En fri presse må være politisk uavhengig

Startet av Jostemikk, juli 23, 2012, 10:52:29 AM

« forrige - neste »

Jostemikk

Det er i hvertfall tittelen på kronikken hos The American Spectator, A Free Press Means Free From Government Control. De henviser igjen til en kronikk fra Rolling Stone magazine., som har intervjuet president Obama. Han sa blant annet:

Media bias is a problem. "The golden age of an objective press was a pretty narrow span of time in our history."

Hvilket vel bør kunne oversettes som at vi aldri har hatt særlig uavhengig presse. I hvertfall har det vært en sjeldenhet i USA. Les hele saken og døm selv.

Jeg fikk lyst til å linke til denne saken i dag fordi noe på VGD provoserte meg ganske mye.  Det er debattant kannibalen som i en ny tråd ved hjelp av tittelen stadfester at Og der fikk jeg munnkurv av VGd igjen. Og munnkurven satt redaksjonen i VG på ene og alene fordi debattanten i den nå stengte tråden Bruce hyllet demokratiet vi ikke har, var så frekk at han stilte kritiske spørsmål om demokratiet i norge i virkeligheten er så sterkt som våre politikere og MSM påstår.

Jeg har lest gjennom innleggene i tråden som ble sperret, og trådstarter var både høflig og saklig. Problemet ser ut til å være at vi ikke skal tillates å kritisere medias grove overtramp der de fullstendig styrer den politiske debatten og knebler det frie ord. Hvilket redaksjonen i VG gang på gang dokumenterer til fullkommenhet helt av seg selv. Hver eneste dag.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Tankevekkende tanker og link, Jostemikk. Hvis jeg tenker litt mikrostruktur, kan man bli tankefull og krigersk. Mikrofly, fordi jeg tenker på "redigering" av debattmediene for klima.

Det begynte med Aftenposten, fortsatte med forskning.no, stopp for klimakommentarer. Ut fra det jeg leser er det udemokratisk sensur på VGD. Vi har Dagsavisen Nye meninger og ABCNYHETER.

Forumet her er en enslig svale. Klimarealistene kunne jo også åpne en plattform for debatt!

På den demokratiske grunnmuren ses Randers & co luskende rundt, med udemokratiske drømmer. Og for klimasaken savnes jo mer og mer en åpen og kvalifisert debatt., med det faglige og politiske Norge. Nå som hele IPCC-spillet står for fall, burde åpenhet, ærlighet og sunn fornuft finne sin plass. Klimaforskerne er usedvanlig stille i øyeblikket. Cecilie Mauritzen opptrer i Morgenbladet, men Cicero fanger ikke opp noe!

Stille før stormen? IPCC-troende vil oppleve motvind!   8)

Amatør1

Sitat fra: Reparatøren på juli 23, 2012, 13:11:55 PM
##Kilimiljama: Dårenes dåre sliter... "Rommet blir varmere av isolasjonen ja. Det er bare klimasurrealister som tror det ikke er noen varmekilde." For å svare A1 klart og tydelig aller først (slik at han slipper å være i tvil gjennom resten av innlegget): A1, du vil slite til evig tid - eller i hvert fall til krampa tar deg - med å vinne aksept for denne aller siste tilføyelsen til den endeløse rekken av tåpeligheter fra din side. Du roper høyt om at du har et tolkningsproblem med setningen til Dumskalle, men du må gå i deg selv A1: Det skyldes ene og alene at dine åndsevner neppe kan ha utviklet seg nevneverdig siden du gikk i 2. klasse på barneskolen eller deromkring, i hvert fall er de her og nå usedvanlig langt fra å være helt på topp: Det man kan akseptere, er at du føler deg som en taper - mørbanka, nedtrykt og utslått - for i den aktuelle meningsutvekslingen ligger du langflat simpelthen fordi du ikke mestrer den iboende tvetydigheten til et av språkets aller mest grunnleggende ord: "å være". Ved siden av sin makt til å identifisere har dette verbet også eksistensiell betydning: "å finnes". Spørsmålet ditt er meningsløst eller rett og slett uten koherens til en sunn forståelse av den virkeligheten du befinner deg i (ikke at jeg hadde forventet noe annet), og som en slags konklusjon på det hele må man - uten å fornærme - kunne si at du fremstår som et paranoid offer for den språklige konsensus som omslutter deg. Normalt oppegående oppfatter umiddelbart meningsnyanser av den art som her er i spill, normalt oppegående finner det ikke nødvendig å rive ned det eksisterende systemet for å få igjennom egne schizofrene synspunkter.##
Hadde dette kommet fra en skeptiker, så hadde det promte, blitt slettet.

Den har jeg ikke sett før ;D Hvilken tråd var det? En slik mengde skjellsord tar jeg som bekreftelse på at alarmistene tar meg på alvor.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Nå har redaksjonen i VGD slettet begge de to trådene jeg linket til i første innlegg i denne tråden. Da er det offisielt. Trådstarter hadde fullstendig rett, og denne tråden er mer aktuell enn noen sinne, VG - en uverdig vert for samfunnsdebatt. Denne har blitt stående, men jeg kan forsikre at det ikke skjedde av seg selv. Personlige meldinger og beskjed om eksistensen av Debattens Fugl Føniks var en nødvendighet.

Skal samfunnsdebatten komme på sporet igjen, er alle nødt til å tenke mer enn en gang over eget engasjement på bloggene til MSM. Der er fri debatt et skjellsord.

Har noen tenkt på at hvert eneste ord en viss gal mann har nevnt angående dette er fullstendig korrekt? Jens Stoltenberg fortalte oss at svaret på den ondskapen vi var vitne til skulle være mer åpenhet, mer demokrati.

Hvorfor har MSM gjort stikk motsatt? Dette krever en seriøs diskusjon. De tre apedemoner må drives ut. Norsk MSM er i akutt behov av en eksorsist.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Amatør1 på juli 23, 2012, 16:26:10 PM
Sitat fra: Reparatøren på juli 23, 2012, 13:11:55 PM
##Kilimiljama: Dårenes dåre sliter... "Rommet blir varmere av isolasjonen ja. Det er bare klimasurrealister som tror det ikke er noen varmekilde." For å svare A1 klart og tydelig aller først (slik at han slipper å være i tvil gjennom resten av innlegget): A1, du vil slite til evig tid - eller i hvert fall til krampa tar deg - med å vinne aksept for denne aller siste tilføyelsen til den endeløse rekken av tåpeligheter fra din side. Du roper høyt om at du har et tolkningsproblem med setningen til Dumskalle, men du må gå i deg selv A1: Det skyldes ene og alene at dine åndsevner neppe kan ha utviklet seg nevneverdig siden du gikk i 2. klasse på barneskolen eller deromkring, i hvert fall er de her og nå usedvanlig langt fra å være helt på topp: Det man kan akseptere, er at du føler deg som en taper - mørbanka, nedtrykt og utslått - for i den aktuelle meningsutvekslingen ligger du langflat simpelthen fordi du ikke mestrer den iboende tvetydigheten til et av språkets aller mest grunnleggende ord: "å være". Ved siden av sin makt til å identifisere har dette verbet også eksistensiell betydning: "å finnes". Spørsmålet ditt er meningsløst eller rett og slett uten koherens til en sunn forståelse av den virkeligheten du befinner deg i (ikke at jeg hadde forventet noe annet), og som en slags konklusjon på det hele må man - uten å fornærme - kunne si at du fremstår som et paranoid offer for den språklige konsensus som omslutter deg. Normalt oppegående oppfatter umiddelbart meningsnyanser av den art som her er i spill, normalt oppegående finner det ikke nødvendig å rive ned det eksisterende systemet for å få igjennom egne schizofrene synspunkter.##
Hadde dette kommet fra en skeptiker, så hadde det promte, blitt slettet.

Den har jeg ikke sett før ;D Hvilken tråd var det? En slik mengde skjellsord tar jeg som bekreftelse på at alarmistene tar meg på alvor.

Det er denne:

http://vgd.no/samfunn/miljoe-og-klima/tema/1725946/tittel/naar-begynner-hetsen/side/6

Kili-etellerannet fikk slettet det innlegget, men det er altså gjengitt hos to andre debattanter, og kopiert for fremtdiig referanse.

Kili sletter selv alle hetsrekorder i det innlegget -må ha vært passe skeiv eller full eller begge deler, pluss pisseredd for å miste sin tro.

Amatør1

Sitat fra: ConTrari på juli 23, 2012, 20:38:38 PM
Det er denne:

http://vgd.no/samfunn/miljoe-og-klima/tema/1725946/tittel/naar-begynner-hetsen/side/6

Kili-etellerannet fikk slettet det innlegget, men det er altså gjengitt hos to andre debattanter, og kopiert for fremtdiig referanse.

Kili sletter selv alle hetsrekorder i det innlegget -må ha vært passe skeiv eller full eller begge deler, pluss pisseredd for å miste sin tro.

Har lagt inn en liten respons på hvordan jeg ser på det hele
http://vgd.no/samfunn/miljoe-og-klima/tema/1725946/tittel/naar-begynner-hetsen/innlegg/36111361/#36111361

Denne Kili skjøt seg og sine grundig i begge føttene.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Okular

Jepp, nå har det skjedd meg også. I dag 14.08.12, kl 18:40 på vgd-tråden 'Om drivhuseffekten' skrev jeg følgende:

"Legg merke til hva dumskalle gjør på denne tråden. Sjefstrollet, som aldri fører noen egne argumentrekker, men som kun hamrer på med sine hjernedøde, serverte talking points. Han har ikke kommet med ett eneste uavhengig innlegg på denne tråden, langt mindre bidrag til diskusjonen rundt temaet. Han har simpelthen ingen interesse av å gjøre det. Men så snart jeg legger ut noe, så er han der. Da kommer han hoppende ned fra steinen sin. Forrige gang tok det 19 minutter, med fire korte, meningsløse innlegg, bare for å fylle plass og skifte fokus. Denne gangen tok det, skal vi se ... 5 minutter faktisk. Og det er jo ikke første tråden vi kan følge det mønsteret heller.

Start en tråd, da vettu, om energistrømmer, dumskalle. Å nei, det stemmer jo det. Du starter ikke tråder, du. Du bare sitter og venter på at andre skal gjøre det slik at du kan hoppe inn for å avspore eller spamme ned slik at vi alle til slutt har glemt eller gir opp trådens opprinnelige tema. Mission accomplished!"


Ikke lenge etter, kl 18:53, ser jeg på forumets forside at Jamidentredje har postet et innlegg, på samme tråden. Jeg antar at det er en respons på mitt innlegg. Men når jeg går inn for å lese, er det ikke noe innlegg fra Jami å spore.

Jeg legger derfor ut følgende korte kommentar, kl 19:16:

"Hvor ble det av Jamidentredjes innlegg her fra kl 18:53?

Poff!"


Så er jeg vekk et par timer, men når jeg så kikker innom igjen, tror du ikke at mitt første innlegg referert over her er sporløst forsvunnet også. Kun innlegget 19:16 står igjen, nå helt ute av sammenheng. Dessverre tok jeg aldri noen skjermkopi, så jeg har ikke noe bevis på at innlegget mitt noen gang er lagt inn på klokkeslettet det ble lagt inn. Når jeg logget på fikk jeg absolutt ingen beskjed om at innlegget mitt var fjernet. Ingen begrunnelse overhodet.

Jeg går så for å skrive om dette på klimaforskning.com sitt forum. Men det lar seg ikke åpne. Det står i stampe og skjermen forblir hvit. Hva skjer? Jeg blir lett paranoid. Tilfeldig? Men, ok, nå er vi jo tilbake, så ...

Uansett, dette blir bare mer og mer avslørende ... Og trist. Og skremmende.


Okular

Vel, la ut innlegget på nytt på samme tråden. Og denne gangen tok jeg skjermkopi.

Amatør1

Sitat fra: Okular på august 14, 2012, 22:07:50 PM
Vel, la ut innlegget på nytt på samme tråden. Og denne gangen tok jeg skjermkopi.

Velkommen til samme tilstander som vi hadde på AD. Mønsteret er nøyaktig det samme. Debattsidene kuppes av alarmister.

Et råd er å installere UnMHT plugin i Firefox og alltid lagre "File | Save As MHT" etter at man har postet på VGD, forskning.no eller tilsvarende etablissementer. Så kan man jo velge å følge opp med tilsvarende historier som jeg gjorde på Debattens Fugl Føniks, der ADs uhemmede sletting er dokumentert , men også tilsvarende på VGD: Ingen "Hockeykølle" i Finland heller.

Lærdommen er og blir: MSM fortjener ikke vår tillit som vert for offentlig debatt.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Sitat fra: Okular på august 14, 2012, 21:59:18 PMDessverre tok jeg aldri noen skjermkopi, så jeg har ikke noe bevis på at innlegget mitt noen gang er lagt inn på klokkeslettet det ble lagt inn. Når jeg logget på fikk jeg absolutt ingen beskjed om at innlegget mitt var fjernet. Ingen begrunnelse overhodet.

Jeg går så for å skrive om dette på klimaforskning.com sitt forum. Men det lar seg ikke åpne. Det står i stampe og skjermen forblir hvit. Hva skjer? Jeg blir lett paranoid. Tilfeldig? Men, ok, nå er vi jo tilbake, så ...

Uansett, dette blir bare mer og mer avslørende ... Og trist. Og skremmende.

Først til Klimaforskning. Ja, det har stått og stanget i lang tid, og det er merkelig, for hjemmesiden vår som jo ligger på samme server og domene har fungert perfekt.

Sikkerhetskopi som dokumentasjon på hva MSM sletter av debattinnlegg? Slapp av.

[attachimg=1]

Redaktørene skal før eller senere måtte svare for seg, og innsamlingen av dokumentasjon har pågått lenge. Jeg skal forresten hilse fra Jamidentredje. Han påstår at han la ut sitt slettede innlegg to ganger. Andre gangen fordi han ikke hadde fått noe varsel om at innlegget ble slettet. Det kom aldri etter andre sletting heller, så nå gjør de som de vil. Innlegg forsvinner i løse lufta.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Her er forresten Jamidentredjes andre forsøk:

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Okular


Jostemikk

Skulle bare mangle, Okular. Jeg er jo tross alt en ulønnet samfunnsrefser. 8)

Det er forresten en rivende utvikling i den tråden på VGD.

Jeg anbefaler de med konto på VGD å sitere alle de aktuelle innleggene og komme med kommentarer. Slik vil det bli særdeles vanskelig for redaksjonen å fortsette slettingen. De får nok ikke stå lenge slik det nå er. ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Hm... inntrykket mitt er nå tross alt at forholdene er bedre på VGD enn de var på AD, særlig de tekniske. På AD ble plutselig verken brukernavn eller passord gjenkjent, samtidig som ny registrering ble nektet med den begrunnelse at jeg allerede fantes fra før, uansett om jeg kalte meg ladlksdgweitnDDEMR eller andre velklingende nicks. Anmodning om nytt passord - de gangene det var problemet - ble ikke besvart, og på samme måte ble atskillige høflige henvendelser på epost for å forsøke å få løst problemet, heller aldri besvart - ikke 1 eneste gang. Resultatet var at jeg var ute i månedsvis om gangen. Jeg vil ikke spekulere i om det skyldtes mine meninger eller mitt saklighetsnivå, teknisk svikt eller bare udugelighet, men en god dose likegyldighet + vilkårlighet i forhold til å styre sitt eget forum er rimelig åpenbar. Så takk enda en gang til Joste og Seoto for dette forumet! Virtuell rose fra egen hage er vedlagt.


Mht til en viss dumskalle så er han jo, sett på avstand, egentlig ganske morsom med sin modus operandi. I likhet med Okular utfordret jeg ham på AD til å starte en tråd og gjøre rede for sine synspunkter på en noenlunde sammenhengende måte. Det skjedde aldri. Heller ikke da han mente å kunne tilbakevise et av McIntyres funn, og jeg oppfordret ham til å legge dette inn som en kommentar på Climate Audit. Han ... eh... feiget ut ja. Mitt tips: han er bare den han er og representerer bare seg selv. En eventuell "agent", som spekulert i blant enkelte, ville hatt langt mer å fare med.

På den annen side finnes det indikasjoner i Climategate 2 på at en utenlandsk agent, på oppdrag fra University of East Anglia(?) via den britiske ambassade i USA, skapte kaos på en pressekonferanse der Soon og Balliunas skulle presentere sine vitenskapelige resultater.

Men etter å ha lest bl. a. Hege Ulstein og han filosof Vetlesen De-vet, kommer jeg til den konklusjonen at klimarørsla, i hvert fall i Norge, ikke trenger noen agenter. De har så mange nyttige idioter at de ikke vet hvor de skal gjøre av dem, og en god del uttalelser i det offentlige er så tåpelige at de aldri hadde kunnet bli godkjent av et profft PR-byrå.

Hvis de hadde hatt noen gode rådgivere, hadde både Solheim og Grønås fått munnkurv.  8)

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

seoto

Sitat fra: Bebben på august 14, 2012, 23:22:35 PM
... Så takk enda en gang til Joste og Seoto for dette forumet! Virtuell rose fra egen hage er vedlagt.

Tusen takk, Bebben :)
Rosa er herved satt i virtuelt vann og pryder salongbordet ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.