Skremselspropaganda i Norge

Startet av Telehiv, oktober 31, 2011, 10:00:12 AM

« forrige - neste »

ebye

Nytt skremmeinnlegg på forskning.no i dag 6. mars 2013

Klimaforskning blir ikke brukt

http://www.forskning.no/artikler/2013/januar/344199

Ingressen lyder

SitatNorsk klimaforskning blir bare i begrenset grad brukt av dem som burde anvende den i praksis.

For oss som har fulgt med på norsk klimaforskning de siste årene, så trekker vi vel mest på smilebåndet av akkurat dette.

Og hold dere fast, skylden for dette lave forbruket av klimaforskningen:

SitatSkylden må deles mellom klimaforskerne, klimaskeptikerne, media og statlige myndigheter.

Med glede blir jeg med på det ansvaret, bra den prioriterte forskningen ikke blir brukt i noe særlig grad. Det er jo konsekvens- og tiltaksforskning. Og det er jo fullstendig meningsløst, så lenge grunnlagsforskningen ikke er på plass. Så lenge det er en lang rekke klimafaktorer som har "low level of scientific knowledge", kan man ikke produsere gode konsekvensscenarier.

Artikkelen påpeker at kommunene ikke skjønner budskapet fra forskerne. Dette skal da i stor grad skyldes at skeptikerne roter det til. Huff ja, for nærgående kritiske spørsmål er virkelig ubehagelige.    ;)

Og så kommer rosinen i klimapølsa:

SitatBedre formidling av kunnskap
Norges forskningsråd tar jobben med formidling av resultater fra klimaforskningen på alvor.

– Selv om det er forskerne og deres institusjoner som har hovedansvaret for formidling, har vi lagt stor vekt på resultatformidling til ulike målgrupper. Nå skal programmet snart avsluttes og vi ønsker å sikre enda bedre formidling av all den kunnskap som er utviklet, sier direktør Arvid Hallén.
Beklager Hallén, men etter fadesen med for tidlig presentasjon av resultatene fra klimafølsomheten, ja så er ikke NFR's tilstedeværelse spesielt betryggende

http://www.forskningsradet.no/en/Newsarticle/Global_warming_less_extreme_than_feared/1253983344535/p1177315753918

http://www.forskning.no/artikler/2013/februar/348642

http://www.forskning.no/artikler/2013/januar/347027

Avslutningsvis kommer en interessant nyhet fra Hallén:

SitatHan forteller at et viktig tiltak er en stor klimaforskningskonferanse som skal arrangeres i oktober i år. I tillegg kommer en bok om klima som ikke minst er rettet mot lærere i videregående skole.

Her er det forhåndsvarsling av en lærebok om klima, for videregående skole.    ;)

Det må være godt for NFR, etter at Klimarealistene plukket klimafaget fra hverandre i fjor, med heftet om Naturen. Jeg ser virkelig frem til den boka.   ;)      8)

Telehiv

ebye,

takk for tankevekkende orientering; det blir mer og mer klart at klimaalarmismefantastene er en religiøs sekt uten reellt vitenskapelig grunnlag for alt de setter i verk av meningsløs selvplaging, forfeilet fokus for miljøvern, og hjernevasking av våre barn i skolen; de lever og konsensuerer i sin egen selvfornøyde boble av nedlatende arroganse overfor dem som tviler på Klimabibelen, de lider av kronisk ureflektert paranoia for at "noe fælt vil skje" (det er ikke bare klimaet disse bekymrer seg for, det er syke hunder, sultne seler og nedtråkket kløver, men sjelden sine medmennesker; de er bare noen svin som gjør alt dette onde...), og noen sentralt plasserte har også ren makt- og pengegriskhet, med litt varierende frontprofil for hver enkelt opportunist og hestefrelser. 

I skolen vil de ikke møte store motstanden; dagens lærere er i hovedsak skoletapere som gjerne ville bli noe men ikke kom inn på noe annet enn lærerskolene og med kristendom eller drama/dans som tilleggsfag, noen har også et keramikkurs.
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Jostemikk

Tele, hvis det er slik at vi skeptikere blir tildelt noe av æren for at folk tar til vettet, så blir jeg med stolthet med på å ta mitt støvfnugg av æren jeg også. Mange støvkorn kan jo som kjent føre til ei skikkelig hosterie. Kan det være alt dette støvet som får alarmistene til å virke litt - vel - nedsnødd for tiden?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Telehiv

Sitat fra: Jostemikk på mars 06, 2013, 16:06:02 PM
Tele, hvis det er slik at vi skeptikere blir tildelt noe av æren for at folk tar til vettet, så blir jeg med stolthet med på å ta mitt støvfnugg av æren jeg også. Mange støvkorn kan jo som kjent føre til ei skikkelig hosterie. Kan det være alt dette støvet som får alarmistene til å virke litt - vel - nedsnødd for tiden?

ja, enten den forklaringen, Joste - eller så har de klødd seg så lenge i hodet over alt som slår feil for dem at de hoster fortvilt i sitt eget - klimaflass!
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Amateur2

Jeg begynner å bli grundig lei av det tendensiøse uttrykket KLIMASKEPTIKER.

Jeg vet ikke om noen som er skeptiske til klimaet. Klimaet er noe vi lever med hver dag uttrykt gjennom været og endringer i klimaet er noe vi alltid vil ha.

Det jeg kjenner til, meg selv inkludert, er en god del mennesker som stiller seg kritisk, skeptisk og av og til undrende til mye av den "klimaforskningen" som blir presentert som den eneste sanne lære.

Det må da være fullstendig legitimt ikke å godta rubbel og bit av det som media, forskning.no inkludert, presenterer av såkalt "klimavitenskap" når budskapet ikke henger på greip i forhold til ens egen sune fornuft og ervervede kunnskaper innenfor fagområder som "klimavitenskapen" burde bygge på.

Det er med forferdelse jeg leser at en professor ved NTNU (Knut H. Sørensen) i fullt alvor, skal vi tro artikkelen på forskning.no, hevder at det er et problem for "klimaforskningen" at den blir utsatt for et kritisk søkelys. Den gang jeg livnærte meg som forsker så var det jo nettopp et skarpt og kritisk søkelys man virkelig ønsket på det arbeidet man leverte.
Respect those who seek the truth, be wary of those who claim to have found it
[Mark Twain]

The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
[Richard P. Feynman]

seoto

Det er vel ingen som vil protestere på at "klimaskeptiker" er et dårlig uttrykk på folk som stiller seg tvilende til om klimaforskningen er av god nok kvalitet, og derigjennom verdt å ødelegge økonomien til hele samfunn for. Da jeg ble klimaforskningsskeptiker og klimapolitikerskeptiker, forsto jeg jo at det egentlig var alarmistene som var klimaskeptikerne, for de mente tydeligvis at klima var noe som ble skapt av folk mer enn av naturens værsystemer ;) Skulle ønske at noen hadde kommet opp med et bedre forslag, men fortsatt med et kort ord som raskt gir riktig betydning. Selv om jeg ikke er forsker, er det allikevel ikke så vanskelig å forstå at klima har et langt videre omfang enn hva klimaforskerne hittil har vist oss.

Noen gode forslag?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye


seoto

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Ewer Gladblakk.

Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Bebben

Kanskje de kan bruke klimaforskningen til å tørke opp etter frosne vannrør? / sarc off.  8)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Amatør1

Sitat fra: Bebben på mars 06, 2013, 19:19:36 PM
Kanskje de kan bruke klimaforskningen til å tørke opp etter frosne vannrør? / sarc off.  8)

SepticalScience er velkommen til å vedlikeholde mitt avløpsrør som litt for ofte går tett for tiden pga. ekstra dyp tele.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

Sitat fra: Amatør1 på mars 06, 2013, 19:31:59 PM
Sitat fra: Bebben på mars 06, 2013, 19:19:36 PM
Kanskje de kan bruke klimaforskningen til å tørke opp etter frosne vannrør? / sarc off.  8)

SepticalScience er velkommen til å vedlikeholde mitt avløpsrør som litt for ofte går tett for tiden pga. ekstra dyp tele.

Ah, Septical Science har nok greie på dette ja...  ;D
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ebye

Hold dere fast folkens.

Jeg har fått invitasjon til et åpent møte i DNVA (Oslo) om to møter om klima:

Oslo, 6. mars 2013

Akademiets klimautvalg, som ledes av professor Arild Underdal, annonserer to
nye klimamøter i vår. Det første holdes mandag 18. mars og det andre tirsdag
16. april. Begge møtene er åpne for alle interesserte og holdes i Akademiets
hus, Drammensveien 78.

Klimamøtet 18. mars kl 16.00 - 18.00

Møtet vil dreie seg om målsettinger for klimapåvirkningen, for eksempel
tograders målet, og hvordan tiltakene skal utvikles og gjennomføres.
Klimautvalget ønsker med dette møtet å engasjere et bredt publikum i en
dialog om klimaspørsmål og veien videre.

Foredragsholdere:

Direktør Cecilie Mauritzen, CICERO Senter for klimaforskning: Hvilken
status har grenseverdier for klimaendring i naturvitenskapelig forskning og i
IPCCs arbeid?
Professor Edgar Hertwich, Institutt for energi- og prosessteknologi, NTNU:
Globale klimamål og fremtidig forbruksnivå - hvor stor omlegging krever
"togradersmålet"?

Klimamøtet 16. april kl 15.00 - 18.00

Møtet har foreløpig fått arbeidstittelen "Carbon day". Som tittelen antyder
vil dette møtet handle om karbonkretsløpet. Det blir tre presentasjonen med
med fokus på Earth System reservoarene atmosfære, land og hav.

Foredragsholdere:

Seniorforsker Heleen de Wit, Norsk institutt for vannforskning: Carbon in
the Land Bisophere.
Professor Christoph Heinze, Geofysisk institutt og Bjerknessenteret for
klimaforskning, UiB: Carbon in the Ocean.
 
Vennlig hilsen
Anne-Marie Astad
Informasjonsrådgiver
Det Norske Videnskaps-Akademi

At det virkelig går an og er mulig. Jeg skal nok makte å gå, men akkurat nå er jeg litt trist til sinns, og bekymret for deler av norsk vitenskapelighet.

:-[    :(     >:(      :o

Jostemikk

ebye, du får hilse dem fra meg å si at jeg ikke kan fatte og begripe hvordan de skal klare å få jorda to grader varmere.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Og så Cecilie Mauritzen da, som ville diskutere 10 graders oppvarming, sagt i sine introduksjonsintervjuer. Til tross for at hun ble gjort oppmerksom på at sannsynligheten for dette bare var 5 %!! Hun svarte,: jo, jo, men det kunne skje, og hun ville være føre var!!    :o