - igjen - berømme Josikk for at han lagde denne bloggen og jeg vil også trekke frem blant annet Amatør1 og selvsagt Seoto for at Josikk fikk god støtte til sitt arbeide.

Hei ufaufa,

Takk til Jostemikk, til A1 og til seoto. Det var vel det du egentlig mente :)

Det begynner å bli seint....
Do remember to forget
anger, worry and regret.
Live while you've got life to live,
love while you've got love to give.

Piet Heine.

Amatør1

Sitat fra: Bebben på november 17, 2011, 00:24:32 AM
Jeg så ellers i kommentarfeltet i Aftenpostens artikkel om at Debattforum ble stengt permanent at en annen debattant, ukjent for meg, etterlyste det arbeidet han og andre hadde lagt ned i innleggene. Svaret var som på et alminnelig byråkratisk kontor at "det kan en dessverre ikke gjøre noe med."

Her: Debattsentralen avvikles

Litt nede i kommentarene skriver Eeemil
SitatJa det er slik Aftenposten.no ønsker fremtiden, tydeligvis; Kun kommentarer etter artiklene og disse ligger høyst noen dager på aftenposten.nos første side og så forsvinner de helt - til arkivet. Slik unngår Aftenposten at man kan diskutere et tema over tid og gjerne sette seg bedre inn i temaet underveis og altså holde en debatt gående over tid. Og altertivet er kjapp-kjapp-kommentarer som nesten utelukkende er for de som lirer av seg noe overfladisk møl og slik helt stopper seriølse fra å delta.

Men helt seriøst - er det ikke mulig å lage et debattforum som drives av endel som har vært aktive på AD og som skaffer seg inntekter fra antallet som klikker seg inn på debattene? Kanskje få noen såkalte eksperter til å skrive noen artikler og så debattere ut iffra disse og også reise tema på egen hånd.

Høres ut som en god ide spør du meg  ;D, minus det med inntekter :o

Videre skriver Trynnn
SitatJeg har vel ikke vært så aktiv her, som på VGD. Men, ser absolutt behovet for en ny og uavhengig debattsentral. Gjerne lokalisert et sted i utlandet, der norske politisk korrekte redaksjoner og myndigheter, ikke har den minste tilgang til å redigere, manipulere, og tvinge gjennom saker og ting.
Regner med at VGDs dager også snart er talte....

Noen som ser at klimaforskning.com fyller et behov og ikke minst en mulighet? Det er mange som har sett seg grundig lei på manipulasjonene.

Det er et par andre lesverdige kommentarer der også.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ufaufa

Sitat fra: Josik på november 17, 2011, 01:09:36 AM
Sitat fra: ufaufa på november 17, 2011, 00:36:09 AM

Jeg vil - igjen - berømme Josikk for at han lagde denne bloggen og jeg vil også trekke frem blant annet Amatør1 og selvsagt Seoto for at Josikk fikk god støtte til sitt arbeide.

Hei ufaufa,

Takk til Jostemikk, til A1 og til seoto. Det var vel det du egentlig mente :)

Det begynner å bli seint....