Middelalderen var varmere

Startet av Jostemikk, september 09, 2011, 02:03:51 AM

« forrige - neste »

Jostemikk

[attachimg=1]


CfA Press Release

Release No.: 03-10
For Release: March 31, 2003

20th Century Climate Not So Hot

Cambridge, MA - A review of more than 200 climate studies led by researchers at the Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics has determined that the 20th century is neither the warmest century nor the century with the most extreme weather of the past 1000 years. The review also confirmed that the Medieval Warm Period of 800 to 1300 A.D. and the Little Ice Age of 1300 to 1900 A.D. were worldwide phenomena not limited to the European and North American continents. While 20th century temperatures are much higher than in the Little Ice Age period, many parts of the world show the medieval warmth to be greater than that of the 20th century.


Jeg fant fram denne. Ikke fordi den er ny, den er fra 2003, men fordi mange nok ikke har sett den. Det er greit å få vite at det finnes en helt annen og større verden der ute enn kun IPCC, James Hansen, Gavin Schmidt, Michael Mann, Kevin Trenberth og MSM. Hele pressemeldingen kan leses her.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Etter forrige innlegg, hva passer vel bedre enn å legge ut et bilde av forholdene på Grønlandsisen de siste årtusener?

[attachimg=1]

Er det noen som tør komme med et tips? Går vi mot kokende tilstander, eller ser det ut til at vi nærmer oss ei ny istid? Angående akkurat det, ny istid, så er vi på overtid hva gjelder lengden på mellomistider de siste millioner år.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Jeg har da støtte i min påstand om at oppvarmingen i forrige århundre skjedde fra 1918-1938

For hva hvis jeg sier at klimaforskere har kommet fram til at isotoper fra borede iskjerneprøver på Grønland viser at oppvarmingen fra 1920 (jeg sier 1918) førte temperaturen opp til et lignende nivå som under Middelalderen? Og at temperaturen på midten av forrige århundre var varmere enn den er nå? Dette er i så fall en bekreftelse på alt jeg har skrevet om dette. Temperaturen i Arktis (i dette tilfellet Grønland) har ikke steget etter varmeperioden 1918-1938, ergo må resten av jorda ha opplevd en nedkjøling i samme periode, for det er jo ifølge IPCC i Arktis det har blitt varmest. ;)

Jada, jeg vet det! Det er håpløst å komme med en slik henvisning til forskning uten å legge ved dokumentasjon. Men jeg tyner dette litt, for det er forbannet morsomt at klimaforskerne det her er snakk om erkjenner at temperaturoppgangen i arktiske områder steg før menneskeskapt utslipp av CO2 kunne spille noen vesentlig rolle. :D

Altså, det er kaldere på Grønland i dag enn det var på 30- og 40-tallet. Det er kaldere i dag på Grønland enn det var under Middelalderen. Og de djerve forskerne som har påstått dette? Gale skeptikere som har publisert i en møkkapublikasjon?

Climatic signals in multiple highly resolved stable isotope records from Greenland

B.M. Vinther, P.D. Jones, K.R. Briffa, H.B. Clausen,  K.K. Andersen, D. Dahl-Jensen and S.J. Johnsen

Science

Abstract:

Winter season stable isotope data from ice core records that reach more than 1400 years back in time suggest that the warm period that began in the 1920s raised southern Greenland temperatures to the same level as those that prevailed during the warmest intervals of the Medieval Warm Period some 900–1300 years ago.»

Conclusions:

«Temperatures during the warmest intervals of the Medieval Warm Period were as warm as or slightly warmer than present day Greenland temperatures.»


Jeg føler meg så mektig når jeg får sånne som Briffa og Jones med på laget. ;D ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Gratulerer! :)

Det gir meg en forklaring på hvorfor dumskalle kunne skrive "... det at det har vært varmere perioder tidligere ..."
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

#4
Det blir vanskeligere og vanskeligere for klimabevegelsen å fortsette å benekte for en global oppvarming i løpet av middelalderen.

The MWP at the Tivoli North Bay of New York's Hudson Estuary

Nå er funnene etter en varm middelalder sporet til temmelig mange områder av kloden.

SitatAcknowledging that "while there is a debate if the MWP is a global phenomenon as the warming is not synchronized at all sites around the globe," Sritairat et al. write that "many paleoclimatic records suggest widespread climatic anomalies, such as parts of Europe (Mangini et al., 2005), Tasmania (Cook et al., 1991), Asia (Yang et al., 2002), and Africa (Alin and Cohen, 2003) during the same time period." And so it is that the case for the existence of a global MWP continues to grow. [min uth.]

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Flere og flere publikasjoner setter fokus på at MWP var global, men jeg er helt sikker på at Cecilie Mauritzen, Pål Prestrud og resten av klimatrollene vil fortsette med fingrene i ørene, øynene hardt lukket, vrælende LALALALALALALALA!

Jeg føler meg dessuten rimelig sikker på at Michael Mann blir like glad hver gang slik forskning blir publisert...
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på oktober 10, 2012, 18:36:44 PM
Flere og flere publikasjoner setter fokus på at MWP var global, men jeg er helt sikker på at Cecilie Mauritzen, Pål Prestrud og resten av klimatrollene vil fortsette med fingrene i ørene, øynene hardt lukket, vrælende LALALALALALALALA!

Jeg føler meg dessuten rimelig sikker på at Michael Mann blir like glad hver gang slik forskning blir publisert...

Dette er gode nyheter, men ikke avgjørende, og de det gjelder vil som før se bort ifra det. Dessuten er de ikke interessert i fakta overhode, her er det "The Cause" som står i sentrum. Og så får de betalt av politikerne for å fremme CAGW-"forskning".

Politikken og forskningsmiljøene er dessverre gjennom korrupte. Det er bare å innse, og forholde seg til.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Sterk middelaldervarme og meget markant LIA i Andesfjellene ifølge ny forskning og pollenanalyse fra Sør-Amerika - Ledru, M.-P et. al (2012). Andesfjellene slapp ikke unna verken middelaldervarme eller Den lille istiden, og man peker på sammenheng med Atlanterhavets og det tropiske Stillehavets overflatetemperatur, men at fjernforbindelsene som driver denne påvirkningen ikke er forstått i særlig grad.

Jeg fant denne grafen i diskusjonspapiret til publikasjonen:

[attachimg=1]

The Medieval Climate Anomaly and the Little Ice Age in the Eastern Ecuadorian Andes

Abstract. To better characterize the climate variability of the last millennium in the high Andes, we analysed the pollen content of a 1100-yr-old sediment core collected in a bog located at 3800 m a.s.l. in the páramo in the Eastern Cordillera in Ecuador. An upslope convective index based on the ratio between cloud transported pollen from the andean forest to the bog (T) and Poaceae pollen frequencies, related to the edaphic moisture of the páramo (P), was defined to distinguish the atmospheric moisture from the soil moisture content of the páramo. Results showed that between 900 AD and 1230 AD, the Medieval Climate Anomaly interval was warm and moist with high T/P index linked to a high ENSO variability and a weak South American Summer Monsoon (SASM) activity. Between 1230 and 1650 AD, a dry climate prevailed characterized by an abrupt decrease in the T/P index related to lower ENSO variability with significant impact on the floristic composition of the páramo. During the Little Ice Age, two phases were observed, first a wet phase between 1650 and 1750 AD linked to low ENSO variability in the Pacific and warm south equatorial Atlantic SSTs favored the return of a wet páramo, and a cold and dry phase between 1750 and 1810 AD associated with low ENSO variability and weak SASM activity resulting in drying of the páramo. The Current Warm Period marks the beginning of a climate characterized by high convective activity, the highest in the last millennium, and weaker SASM activity modifying the water stock of the páramo. Our results show that the páramo is progressively loosing its capacity for water storage and that the variability of both tropical Pacific and Atlantic SSTs matters for Andean climate patterns although many teleconnection mechanisms are still poorly understood.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren