Klima-Quiz i Aftenposten

Startet av jarlgeir, juni 07, 2012, 01:05:20 AM

« forrige - neste »

jarlgeir

Jeg hadde litt ledig tid i kveld, og besluttet meg for å lage en Klima-Quiz i Aftenposten.  ;D

Det er 13 spørsmål som i økende grad bør uroe den som svarer, og forhåpentligvis fører til noen aha-opplevelser.

Dere bør nok være raske med å lese, for jeg regner med at Quizen blir slettet av sensuren etter at trollene har hisset seg opp og diverse sjarlataner i staten har klagd. Jeg har lagret alt i en tekstfil, så den kan raskt gjenopprettes :p

Tipper den blir slettet innen lunsj på torsdag.
It's the sun, stupid!

Jostemikk

Den quizen må jeg ta! Kan du legge ut link?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

BorisA

Finner ikke igjen den quizen nå,
Den ble nok ikke liggende så lenge som diverse andre quizer jeg har sett i avisen.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ebye

jarlgeir, kan quizen legges ut andre steder?

jarlgeir

Lav faktatoleranse i Aftenposten i dag, nå er den borte.

Jeg kan legge den her, eventuelt mange andre steder. Skal ta en runde i kveld
It's the sun, stupid!

jarlgeir

#5
Klimaquiz

Hvem Leder FN's Klimapanel:
Erik Solheim
Ban-Ki-Moon
Rajendra Pachauri


Hvilken Utdannelse har lederen for FN's Klimapanel
Klimaforsker
Jernbaneingeniør
Havforsker


Hvordan står det til med Klimapanelets etiske regler for inhabilitet ved interessekonflikter?
Klimapanelet har alltid vært underlagt de strengeste etiske regler
De har ingen etiske regler overhodet
Klimapanelet er en del av FN og er derfor aldri inhabile


Hva vet du om drivhuseffekten?
Det er en vitenskapelig teori som skal vise hvordan temperaturen øker ved økte utslipp av karbondioksyd
Det er et dogme som aldri er formulert slik at det kan bevises eller falsifiseres ved hjelp av vitenskapelig observasjon
Det er en observasjon av hvordan temperaturen har økt grunnet utslipp av Karbondioksyd


Hvilke av disse Klimagassene forårsaker mest global oppvarming ifølge klimapanelet
Vanndamp
Karbondioksyd
Metan


Hvilken av disse klimagassene forårsaker mest global oppvarming i henhold til observasjoner?
Vanndamp
Karbondioksyd
Metan

Er det noen gang identifisert og målt noen global oppvarming som spesifikt kan spores tilbake til menneskeskapt CO2?
Ja selvsagt, kom ikke her og påstå at klimapanelet og nesten alle norske politikere snakker usant!
Nei, en slik oppvarming eksisterer, men er for liten til å identifiseres sikkert og måling har derfor ikke vært mulig
Klimapanelet har gjort et politisk vedtak om at 80% av all oppvarming de siste 30 år skyldes menneskeskapt CO2.

Hvilket år er det varmeste i moderne tid, både i Norge og USA, før temperaturene ble "justert."
2011
1998
1934

Hvilken av gassene under kalles livets gass fordi den er forutsetningen for alt liv på jorden?
Oksygen
Nitrogen
Karbondioksyd

Hvor stor del av karbondioksyden i atmosfæren er menneskeskapt ved forbrenning av olje, gass og kull?
100%
90%
4%

Hvis man umiddelbart brenner opp all olje, kull og naturgass som finnes på jorden (i alt 7000 Gigatonn Karbonekvivalenter)  , så vil dette føre til store utslipp. Forutsett at det finnes 700 GT K-ekv i atmosfæren, og 35000 GT K-ekv i verdenshavene. Hvor vil økningen av Karbondioksyd i atmosfæren da bli utover dagens nivå, etter anvendelsen av Henry's lov:
20%
100%
200%

Hva vil regjeringens fangstprosjekt for Karbondioksyd, populært kalt Månelandingen, koste frem til år 2100, inkludert både investeringer og drift:
25 millioner kroner
25 Milliarder Kroner
100-160 Milliarder kroner

Hva vil effekten av Månelandingen være, med samme regnstykke som GWPF har gjort for England, men uten å ta hensyn til at over 80% av Norges energi kommer fra vannkraft:
Utsettelse av en oppvarming på 0,1 grad Celsius, med 3 år
Utsettelse av en oppvarming på 0,01 grad Celsius, med 2mnd og 7 dager
Utsettelse av en oppvarming mindre enn 0,0001 grad Celsius, med 2 timer og 24 minutter

Ser i ettertid det er et par stedet jeg burde omformulert meg, men bortsett fra det er det da ikke noe galt her?
It's the sun, stupid!

jarlgeir

Jeg tok visst feil, og dro konklusjonen at den var slettet fordi jeg ikke fant den ved å søke.

Den er bare godt gjemt, for den finnes her: http://quiz.start.no/130115

Skal vi prøve å få flest mulig til å ta den, slik at den blir populær?
It's the sun, stupid!

ebye

#7
Glitrende, jarlgeir. Kjør Quiz!   8)

Her er det bare å tipse over alt og til alle kjente (og ukjente). Quizen kan jo også nevnes dersom det skulle by seg spalteplass i MSM og andre nettsteder!   ;)

Jostemikk

Denne var knallbra, og jeg gjetter på at folk flest får null rette. ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Dette var helt topp, Jarlgeir!
Har lagt den ut på Facebook, uten det store håpet om at særlig mange vil prøve seg.
Jeg måtte ta testen før jeg fikk tilgang til å legge ut på FB, så det spørs vel om noen vil prøve å tangere min score ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

jarlgeir

Jeg synes nesten litt synd på de skolebarna som tar den og bare greier å svare riktig på første spørsmål :p
It's the sun, stupid!

Amatør1

Sitat fra: jarlgeir på juni 07, 2012, 10:51:58 AM
Jeg tok visst feil, og dro konklusjonen at den var slettet fordi jeg ikke fant den ved å søke.

Den er bare godt gjemt, for den finnes her: http://quiz.start.no/130115

Skal vi prøve å få flest mulig til å ta den, slik at den blir populær?

Absolutt!! Dette var kjempebra!

Jeg har ikke hatt tid til å skrive til min sønns lærere propagandister ennå, men vurderer å be dem la ungdommene svare på quizen  :)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

jarlgeir

Holder på å spare opp til Klima-Quiz II.

Et spørsmål om isen i Himalaya er på sin plass :p
Hvor stor prosentandel av Klimapanelets kilder er propaganda fra lobbyister istedet for fagfellevurdert litteratur
Og hvor lenge CO2 er i atmosfæren
Ingen klima-quiz er komplett uten et isbjørnspørsmål eller to, hehe.

Og så har vi et spørsmål om hva som var galt med hockeykølleforskningen til Dr Mann som ble brukt til å hjernvaske politkere over hele kloden etter AR2 (eller var det AR3), et spørsmål med 12 svarmuligheter hvor alle er riktige :p

Har dere flere gode forslag er det bare å skrive et innlegg i tråden her.

It's the sun, stupid!

Amatør1

Fortsett i samme stil som i det første, ikke spør om propagandister.

Ikke la det være for tydelig at det ikke er en alarmist-quiz, men la dem innse det selv etter å ha besvart spørsmålene  ::)

Det tror jeg har god virkning.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Quiz-whizz ferdig! 12 av 13 riktige. Hvorfor får jeg en sterk følelse av å ha jukset på eksamen?