Et utvalg av værrekorder

Startet av seoto, juni 30, 2011, 11:41:13 AM

« forrige - neste »

seoto

Det finnes mange værrekorder og -anekdoter. Kom tilfeldigvis over denne:

http://home.broadpark.no/~pbeev/divvear_rekorder.htm#TEMPERATURER

SitatLynnedslag
Så vidt man vet, var den pensjonerte skogvokteren Roy C. Sullivan, Virginia, USA, det eneste menneske som har overlevd syv lynnedslag. Etter den første kontakt med lynet i 1942, mistet han en stor tånegl. Neste gang, i juli 1969, ble øyenbrynene svidd av. I juli 1970 traff lynet hans venstre skulder og 16. april 1972 tok håret fyr. 7. august 1973 ble håret atter svidd av og leggene forbrent. 5. juni 1976 ble han skadet i ankelen, og 25. juni 1977 ble han sendt på sykehuset med lynforbrenninger på bryst og mage etter en fisketur. I september 1983 begikk han selvmord, angivelig på grunn av kjærlighetssorg.

Noen som har flere historier og rekorder?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Stakkaren ble jo nødt til å ta saken i egne hender, for når ikke engang et av naturens mektigste fenomener klarer biffen, hva pokker skal man gjøre? ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Twisted Sister

Fra linken din:

SitatMest solskinn
St. Petersburg i Florida, USA har hatt utrolige 768 sammenhengende soldager. Dette var fra 9.februar 1967 til 17. mars 1969.


Nå vet jeg ikke hvordan de regner soldager. Det regner jo tross alt nesten hver dag i sommerhalvåret (i dette området av Florida), selv om det bare er en kort stund hver dag. Hvor mange timer i løpet av døgnet må det være sol?
St. Petersburg har gjennomsnittlig 350 solskinnsdager i løpet av året. Det er en grunn til at Florida blir kalt "The Sunshine State"  8) Men over 2 år er utrolig lenge! Det må bety at vestkysten av Florida ikke bli truffet av noe stor (størrelse, ikke styrke) orkan i løpet av de 2 sesongene, ettersom orkaner gir skyet vær i temmelig mange timer.

seoto

Det er jo ikke hvert år det dannes særlig med orkaner - heldigvis. Håper disse vær- og klimafolkene lærer litt mer om disse tingene etter hvert, i hvert fall før de begynner å tukle med klimaet uten å ane konsekvensene.

Jeg ser fra denne linken:

http://lwf.ncdc.noaa.gov/oa/climate/online/ccd/cldy.html

at f.eks. Key West ligger godt an. Målt over en periode på 43 år, ser jeg at i januar har de 104 helt klare dager, 155 dager noe overskyet, og 107 dager overskyet. I januar er disse dagene hhv. 11, 11 og 9. Jeg ønsker meg en slik juli i år!

Ser at slike offentlige tabeller ikke er helt korrekte. De har klart å lage noen ekstra dager i en måned og slikt. Key West stemmer, men Fort Myers har fått 32 dager i januar ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

translator

Jeg fant ikke noen egen tråd om klimaanektoter så jeg bruker denne:

I Aftenpostens lørdagsutgave (18.5) i en artikkel om norsk lakseeksport står det å lese:

"Kaldt vann sender lakseprisen mot rekord"
(...)
"– Hittil i år har Norge produsert mindre laks enn på samme tid i fjor, og hovedgrunnen er kaldere sjøtemperaturer. Vi har ligget mellom 0,5 og 1,5 grader under gjennomsnittet for de siste 10 årene, sier Bakken."

http://www.aftenposten.no/okonomi/Norsk-laks-surfer-pa-global-sushibolge-7204986.html#.UZnfj6J7KSo

Ifølge Mathismoen blir det jo bare varmere, så leser han ikke økonomisidene i sin egen avis...?