Dagsavisen Nye meninger

Startet av ebye, august 10, 2012, 06:19:39 AM

« forrige - neste »

Obelix

Sitat fra: ebye på mars 17, 2013, 12:21:29 PM
Flere melder seg på i kritikerkoret Obelix! Nå er det bare å sette seg godt til rette i stolen, og følge med på Trollenes inntogsmarsj.

Noen konsekvenser kan man jo tenke seg, dersom Benestad, mot formodning, skulle bli tilkjent injurierende kraft.   ;)     8)

Det er nok å håpe på mirakel dersom Rasmus Benestad skal få tilbake sin injurierende kraft. Og det er vel det han selv regner med og, og det er nok derfor han tør slenge ut sine juks-beskyldninger. Han har jo ingenting på å tape på å skrittet helt ut i trollenes verden.   :D
No fear for the real men! No hope for the scared!

ebye

Det er selvfølgelig en mulighet for at han ikke tror det kommer noen reaksjon?    ;D

Jostemikk

Sitat fra: Obelix på mars 17, 2013, 12:55:36 PMDet er nok å håpe på mirakel dersom Rasmus Benestad skal få tilbake sin injurierende kraft.

En god beskrivelse av hvordan det kan gå med gamle helter, og en av de bedre fornærmelsene jeg har sett, Obelix. Jeg lurer litt på hvor lenge MI lar ham okkupere en av boksene i MI-stallen. Tar de en telefon til en hvilken som helst travtrener, vil de få beskjed om at han bør tas ut av løp, og i bestefall brukes i avlen. Det siste kun aktuelt hvis egne bravader var gode nok. Det er vel lenge siden Benestad var med på et målfoto nå?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amateur2

#213
Sitat fra: Jostemikk på mars 17, 2013, 13:13:51 PM
Jeg lurer litt på hvor lenge MI lar ham okkupere en av boksene i MI-stallen. Tar de en telefon til en hvilken som helst travtrener, vil de få beskjed om at han bør tas ut av løp, og i bestefall brukes i avlen. Det siste kun aktuelt hvis egne bravader var gode nok. Det er vel lenge siden Benestad var med på et målfoto nå?

Jeg tror ikke en slik "hingst" har noe som helst i avlen å gjøre. Det ville bare ødelegge oppvoksende slekter enda mer. Det beste ville være at noen "hjalp" ham til en gressgang hvor det ikke fantes noe eller noen de kunne skade med sine sprang. Sirkus eller tivoli eller noe slikt?
Respect those who seek the truth, be wary of those who claim to have found it
[Mark Twain]

The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
[Richard P. Feynman]

seoto

Det var vel det Jostemikk dekket da han skrev: "Det er vel lenge siden Benestad var med på et målfoto nå?"
Altså: ubrukelig i avl ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amateur2

#215
Sitat fra: seoto på mars 17, 2013, 13:54:22 PM
Det var vel det Jostemikk dekket da han skrev: "Det er vel lenge siden Benestad var med på et målfoto nå?"
Altså: ubrukelig i avl ;)

Gamle travhingster kan leve godt og lenge som avlshingster basert på gamle målfoto ....

Spørsmålet er om målfotoene av Benestad noen gang har vært tatt på en bane med konkurrenter av tilstrekkelig standard og med fair bedømmelse ...

Han vil nok også møte realitetene hardt og brutalt: Når man tror man er ferdig utlært, så er man ikke utlært,  men ferdig!
Respect those who seek the truth, be wary of those who claim to have found it
[Mark Twain]

The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
[Richard P. Feynman]

Spiren

SitatNår man tror man er ferdig utlært, så er man ikke utlært,  men ferdig!

Bedre kunne det ikke siges.  8)  ;D
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

Amateur2

#217
Benestad svarer nå i kjent stil på Nye Meninger

Benestad leser Jødal som en viss mann leser bibelen og deretter tillegger han Jødal meninger som Jødal etter mine begreper ikke har gitt uttrykk for.

For den som har lest litt av Benestads bravader på Nye Meninger så er det åpenbart at mannen ikke eier selvinnsikt overhodet. Det meste av det han skriver i sitt innlegg skulle man tro var et tilsvar til hans egne tidligere innlegg.

Han avslutter med å legge ut en lenke til sin kildekode. Går man inn og laster ned dette så er det så som så med åpenheten. Skal man få tilgang til data (som jo er selve kjernen) så kreves det atskillig med jobbing og kunnskaper om hvordan disse dataene faktisk er lagret. Her er det ikke snakk om enkel tilgang i form av flate ASCII filer, men en eller annen obskur lagringsform tilpasset det programmeringsspråket han benytter (R).

Skal man snakke om åpenhet og tilgang til data og kildekode så det være lesbart uavhengig av hva slags datamaskin, operativsystem, programmeringsspråk og dataanalyseverktøy man velger for sitt arbeid. Det eneste som duger for åpen informasjonsutveksling er flate ASCII filer.
Respect those who seek the truth, be wary of those who claim to have found it
[Mark Twain]

The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
[Richard P. Feynman]

Amatør1

#218
Sitat fra: Amateur2 på mars 17, 2013, 15:02:08 PM
Benestad svarer nå i kjent stil på Nye Meninger

Benestad leser Jødal som en viss mann leser bibelen og deretter tillegger han Jødal meninger som Jødal etter mine begreper ikke har gitt uttrykk for.

For den som har lest litt av Benestads bravader på Nye Meninger så er det åpenbart at mannen ikke eier selvinnsikt overhodet. Det meste av det han skriver i sitt innlegg skulle man tro var et tilsvar til hans egne tidligere innlegg.

Han avslutter med å legge ut en lenke til sin kildekode. Går man inn og laster ned dette så er det så som så med åpenheten. Skal man få tilgang til data (som jo er selve kjernen) så kreves det atskillig med jobbing og kunnskaper om hvordan disse dataene faktisk er lagret. Her er det ikke snakk om enkel tilgang i form av flate ASCII filer, men en eller annen obskur lagringsform tilpasset det programmeringsspråket han benytter (R).

Skal man snakke om åpenhet og tilgang til data og kildekode så det være lesbart uavhengig av hva slags datamaskin og operativsystem man velger for sitt arbeid. Det eneste som duger for åpen informasjonsutveksling er flate ASCII filer.

Her må jeg ta den godeste Hr. Benestad litt i forsvar. Det han har gjort er såvidt jeg kan se rimelig åpent og standardisert. Men litt innsikt må man nok akseptere å skaffe seg.

"Når det gjelder etterprøving av Humlum og Solheim, har jeg lagt min kildekode ut tilgjengelig for alle: replicationDemos (en R-pakke, som forutsetter numeriske, matematiske og IT ferdigheter). " Benestad linker til http://cran.r-project.org/web/packages/replicationDemos/index.html .Tonen i uttalelsen over er jo ovenfra og ned, men det overser vi. Litt verre er det når vi følger linken, så finner vi en side hvor det står kun

SitatPackage 'replicationDemos' was removed from the CRAN repository.
Formerly available versions can be obtained from the archive.

som linker til http://cran.r-project.org/src/contrib/Archive/replicationDemos , hvor det nyeste er
Sitat
replicationDemos_1.05.tar.gz
   04-Dec-2012 08:34    314K
Dette er altså en gzippet tar-fil, en standard fra unix og linux-miljø, det tilsvarer omtrent zip-fil på Windows. På windows kan man lese disse med Winzip eller 7Zip (gratis, open source). Akkurat nå leser jeg den med 'Ark' på Linux. Filen inneholder noen foldere

'R' : programkode i programmerinsspråket R (samme som Steven McIntyre bruker). R er open source og fritt tilgjengelig.

'data'
: Her ligger det endel filer av typen .rda . Litt Googling gir en forklaring What is RDA file and how to open it in R program?

Sitat> I have a set of gene expression data in .RDA file. I have downloaded
> Bioconductor and R program for analyzing these data. Anyway, I am not sure how
> to open this RDA file in R program (what is the command?) in order to look at
> these data.

load("filename.RDA")

(.RDA (or .rda) is short for .RData (or .rdata :-).  It is the usual file format for saving R objects to file (with save() or save.image()).)

'man' : Inneholder filer av typen .rd. Litt mer googling gir svar, dette er dokumentasjon tilhørende R-koden.

Jeg har ikke gått dypere inn i dette, men etter det jeg kan se har Benestad benyttet åpent kildekode (dvs. språket 'R', som er fritt tilgjengelig), publisert egen kildekode, og benyttet standardiserte lagringsmetoder metoder i dette tilfellet. En må selvsagt lære seg 'R' for å forstå dette, men det samme kan sies om det Steve McIntyre publiserer.

Flate ASCII-filer er 'enklere' men også vanskeligere. Jeg har kastet bort mye tid på å lese 'enkle' ASCII filer i mange sammenhenger....

Det er grunn til å kritisere Benestad for en mengde ting, og det bør vi absolutt gjøre. Det jeg ser han har levert her er ikke i utgangspunktet kritikkverdig, slik jeg ser det. Her kan alle med tilstrekkelig kunnskap eller innsatsvilje gå inn i sakene. Så får det bli en vurdering om det er akseptabelt å kreve kjennskap til 'R', men jeg tror det er å foretrekke framfor mye annet.


It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amateur2

#219
Sitat fra: Amatør1 på mars 17, 2013, 17:31:23 PM

Jeg har ikke gått dypere inn i dette, men etter det jeg kan se har Benestad benyttet åpent kildekode (dvs. språket 'R', som er fritt tilgjengelig), publisert egen kildekode, og benyttet standardiserte lagringsmetoder metoder i dette tilfellet. En må selvsagt lære seg 'R' for å forstå dette, men det samme kan sies om det Steve McIntyre publiserer.

Flate ASCII-filer er 'enklere' men også vanskeligere. Jeg har kastet bort mye tid på å lese 'enkle' ASCII filer i mange sammenhenger....

Det er grunn til å kritisere Benestad for en mengde ting, og det bør vi absolutt gjøre. Det jeg ser han har levert her er ikke i utgangspunktet kritikkverdig, slik jeg ser det. Her kan alle med tilstrekkelig kunnskap eller innsatsvilje gå inn i sakene. Så får det bli en vurdering om det er akseptabelt å kreve kjennskap til 'R', men jeg tror det er å foretrekke framfor mye annet.

Her er jeg uenig med deg, Amatør1.

For det første så viser du her en IT kompetanse som nok langt overgår den jevne forsker som er mer opptatt av sitt fag og sine metoder enn rene IT tekniske forhold.

Selv om R er et åpen kildekodeprogram så betyr ikke det at data (tidsseriene) lagret i et format for dette språket er tilgjengelig på en slik måte at det fremmer informasjonsutveksling.

Det Benestad gjør ved å kreve slik R-kompetanse som det her er snakk om, er å være tilsynelatende åpen, mens han i realiteten er ganske så lukket i sin informasjonsdeling, og det vet han (og du også :) )

Hvis en Octave-bruker (som også er åpen tilgjengelig programvare) hadde valgt å dele data via .mat filer som må kunne sies å være Octave sin parallell til R sine .rda filer, så ville jeg karakterisere dette som akkurat like lite åpnet.

Flate ASCII filer som forholder seg strengt til 128 karakterers ASCII karaktersekvens er rimelig universelle. For at data i en slik fil skal være alment og lett tilgjengelige så må det følge med en tekstbasert beskrivelse av hvordan data er organisert. Slike filer kan leses uten alt for store problemer under de fleste operativsystem, med de fleste programmeringsspråk og de fleste datanalysesystem uten å måtte kjenne vesentlig til det systemet de ble eksportert fra.
Respect those who seek the truth, be wary of those who claim to have found it
[Mark Twain]

The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
[Richard P. Feynman]

ebye

Det kommer mange ulike sjangere som svar i debatten om ytringsfrihet:

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1003/subcat1012/thread269701/?next=0

fra # 7 til # 21.

Læring innebærer atferdsendring. Hva skjer nå?   ;)      ;D      8)

Amateur2


Erik Byes innlegg i debatten med Rasmus Benestad på Nye Meninger er et eksempel til etterfølgelse:

Høflig, Respektfullt og Pedagogisk!

Spørsmålet er om eleven er lærenem.
Respect those who seek the truth, be wary of those who claim to have found it
[Mark Twain]

The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
[Richard P. Feynman]

Obelix

Sitat fra: Amateur2 på mars 17, 2013, 17:49:40 PM
Her er jeg uenig med deg, Amatør1.

For det første så viser du her en IT kompetanse som nok langt overgår den jevne forsker som er mer opptatt av sitt fag og sine metoder enn rene IT tekniske forhold.

Selv om R er et åpen kildekodeprogram så betyr ikke det at data (tidsseriene) lagret i et format for dette språket er tilgjengelig på en slik måte at det fremmer informasjonsutveksling.

Det Benestad gjør ved å kreve slik R-kompetanse som det her er snakk om, er å være tilsynelatende åpen, mens han i realiteten er ganske så lukket i sin informasjonsdeling, og det vet han (og du også :) )

Her er jeg helt enig med Amateur2.

Det er for mye forlangt at man skal ha spesiell data-kompetanse for å skjønne hva Rasmus Benestad legger fram. Det finnes nok av løsninger for å dele informasjonen såkalt "plattform-uavhengig". En ting er selve rådataene, disse bør selvsagt være plattform-uavhengig. Men så; hans formler/algoritmer bør også deles i en plattformuavhengig fil. Så blir det opp til mottakerne å kjøre dette i ønsket/tilgjengelig dataprogram.  Har Benestad alt på sitt tørre, så skal selvfølgelig resultatene bli de samme uansett dataprogram man bruker. Jeg for min del, har god erfaring med å lagre slike typer filer med endingen "txt". Jeg har da kunnet ta med meg kun en minnepinne, og er ikke avhengig av en spesiell pc/plattform og dataprogram.
No fear for the real men! No hope for the scared!

Obelix

På nytt må jeg si meg enig med Amateur2  :D 
ebye skrev en ny meget flott kommentar i Benestad sin debattråd.
Spørsmålet er selvsagt om Benestad evner å lære noe...
No fear for the real men! No hope for the scared!

Amateur2

Sitat fra: ebye på mars 17, 2013, 18:42:00 PM
Læring innebærer atferdsendring. Hva skjer nå?   ;)      ;D      8)

Det forutsigbare til det kjedsommelige skjer.
Nye Meningers klimatroll, Moen Håvard, gjør alt han kan for å flytte fokuset for debatten over til sine egne stråmenn!
Respect those who seek the truth, be wary of those who claim to have found it
[Mark Twain]

The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
[Richard P. Feynman]