Climate4you er oppdatert

Startet av ebye, desember 22, 2011, 21:24:37 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Sitat fra: stjakobs på desember 18, 2012, 21:17:28 PMDet er ikke lett å komme seg ut av lysenko-fella.

Hansenisme? Gavinisme? Harlemisme? Klimaharlemisme?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Sitat fra: stjakobs på desember 18, 2012, 21:17:28 PM
Mange av forskerne har en vanskelig balansegang. De har ansvaret for en mengde studenter/forskere m.m. - og er derfor avhengig av ikke å miste bevillingene sine! Det er ikke lett å komme seg ut av lysenko-fella.

Dette er en ond sirkel, da det vel er en stor del byråkrater som bestemmer her!
Jeg er litt usikker her, stjakobs. Hva er linken til C4Y for dine refleksjoner? Jeg har også noe refleksjoner, men sikrer relevans før posting.    :)

stjakobs

Ebye: Det gjaldt din kommentar: "Jeg tror det er noen fagpersoner som virkelig tror på IPCC".

Jeg tror at noen later som de tror. Dette for å forsvare budsjettene sine!
"IPCC is a four letter word."

ebye

Cimate4you er fullt oppdatert for november 2012.

Samlegrafen er til å kjenne igjen.    ;)


ebye

Nå er Climate4you.com oppdatert for desember 2012, unntatt HadCRUT3-4.

Tendensen fortsetter - temepraturen vil i hvert fall ikke opp



Det som er spesielt fortjenestefullt av Ole Humlum på Climate4you, er at han fremstiller en samlegraf



Her venter han på HadCRUT3-4, for å innkludere desember. men utflatingen er da åpenbar?

Som et apropos til dette, skriver CICERO om den siste nedjusteringen fra Met Office, av global oppvarming til nå og fremover:

SitatBritiske Met Office meldte julaften at nytt anslag for oppvarming de neste fem årene er litt lavere enn tidligere antydet. Men presiserer at temperaturene i årene som kommer likevel kommer til å være rekordhøye

Nyere input gir justert klimavarsel

http://www.cicero.uio.no/webnews/index.aspx?id=11848

Gjett om CICERO vet om dette retoriske knepet. Global temperatur steg til rundt år 2000, deretter flater den ut!

Så lenge temperaturen ikke går ned (samlet), men flater ut, vil den flate delen av kurven naturlig nok ligge høyt. Og som jeg har sagt noen ganger, vi kommer til å få "et uendelig antall varmeste år" i tiden fremover, dersom utflatingen fortsetter. Nøyaktig slik stjakobs har illustrert dette



i denne bloggen

Har den globale oppvarmingen stoppet?

http://stjakobs.dyndns.org/klima/stoppen.htm

CICERO's kommentar er pinlig!    ;)      ;D      :o      8)

ebye

Nå er alle datasettene på plass, innkludert HadCRUT3-4, tendensen fortsetter

     8)



Okular

Sitat fra: ebye på januar 22, 2013, 20:55:23 PM
Nå er alle datasettene på plass, innkludert HadCRUT3-4, tendensen fortsetter

     8)

Wow! Litt av et fall! NCDC viser for øvrig akkurat det samme. GISS likeså (selv om de selvsagt har klart å minske det opprinnelige litt på bakrommet først). RSS er godt i gang med et tilsvarende fall, følger kanskje ordentlig på i januar. UAH henger litt etter, men har også januar på seg til å respondere.

Mtp. at vi ikke har sett noen stratosfæriske vulkanutbrudd eller plutselige og kraftige La Niñas i det siste, så synes det droppet temmelig påfallende, må jeg si.

Spørsmålet er om det dreier seg om én måneds sære utsving (de har jo vært observert før) eller om det er starten på noe nytt ...

Jostemikk

Sitat fra: Okular på januar 22, 2013, 21:33:52 PM
Spørsmålet er om det dreier seg om én måneds sære utsving (de har jo vært observert før) eller om det er starten på noe nytt ...

Er derfor jeg har vært så opptatt av ENSO-utviklingen denne gangen, for vi lå ikke særlig høyt i utgangspunktet når det gjelder den globale temperaturen. Utvikler dette seg til en ny La Nina, altså en trippel, kan det hende det nye regimeskiftet er et faktum. Er det en La Nina på gang, vil ikke den snu før om et år, og da antar jeg at vi vil se flere av de globale seriene ikke bare nærme seg, men krysse under null-linja.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Ja, det er en underlig situasjon vi er i, vi som mener at sola og naturen dominerer i verktøykassa. Kjell Stordahl påviste temperaturutflating etter 1998/2000, allrede i 2008. Han ble ledd av og nærmest halshugget av Benestad. Prestrud, Jansen og Seip avviste denne utflatingen som villedning.

Nå har Met Office og James Hansen! pekt på utflating i 15 år. Så nå har CICERO kommet til det samme, bortsett fra at dette er som det skal være. Kun temporære naturlige variasjoner, og AGW pågår for fullt. Og ikke bare det, det påpekes at dette gjenspeiles i modellene! Men, det er nok "modeller" som er massert i ettertid. Ingen har sett modeller som viser variasjoner/utflatinger på forhånd. Bare i etterhånd.

Dersom den pågående trenden holder seg, hvor lenge må HadCRUT synke, før de erkjenner at temperaturen virkelig har gått ned? Etter 20 år til, i ca. 2033, vil temperaturen ha sunket fra 0.5 til 0.3 grad C over "normalen". Med en trend på 35 år vil de forhåpentlig gi seg. Kanskje før? I 2018 (trend i 20 år?) eller 2023 (trend i 25 år?).

Vi går nok en tilbaketrekkingstid i møte, håper ikke for mange milliarder blir sløst bort.    ;)      8)

Okular

Sitat fra: Jostemikk på januar 22, 2013, 21:49:28 PM
Er det en La Nina på gang, vil ikke den snu før om et år, og da antar jeg at vi vil se flere av de globale seriene ikke bare nærme seg, men krysse under null-linja.

Det ville faktisk ha vært en noe underlig utvikling. En La Niña som begynner i januar, ikke avsluttes. Det ville rett og slett stemme dårlig med ENSOs normale årssyklus.

Med andre ord - svært vanskelig å spå NINO3.4 det neste året. Skulle jeg tippe, ut fra 'normal' ENSO-gang, vil anomalien gå opp igjen, ikke fortsette ned i La Niña-territorium, og heller stabilisere seg i nøytral før våren og sommeren drar på. Men, som sagt: Hvem vet? Veldig spennende.

Det som imidlertid er mest interessant er jo at et ENSO-regimeskifte alltid primært viser seg på de globale temperaturenes respons på NINO3.4, ikke på NINO3.4 selv. Derfor er dette fallet så påfallende, fordi det vitner om en langt større global respons enn normalt på NINO3.4 SSTA. Men, jeg vil ikke innkassere noe som helst for tidlig. Neste måned kan anomalien sprette opp igjen.

Som man har sagt så mange ganger før når det gjelder akkurat temperaturutviklingen: 'Den som lever får se!'

Okular

En annen grunn til å ha en del is i magen her er at dette fallet nødvendigvis må ha sin opprinnelse over landjorda. For de globale havtemperaturene viser så menn ikke noe tilsvarende fall. Og SST har det med å svinge før landjorda på de viktige tidspunktene.

Jostemikk

Sitat fra: Okular på januar 22, 2013, 22:33:17 PMDet ville faktisk ha vært en noe underlig utvikling. En La Niña som begynner i januar, ikke avsluttes. Det ville rett og slett stemme dårlig med ENSOs normale årssyklus.

Dette har jeg skrevet mye om tidligere i andre tråder, Okular. Jeg stilte spørsmålet om naturen mente at det som kom var en gutt eller ei jente. Det som skjedde i sommer og høst var helt utenom det vanlige. Ta en titt på denne, og hva som skjedde i 2010:



Modellene og "ekspertisen" spådde at El Ninoen som var under utvikling i sommer skulle fortsette fram til årsskiftet, altså omtrent til nå. Jeg sjekka alle de dataene jeg kunne finne om OHC for alle de relevante ENSO-områdene, og så at det var store menger kaldt vann. Jeg stilte da Terje Wahl spørsmålet, jeg tror det var i juli/august, og han snakket om "den gryende El Ninoen", om hvor det varme vannet skulle komme fra? Hvor skulle fjorårets varme El Nino-vann komme fra? Rett og slett.

Hvis naturen mente dette som en El Nino, skulle den vart til nyttårstider. Det så imidlertid ut til at den ble brått avbrutt "utenfor sesong" grunnet det kalde havvannet som strømmet til. Får vi en La Nina nå som den som startet i 2010, så går vi spennende tider i møte. Det er dette jeg har sagt/skrevet. Hva utviklingen blir gjenstår å se, men det kalde vannet i Stillehavet var der allerede i januar/februar 2012, og da stilte jeg allerede spørsmålet om vi ville få oppleve noe så eksepsjonelt som en trippel-Nina. Om vi får det, gjenstår som sagt å se. Kanskje det hele snur.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Okular

Sitat fra: Jostemikk på januar 22, 2013, 22:57:58 PM
Ta en titt på denne, og hva som skjedde i 2010:

Hva for noe eksepsjonelt mener du skjedde i 2010? Det var ikke snakk om La Niña-verdier før i juli det året ...

Jostemikk

#58
Sitat fra: Okular på januar 22, 2013, 23:06:11 PM
Sitat fra: Jostemikk på januar 22, 2013, 22:57:58 PM
Ta en titt på denne, og hva som skjedde i 2010:

Hva for noe eksepsjonelt mener du skjedde i 2010? Det var ikke snakk om La Niña-verdier før i juli det året ...

Det skjedde ikke noe eksepsjonelt. ENSO snudde fra positiv til negativ fase rundt nyttårstider, og det varte et år før det snudde til positiv fase igjen. Du skrev jo Det ville faktisk ha vært en noe underlig utvikling. En La Niña som begynner i januar. Vel, jeg snakker ikke om godkjent +/- 0,5, jeg snakker om når det snur negativt. Om når fasene vender den ene eller andre veien. Det snur "alltid" etter et halvt eller et helt år. Solvervene. Denne sommeren var et unntak, og jeg stiller spørsmålet om hvordan naturen selv vil reagere på dette.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Okular

#59
Sitat fra: Jostemikk på januar 22, 2013, 23:10:51 PM
Det skjedde ikke noe eksepsjonelt. ENSO snudde fra positiv til negativ fase rundt nyttårstider, og det varte et år før det snudde til positiv fase igjen. Du skrev jo Det ville faktisk ha vært en noe underlig utvikling. En La Niña som begynner i januar. Vel, jeg snakker ikke om godkjent +/- 0,5, jeg snakker om når det snur negativt. Om når fasene vender den ene eller andre veien. Det snur "alltid" etter et halvt eller et helt år. Solvervene. Denne sommeren var et unntak, og jeg stiller spørsmålet om hvordan naturen selv vil reagere på dette.

Sånn å forstå.

Vel, jeg skal ikke krangle for mye på dette, men litt må jeg, for det er noe ganske annet med uttopping av en relativt kraftig El Niño i desember før pila så uvegerlig vil måtte vende nedover igjen i januar, men fortsatt med El Niño-tilstander i det tropiske Stillehavet fram til april/mai, enn med en 'startet' La Niña allerede i januar. En La Niña som starter i januar har en svært lang vei å gå helt til neste januar. Et fall fra en El Niño i januar til en bunn i La Niña neste januar (som i 2010-11) følger jo helt ENSO-normen. 'Den underlige utviklingen' ville være om La Niña-forholdene vi ser alt nå utviklet seg fra denne januar til neste januar. Det vil jeg se før jeg tror det.

Men la oss ikke kjekle om slike uvesentligheter. Naturen bestemmer til syvende og sist 8)